جاباما
۷۶۹۷۶
۱ نظر
۵۰۱۶
۱ نظر
۵۰۱۶
پ

ریدیک (Riddick) یاغی و محبوب

با ریدیک، یکی از شخصیت های محبوب این روزهای دنیای فیلم، بازی و انیمیشن بیشتر آشنا شوید.

ریدیک (Riddick) یاغی و محبوب

مجله دانستنیها: با ریدیک، یکی از شخصیت های محبوب این روزهای دنیای فیلم، بازی و انیمیشن بیشتر آشنا شوید.

انگلیسی زبان ها برای محصولات فرهنگی - سرگرمی که پرطرفدار می شوند، موج راه می اندازند و دنباله دار هم هستند؛ یک اصطلاح معروف دارند به نام فرانچایز (Franchise)؛ یعنی وقتی به محصولی این برچسب زده می شود می توان گفت به موفقیت نسبی رسیده؛ موفقیتی که شامل خیلی چیزها از جمله محبوبیت و درآمد بالا می شود.

یکی دیگر از ویژگی های فرانچایز شدن این است که محصول مورد نظر می تواند بعدهای بیشتری پیدا کند؛ یعنی یک فیلم می تواند بعد از به محبوبیت رسیدن تبدیل به بازی کامپیوتری و انیمیشن شود یا از روی آن سریال بسازند.

برعکس همه این موارد هم شدنی است؛ سریالی که تبدیل به فیلم و بازی می شود یا بازی که از روی آن کتاب مصور و انیمیشن می سازند. مثال هایش هم بسیار زیاد است؛ جنگ ستارگان، هری پاتر، بازی لفارا کرافت، بتمن، مرد عکنبوتی، نیدفور اسپید، ارباب حلقه ها و ... بنابراین وقتی می گوییم یک فیلم، بازی، کتاب و ... فرانچایز شده یعنی دنیایی به وجودآمده که منحصر به فرد و ویژه است و این قابلیت را داردتا به رسانه های دیگر تبدیل شود و از آن مهمتر می شود تا سالیان سال در آن دنیای ساخته شده گشت و گذار کرد. با این تفاسیر می خواهیم سری به دنیای فیلم ریدیک (Riddick) بزنیم که یکی از تازه ترین فرانچایزهای عالم سرگرمی است.

ریدیک (Riddick) یاغی و محبوب

ریدیک کیست؟

اتفاقات مجموعه در آینده ای دور رخ می دهد؛ یعنی قرن ۲۸، زمانی که انسان ها بالاخره توانستند از سرعت نور سبقت بگیرند و سفینه هایی بسازند که این توانایی را دارد آنها را به هر کجای کهکشان راه شیری که خواستند، ببرند. همین توانایی باعث می شود انسان ها به صورت دسته جمعی و آرام آرام از زمین رخت ببندند و راهی سیارات دیگر شوند اما آنجا هم دست از انسان بودن، حریص بودن و ... برنمی دارند.

شخصیت محوری این مجموعه ضد قهرمانی است به نام ریچارد بی. ریدیک. ماجرا از اینجا شروع می شود که قبل از به دنیا آمدن ریدیک، غیب گویی به لرد مارشال، پادشاه نکرومانگر (سیاره ای دیگر که شرحش را در همین صفحه می خوانید) می گوید پسری از سیاره «فیوریا» می آید که تو را خواهد کشت. لرد مارشال هم که آن زمان ژایلا نام داشت بعد از مدتی تمام سپاهیانش را فرا می خواند تا از این پیش بینی جلوگیری کند.

ریدیک (Riddick) یاغی و محبوب

او تمام نوزادان پسر این سیاره را می کشد و حتی خودش ریدیک را خفه می کند اما از آنجا که او یکی از فیوریایی های برتر است و برای رهبری کردن طایفه اش به دنیا آمده با کمک قدرت تحمل بالایش بدون اینکه لرد مارشال متوجه شود، زنده می ماند.

ریدیک کوچک با توانایی های مادرزادی خود کودکی را پشت سر می گذارد اما خاطرات او از گذشته دچار اختلال شده تا جایی که او تصور می کندمادرش می خواسته او را به قتل برساند. این تصور تا زمانی ادامه دارد که ریدیک رویاهایی از یک فیوریایی به نام شیراه می بیند که در این رویاها بخشی از گذشته ریدیک به تصویر کشیده می شود اما این رویاها وقتی رنگ و بوی حقیقی به خود می گیرندکه ریدیک با نکرومانگرها روبرو می شود و اینجاست که می فهمد او زمانی سرزمینی داشته و چه تراژدی را پشت سر گذاشته. این سرآغاز ماجراجویی های ریدیک در دنیایی تیره و تار است؛ جایی که او به عنوان یک رنجر همیشه در تعقیب و گریز با افراد لرد مارشال خواهد بود.


فیلم ها و بازی های ریدیکی

در سال 2000 اولین فیلم سینمایی و اولین حضور در دنیای سرگرمی را شخصیت ریدیک با فیلم Pitch Black تجربه کرد. فیلم با اینکه با بودجه نسبتا کمی ساخته شد اما توانست نظر منتقدان را به خود جلب کند و در گیشه هم موفق ظاهر شود تا جایی که کارگردان (دیوید تونی) و دو خالق آن یعنی برادران ویت (جیم و کن) خیلی زود دست به کار شدند تا دنیای خلق شده در قسمت اول را بسط و گسترش بدهند. وین دیزل هم که در قسمت اول در قامت ریدیک به خوبی توانسته بود از پس نقش برآید به همکاری خود با این تیم ادامه داد اما محصول بعدی که در سال 2004 آماده شد در کمال تعجب نه یک فیلم سینمایی بلکه یک بازیکامپیوتری به نام Escape from Butcher Bay بود.

ریدیک (Riddick) یاغی و محبوب

این عنوان نه تنها دنباله رو خوبی برای فیلم موفق آنها بود بلکه توانست نام این شخصیت را علاوه بر سینماروها بین بازیکنان حرفه ای هم محبوب کند و جالب اینجاست که همزمان با بازی، انیمیشنی با نام Dark Fury - که داستانش درست بعد از Pitch Black رخ می دهد - به صورت محصولات خانگی (دی وی دی) منتشر شد تا این شخصیت در بیشتر رسانه های سرگرمی حضور داشته باشد.

ریدیک (Riddick) یاغی و محبوب

با اینحال این دو محصول خود پیش زمینه ای بودند برای فیلم بعدی که قرار بود همانس ال به اکران دربیاید. نام فیلم را Thej Chronides of Riddick گذاشتند و با وجودی که تا اینجا تمام آثار ریدیک ستایش شدند؛ اما این فیلم اولین حضور ضعیف این شخصیت را در دنیای سرگرمی ثبت کرد. با اینکه برای ساخت آن هزینه بیشتری کردند اما هم در گیشه شکست بدی خورد و هم منتقدان آن را مورد نکوهش قرار دادند اما این شکست نتوانست جلوی ساخت بازی بعدی را بگیرد. در سال ۲۰۰۹ بالاخره بعد از کناره گیری چند شرکت بازی سازی، آتاری با کمک Starbreeze Studios بازی Assault on Dark Athena را آماده انتشار کرد. این بازی در اصل بازسازی شده بازی قبلی بود؛ فقط داستانش کمی بیشتر شده بود.

ریدیک (Riddick) یاغی و محبوب

بخش چند نفره به آن اضافه شد و هوش مصنوعی و گرافیک آن هم بهتر شد و برای همین منتقدان باز هم بازی را ستودند. فیلم Riddick که چندی قبل اکران شد به همراه بازی Riddick: The Merc Files که برای محصولات اپل منتشر شده آخرین استخراج های فیلمسازان و بازیسازان از معدن ریدیک است؛ معدنی که مشخص نیست انتهای آن دقیقا کجاست.


قدرت های ریدیکی

درخشش چشم (Eyeshine)

بعد از اینکه ریدیک در Butcher Bay زندانی می شود، در آنجا دکتری در ازای سیگار چشمان او را عمل می کند تا بتواند در تاریکی بهتر ببیند. آن درخشش چشم ریدیک برای همین عمل است و اینکه او نمی تواند در نور زیاد، مخصوصا نور خورشید بدون محافظ چشم ظاهر شود.

ریدیک (Riddick) یاغی و محبوب

خشم فیوریایی (Warth of theFuryans)

خشم فیوریایی از آن دست قدرت هایی است که فقط ریدیک از آن بهره می برد. این توانایی یک جور انرژی ذخیره شده در جسم و روح ریدیک است که در زمان خشمگین شدن همانند بمبی می تواند آن را آزاد کند و تعداد زیادی از دشمنانی را که اطرافش هستند از بین ببرد.

هوش و توانایی فیزیکی

به غیر از دو مورد اول که جزء قدرت های ماوراء طبیعی هستند، ریدیک هوش بالایی داردکه در بعضی مواقع با استفاده از آن جانش را نجات می دهد. همچنین او به خوبی می تواند از توانایی فیزیکی مانند ضربات دست و پا و حرکات رزمی استفاده کند و رقیبانش را از بین ببرد.

ریدیک (Riddick) یاغی و محبوب

سلاح ها

ریدیک را به اراده قوی هم می شناسند؛ اما این دلیل نمی شود در استفاده از انواع سلاح های سرد و گرم کوتاهی کند. او توانایی این را دارد تا از هر سلاحی بهره ببرد اما سلاح مورد علاقه او خنجر مخصوصی است به نام Ulak که او را مرگبارتر می کند.

ریدیک (Riddick) یاغی و محبوب


مکان های ریدیکی

Underverse

یک دنیای موازی با دنیای ما؛ جایی که گفته می شود مردن در آن بی معنی است. لرد مارشال همراه نیروهایش می خواهد تمام این دنیا را از آن خود کند؛ چرا که عقیده دارد این دنیا قدرت های نهانی دارد که می تواند او را به قوی ترین موجود عالم تبدیل کند.

ریدیک (Riddick) یاغی و محبوب

Earth

زمین که روزی تنها مکان برای زیستن آدمی بود دیگر خالی خالی از سکنه شده. در این مدت آنقدر سیارات و دنیاهای دیگری کشف شده اند که از لحاظ استراتژیکی و منابعی، زمین در پیش آنها حرفی برای گفتن ندارد. در دنیای ریدیکالبته ما هیچ وقت زمین را نمی بینیم بلکه فقط چند بار از زبان شخصیت ها درباره آن چیزی می شنویم.

Furya

سرزمین مادری ریدیک؛ اما سی سال قبل از اتفاقات اولین فیلم، لرد مارشال به بهانه کشتن تمام فرزندان پسر این سرزمین، آنجا را بمباران می کند تا این سیاره شلوغ و سرزنده به مرگ دچار شود. حالا در این سیاره هیچ موجود زنده ای باقی نمانده و بازماندگان آن به سیارات دیگر فرار کرده اند.

ریدیک (Riddick) یاغی و محبوب

Crematoria

یکی از غریب ترین سیارات دنیای ریدیک؛ در این سیاره تنها یک زندان وجود دارد که مخوف ترین مجرمان در آن نگهداری می شوند. دلیل اینکه تا به حال کسی نتوانسته از آن بگریزد این است که دمای هوای آن در طول روز به بالای ۳۷۱ درجه سانتیگراد می رسد و شب هم به پایین تر از ۱۸۴- درجه.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • Joseph

      یکی از فوق العاده ترین محصول های سینمایی آمریکاس -_-

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج