۷۷۰۲۳۵
۱۱ نظر
۵۰۰۵
۱۱ نظر
۵۰۰۵
پ

نوسان قیمت پراید و وجه ناپیدای ایرانی‌ها

در روزگاری که انتظار برای شنیدن اخبار تلخ و حیرت‌انگیز و سرتکان دادن به نشانه تاسف و نگاه عاقل اندرسفیه به کارگزاران مملکتی به عادت ناخوشایند و یک بطالت ملی بدل شده است.

احسان اقبال‌ سعید ‪-در روزنامه همدلی نوشت: در روزگاری که انتظار برای شنیدن اخبار تلخ و حیرت‌انگیز و سرتکان دادن به نشانه تاسف و نگاه عاقل اندرسفیه به کارگزاران مملکتی به عادت ناخوشایند و یک بطالت ملی بدل شده است. اعلام هجوم حیرت‌انگیز هموطنان به سایت خودروسازی سایپا برای پیش‌خرید پراید و سایر محصولات این شرکت شاید در بادی امر در کنار سایر اخبار قرار بگیرد

و در کنار سیل این دست رویدادها به فراموشی سپرده شود اما اگر نگاهی دقیق‌تر به آن بیفکنیم شاید به تحلیلی متفاوت از امروز و فردای مُلک و ملت دست یابیم

پس از خروج آمریکای ترامپ از توافق برجام، تلاطم غریبی بر اقتصاد و نرخ اقلام در ایران حاکم شد. دلار و سکه به عادت همیشگی لگام بریدند و البته همچنان می‌تازند و اقلامی هم نایاب و کمیاب و چند برابر قیمت متعارف در بازار معامله شدند. اگر به عنوان یک ناظر با مردم عادی در کوی و برزن گفت‌وگو کنید حس می‌کنید که در شرایط بسیار ناهنجار اقتصادی قرار داریم و حتی بخشی از رسانه‌های فارسی زبان، نظام سیاسی را در خطر، متزلزل و متلاطم نشان می‌دهند. اما به‌راستی این تمام حقیقت است؟

در بحبوحه کثرت و شدت مخالف‌خوانی‌ها و ناله و نفرین به زمین و زمان و باور به اینکه کثیری از مردم در بد‌ترین شرایط اقتصادی به سر می‌برند، به یک‌باره ۸۰۰ هزار نفر برای خرید خودرو به سایت شرکت سایپا هجوم می‌برند و در کمتر از چند ثانیه آمادگی پرداخت ۱۰ هزار میلیارد تومان را دارند! به رقم خوب دقت کنید. اگر فرض کنیم هر دلار ۱۳هزار تومان باشد، ۱۰هزار میلیارد تومان چیزی حدود ۷۷۰میلون دلار می‌شود.

در ایران ما در طول تاریخ بخش پنهان و ریاکارانه اقتصاد و سبک زندگی در طول تاریخ همیشه با روایت رسمی اختلاف کلانی داشته است و هیچ‌گاه ویترین، نمایانگر پستو نبوده است. شاید بلندی دیوار بناها و علاقه به مذاکرات و لابی‌های غیررسمی هم از همین فرهنگ نشات گرفته باشد. پول‌های درون بالشت و سکه و طلاهای درون متکا شاید به کار قصه مادربزرگ‌ها و هزارویک شب بیاید، اما این‌ها شوربختانه بخشی از واقعیت زیست غیررسمی امروز ما هستند.

مردمانی که سیر تاریخ و تلاطم به آنها آموخته که همه چیز چون کف روی آب است و تنها «مایه» است که می‌ماند، به خوبی یاد گرفته‌اند که شعارها و فریادها و خصومت‌ها از بین می‌رود و چیزی که می‌ماند فقط «بار» است و در این میانه کسی برنده است که بارش را بسته است.

این زمانه هم از این قاعده مستثنی نیست. در شرایط فعلی هم به‌رغم دشواری‌هایی که بخش‌هایی از مردم را تحت تاثیر قرار داده، اما گروهی به شدت مشغول استفاده و چند برابر کردن سرمایه و جستجوی مسیرهای جدید برای این کاتر هستند؛ خواه خرید پراید باشد که صبح تا شام به آن ناسزا می‌گویند و خواه پول خارجی و زر. به‌رغم افزایش پیاپی نرخ خدمات و خصوصا افزایش نرخ ارز، نرخ مصرف مردم تغییر محسوسی نداشته است.

به عنوان مثال در زمینه سفرهای خارجی کاهش محسوسی مشاهده نمی‌شود(حتی بسیاری از مابه‌تفاوت نرخ ارز مسافرتی با نرخ ارز در بازار، برای کسب سود بهره گرفته‌اند). البته احتمالا گروهی خواهند گفت که این‌ها مردم نیستند و تنها بخش کوچکی هستند؛ ولی مراجعه ۸ میلیون نفری و تلاش ۸۰۰ هزار نفری برای خرید پراید به امید افزایش قیمت احتمالا مشتی مشابه خروار است.

شراید متلاطم و ناپایدار اقتصاد ایران، برای بخش‌هایی از جامعه که الزاما به قدرت متصل نیستند و بخش‌هایی که بیشتر در رده‌های میانی هرم قدرت حضور دارند(اصطلاحا یقه سفیدها)، منافع پایدار و کم‌دردسر و پرسودی به‌بار آورده است. عده‌ای هستند که در شبکه‌های اجتماعی پست‌های به‌شدت انتقادی منتشر می‌کنند و هشتگ می‌سازند، اما فردا صبح خودشان در صف خرید هرچیز قابل احتکار و مناسب سوداگری حاضر هستند تا هزینه اقامت در نقاط خوش آب و هوا را از تحریم و تلاطم در گرمای تهران به‌دست آورند.

این شرایط خاص، گروه‌ها و طبقات مختلف را با کمیت و کیفیت‌های مختلف درگیر کرده است؛ یکی در حد فروش یک خودروی مستعملِ گران شده و دیگری در حد هدایت مافیای غذای کودک. اما نکته این است که تحلیل‌گران و رسانه‌هایی که انتظار یک بحران و اعتراض اجتماعی عمیق را دارند، نمی‌دانند یا به روی خود نمی‌آورند که بخشی از مردم از شرایط موجود متنفع می‌شوند. این تحلیلگران نمی‌فهمند که ناله و نفرین‌های درون تاکسی و در صف نانوایی را نباید به حقیقت کنش سیاسی-اجتماعی و میدانی مردم ربط داد.

چه اینکه جمع قابل اعتنایی از مردم فقط در حد هشتگ و متلک معترض هستند. این جماعت تا وقتی معترض هستند که اندوخته‌هایشان به‌خظر نیفتد. در واقع این جماعت برای حفاظت از اندوخته‌هایشان تا وقتی اعتراض می‌کنند که نظم مرکزی از میان نرود که اگر برود، دارایی آن‌ها نیز به خطر خواهد افتاد.

این جماعت همزمان که از بحران نفع می‌برند، معترض به آن هم هستند و این اعتراض آن‌ها تا جایی است که نظم مرکزی دچار خدشه نشود. این جماعت کسانی هستند که گروهی در رسانه‌های‌شان نوید «به‌پا خاستن» آن را می‌دهند. اما واقعیت این است که در روز واقعه احتمالا جماعت سفیهی را به نظاره بنشینیم. جماعتی که چند سال پیش فردی موسوم به «هخا» مدعی رهبری آن‌ها بود!

برخلاف نوستالژی و گذشته طلایی موهومی که در ذهن برخی نقش بسته است، ایران در درازنای تاریخ خود بحران‌های متعدد اقتصادی را پشت سرگذاشته است. شاید مقایسه آن‌ها با بحران فعلی حکایت قیاس پراید و پرادو باشد. چه اینکه در بحبوحه جنگ جهانی اول به سبب خرید آذوقه توسط قوای خارجی - که البته با زحمت و دلالی برخی از هموطنان و به قیمت بالاتر از عرف بازار صورت گرفت - چنان قحطی‌ای پهنه ایران را فراگرفت که یک سوم نفوس ایران آن زمان تلف شدند و حتی خیرین برای زنده ماندن جماعت، دیگ دمپختی رایگان بار می‌گذاشتند.

البته برخی چون احمدشاه قاجار خود گندم احتکار می‌کردند (حتی پادشاه وقت در مقابلِ اصرار رجل ایران‌دوستی چون مشیرالدوله که از او می‌خواستند گندم‌ها را به بازار عرضه کند تا رعیت هلاک نشود و دعاگو باشد؛ پاسخ می‌داد جز به قیمت بالاتر از بازار نخواهد داد). این مُلک و ملت از این روزها زیاد به خود دیده و زیستن در این شرایط را نیکو آموخته است؛ پس در قضاوت و عملکرد نباید چندان هم شتاب کرد که ایران سرزمین صبر و پیچیدگی‌ها بوده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      فقط وراجی و دیگر هیچ

    • رحیم. شکری

      متاسفانه شرکتهای خودروسازی داخلی نهایت سواستفاده ازآب گل آلودرااستفاده کرده وکشورمادرصنعت خودرسازی تاجایگاهش فاصله بسیاردارد چون از همه نوع استفاده دولتی وغیردولتی استفاده کردونه تنها خودروی سال که قابل رقابت باکشو رهای حتی جهان سومی هم بتواندبرابری بنمایدوالان میبینید خودشرکت یکی ازاحتکارگران خودرو بوده وچون بخش اعظم آن دولتیس هیچ رونی که باپیشرفت علمی صورت پذیردرانه تنها بافرصتی که داشت ازدست دادبلکه انگلی برای سیاستهای دولت گردیده وراحت جولان میدهد

    • تبریز

      چرت نگو ۹۰٪مردم متوسط یا زیر فقر هستن وانشالله تاوان این را هم خواهید دید.

    • بینام

      این پولا تو متکا نبوده.چرخ تولیدی بوده یا سرمایه مغازه که بعد از تعطیلی اجبارا سر از اینجا دراورده.در ضمن قبلا بانک ها با سرمایه مردم دلالی میکردن الان خود مردم اینکارو انجام میدن.

    • ناشناس

      در اینکه همیشه مینالیم چیز جدیدی نیست نالیدن همه مردم به نوعی عادت شده که اگه نباشه روز به شب نمیرسه و در اینکه عده کثیری از مردم پول به حد کافی دارند بحثی نیست و دارا بودن نقدینگی مردم رو دولت خوب فهمیده و با هر شکل و شمایلی در بیرون آوردن این پولها از بالشها و دستان مردم تلاش میکنه همه چیزو به بالاترین سقف ممکن میرسونه بعد به حدناچیزی پایین میاره و برای مدتی تثبیت میکنه تمام عزیزاتی هم که اسم نوشتن قطعا بدونن که بیش از دو الی سه میلیون گیرشون نمیاد مردم باید به فکر باشند تا از دولت رکب نخورن

    • بدون نام

      احسنت به این نویسنده،واقعا زیبا و کاملا واقعی بیان کرده

    • بدون نام

      همه ما در مقابل ما ملایمات مسولیم.

    • بدون نام

      متاسفانه مردم بجای اعتراض به وضع موجود، آب به آسیاب کسانی می‌ریزند که برای اهداف شوم خود برطبل جنگ طلبی می‌کوبند، جنگی درکارنیست، فقط برای عقب نگه داشتن کشور ومردم هرچندسالی بازاراقتصاد رابهم می‌ریزند، تاسرمایه خودرادرجهت تأمین حقوق جیره خوران افزایش دهند...

    • بدون نام

      واقعا مردمباحالی هستیم

    • بدون نام

      نتیجه اینکه حال مردم خوبه و وضعیت عالیه نگران در آمدن صدای مردم نباشیم ...این صدا در حد غرولند است .و چون پرابد ثبت نام میکنند شکمشان سیر است و کلا ترسیم گل و بلبل کردن از مملکت و جماعت تاکسی سوار و صف نونوایی مشتی یاوه سرا که تو بالش سکه و پول قایم کردن و بهترین کار این است که کار خودمان را بکنیم و هر صدایی را در نطفه خفه کنیم که ایرانی در ریشه تاریخیش پولدار و ویترینش بیانگر پستوش نبوده ...یک مشت اراجیف برای این روزهای مردم خسته نه نان می شود و نه اعتبار برای شمایان

    • بدون نام

      واقعا نویسنده ما ایرانیا رو خوب شناخته عالی بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج