جاباما
۷۶۹۷۷۰
۱ نظر
۵۰۰۲
۱ نظر
۵۰۰۲
پ

نقش صلح آمیز ایران، ترکیه و روسیه در ادلب

اجلاس سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه که در تهران برگزار شد، از اهمیت بسیاری برای صلح و ثبات در منطقه برخوردار است.

روزنامه اعتماد: اجلاس سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه که در تهران برگزار شد، از اهمیت بسیاری برای صلح و ثبات در منطقه برخوردار است. زیرا با آغاز روند مذاکرات آستانه و برگزاری نشست‌های سه‌جانبه که شروع آن در سوچی، سپس آنکارا و در آخر تهران بود، موجب شد که همکاری‌های بیشتری میان سه کشور تاثیرگذار در عرصه بحران سوریه شکل بگیرد و این روند موجب شد تا تنش و درگیری‌ها در سوریه کاسته و جنگ به مراحل پایانی خود نزدیک شود.

نقش صلح آمیز ایران، ترکیه و روسیه در ادلب

ساختار مذاکرات سه‌جانبه و همچنین مذاکرات آستانه بر خلاف مذاکرات ژنو از پیشرفت‌های بیشتری برخوردار بود. زیرا توانست مناطقی را برای کاهش تنش تعیین کند و در این شرایط ارتش سوریه به همراه همپیمانان خود توانست تا استان‌های اشغال شده توسط تروریست‌های داعش و سایر گروه‌های تروریستی را باز پس بگیرد تا باردیگر دولت بتواند کنترل خود بر این مناطق را به تثبیت برساند و استحکام دولت و وحدت سرزمینی را افزایش دهد.

آخرین و شاید یکی از مراحل پایانی این روند نیز در مورد ادلب و همچنین بحث شرق فرات است که باید به سرانجام برسد.

در ادلب شرایط روشن است، اغلب گرو‌های تروریستی از مناطقی که اخراج شدند ترجیح داده‌اند وارد ادلب شوند و ادلب زیرنظر کشور ترکیه به عنوان یکی از کشور‌های ضامن عدم درگیری در این استان است؛ اما حضور نیرو‌های تروریستی با سلاح‌های جنگی و استفاده از تجهیزات همچون پهپاد‌ها در مناطق متعدد مشکلاتی جدی را ایجاد کرده‌اند و با بمباران‌ها و عملیات‌های متعددی که انجام داده‌اند موجب شده است که منطقه را آبستن حوادث ضد آرامش و استقرار دولت سوریه کند.

بنابراین به نظر می‌رسد، تصمیم سه کشور این است که آن منطقه به سایر مناطق سوریه ملحق شود و البته همکاری ترکیه در این مسیر ضروری و حساس است. این اقدام با مخالفت امریکا و بعضی از جناح‌های حاکمیتی در ترکیه، عربستان و قطر روبه‌رو است. انگلستان و فرانسه مخالفت خود را به نحو دیگری بیان کرده‌اند.

احتمال اینکه گروه‌های تروریستی از سلاح‌های شیمیایی در ادلب استفاده کنند بسیار بالا است و به‌هرحال غده چرکینی به وجود آمده است که با تدبیر و اقدام مناسب باید با آن برخورد شود. مشکل اصلی، اما دو میلیون جمعیتی است که در ادلب حضور دارند که خارج از گروه‌های تروریستی هستند و باید امنیت شان تامین شود.

مردم عادی باید موردتوجه قرار گیرند درحالی که گروه‌های تروریستی سعی می‌کنند از آن‌ها به عنوان مانع و سپر انسانی استفاده کنند. دولت ترکیه نیز می‌تواند به گروه‌های تروریستی که رسما در سطح قوانین بین‌المللی به عنوان گروه تروریستی مشخص‌شده‌اند کمک نکند تا آرامش بر این منطقه حاکم شود.

با تدابیر اتخاذشده به نظر می‌رسد ترکیه مسوولیت بزرگی در این زمینه دارد زیرا با توجه به نفوذی که در میان گروه‌های مختلف در ادلب دارد می‌تواند آن‌ها را به نحوی به این سمت سوق دهد که خود را نجات دهند و تسلیم شوند؛ آن‌هایی که سوری هستند مصالحه کنند و نیرو‌های غیر سوری از تروریست‌های ترکستان، چین، روسیه، چچن، ترکیه و… نیز باید خاک سوریه را ترک کنند و دولت‌های‌شان با آن‌ها برخورد کنند.

ایران نیز همچنان به عنوان حامی دولت سوریه در کنار این کشور حضور دارد و کمک‌های مستشاری خود را به این کشور در راستای مبارزه با تروریست تا زمانی که دولت سوریه به آن احتیاج داشته باشد ادامه می‌دهد. همچنین ایران می‌تواند در بازسازی سوریه حضورداشته باشد و در جنبه‌های مختلف به این کشور کمک کند. ایران نقش مهم و تأثیرگذاری در منطقه خاورمیانه دارد و دیگر کشور‌ها با همکاری ایران می‌توانند آرامش را در منطقه حکمفرما کنند.

تلاش ایران، بیشتر رسیدن به راه‌های مسالمت‌آمیز است. البته پیشتاز عملیات ادلب ارتش سوریه خواهد بود و عملیات هوایی هم بین نیروی هوایی سوریه و نیروی هوایی روسیه انجام می‌شود. ایران به عنوان پشتیبان قرار خواهد گرفت و در طراحی‌ها هم شاید بتواند کمک کند، اما اصل عملیات به عهده ارتش سوریه و نیروی هوایی روسیه خواهد بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      عجب انقلابیون سوری رو تروریست میدونید در حالی که خودتون تروریست پرور هستین که افغانیا رو بردین واسه جنگ

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج