جاباما
۷۷۰۲۲۶
۱۲ نظر
۵۰۰۹
۱۲ نظر
۵۰۰۹
پ

صف طولانی قاچاقچیان سوخت برای سود ۱۲ برابری

هرچه قیمت ارز در ایران بالاتر می‌رود، فاصله قیمت حامل‌های انرژی در ایران با کشور‌های همجوار بیشتر می‌شود. این موضوع قاچاق سوخت در مناطق مرزی را به یکی از سودآور‌ترین کسب و کار‌ها تبدیل کرده است. به طوری که قاچاق بنزین در مرز‌ها بین ۶ تا ۱۲ برابر بسته به کشور مقصد سود دارد.

روزنامه ایران: هرچه قیمت ارز در ایران بالاتر می‌رود، فاصله قیمت حامل‌های انرژی در ایران با کشورهای همجوار بیشتر می‌شود. این موضوع قاچاق سوخت در مناطق مرزی را به یکی از سودآور‌ترین کسب و کارها تبدیل کرده است. به طوری که قاچاق بنزین در مرزها بین ۶ تا ۱۲ برابر بسته به کشور مقصد سود دارد.

نچه قاچاق سوخت از مرزها را جذاب می‌کند، اختلاف قیمت داخلی و خارجی حامل‌های انرژی است. در مورد نفت گاز هم تفاوت قیمت آزاد و سهمیه‌ای انگیزه تخلف را شکل داده است.

در این زمینه سیدعلی ادیانی راد، نایب رئیس دوم کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: «در حال حاضر قاچاق بنزین و نفت گاز در مرزها با استقبال چشمگیر مرزنشینان همراه است و این موضوع تبدیل به یک بحران شده. علت این حجم از استقبال از قاچاق فقط مشکلات مالی مرزنشینان نیست. تفاوت قیمت داخلی و خارجی حامل‌های سوخت یک تجارت پرسود و کم هزینه را برای مرزنشینان ایجاد کرده و به همین خاطر گرایش به این سمت در حال افزایش است.»

ادیانی راد ادامه داد: «وقتی گران‌ترین بنزین یعنی بنزین سوپر در داخل کشور ۱۲۰۰ تومان است اما در آن سوی مرزها می‌توان با نرخی بالاتر از ۱۰ هزار تومان به فروش رساند، تلاش دولت برای جلوگیری از قاچاق بی‌نتیجه می‌ماند.»

او تفاوت نرخ فروش حامل‌های انرژی بویژه بنزین و گازوئیل در نتیجه رشد قیمت دلار، سیاستگذاری نادرست و عدم استفاده از کارت سوخت را عامل پیدایش شرایط فعلی می‌داند.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سؤال که چرا مجلس شورای اسلامی با اصلاح قیمت حامل‌های سوخت از جمله بنزین مخالفت کرد، گفت: «دولت الان اجازه افزایش قیمت را دارد اما اگر سناریوی قابل قبولی را به مجلس بدهد، قطعاً با آن موافقت خواهد شد.»

ادیانی با بیان اینکه اگر سیاستگذاری صحیحی انجام نشود، در شرایط کنونی نمی‌توان با قاچاق سوخت مقابله کرد، توضیح داد: «کارت سوخت‌ها که با اصرار مجلس در سال گذشته احیا شد، یکی از ابزارهای مهم برای مبارزه با قاچاق سوخت است. برای مثال دولت می‌تواند سیاستی اتخاذ کند که فقط کارت‌های مرزی و نفت گاز قابلیت استفاده داشته باشند و مابقی کارت‌ها فعلاً غیرفعال شوند یا اینکه استفاده از کارت سوخت برای تمام خودروها و موتورسیکلت‌ها الزامی شود.»

نرخ بنزین در ایران در سوم سپتامبر ۲۰۱۸ (۱۲ شهریور) معادل حدود هفت سنت بود. میانگین قیمت هر لیتر بنزین در بازارهای بین‌المللی در تاریخ مورد نظر حدود یک دلار و ۱۶ سنت بوده است. رکورددار گرانی بنزین در میان همسایگان ایران به ترکیه با قیمت هر لیتر یک دلار و هشت سنت (معادل حدود ۱۴ هزار تومان) تعلق دارد.

قیمت هر لیتر بنزین در پاکستان در سوم سپتامبر ۷۵ سنت، افغانستان ۷۴ سنت و عراق ۶۳ سنت بوده است. گران‌ترین بنزین جهان نیز به ترتیب به هنگ کنگ با بهای هر لیتر ۲ دلار و ۱۶ سنت و ایسلند با ۲ دلار و سه سنت تعلق داشته است.

همچنین قیمت گازوئیل سهمیه‌ای در ایران ۳۰۰ تومان است که پس از ونزوئلا در جایگاه دومین گازوئیل ارزان جهان قرار دارد. میانگین قیمت هر لیتر گازوئیل در بازارهای بین‌المللی در سوم سپتامبر ۲۰۱۸ (۱۲ شهریور) حدود یک دلارو ۶ سنت بوده است. ترکیه با قیمت هر لیتر ۹۸ سنت، دارنده گرانترین نرخ گازوئیل در میان کشورهای همسایه ایران است که بر این اساس، گزارش‌های میدانی از افزایش میزان قاچاق این فرآورده در مرزهای غربی حکایت دارد.

قیمت هر لیتر گازوئیل در سوم سپتامبر در پاکستان ۸۶ سنت و افغانستان ۶۱ سنت بوده است. گران‌ترین گازوئیل جهان نیز به ترتیب به ایسلند با نرخ هر لیتر یک دلار و ۹۵ سنت و نروژ با یک دلار و ۸۷ سنت تعلق داشته است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دکترهای محترم چرا به جایرگرونتر کردن سوخت. در صدد نیستید که اوضاع خراب اقتصاد رو درست کنید. مثلا قیمت ارز رو پایین بیارید. فک کنم. زورتون فقط به مردم مفلوک میرسه

    • بدون نام

      خول افای عقل کل باز تو پاکستان ره بالا این چه رابطی داره بکو میخواهیم کرون کنیم دنبال بهانه میگردیم ولی منتظر عواقبش هم باشید

    • بدون نام

      باید قیمت سوخت شهر های مرزی همسان سازی بشه با کشور همسایه

    • بدون نام

      قاچاق سوخت ، گران کردن سوخت ، افزایش قیمت دلار ، نقدینگی ، تورم و باز هم تورم .....همه اینها هر ۴ تا ۵ سال ، مدام تکرار میشه ،عامل این پدیده های اقتصادی نبود دانش ، جهل ، نادانی ودر نهایت نبود مدیریت دلسوز در کشور است.

    • بدون نام

      این دلیل منطقی برای افزایش قیمت سوخت وفشار مضاعف بر مردم استنبادا دولت مردان از خوردن گوشت وخون مردم سیر شوند

    • بلوچ

      نشتین تهران خبر از مرز ندارین صف طولانی تو شهر های بلوچستان حتی کفاف خودرو خودمون نمی ده

    • بدون نام

      بهترین کار این است که برای هر خودرو با کارت سوخت اجازه سوخت گیری شود هم جایگاه دار و هم خودرو کنترل می شود . فعلا این بهترین راه است .

    • بی نام

      بهونه جدید مگه مرزهای کشور در اختیار شما نیست پس می تونید جلوی خروج کامیون ها رو بگیرید اگه بخواهید .

    • بدون نام

      میخان قیمته بنزینو بادلار تطبیق بدن بابا الان مردن ندارن بخورن اگه بنزینو ببرید بالا دیگه مردم باید بمیرن ولا به خدا بابا دست از سرمردم بکشید پولای مملکت دستونه هرکه وایه خودش یه شعری میخونه با این همه پول که ایران داره دارید چکار میکنید این همه از کجا اختلاس شده کشور ضرر نکرده اگه مردم همین قدر هم نخورن میمیرن به خدا مردم گناهی نکردن

    • بدون نام

      بگیدبنزین کم داریم می خوایم سهمیه بندی کنیم چرامی پیچونی دادش

    • مهدی

      میخوان گرون کنن ....لابد. این خبر هم جدید نیست

    • درین درین

      یه جنگنده بره بالا همشونو وسط بیابون بزنه تا درس عبرتی باشه واسه اباقی... وقتی برخورد با دزد و قاچاقچی نازو نوازش باشه وضعیت همینه و بدتر هم میشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج