۷۶۹۸۳۰
۱۸ نظر
۵۰۰۷
۱۸ نظر
۵۰۰۷
پ

دلخوری نمایندگان از نامه آیت‌الله شاهرودی؟!

برخی رسانه‌ها و خبرنگاران روز گذشته نامه‌ای به نقل از آیت الله محمود هاشمی شاهروی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به دبیر شورای نگهبان مبنی بر مغایرت لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، سیاست‌های کلی تشویق سرمایه گذاری، سیاست کلی امنیت قضایی و سیاست کلی امنیت اقتصادی منتشر و اعلام کردند که مجمع این لایحه را رد کرد.

خبرگزاری ایرنا: برخی رسانه‌ها و خبرنگاران روز گذشته نامه‌ای به نقل از آیت الله محمود هاشمی شاهروی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به دبیر شورای نگهبان مبنی بر مغایرت لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، سیاست‌های کلی تشویق سرمایه گذاری، سیاست کلی امنیت قضایی و سیاست کلی امنیت اقتصادی منتشر و اعلام کردند که مجمع این لایحه را رد کرد.

در حالی که طبق قانون و وظایف قانون گذاری در مورد لوایح و طرح‌ها برعهده مجلس شورای اسلامی است و مجمع نمی‌تواند لایحه یا طرحی را در زمانی که هنوز در مجلس تصویب نشده رد یا تایید کند.

دلخوری نمایندگان از نامه آیت‌الله شاهرودی؟!

طبق قانون اساسی، مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌تواند مصوبات مجلس را با سیاست‌های کلی تطبیق دهد، در صورت اختلاف‌نظر مجلس و شورای نگهبان، نظر یکی را به مصلحت تشخیص دهد و با استناد به بند ۸ اصل ۱۱۰ قانون اساسی نسبت به اصلاح مصوبه و تایید آن اقدام کند.

بر اساس این وظایف، مجمع نمی‌تواند لایحه یا طرحی را رد یا تصویب کند و فقط می‌تواند نقش مشورتی داشته باشد.

در این راستا جلال میرزایی عضو فراکسیون امید و نماینده ایلام نیز گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام اگر پیشنهادی دارد، می‌تواند در قالب سیاست‌های کلی نظرات خود را بیان کند، ولی این نوع ورود کردن درست نیست.

وی اظهار داشت: شایسته و درست نیست آنان با نظراتشان رای مجلس را تحت تاثیر قرار دهند، اعلام ایرادات از سوی آنان وقتی هنوز این لایحه در مجلس به رای نگذاشته شده، شایسته و به جا نیست.

همچنین بهمن طاهرخانی عضو کمیسیون حقوقی مجلس معتقد است: بر اساس قانون اساسی، مجرای اصلی تصویب این لایحه در مجلس است و سایر دستگاه‌ها و نهاد‌ها در تصویب آن نقشی ندارند.

روز گذشته جمعی از رسانه‌ها و خبرنگاران به اشتباه بر این موضوع تاکید کردند که مجمع لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی را رد کرد.

البته درست است که مجمع می‌تواند نظر مشورتی در موضوعی ارائه کند، ولی نباید این موضوع باعث شود که نظرش بر آرای نمایندگان تاثیرگذار باشد.

اشتباه برخی خبرنگاران و رسانه‌ها در مورد لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی سر و صدای زیادی در فضای مجازی و جامعه خبری به راه انداخت به طوری که رد این لایحه جزو یکی از موضوعات پُر مخاطب در فضای مجازی شد.

یکی از خبرنگاران روز گذشته در توییتی در مورد این لایحه نوشت: امروز آیت الله هاشمی شاهرودی که چند هفته است به دلیل درگیری با بیماری حتی در جلسات مجمع هم حاضر نمی‌شود، برای رد یکی دیگر از لوایح مرتبط با FATF به جنتی نامه نوشت. آقای کدخدایی که گفته بود دیگران به جای آقای کروبی نامه می‌نویسند، در این مورد نظری ندارد؟

این روز‌ها نه تنها خبرنگاران که حتی برخی نمایندگان مجلس هم در مورد این لوایح چهارگانه اشتباهاتی می‌کنند و ممکن است در قالب اظهار نظر اطلاعات اشتباهی بیان کنند که این می‌تواند به دلیل تشابهات این لوایح باشد
انتظار می‌رود مجمع تشخیص مصلحت نظام که مدت هاست در مورد این موضوع سکوت کرده و واکنشی در قبال انتشار این اخبار از رسانه‌ها نشان نمی‌دهد، سکوت را بشکند و توضیحاتی را در مورد روند بررسی این لوایح و نقش این مجمع به افکار عمومی اطلاع رسانی کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      احسنت و هزاران آفرین به مجمع و آقای شاهرودی خدا حفظتون کنه که کشور رو نجات دادین. این لوایح کمک به تحریمها بود و تنگتر کردن محاصره ی اقتصادی

      پاسخ ها

      • محمود

        خودت فهمیدی منظورت چی بود این کار فعلاًجزوه وظایف مجمع تشخیص نیست تا بعداً سیر مراحل قانونیش در مجلس وشورای نگهبان طی بشه در ثانی این کنوانسیون کمک برای شفافیت مالی کشور میکنه ومبارزه با پولشویی چیزی که دربین عملکرد مسولین ما کمیاب ویا بهتر بگم نایابه

      • بدون نام

        این بنده خدا چند ماهه بیماره
        مدتها هم هست توی جلسات مجمع غایبه
        نامهه رو کسی دیگه نوشته .

      • بدون نام

        احتمالا نظرت کنایه بود نه؟؟؟ واقعا خدا حفظشون کنه که اینقدر نگران اقتدرا ملی هستند. و اینکه نمیشه به گروههای تروریست پول داد اصلا باعث نمی شه لویح رو رد کنن

      • بدون نام

        چقدر کوته فکری.... کشور رو نجات داد؟

    • بدون نام

      احسن حالا مردم از گرسنگی می میرند شما هم می توانید پولهاتون و خارج کنید.

    • بدون نام

      اگر صادقانه FATF رابرای شفافیّت و مقابله با پولشویی می‌خواهید، اوّل اینها را عمومی کنید:

      فیش حقوقی مدیران.

      ابربدهکاران بانکی.

      گیرندگان وام بالای ۱میلیارد.

      سپرده‌های بالای ۱۰۰میلیارد.

      دریافت‌کنندگان ارز دولتی.

      خریداران بیش از ۱۰۰۰سکه.

      هدایا و سفرهای خارجی مسئولین.

      رأی و حضور و غیاب نمایندگان.

    • مونا

      آره معلومه که با سیاست های پولشویی شما در تضادن

    • همین دیگه...

      ........

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خوشم میاد از دم فیلتر کردی سانزورچی

    • بدون نام

      اگه پولشویی که هیچ دزدی هم بخواد بشه میشه .پس مسئولان خودتان را اصلاح کنید تا مردم هم یکم نفعی ببرند ....

    • بدون نام

      حتمآ تصویب نکردن براتون خیلی سوددارد

    • بدون نام

      نفر اولی از چی اینقدر ذوق کرده ؟ از اینکه میخوان بی دردسر پولشویی کنن ، پولها رو خارج کنن ؟

    • بدون نام

      اگر فقط یک لایحه یک لایحه به نفع مردم تصویب شده بگید ما هم بدونیم دلمون خوش باشه

    • بدون نام

      دلخورین یک دیگه بزارین جاش از ای خیلی داریم

    • بدون نام

      من چند ساله نظر میزارم و کم پیش اومده مثبت نگیرم و بالاترین منفی م عدد یک بوده . دیروز یه نظر کلی از چکیده حرفهای شواری بابل گذاشتم منو اژدها کردن و .....ناراحت نشدم و دلخورم نشدم بااینکه امروز تائید شد در گیری پشت پرده علی البدل همه ماجرا و نقشه را کشیده و هم دام و هم کنار گذاشتن هدفش بوده و این نفهما کاری کردن که خجالت اور و برگشت نیست و الان خواندم زن شوهر داشته و تنها نفر سالم خانم مرمر نامی هست که برادرش را تحویل و دخالتی نداشته! خبرش نبود نظر بزارم حالا حرف دلخوری نمایندگان شد و ....این عزیران را ناراحت نکنید در مجلس و یهویی پته میریزن از همدیگه اینقدر با وجدان و اخلاق هستند که هیچی مهم نیست براشون

    • بدون نام

      شوخی کردم پول کثیف را باید شناسائی کرده و از شستنن آن توسط دزدان و چپاول گران ممانعت به عمل آید .تا اقتصادی پویا و سرزنده داشته باشیم.

    • بدون نام

      با تصویب این لایحه جلوی دزدی و اختلاس های آقایون گرفته میشه ، برای همین باهاش مخالفند .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج