جاباما
۷۷۰۱۶۳
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

وضعیت داروهای سرطان در کشور

رییس اداره پیشگیری از سرطان وزارت بهداشت از اقدامات انجام شده جهت تامین تجهیزات درمانی سرطان بویژه شتاب‌دهنده‌ها خبر داد و درباره اثربخشی داروهای ضدسرطان ایرانی توضیحاتی را ارایه کرد.

خبرگزاری ایسنا: رییس اداره پیشگیری از سرطان وزارت بهداشت از اقدامات انجام شده جهت تامین تجهیزات درمانی سرطان بویژه شتاب‌دهنده‌ها خبر داد و درباره اثربخشی داروهای ضدسرطان ایرانی توضیحاتی را ارایه کرد.

دکتر علی قنبری مطلق در گفت‌وگویی درباره جزئیات سامانه سیمای سرطان گفت: این سامانه به منظور مدیریت نظام اطلاعاتی سرطان از سه سال گذشته در کشور در حال اجراست.

این سامانه مبتنی بر وب و سراسری است و در فاز اول اجرایی، موارد مربوط به سرطان در این سامانه ثبت می‌شود. در توسعه جدید این سامانه هدف، ثبت خدمات سرطان، داروها و سیر مراقبت بیماران است.

این موضوع به این معناست که هرجایی نسخه‌ای برای سرطان نوشته می‌شود یا خدمتی برای سرطان و شیمی درمانی و رادیوتراپی انجام می‌شود، باید در این سامانه ثبت شود.

قابلیت‌های سامانه سیمای سرطان

مطلق درباره قابلیت‌های سامانه سیمای سرطان گفت: این سامانه قابلیت تبادل اطلاعات با دیگر سامانه‌ها از جمله سامانه‌های داروخانه‌ای، بیمارستانی و سامانه‌های بیمه‌گر را دارد.

هدف کلی این سامانه این است که با تسهیل نسخه و تدابیر پزشکی، زحمات و سردرگردانی بیماران برای تایید نسخ شیمی درمانی کاهش یابد.

همچنین این سامانه امکان نظارت بر دستورالعمل‌های تشخیصی و درمانی سرطان را افزایش می‌دهد. به طور کلی سامانه سیمای سرطان می‌تواند یک نظام اطلاعاتی طبقه‌بندی را در سطح کشور برای سرطان که یک بیماری مزمن و هزینه‌بر است، راهبری کند.

وضعیت داروهای ضد سرطان در کشور

مطلق همچنین درباره وضعیت داروهای ضد داروهای در کشور گفت: در حال حاضر در داروهای سرطانی کمبود جدی وجود ندارد و مشکلی در تامین داروهای سرطانی نداریم. در عین حال امیدواریم در آینده نیز این موضوع پایدار بماند و مشکلی در این زمینه به وجود نیاید.

تامین تجهیزات درمانی سرطان بخصوص شتاب‌دهنده‌ها

وی با بیان اینکه برای تامین تجهیزات مهم درمان سرطان اقداماتی در حال انجام است، گفت: این برنامه طی دو - سه سال گذشته برای ارائه خدمات حداقلی و در درجه بعد پیشرفته درمان سرطان در زمینه رادیوتراپی، برنامه‌ریزی شده است.

در این برنامه اقدامات لازم برای تامین دستگاه‌های درمان سرطان، بخصوص شتاب‌دهنده‌ها، از طریق معاونت درمان و هیات امنای صرفه جویی ارزی انجام می‌شود.

داروهای ضدسرطان ایرانی اثربخش‌ هستند

مطلق درپاسخ به این سوال که آیا داروهای ضد سرطان ایرانی کیفیت و اثربخشی لازم را دارند؟ گفت: تعداد زیادی از داروهای ضد سرطان در کشور تولید می‌شوند و نمی‌توان به صورت کلی اظهار کرد داروها کیفیت لازم را ندارند.

داروهایی که در کشور تولید می‌شوند، داروهای خوبی هستند، اما در عین حال ممکن هم است به صورت موردی یک قسمتی از داروها دارای مشکلی شود که این موضوع باید گزارش شود.

اینکه برخی‌ به‌ طور کلی بگویند، داروهای ضد سرطان ایرانی بی‌کیفیت هستند و اثربخشی ندارند، قابل بررسی نیست و باید بسته دارویی که کیفیت لازم را ندارد به طور مشخص معلوم شود.

استفاده از داروهای خارجی ضدسرطان ممنوع نیست

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره سیاست‌های وزارت بهداشت مبنی بر محدودیت در واردات داروهای دارای مشابه داخلی و با بیان اینکه ممنوعیت کامل برای برندهای خارجی داروهای‌ ضدسرطان وجود ندارد، افزود:

بسیاری از داروهای ضدسرطان یا در کشور یا به صورت مشترک با کمپانی‌های خارجی تولید می‌شوند و سازمان غذا و دارو نیز برای بیمارانی که علاقه‌مند به مصرف داروهای خارجی هستند، درصدی از بازار داروهای ضد سرطان را در اختیار برندهای خارجی قرار داده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج