جاباما
۷۷۰۵۰۲
۴۱ نظر
۵۲۵۵
۴۱ نظر
۵۲۵۵
پ

و دوباره «مختارنامه»؛ تکراری‌ترین سریال تاریخ!

به نظر می‌رسد تلویزیون دیگر به فکر تازه کردن تولیدات محرمی خود نیست و همچون سال‌های گذشته به پخش سریال‌های تکراری‌اش بسنده می‌کند، «مختارنامه» امسال هم مهمان تلویزیون است.

خبرآنلاین: به نظر می‌رسد تلویزیون دیگر به فکر تازه کردن تولیدات محرمی خود نیست و همچون سال‌های گذشته به پخش سریال‌های تکراری‌اش بسنده می‌کند، «مختارنامه» امسال هم مهمان تلویزیون است.

و دوباره «مختارنامه»؛ تکراری‌ترین سریال تاریخ!

صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در مناسبت‌های مذهبی همیشه در تولید آثار پیشتاز بوده و از سال‌ها قبل از چند ماه مانده به آغاز این مناسبت‌ها از جمله ماه رمضان، ماه محرم و یا اعیاد مذهبی دیگر آستین‌ها را برای ساخت آثاری که با موضوعات مختلف مذهبی و مناسبت‌ها همخوانی داشته باشند بالا می‌زدند. این برنامه‌ریزی‌ها اما از چند سال اخیر در تلویزیون به نظر به فراموشی سپرده شده و حالا دیگر مدت‌هاست خبری از سریال‌های تازه تولید و حتی تله فیلم‌های مناسبتی به خصوص برای پخش در ایام ماه محرم نیست و تلویزیون تقریبا از ابتدای دهه ۹۰ تمام توانش را به جای ساخت سریال‌های جدید در پخش سریال‌های تکراری به کار گرفته است.

کمبود بودجه با قهر مخاطب؟

و دوباره «مختارنامه»؛ تکراری‌ترین سریال تاریخ!

بحث کمبود بودجه و مشکلات اقتصادی که گریبان صدا و سیما را هم گرفته شاید اصلی‌ترین دلیل ساخته نشدن سریال‌های مناسبتی خاصه برای ماه محرم باشد اما به نظر می‌رسد اگر تلویزیون بخواهد در این مسیر همچون گذشته ثابت قدم جلو رود، می‌تواند با برنامه‌ریزی برای تولید آثار جدید اقدام کند. فارغ از بحث بودجه و مشکلات مالی روی برگرداندن مخاطب از شبکه‌های تلویزیونی داخلی نیز دلیل دیگری در این بحث است. به هر حال مدیران صدا و سیما هر چقدر هم که بخواهند با آمار و ارقام سعی در پرمخاطب نشان دادن رسانه‌شان تلاش کنند اما برآیند نظر مردم این است که دیگر مثل گذشته میلی به تماشای تلویزیون ندارند و در خوشبینانه‌ترین حالت از سر بی‌برنامگی کانال‌ها را بالا و پایین می‌کنند و نهایتا چند دقیقه‌ای روی تماشای برنامه یا سریالی متمرکز می‌شوند.

پس یک محاسبه ساده تلویزیونی‌ها را به این نتیجه می‌رساند که حتی اگر قرار است هزینه‌ای برای ساخت آثار جدید در تلویزیون شود بهتر است این پول صرف مجموعه‌هایی شود که یا طنزند چون قطعا مخاطب بیشتری دارند یا سریال‌های آپارتمانی که هزینه کمتری در تولید به خود اختصاص می‌دهند.

ماندگارهای محرمی

و دوباره «مختارنامه»؛ تکراری‌ترین سریال تاریخ!

هنوز هم خیلی از مخاطبان تلویزیون سریال خاطره‌انگیز و پرطرفدار «شب دهم» ساخته حسن فتحی را به یاد می‌آوردند، مجموعه‌ای که هنوز هم طرفدار دارد و تکرارش هم بیننده‌ها را پای تماشا می‌نشاند.

پس از «شب دهم» نیز چندین سریال برای ماه محرم ساخته شد، از«پریدخت» سامان مقدم بگیرید تا «پرده نشین» بهروز شعیبی و «نفس گرم» محمدمهدی عسگرپور که سال‌های زیادی از پخش‌شان نمی‌گذرد.

هر کدام از این سریال‌ها به اندازه خود طرفدارانی برای خودشان دست و پا کردند اما شاید چندان که باید و شاید نتوانستند موجی تازه در زمینه تولید مجموعه‌های مناسبتی محرمی به راه بیاندازند.

تکرار «مختارنامه» شوخی یا جدی؟

و دوباره «مختارنامه»؛ تکراری‌ترین سریال تاریخ!

در سال‌های اخیر هم که فقط بازار پخش سریال‌های تکراری گرم است و سریال «مختارنامه» به کارگردانی داود میرباقری تنها گزینه جدی برای پخش از شبکه‌های مختلف تلویزیون است، این سریال آنقدر تکرار داشته که به نظر می‌رسد رکورد پخش سریال تکراری را زده است. با همه این اوصاف تنها گزینه جدی تلویزیون امسال هم مختارنامه است تا بار دیگر حتی پخش تکراری این مجموعه به دستمایه‌ای برای شوخی در فضای مجازی هم بدل شود و انواع و اقسام جوک‌ها درباره‌اش مطرح شود.

امسال هم در اقدامی واقعا عجیب باز هم این سریال از شبکه آی‌فیلم روی آنتن می‌رود تا دست خالی تلویزیون بیش از هر زمان دیگری به چشم بیاید.

پیامی که ضد پیام می‌شود

و دوباره «مختارنامه»؛ تکراری‌ترین سریال تاریخ!

هدف از پخش مجموعه‌های مناسبتی قطعا پیامی است که می‌توانند برای مخاطب به همراه داشته باشند اما وقتی یک اثر چندین بار در یک مناسبت روی آنتن می‌رود دیگر حتی اثرگذاری‌اش بر مخاطب را هم از دست می‌دهد و پیامش هم به ضد پیام بدل می‌شود.

از سوی دیگر قطعا نگاه‌های مختلف و متفاوتی می‌تواند حتی به یک واقعه تاریخی و مذهبی نیز وجود داشته باشد و به نظر درست نمی‌آید ساخت سریال‌های محرمی با موضوع عاشورا محدود به یک یا دو کارگردان و فیلمساز شود، داود میرباقری دو سریال مهم محرمی را کارگردانی کرده، یکی «معصومیت از دست رفته» و دیگری هم «مختارنامه» که در وصفش زیاد گفتیم.

البته نه تنها برای ایام محرم و صفر، تلویزیون برای روز عاشورا نیز سال‌هاست هیچ تمهیدی نیاندیشیده و فیلم سینمایی «روز واقعه» شهرام اسدی جایش در کنداکتور ثابت مانده است. فیلمی که به نظر مخاطبان تلویزیون سکانس به سکانسش را از بر شده‌اند.

با همه این تفاسیر به نظر می رسد تلویزیون نیازمند یک برنامه‌ریزی درست و دقیق برای مناسبت‌های مختلفش به خصوص ماه محرم و صفر است تا از این تکرار که سالهاست گرفتارش شده رهایی پیدا کند و اثر جدیدی برای عرضه داشته باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      واقعا مسخرشو دراوردن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خیلی فیلمش قشنگه

      • بدون نام

        واقعادیگه حالم داره بهم می خوره

    • مهدی

      من خیلی فیلم میبینم، ینی توی ژانر تاریخی و مهیج و تخیلی به شدت هر فیلم خارجی بیاد دانلود میکنم، ولی خداشاهده حاضرم سی بار دیگم مختار ببینم ولی دوباره نشینم، هل بوی 3 یا انتقام جویان پایان بازی، یا شزم گودزیلا 2019 و .. رو ببینم!

      پاسخ ها

      • امیر

        دوست عزیز این فیلم هایی که شما نام بردید در رده ی فیلم های
        تجاری و عامه پسند قرار میگیرد هر چند به نظرم این اثار هم
        جذابیت خودش رو دارد اما اینقدر تولیدات فیلم و سریال در دنیا گسترده و متنوع هست که هر مخاطبی با هر سطح سلیقه ای میتواند گزینه ها مورد نظرش را پیدا کند که به نظرم از نظر جذابیت نسبت به مختار نامه ان هم برای چندمین بار در سطح بالاتری قرار دارند

      • بدون نام

        خیلی اغراق آمیز گفتی

      • بدون نام

        منم با آقای امیر خیلی موافقم

      • جوانمرد قصاب

        از حرفات کاملا معلومه که فیلمباز هستی و اغراق نمیکنی

    • علی

      بازیگر نقش مختار(.......) با این نقش بارو بنه خودش و هفت پشتش رو بسته دیگه فیلمم بازی نمیکنه رفته آمریکا با یک سریال چه تحول مادی تو زندگیش شده الله اکبر

      پاسخ ها

      • مهدی

        عزیزم شما بچه بودی نمیدونی که فریبرز عرب نیا قبل مختار سوپر استار سینما بود . و نقش مختار چون چند سال کار هنریشو پر میکرده اگه پولی هم گرفته حقش بوده ولی ایشون قبلشم وضعش بد نبوده

      • بدون نام

        سوپر استارنبودا

      • بدون نام

        اتفاقا بازیگر نقش مختار حدود دو دهه قبل از سریال مختار داشت تو فیلمای طراز سینمای ایران بازی میکرد و دستمزد بالایی هم میگرفت؛بعدش اومد تو مختار بازی کرد. اگر از مسایل ناآگاه هستید بهتره اظهار نظر نکنید

    • بدون نام

      انصافا هر سال پخش میشه
      ولی هر بار تازه گی داره
      متن زیبایی داره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بله فیلم خویه ولی حداقل یه سال نزارنش

      • بدون نام

        واقعا عالی بود

      • بدون نام

        لایک

      • بدون نام

        واسه خندیدن خیلی خوبه. فیلم هندیه!

    • اسماعیل

      این همه سریال و فیلم سینمایی که داره توی صدا و سیما تکرار می شه و تکرار می شه اما نمی دونم چرا تکرار های فیلم مختارنامه انقدر شما رو به درد آورده فیلمی که هر بار نگاه کنی شاید بهت تلنگری بزنه و به راه بیاره آدم رو

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بابا دانلود کنید ۱۰۰۰ بار ببینید، تلویزیون مخصوص شماها نیست به خدا

    • بدون نام

      ارزش بارها دیدن را دارد

    • بدون نام

      به نظر من هم هر بار دیدن این سریال لذت بخشه.

    • NB

      بهترین سریال ایرانه ولی حتی دوباره سعی نمیکنن ی فیلم تاریخی و زیبا درس کنن هر سال دوباره قبلی ها رو نشون میدن! الان دقیقا 9 ساله که همش پخش میکنن.

    • mahsa

      جومونگ یوسف پیامبر و مختار سریال های تاریخی صدا سیما که متاسفانه هیچ کدوم به تاریخ ایران ربطی نداره

    • بدون نام

      فیلمی مثل محمد رسول الله (فرستاده مصطفی عقاد) رو هزار روز پشت سر هم پخش کن برادر من هر هزار روز با دقت تمام نگاهش میکنه. سریال یوزارسیف رو هم همینطور شوهر خاله من با دقت نگاه میکنه به اضافه مختارنامه و جومونگ. خب تا وقتی مخاطبهای جدی هست تکرار پخش هم هست. البته با نظر نگارنده کاملا موافقم که باید کارهای جدید با افراد جدید ارائه داد. به نظرم صدا و سیما اون بودجه اندک رو به جای صرف 50 سریال بی محتوا، برای 10 سریال عالی و دنباله دارد صرف کنه بهتره

      پاسخ ها

      • جوانمرد قصاب

        تعریف شما از مخاطب جدی اینه !؟ که ۱۰۰۰ بار هم یک فیلم یا سریال تکراری پخش بشه بازم ببینه ؟

    • مومن

      اگر فیلم تکراری دوست ندارید ، چرا به برنامه یکنواخت و تکراری سمت خدا، شریعتی اعتراض نمی کنید تا پخش نشود؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اولا سمت خدا فیلم نیست
        دوما تکراری نیست پخش زنده س
        سوما هر روز یک موضوع اخلاقی و شرعی و فقهی داره
        چهارما اینقدر پخش میکنن که چشم تو و امثال تو دربیاد

      • بدون نام

        چققققدر مقایسه غیر عقلانی کردید دوست عزیز!
        سمت خدا فیلم نیست که پلان به پلانش تکرار بشه که!تو همه دنیا برنامه های تلویزیونی وجود دارن که چند دهه است دارن تولید میشن به طور مداوم (با همون ساختار قدیمی). این برنامه ای که اسم بردید هم برنامه تلویزیونیه نه فیلم! هر روز آدمهای جدید سوال میپرسن و اونا هم تو برنامشون جواب میدن؛
        ؛
        بدون عقلانیت چی از یک انسان باقی می مونه؟!

    • بدون نام

      انصافا سریال قشنگیه در حد گات

    • بدون نام

      بازم نسبت به روضه ي تكراري روحاني در هيات دولت بهتره كه

    • کیانا

      والا اینقدر خوب و اصولی ساخته شده که هر بار میبینی باز هم تاثیر گذاره و از برکت کار برای امام حسین همینه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        الان گیم آف ترونز یا سریال فرندز که هر بار میبینی تاثیرگذارن ؛از برکت کی تاثیر گذار شدن؟! دریغ از ذره ای منطق و عقلانیت در شما

    • بی نام

      آخه مگه امام حسین هر سال تغیر میکنه

    • حسام

      واقعا صداوسیما آون همه بودجه رو چکار میکنه چرا مجلس تحقیق نمیکنه؟

    • بدون نام

      هر چقدم تکراری باشه بازم قشنگه زر نزن پس

    • aaaaa

      اصلا شبکه ای فیلم همه فیلم هاش تکراری هست برین یک شبکه دیگه رو نگاه کنین .تازه همچنان تقاضا برای پخش سریال های بی محتوا و مضخرف زیاد هست در این شبکه

    • بدون نام

      من هر سال منتظر پخشش هستم...خیلی فیلم خوبیه....

    • بدون نام

      والا من حاضرم صد بار دیگه ببینمش
      فوقالعادس
      شاهکاره

    • محمد رضا

      به نظر منم واقعا فیلم قشنگیه ارزش اینو داره چند بار ببینیش

    • حسن

      در اینکه مختار نامه سریال بشدت خوش ساخت و بینظیریه هست شکی نیست.
      اول یه سوال : شیرین تر از عسل هم مگه داریم ؟؟ نه امانفر اگه بخوای همون عسل رو هفت روز هفته روزی چند بار بخوری مزش حال آدم رو بد میکنه. مختار هم همینطوره .
      امسال هم شبکه آی فیلم و هم شبکه 4 و هم شبکه های استانی پخش میکنن.
      شرایط طوری شده که پارسال میر باقری خودش از پخش های مکرر مختار نامه انتقاد کرد.

    • بدون نام

      با سلام
      تا زمانی که از نظر محتوایی توی یک موضوع، منابع کافی نباشه طبیعیه تکرار مکررات رو مشاهده کنیم
      تا زمانی ام که مخاطب داشته باشه طبیعتا پخش هم میشه. اما به این هم توجه کنید که شبکه آی فیلم همیشه تکرار مکرراته اما هیچ کس شکایتی نداره. سریال هایی مثل خطر قرمز و پشت کنکوری ها هنوز پخش میشه.
      در کنار این موارد صدا و سیما برای همه‌ی طیف های سنی برنامه مناسب تخصیص نداده.
      سریال برای یک دوره زمانی گذاشته میشه و اصلا قابل مقایسه با فیلمی ۱ یا ۲ ساعته نیست.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج