۷۶۹۶۶۸
۱ نظر
۵۰۰۳
۱ نظر
۵۰۰۳
پ

مروری بر ۲۰ سال تقابل نکونام با پرسپولیس

 رویارویی جواد نکونام و پرسپولیس از تقابل‌های جذاب این هفته از رقابت‌های لیگ برتر است.

وب‌سایت نود: پرسپولیسی‌ها در سومین بازی خانگی این فصل خود در ورزشگاه آزادی روز چهارشنبه پذیرای تیم تازه لیگ برتری شده‌ی نساجی مازندران هستند.

شاگردان برانکو ایوانکوویچ در حالی میزبان شاگردان جواد نکونام در تیم نساجی هستند که باتوجه به سه تساوی متوالی به دنبال پیروزی در این بازی هستند. جواد نکونام که اولین فصل است در لیگ برتر سرمربیگری می‌کند، سابقه‌ی تقابل با پرسپولیس به عنوان سرمربی را ندارد اما در تقابل‌هایش به عنوان بازیکن مقابل سرخپوشان پایتخت روزهای فراموش نشدنی‌ای را تجربه کرده است.

به بهانه‌ی تقابل جواد نکونام با پرسپولیس، چند سکانس از روزهای تلخ و شیرین نکونام مقابل این تیم را بررسی کرده‌ایم.

اولین درخشش نکونام

مروری بر ۲۰ سال تقابل نکونام با پرسپولیس

در فوتبال ایران اولین باری که اسم جواد نکونام بر سر زبان‌ها افتاد به بازی مقابل پرسپولیس برمی‌گردد. در سال ۱۳۷۷ پرسپولیسی‌ها روزهای خوشی با سرمربیگری علی پروین داشتند؛ آن‌های ۱۴ بازی پشت سر هم برده بودند و باید مقابل پاس تهران قرار می‌گرفتند.

هدایت پاس در آن روزها بر عهده‌ی محمود یاوری با تجربه بود. یاوری در آن بازی جواد نکونام ۱۸ ساله را که معمولا در خط هافبک بازی می‌کرد، در سیستم ۲-۵-۳ خود به عنوان یکی از ۳ مدافع مرکزی به زمین فرستاد. نکونام در آن بازی عملکرد خیلی خوبی داشت و با درخشش او در خط دفاعی پاس تهران موفق شد با نتیجه‌ی ۲ بر یک از سد پرسپولیس بگذرد تا شاگردان علی پروین بعد از ۱۴ پیروزی پیاپی، طعم شکست را بچشند.

روزنامه ایران ورزشی روز بعد از آن بازی و شکست پرسپولیس بعد از ۱۴ پیروزی با تیتر شاخ غول شکست از شکست پرسپولیسی‌ها یاد کرد. در نهایت در آن فصل پرسپولیسی‌ها با ۱۲ امتیاز اختلاف نسبت به رقیب سنتی خودشان استقلال قهرمان جام آزادگان شدند.

از دست دادن پنالتی و باخت به پرسپولیس

دو فصل بعد از درخشش نکونام در بازی مقابل پرسپولیس و چهره شدن او، تقابل دوباره با سرخپوشان پایتخت روز عجیبی برای نکونام رقم زد. در حالی که بازی دو تیم پرسپولیس و پاس با تساوی یک بر یک دنبال می‌شد، در اواخر بازی شاگردان ابراهیم قاسمپور در تیم پاس صاحب یک ضربه پنالتی شدند.

جواد نکونام جوان پشت ضربه‌ی پنالتی ایستاد اما نتوانست پنالتی را گل کند و داوود فنایی پنالتی او را گرفت. بعد از مهار پنالتی توسط فنایی، پرسپولیسی‌ها روحیه گرفتند و با به ثمر رساندن دو گل توانستند بازی را ۳ بر یک از پاس تهران ببرند تا تقابل پرسپولیس و پاس در آن سال تبدیل به یکی از تلخ‌ترین روزهای فوتبالی برای جواد نکونام شود.

مروری بر ۲۰ سال تقابل نکونام با پرسپولیس

۲ گل در بازی جنجالی

یکی از به یادماندنی‌ترین بازی‌های پرسپولیس و پاس به دوره‌ی سوم لیگ برتر برمی‌گردد. در آن فصل هدایت پرسپولیس بر عهده‌ی وینگو بگوویچ کروات بود و مجید جلالی هم هدایت پاسی‌ها را بر عهده داشت. بازی رفت دو تیم که یک دیدار جنجالی بود دو-یک به سود پاس شد.

در بازی برگشت پاس برای قهرمانی تلاش می کرد و آن تقابل به یکی از خاطره‌انگیزترین بازی های تاریخ لیگ ایران تبدیل شد. پاسی‌ها بازی را با گلزنی جواد نکونام در دقایق ابتدایی بازی آغاز کردند. آن‌ها با همان یک گل در نیمه اول از پرسپولیسی‌ها جلو بودند که در دقیقه ۴۱ بازی حمید استیلی با تکلی همبازی سابق خود در تیم ملی؛ خداداد عزیزی را متوقف کرد و علی خسروی داور بازی با نشان دادن کارت زرد دوم استیلی را از زمین اخراج کرد تا سرخپوشان ۱۰ نفره به بازی ادامه دهند.

با وجود ۱۰ نفره شدن، پرسپولیسی‌ها موفق شدند در وقت‌های تلف شده‌ی نیمه اول روی گل به خودی پاسی‌ها بازی را به تساوی بکشند. در نیمه دوم شاگردان مجید جلالی در تیم پاس دو گل دیگر به پرسپولیس زدند که گل سوم آن‌ها را باز هم جواد نکونام به ثمر رساند.

پرسپولیسی‌ها که تا دقیقه ۸۱ با نتیجه‌ی ۳ بر یک از حریف خود عقب بودند در کمتر از ۴ دقیقه دو گل به پاس زدند تا همه چیز به تساوی کشیده شود.

پاسی‌ها به گل سوم پرسپولیس که توسط علی دایی به ثمر رسید شدیدا اعتراض داشتند و می‌گفتند دایی آن گل را با دست زده است. بعد از اینکه پرسپولیسی‌ها بازی را به تساوی کشیدند، در دقیقه ۸۸ تیر آخر را برای پاسی‌ها خداداد عزیزی به پرسپولیسی‌ها زد تا آن‌ها ۴ بر ۳ از حریف خود پیش بیفتند. پرسپولیسی‌ها که ۴ بر ۳ بازی را باخته بودند، در دقیقه ۹۳ بازی شدیدا به تصمیم علی خسروی اعتراض داشتند و اعتقادشان این بود که بازیکن پاس روی پژمان جمشیدی خطای پنالتی کرده است اما خسروی آن پنالتی را نگرفت تا بازی با همان نتیجه‌ی ۴ بر ۳ به پایان برسد.

بعد از بازی پرسپولیسی‌ها شدیدا نسبت به قضاوت علی خسروی که یک بازیکن آن‌ها را اخراج کرده بود و یک پنالتی هم برایشان نگرفته بود، اعتراض داشتند. پاسی‌ها در آن فصل در نهایت همراه با جواد نکونام برای اولین بار قهرمان لیگ برتر شدند.

نکونام علاوه بر آن دو گلی که در آن بازی به پرسپولیس زد، در دوره‌ی اول لیگ برتر هم در بازی‌ای که پاسی‌ها با نتیجه‌ی ۳ بر یک پرسپولیس را شکست دادند، موفق شده بود دروازه‌ی پرسپولیس را باز کند. در کارنامه رکورددار بازی ملی در تیم ایران، سه گل به پرسپولیس دیده می‌شود.

شاگرد خوب برانکو

جواد نکونام از دوران حضور بلاژوویچ تبدیل به یکی از بازیکنان ثابت تیم ملی شد. بعد از اینکه برانکو ایوانکوویچ هم به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد، نکونام همچنان جایگاه ثابتی در ترکیب تیم ملی داشت. برانکو اعتقاد داشت که بازیکنان ایرانی پر نوسان هستند و نکونام از آن دسته از بازیکنانی است که با نوسان خیلی کم در زمین بازی می‌کند.

پایان کار برانکو ایوانکوویچ در تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان؛ مصادف با آغاز حضور نکونام در فوتبال اروپا شد و نکونام بعد از جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان به تیم اوساسونای اسپانیا پیوست. نکونام در زمان حضور برانکو ایوانکوویچ در تیم ملی ۱۱ گل برای تیم ملی زد.

در روزهایی که تیم ملی را برانکو ایوانکوویچ هدایت می‌کرد؛ در هر بازی‌ای که جواد نکونام برای تیم ملی گلزنی کرد، ایران موفق شد حریف خود را شکست دهد.

از تساوی‌های سریالی در دربی تا اخراج مقابل پرسپولیس

مروری بر ۲۰ سال تقابل نکونام با پرسپولیس

بعد از برگشت جواد نکونام از فوتبال اروپا به فوتبال ایران او که یک استقلالی بود تیم محبوبش را برای بازی کردن انتخاب کرد. نکونام با استقلال چهار بار در دربی بزرگ ایران حضور داشت که هر ۴ بازی با تساوی بدون گل به پایان رسید. بعد از رفتن نکونام از استقلال، آبی پوشان پایتخت در ۴ دربی بعدی ۳ بار مقابل رقیب سنتی خود پرسپولیس شکست خوردند که آماری عجیب برای آن‌ها بود.

جواد نکونام در تقابل‌هایش مقابل پرسپولیس یکبار هم از زمین بازی اخراج شده است. در بازی پرسپولیس و پاس در لیگ پنجم جواد نکونام از زمین بازی اخراج شد و در نهایت پرسپولیسی‌ها آن بازی را با تک گل ابوالفضل حاجی‌زاده از همشهری خود بردند. آخرین باری هم که نکونام به عنوان بازیکن مقابل پرسپولیسی‌ها قرار گرفته است به لیگ پانزدهم برمی‌گردد که در آن بازی سایپا با هدایت مجید جلالی موفق شد با نتیجه‌ ۲ بر یک از سد پرسپولیس تهران بگذرد.

۲ پنالتی از دست رفته مقابل پرسپولیس

جواد نکونام در لیگ برتر ۳ بار موفق نشده پنالتی‌ها خود را تبدیل به گل کند. او اولین بار در دوره‌ی اول لیگ برتر در بازی پاس مقابل فجرسپاسی شیراز پنالتی خود را مقابل سید مهدی رحمتی از دست داد. دومین پنالتی‌ای که نکونام در لیگ برتر از دست داد به لیگ دوم و بازی پاس مقابل ملوان بندر انزلی برمی‌گردد که او موفق نشد دروازه‌ی مسعود غلامعلی‌زاد را باز کند.

آخرین بار هم نکونام در لیگ چهارم و در بازی مقابل پرسپولیس پنالتی خود را مقابل محمد محمدی از دست داد. سید مهدی رحمتی و محمد محمدی تنها دروازه‌بانانی هستند که موفق شد‌اند پنالتی نکونام را در لیگ برتر بگیرند. نکونام در بازی با ملوان پنالتی خود را به بیرون دروازه زده بود.

کاپیتان اسبق تیم ملی علاوه بر پنالتی‌ای که مقابل محمد محمدی در لیگ چهارم از دست داد، یکبار هم مقابل داوود فنایی در لیگ آزادگان پنالتی خود را در بازی برابر پرسپولیس از دست داده بود تا رکورد ۲ پنالتی از دست رفته مقابل سرخپوشان پایتخت را در کارنامه‌ی خود داشته باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • منصور صداقت فر

      دیگه حالا میخواهید این بابا را گنده کنید باور کنید گنده ترین ادم دنیا در حد مسی رونالدو هم در مقابل پرسپولیس سوسک هستند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج