جاباما
۷۶۹۹۶۶
۱۴ نظر
۵۰۳۷
۱۴ نظر
۵۰۳۷
پ

حملات موشکی سپاه مشروع و قانونی بود

استاد حقوق بین الملل دانشگاه امام حسین (ع) گفت: ایران می‌تواند که اگر دولت عراق قادر به مهار گروه‌های تروریستی نباشد، از حق خود دفاع کند.

خبرآنلاین: استاد حقوق بین الملل دانشگاه امام حسین (ع) گفت: ایران می‌تواند که اگر دولت عراق قادر به مهار گروه‌های تروریستی نباشد، از حق خود دفاع کند.

برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفتگو با موضوع تحلیل ابعاد اهمیت و مشروعیت حقوقی حمله موشکی سپاه به تروریست‌های کومله و با حضور دکتر یداله عسگری استاد حقوق بین الملل دانشگاه امام حسین (ع) و کارشناس مسائل سیاسی به روی آنتن شد.

یداله عسگری با اشاره به گروه‌های تروریستی که علیه جمهوری اسلامی ایران از خاک عراق به منظور حمله استفاده می‌کننند، گفت: گروه‌هایی مثل گروهک منحله دموکرت کردستان که سال‌ها است بساطشان را از ایران جمع کرده اند و خارج از مرز‌های ایران فعالیت می‌کنند، گروهک پژاک نیز از معارضین مرز‌های ایران هستند.

وی در مصاحبه با رادیو گفت: وگو متذکر شد: در حالیکه دنیا به سمت وحدت می‌رود برخی از عناصری که همچنان از افکار گذشته دارند تبعیت می‌کنند به دنبال تجزیه طلب هستند و برای به کرسی نشاندن این ایده فرسوده متاسفانه عملیات تروریستی را علی مناطق مختلفی از کشور ما انجام دادند که بعضا اخباری حاکی از شهادت مرزبانان در اثر عملیات تروریستی این افراد می‌شنویم.

استاد حقوق بین الملل دانشگاه امام حسین (ع) در رابطه با مشروعیت حقوقی حمله موشکی سپاه به تروریست‌های کومله بیان کرد: از نظر حقوق بین الملل دو نکته حائز اهمیت است؛ اول اینکه اگر گروه‌های تروریستی بخواهند از خاک کشور همسایه استفاده کنند، حقوق بین الملل حق دفاع مشروع را برای کشوری که مورد تجاوز قائل شده می‌دهد. همچنین در قطع نامه‌ای که در سال ۱۹۷۴ به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل رسید یکی از بند‌ها در تعریف تجاوز این است که بخواهند از خاک کشوری علیه کشور دیگری استفاده کنند.

حملات ایران مشروع بود

وی تاکید کرد: متاسفانه برخی از گروه‌های تروریستی از فضای نا امنی عراق بعضا استفاده می‌کنند و از خاک این کشور هم عملیات آموزشی انجام می‌دهند و این حق ایران است که اگر بتواند در شرایطی که خود دولت عراق قادر به مهار این گروه‌ها نباشد، بتوانند از حق خودشان دفاع کنند.

عسگری در رابطه با واکنش دولت عراق نسبت به این اقدام گفت: خوشبختانه در عکس العملی که خود مقامات عراقی داشتند صراحتا هم در بیانیه‌ای که در دفتر رئیس جمهور بیان شد دولت عراق راضی نیست که از خاک این کشور علیه امنیت کشور همسایه استفاده شود و تاکید داشتند این موضوع باید مورد پیگرد قرار بگیرد. در بیانیه وزارت امور خارجه عراق هم همین نکته بود که آن‌ها نیز خواهان این نیستند که از خاک این کشور علیه کشور همسایه استفاده شود.

وی افزود: دولت اقلیم کردستان نیز بیان کردند این دولت حاضر نیست احزاب شان قوانین این اقلیم را رعایت نکنند و کردستان عراق را به میدان جنگ تبدیل کنند. این‌ها نشان دهنده این است که حمله موشکی ایران به مقر یکی از این گروهک‌های تروریستی مشروع و قانونی بود.

کارشناس مسائل سیاسی این حمله را از دو جنبه حائز اهمیت دانست و عنوان کرد: این حمله دقیقا به محل اجلاس اصابت کرد و اینکه گفته می‌شود برخی از شهروندان عراقی شهید شدند، کذب است در حالیکه این مکان که مورد حمله قرار گرفته یک پادگان نظامی بوه است. از طرفی این حمله درسی است برای گروه‌هایی که در این منطقه حضور دارند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خوب پس چرا ما به حوثی ها کمک میکنیم ک عربستان رو ناامن کنه وعربستان از خودش دفاع کنه شما طرفدار حوثی ها هستید ودارید کمکشان میکنید

      پاسخ ها

      • فرماندار مریوان عوض کنید

        عربستان وارد خاک یمن شده اصلا چه ربطی به این داشت

    • محمد ذاکری

      قربونت بشم حوثی ها یمنی هستند اگر عربستانی بودند دولت یمن موظف بود به عربستان پاسخگو باشد .

      پاسخ ها

      • shahrooz

        عزیز من ما داریم به 5% مردم عربستان که عرب مسلمان هستند ولی شیعه هستند کمک می کنیم امنیت عربستان رو از بین ببرن اینو چی می گی!!!؟؟!!؟؟؟

    • ارش

      جرات داری پاکستان و هم بزنید! اونجا که بدتر از کردستان

    • ارش

      جرات داری پاکستان و هم بزنید! اونجا که بدتر از کردستان

      پاسخ ها

      • shahrooz

        خیر چون احزاب کردستان خیلی قویتر و رابطه به اسرائیلی ها دارن و حمله های مسلحانه شان در حد تصرف شهرها بوده ولی گروه های بلوچستانی سازماندهی و نفوذ ندارن و بلقوه خطری ندارن جز کشتن شاید سرباز وظیفه ای هر از چند گاهی

      • بدون نام

        پاکستان رو نمیزنیم. چون ارتش پاکستان امنیت مرزهای خود را قبول کرده و فعلا مشکلی نیست.اگر آنها هم کوتاهی کنند تروریست ها رو در عمق خاک پاکستان خواهیم زد

    • بدون نام

      چرا بلوچستانه پاکستان رو نمیزنن که هرروز به کشورمون حمله میکنن.نکنه از پاکستان میترسن

      پاسخ ها

      • امیر

        معلومه ک میترسن وقتی پاکستان میگه اگه ی گلوله ب سمت عربستان شلیک کنید با موشک هسته ای با خاک یکسانتون میکنم صدای ی دونشون درنیومد کجای کارید

    • سعید

      از اسم دانشگاه معلومه چقدر سواد داره

    • علی

      سلام، این حمله قبل سفر روحانی به نیویورک مثل نشان دادن پایگاههای زیر زمینی یک روز قبل برجام بود و مطمئناً بهانه ای برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل خواهد شد که افکار عمومی جهان رو نسبت به برنامه موشکی ایران حساس تر کنه....

    • امیر

      پس وقتی شما از خاک عراق و سوریه برای حمله به اسراییل اقدام کردید اونا خم حق داشتن پایگاهاتونو زدن و میزنن بازم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جنگ همینه دیگه جان برادر.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج