۷۷۰۴۰۹
۲۳ نظر
۵۰۰۷
۲۳ نظر
۵۰۰۷
پ

چرا وضعیت ارز، سکه، طلا و کالا بحرانی است؟!

بیش از ۶ ماه است که اقتصاد کشور در گیر و دار مشکلات طی طریق می کند و رهاورد آن کاهش ارزش پولی ملی به یک سوم قیمت قبل از سال ۹۶ است.

تابناک نوشت: بیش از ۶ ماه است که اقتصاد کشور در گیر و دار مشکلات طی طریق می کند و رهاورد آن کاهش ارزش پولی ملی به یک سوم قیمت قبل از سال ۹۶ است.

در حقیقت می توان گفت که اقتصاد کشور به حدی طی ۶-۷ سال اخیر شکننده نشان داده است که از سال ۱۳۹۰ تا کنون ارزش پول ملی به یک ششم کاهش یافته است؛ یعنی یک سوم ارزش پول ملی در سال ۹۱ و در دولت دهم و یک سوم دیگر ارزش پول ملی در سال ۹۷ و در دولت دوازدهم تنزل پیدا کرده و از ارزش دارایی مردم کاسته است.

به گزارش «تابناک»، در این سال های اکثریت قریب به اتفاق مردم متضرر شده اند و شاهد از دست رفتن ارزش دارایی های شان بوده اند، اما عده ای محدود که از آنها به عنوان «کاسب تحریم» یاد می شود که البته تعدادشان در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۱ به دلیل تجربه ای که از وقایع اقتصادی ملموس آن سال پیدا کردند، به مراتب افزایش یافت. برخی مردم هم به گمان خودشان برای حفظ دارایی خود تلاش کردند، اما غافل از اینکه در زمین چنین افرادی بازی کرده اند.

جالب است که در طول همه این سال ها هم سیاست گذاران اقتصادی کشور ما و اقتصاددانان نتوانسته اند نسخه ای شفابخش برای اقتصاد کشور و بهبود شرایط مردم ارائه کنند، بلکه اتخاذ راه حل های نصفه نیمه و تصمیمات خلق الساعه نه تنها کمکی به این وضعیت نکرده، بلکه شرایط را برای کشور و مردم به مراتب سخت تر ساخته است تا نبود تئوری اقتصادی به درد بخور همچنان در کشور احساس شود.

در سال ۹۱ ارزش دارایی های مردم یکشبه به یک سوم کاهش یافت و بسیاری از مردم احساس کردند که ضرر جدی در این تغییر و تحولات کرده اند، اما موضوع خیلی ادامه دار نبود و پس از چند ماه به ثبات نسبی رسید، این اتفاقات با برگزاری انتخابات و روی کار آمدن دولت جدید هم به دلیل شرایط رکود و هم برخی تغییر و تحولات رفته رفته بهتر شد و ثبات ادامه داری در بازار حاکم شد.

عملکرد اقتصادی دولت یازدهم در خصوص مهار رشد تورم، ایجاد ثبات و بهبود شاخص رشد اقتصادی منهای موضوع رکود تا حد زیادی قابل دفاع بود، اما با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم و ادامه دولت «حسن روحانی» این شرایط نه تنها بهتر نشد بلکه به دلیل اتخاذ برخی سیاست ها و انجام برخی جا به جایی ها هر روز بحرانی تر شد تا جایی که از تنها ۶ ماه بعد از روی کار آمدن دولت دوم روحانی نشانه های یک افول اقتصادی جدی به چشم آمد.

بسیاری از «کاسبان تحریم» و «دلالان» بواسطه بی عملی دولت در حوزه اقتصادی بار دیگر فعال و میدان دار شدند و شرایط را به گونه ای پیش بردند تا وضعیت اقتصادی کشور هر روز بهم ریخته تر شود و از ناحیه ضرر مردم به دلیل کاهش ارزش دارایی های شان، جیب این افراد هر روز پرتر می شد؛ تا جایی که قیمت اکثر محصولات و کالاها بیش از دو برابر و حتی ۳ برابر شد و افزایش فاصله طبقاتی هر روز بیشتر و بیشتر.

در چنین شرایطی دولت به دلیل خارج شدن آمریکایی ها از برجام و همچنین بازگردانده شدن تحریم های ظالمانه از سوی این کشور، نشان داد که هیچ گونه پیش بینی اقتصادی مناسب و کارآمدی برای این شرایط نداشته است و تنها به فکر چند نسخه لحظه ای و خلق الساعه بوده است.

که اتفاقا این نسخه ها نه تنها موجب بهبود وضعیت نشد، بلکه با ایجاد رانت های آنچنانی به بحرانی تر شدن وضعیت اقتصادی کشور انجامید تا جایی که خود آمریکایی ها از ایجاد چنین وضعیتی شگفت زد شدند و اذعان کردند که اصلا فکرش را هم نمی کردند تحریم ها باعث چنین آشفتگی اقتصادی در کشور بشود.

در این بین جدای از نقش «دولت، کاسبان تحریم و دلالان» بخشی از مردم که نسبت به شرایط موجود معترض نمایی می کردند نیز سناریو را تکمیل کردند و با عطش خریدی که از خود نشان دادند و احتکارهای نا به جای محصولات به افزایش مشکلات اقتصادی کشور و کاهش میزان دارایی ههای خود و اطرافیان شان و همچنین عامه مردم کمک کردند. این رهاورد تجربه قبلی آنها از کاهش یک شبه ارزش دارایی های شان بود.

جمع همه این مسائل باعث شده که مشکلات اقتصادی وو ناپایداری وضعیت در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۱ بیشتر ادامه یابد و مردم نیز هر روز گله مند از نبود ثبات در بازار باشند، در حالی که اگر بجای خریدهای دیوانه وار تلاش می کردند دست کاسبان تحریم و دلالان را از سودجویی کوتاه کنند و با مطالبات خود دولت را وادار به تهیه نسخه جامع اقتصادی در مقابل تحریم نمایند، آنگاه خیلی زود می توانستند به ایجاد ثبات اقتصادی در کشور کمک کنند.

این انتقاد جدی به مسئولان قوا و حاکمیت وجود دارد که چرا با وجود اختیارات فراوانی که به آنها برای بهبود شرایط کشور داده اند بازهم در عرض ۳ روز سکه ۶۰۰ -۷۰۰ هزار تومان کاهش قیمت پیدا می کند و ارز هم ۲-۳ هزار تومان پایین میاد، اما به یکباره این وضعیت در فاصله ۲ روز برعکس می شود و قیمت ها چنان نجومی بالا می رود که مردم آرزوی همان قیمت های گران قبلی را بکنند.

چرا اینقدر سیاست گذاری ها سطحی است و اقتصاد کشور بدون صاحب رها شده است که یک سخنرانی یا تصمیم گیری تاثیرات اینچنینی بر اقتصاد، زندگی و معیشت مردم می گذارد و عده ای دلال و کاسب حرام خور می توانند چنان هیجانی در بازار ایجاد کنند که به یکباره ارزش دارایی های خود را چند برابر کرده و از ارزش پول ملی کشور و دارایی های مردم به شدت بکاهند؟

لازم است که هرچه سریع تر نسخه ای که به درد اقتصاد کشور بخورد و به بهبود شرایط مردم بیانجامد با کمک دستگاه های مسئول، قوای سه گانه، اقتصاددانان و اهل فن طراحی شود و حتی اگر نیاز است از اقتصاددانان مطرح دنیا که تجربه پیچیدن نسخه های اقتصادی شفابخش برای برخی کشورها را در کارنامه دارند، بهره گرفته شود؛ چرا که مردم دیگر توانی برای استقامت در برابر مشکلات اقتصادی برای شان باقی نمانده است!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      درامدزایی دولت از این طریق. حقوق کارمندها و بدهی بانک ها و کسری فروش نفت رو با این روش حل میکنه.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مقصر اصلی خود ما مردم هستیم که به گرانیها دامن میزنیم و تا چیزی گران میشود استقبال خوبی از خودمان نشان میدهیم از قدیم گفتند سزای گرانفروش نخریدن است نه اینکه توی صف ایستادن

    • بدون نام

      نقش مردم تعریف درستی نداشت ...دست مردم زیر سنگ مطالباتشان است .و دولت عملا دهن کجی به خواست سیاسی و اجتماعی و اقتصادی مردم میکند ...گشت های ارشادی که جز ارعاب و وحشت در جامعه هیچ کارایی ندارند و دو دولت پیگیری شد ...حقوق شهروندی که بر روی کاغذ بزک شده و شیک است و شش ماهی که دولت منفعل و گاهی ضد اقتصادی عمل کرده نکات بارز مردمیست که خواسته هایش هم به یک ششم حقی که دارد تنزل یافته و مبهوت این بازار بی سر وسامان است

    • بینام

      مقصرروحانی ودارودسته اش هستندخدالعنت کند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مقصر خود ما مردمیم

    • رضا

      50% خود مردم و 50% هم دولت مقصره . وقتی مردم هجوم میارن تو فروشگاهها و خرید میکنن به بهانه اینکه در آینده گرون میشه خوب طبیعیه که تقاضا زیاد میشه و قیمتها هم بالاتر میره . فقط تو ایران هست که با افزایش قیمتها تقاضا هم زیاد میشه . تو کشورهای دیگه با افزایش هر قیمتی موج اعتراضات از شهرهای مختلف دیده میشه ولی تو ایران همه از این وضعیت خوشحال و خوشنود هستن !!
      ***** از ماست که بر ماست ****

    • بدون نام

      مملکت ازدست رفت هنوزیک برخوردشایسته بامجرمین این عرصه نشده وموضوع باتلفن وهدیه ومماشات تعویق وهزارپدرسوخته بازی دیگه ماست مالی می شه تاحکومت راازدست ندهیدباورتون نمی شه

    • بدون نام

      آقای نتابناک میشه بگی مردم چیکار باید میکردن؟ مینشستن نگاه میکردن بدبختی خودشونو؟ هرکی سعی کرد پولشو به دلار و طلا و ماشین نزدیک کنه. نکنه انتظار داشتی مردم بیان دلار و طلاشونو به نصف قیمت به همین دلالا بفروشن تا قیمت بیاد پایین؟ بعد با سوبل و چوبل دوباره دلالا بکنن تو پاچه ملت؟ مردم نه سیاستگذارن نه قیمت گذار. رفتار طبیعی خودشونو نشون میدن. اونایی که میلیارد میلیارد حقوق میگیرن مملکتو بچرخونن باید فکر اساسی بکنن. مگه مردم ترکیه که دلاراشونو سوزوندن و فروختن لیر تقویت شد؟ دیگه مردومو خر فرض نکنین. درسته که تا بیداری کامل مونده هنوز اما دیگه اونی که قبلا بودیم نیستیم خدارو شکر

    • بدون نام

      یه رضا خان با دو عدد هویدا احتیاج داریم!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ...اینا همش چرنده هدف افزایش درامد بود که شد

    • بدون نام

      ای خانم اقای بی نام معلومه که تو ازهمون کاسب حروم خورا هستی که خون مردم تو شیشه کردی امثال تو که دستتون به دهنتون میرسه باعث فقیرترشدن بی ارزش شدن مردم عادی شدین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        گل گفتی درود به شرفت واقعن همینطوره

      • بدون نام

        مقصر خود ماایم هرچیزی که گران شد همگی حمله میکنیم برای خرید

    • بدون نام

      کاش دولت بی عرضه لااقل راه مهاجرت رو باز میذاشت بدون هزینه میرفتیم

    • علی

      همین جوری الکی ,اینم حوصلش سر رفته داره یه جوری سرش رو گرم میکنه.والللللا

    • بدون نام

      چون می خواهد بوق ق ق .... جنگ بشه ‌.‌
      گرفتی . دوباره یادت نره .

    • کارمند

      تازه اول بحران هستیم واصل بدبختی مردم عادی از حدود۲ماه دیگه شروع میشه.مسئولین که مشکلی ندارند چون حساب پرپول و اقامت اروپا و آمریکا دارند
      این بحران بخاطر اینه که با بیشتر دنیا دشمن هستیم ومدام درحال تهدید آنها هستیم و تا رابطه ایران با کشورهای تاثیر گذار ابرقدرت دنیا مثل آمریکا خوب نشود اوضاع هرروز بدتر از دیروز خواهد بود البته برای عوام
      خودی ها که چندین سال است فکر امروز بوده اند

    • بدون نام

      اقتصاد را بدهند دست رهبري سيد علي او مي تونه نجات بده اين دولت فقط به فكر 4درصدي هاست و مي گه گور بابای مردم.

    • بنده خدا

      چون که مسئولین انسانهای پاک و درستکار و متعهد و مومن و انقلابی و باهوش و متخصص و با ایمان ودلسوز و اینده نگر و روشنفکر و..... هستند

    • بدون نام

      اگر پول دوبار یک سوم شود نتیجه ی آن یک نهم است.
      خواهشمند است قدری سواد خود را بالا ببرید.

    • مدافع حقوق فقرا

      وقتی یک خانواده ۵هزار خودرو احتکار میکند خب معلوم است چه به سر ملت بدبخت خواهد آمد،ثبت نام هفته گذشته پراید نشان از فساد علنی سایپا بود

    • بدون نام

      وضعیت چه چیزی بحرانی نیست؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!

    • بدون نام

      کاربر 14:23،فرمودی موج اعتراضات شروع میشه!!!! آیا در مملکت ما اجازه موووج اعتراضات رو به ما میدن؟؟؟!!!!یا یه انگی بهمون میچسبونن؟؟؟؟!!!!!!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج