جاباما
۷۷۰۴۱۸
۳ نظر
۵۱۰۳
۳ نظر
۵۱۰۳
پ

فوت‌وفن‌های پخت نذری برای بالای ۱۰۰ نفر

پخت غذای نذری در حجم بالا همیشه کار ساده‌ای نیست و بیشتر مواقع از عهده آشپز‌های حرفه‌ای برمی‌آید. با این‌وجود اگر امسال محرم نذری دارید و می‌خواهید برای حدود ۱۰۰ نفر غذا بپزید و از طرفی نمی‌خواهید آشپز بیاورید به شما پیشنهاد می‌کنیم که فوت‌وفن پخت‌وپز نذری برای ۱۰۰ نفر را بلد باشید.

نی‌نی‌سایت: پخت غذای نذری در حجم بالا همیشه کار ساده‌ای نیست و بیشتر مواقع از عهده آشپزهای حرفه‌ای برمی‌آید. با این‌وجود اگر امسال محرم نذری دارید و می‌خواهید برای حدود ۱۰۰ نفر غذا بپزید و از طرفی نمی‌خواهید آشپز بیاورید به شما پیشنهاد می‌کنیم که فوت‌وفن پخت‌وپز نذری برای ۱۰۰ نفر را بلد باشید. دانستن این نکات به شما کمک می کند تا هنگام پخت نذری روسفید شوید.

فوت‌وفن‌های پخت نذری برای بالای ۱۰۰ نفر

پلوی ساده

پختن برنج در حجم زیاد کار نسبتاً دشواری است که چند نکته مهم دارد. برنج خوب باید خوب قد بکشد و درعین‌حال شفته و به هم چسبیده نشود این توصیه‌ها را در نظر بگیرید:

در ابتدا برنج را خوب بشویید و خیس کنید. مثل همیشه برنج باید آن‌قدر شسته شود تا آب کاملاً شفافی داشته باشد. برای هر 2 تا 3 پیمانه برنج یک قاشق سوپ‌خوری نمک در نظر بگیرید. البته آشپزهای حرفه‌ای گاهی اوقات از سنگ نمک هم استفاده می‌کنند.

بعد از اینکه برنج چند ساعت خیس خورد آب برنج را در یک دیگ بزرگ به جوش بیاورید. این دیگ باید متناسب با حجم برنج باشد تا برنج بتواند به‌راحتی قد بکشد. معمولاً حجم آب را چهار برابر حجم برنج در نظر می‌گیرند.

در همان زمان که آب در حال به جوش آمدن است دیگ بزرگ دیگری آماده کنید و داخل آن روغن بریزید. برای داشتن ته‌دیگ نذری کف دیگ را با نان تافتون بپوشانید.

بعد از به جوش آمدن آب برنج خیس‌خورده را به آهستگی داخل آب جوش بریزید. اگر می‌خواهید برنج نذری شما سفید بماند و وا نرود یک فوت کوزه‌گری‌اش این است که به ازای هر کیلوگرم برنج 3 قاشق سوپ‌خوری سرکه، آب‌لیمو یا آب‌نارنج داخل آب بریزید. در این مرحله شعله را زیاد کنید تا پس از یک یا دو دقیقه آب به جوش بیاید و قل بزند. داخل دیگ برنج در حال جوش یک لیوان روغن هم اضافه کنید تا از چسبندگی برنج‌ها پیشگیری کنید. حواستان باشد که اگر هنگام جوشیدن برنج، شعله را کم کنید به‌احتمال‌زیاد برنج شما شل و وارفته می‌شود.

فوت‌وفن‌های پخت نذری برای بالای ۱۰۰ نفر

حالا می‌رسیم به مرحله مهم آبکشی برنج که زمان آن اهمیت زیادی دارد. هنگامی‌که دانه‌های برنج روی آب آمدند یعنی برای آبکشی آماده‌اند. علاوه بر این اگر برنج را بین دو انگشت فشار دهید باید نه خیلی سفت باشد و نه خیلی شل. به‌طورمعمول بعد از ۱۰ دقیقه جوشیدن برنج آماده آبکشی است اما این نشانه‌ها را هم در نظر بگیرید.

برای آبکش کردن برنج به‌طور حتم نمی‌توانید دیگ به آن بزرگی را بلند کنید. بنابراین روش آبکش کردن برنج نذری این است که چند آبکش بزرگ را کنار دیگ قرار داده و هر بار به کمک کفگیرهای بزرگ برنج و آب را داخل آبکش‌ها بریزید و روی آن‌ها آب ولرم اضافه کنید.

در این مرحله می‌توانید زیر دیگ را خاموش‌کنید و یک پارچ آب سرد هم داخل دیگ بریزید تا از جوش بیفتد و بخار دیگ برایتان آزاردهنده نباشد. اگر آب سرد باشد به برنج شوک واردشده و قد آن کوتاه می‌ماند. بعد از ریختن آب روی برنج، آبکش را تکان دهید تا برنج زیرورو شود. برنج را قبل از ریختن در دیگ دوم بچشید.

اگر احساس کردید که نمک آن زیاد است مقداری آب سرد روی برنج بریزید تا نمک اضافی شسته شود. بعد از پایان این مرحله آبکش‌ها را دونفری بلند کرده و داخل دیگ دوم بریزید. با فروکردن دسته کفگیر چند سوراخ روی برنج ایجاد کنید. یک‌سوم حجم دیگ باید خالی باشد تا فضای کافی برای گردش بخارآب فراهم شود.

در مرحله آخر برنج را روی اجاق بگذارید و روی آن آب‌روغن بریزید. برای هر یک کیلوبرنج سه‌چهارم پیمانه آب و یک‌چهارم پیمانه روغن کافی است.

دم کردن برنج نذری به شیوه متفاوتی انجام می‌شود. در این روش پارچه بلندی را به‌صورت لوله‌ای می‌پیچانند و دور لبه دیگ قرار می‌دهند. سپس یک سینی بزرگ روی پارچه قرار می‌دهند. بعد روی سینی را با زغال پر می‌کنند.

برای اینکه از بابت دم کشیدن برنج مطمئن شوید یک ترفند کوچک را یاد بگیرید. دستتان را خیس کنید و با احتیاط به دیواره بدنه دیگ بزنید. اگر صدای جیز کردن شنیدید پلو آماده است.

اگر می‌خواهید قیمه نذری بپزید

یکی از پرطرفدارترین غذاهای نذری قیمه است و البته دستور پخت قیمه نذری با قیمه معمول خانگی کمی تفاوت دارد. برای تهیه قیمه نذری برای ۱۰۰ نفر به این مواد نیاز دارید:

با توجه به اینکه نمی‌دانید زمان پخت لپه چقدر است آن را در ابتدا جدای از سایر مواد بپزید. وقتی از پخت آن مطمئن شدید لپه‌ها را داخل آبکش ریخته و روی آن‌ها آب سرد بریزید.

-زمانی که لپه‌ها در حال پخته شدن هستند پیازها را خردکرده و تفت دهید. زردچوبه را اضافه کنید. پیازداغ را به سه قسمت تقسیم کرده و یک قسمت را کنار بگذارید.

گوشت قیمه‌ای را با در قابلمه دیگری با مقداری روغن تفت دهید یک بخش از پیاز کنار گذاشته‌شده را به گوشت اضافه کنید و آب را اضافه کنید تا گوشت بپزد. یادتان باشد که سطح آب اضافه‌شده به گوشت نباید از ۴ انگشت شما بیشتر باشد.

در تابه‌ای دیگر مقداری روغن بریزید. لپه پخته و آبکش شده را به تابه اضافه کرده و کمی تفت دهید. سپس رب را اضافه کنید و بعد نمک و فلفل بریزید.

بعد از پخته شدن گوشت، مخلوط لپه و رب را به همراه پیازداغ‌های باقیمانده باهم ترکیب کرده و لیموعمانی‌ها را به همراه دو گل سرخ اضافه کنید. البته به این نکته توجه داشته باشید که لیموعمانی‌ها باید بعد از شسته شدن از نیم ساعت قبل سوراخ شده و در آب جوش بمانند تا خیس بخورند. به‌این‌ترتیب تلخی لیموها گرفته می‌شود. شعله را کم کنید تا خورش روغن بیندازد و بپزد. وقتی خورش جا افتاد شعله را خاموش کرده و دارچین و گلاب را اضافه کنید.

در پایان اگر احساس کردید که خورش به‌اندازه کافی لعاب ندارد مقدار لپه خام را آسیاب کرده و آن را به خورش اضافه کنید.

فوت‌وفن‌های پخت نذری برای بالای ۱۰۰ نفر

سیب‌زمینی سرخ‌کرده قیمه نذری

بعد از پوست گرفتن و خرد کردن سیب‌زمینی‌ها آن‌ها را متناسب با حجم تابه داخل آن بریزید. اگر حجم سیب‌زمینی‌ها زیاد باشد هنگام هم زدن له می‌شوند.

سعی کنید خلال‌ها یکدست و یک اندازه باشند، در غیر این صورت به دلیل تفاوت در زمان سرخ شدن ممکن است بعضی‌هایشان زود بسوزند و گروهی دیگر خام بمانند.

سیب‌زمینی‌ها را بعد از سرخ شدن داخل سبد فلزی بریزید تا روغن اضافی‌شان گرفته شود.

اگر می‌خواهید زرشک‌پلو با مرغ بپزید

فوت‌وفن‌های پخت نذری برای بالای ۱۰۰ نفر

در کنار خورش قیمه یکی از نذری‌های رایج زرشک‌پلو با مرغ است. پلو را که طبق دستور گفته‌شده آماده می‌کنید اما برای پخت مرغ و تهیه زرشک به این نکات توجه داشته باشید:

برای هر چهار نفر یک مرغ در نظر بگیرید. برای مزه دار کردن هرکدام از مرغ‌ها به یک پیاز درشت هم نیاز دارید. پیازها را حلقه‌ای خردکرده و کنار بگذارید.

یک بسته نمک و ۲ قاشق سوپ‌خوری زردچوبه را در کاسه بزرگی باهم مخلوط‌ کنید و مرغ‌ها را بعد از شست‌وشو به این مخلوط آغشته کنید. می‌توانید کمی هم زعفران به این ترکیب اضافه کنید.

در یک قابلمه بزرگ مقداری روغن بریزید و مرغ‌ها را سرخ‌کنید. ابتدا سینه‌ها را کف قابلمه قرار داده و ران‌ها را روی آن‌ها قرار دهید چون ران زودتر پخته‌شده و وا می‌رود. بعدازاینکه مرغ‌ها طلایی شدند، آن‌ها را در قابلمه بزرگ دیگری بچینید ولابه لایشان پیاز و در صورت دلخواه هویج قرار دهید تا هنگام پخت بوی نامطبوع مرغ گرفته شود. نمک و فلفل را از یاد نبرید.

اگر می‌خواهید به مرغ رب هم اضافه کنید به ازای هر مرغ دو قاشق سوپ‌خوری مرغ در نظر بگیرید. در ابتدا رب را کمی تفت دهید تا خوش‌رنگ شود و بعد به آب مرغ اضافه کنید.

اگر می‌خواهید قورمه‌سبزی بپزید

این غذا هم در بین خورش‌های نذری طرفدار دارد. در مورد پخت بالای ۱۰۰ نفر قورمه‌سبزی چند نکته قابل‌ذکر است.

مواد لازم قورمه‌سبزی نذری برای این تعداد عبارت‌اند از:

فوت‌وفن‌های پخت نذری برای بالای ۱۰۰ نفر

1. لوبیاها را بشویید و بپزید.

2. گوشت را پاک‌کرده و به‌اندازه مناسب خردکنید.

3. پیازها را خردکرده، سرخ‌کنید و کنار بگذارید.

4. گوشت را با مقداری روغن در تابه ریخته و تفت دهید. پیازهای سرخ‌شده را به گوشت اضافه کنید. زردچوبه را هم در این مرحله اضافه کرده و هم بزنید. بعد نوبت سبزی سرخ‌شده و لوبیای پخته‌شده است که به دیگ وارد شوند. درنهایت مقداری آب اضافه کنید و اجازه دهید قورمه به آهستگی بپزد. بعد از اینکه از بابت پخته شدن گوشت مطمئن شدید، نمک و فلفل را اضافه کنید.

5. در مورد پخت لوبیا یک فوت کوزه‌گری وجود دارد. آن‌ها را قبل از شستن و خشک‌کردن در حدود 5 تا 6 دقیقه در تابه بدون روغن تفت دهید. لوبیاها را مرتب به هم بزنید تا نسوزند.

6. در ترکیب سبزی قورمه کمی اسفناج یا برگ چغندر هم اضافه کنید. به‌این‌ترتیب خورش بهتر لعاب می‌اندازد.

7. درازای هر کیلوگرم سبزی قورمه، 5 تا 6 شاخه پیازچه خردشده هم به سبزی اضافه کنید. پیازچه طعم خورش را خوشمزه‌تر می‌کند.

8. گاهی اوقات برای پخت قورمه‌سبزی در حجم زیاد آن را از قبل نمی‌پزند، بلکه خیس کرده و هم‌زمان با سبزی به گوشت اضافه می‌کنند. در این شرایط امکان تفت دادن لوبیا وجود ندارد.

9. اگر در پایان پخت و بعد از چشیدن متوجه شدید که ترشی خورش کم است، به سراغ آب‌لیمو بروید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • آیه

      پس آش رشته کجاست

    • بدون نام

      خب این هزینه ای که میکنید رو بدید دوتا فقیر واقعی سیر بشه حتما که نباید بعد هر مراسمی غذا داد کجا دین گفته آخه

      پاسخ ها

      • ناشناس

        شما اگر سفر میری پول سفرو بدہ دوتا فقیر واقعی برن سفر روشنفکر!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج