۷۷۰۸۶۶
۳ نظر
۵۰۱۲
۳ نظر
۵۰۱۲
پ

آب یک بار دیگر در «چشمه علی» جاری شد

در نهایت با پیگیری میراث فرهنگی و شورای شهر تهران جریان آب تنها در حوضچه دوم چشمه جاری شد و آب حوضچه اول به عنوان منبع اصلی هیچوقت جاری نشد، داستان خشک شدن این چشمه همچنان ادامه داشت تا اینکه در نهم شهریورماه نیز یکبار دیگر خشک شد.

خبرگزاری ایرنا: در نهایت با پیگیری میراث فرهنگی و شورای شهر تهران جریان آب تنها در حوضچه دوم چشمه جاری شد و آب حوضچه اول به عنوان منبع اصلی هیچوقت جاری نشد، داستان خشک شدن این چشمه همچنان ادامه داشت تا اینکه در نهم شهریورماه نیز یکبار دیگر خشک شد.

خبرنگار ما روز چهارشنبه (بیست و یکم شهریورماه) در این محل حاضر شد و مشاهده کرد که آب حوضچه اول با دبی بسیار پایین و حوضچه دوم با دبی بالایی جاری شده و همانند گذشته محلی برای بازی و شنای کودکان شده است.

آب یک بار دیگر در «چشمه علی» جاری شد

خشکی آب چشمه علی طی ماه های گذشته در سطح ملی خبرساز شد و خشک شدن چندین باره این چشمه موجب نگرانی مردم شده، چشمه ای که سالمندان این منطقه سالها با آن خاطره بازی کرده اند.

امیر مصیب رحیم زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا احداث خط 6 مترو تهران را اصلی ترین دلیل خشک شدن چشمه علی عنوان کرد و اظهار داشت: نمودارها نشان می‌دهد که چشمه علی در طول سال‌های گذشته، دچار کاهش دبی شده اما هرگز قطعی آب را تجربه نکرده بود.

وی با بیان اینکه بالاترین دبی آب این چشمه 15 لیتر در ثانیه بود تصریح کرد: میانگین دبی آب چشمه علی در حال حاضر کمتر از دبی آب آن قبل از شروع پروژه مترو است.

'چشمه‌علی' یک از نقاط باستانی، دیدنی و تفریحی شهرری به شمار می‌رود که در جنوب تهران و شمال شهرری، منطقه 20 شهرداری تهران قرار دارد، این چشمه در همسایگی ابن بابویه، برج طغرل، دژ رشکان و در زیر باروی ری واقع شده است. 'چشمه‌علی' از میان صخره‌ای بزرگ خارج شده و به سوی جنوب و سپس جنوب شرق جاری است.

نام باستانی این چشمه سورینی بوده است که احتمالاً منسوب به دودمانی بزرگ در دوره اشکانیان و ساسانیان است. بعدها به نام امام اول شیعیان علی به چشمه علی معروف شد، قدمت چشمه‌علی به حدود 8 هزار سال پیش بر می‌گردد، زمانی که نخستین اجتماع در کنار چشمه ‌ای دایمی واقع بربالای تپه‌ای گرد آمدند.

در گذشته فرش فروش‌ها و مردم تهران، قالیها و قالیچه های خود را با این عقیده که در آب این چشمه خاصیتی است که فرش را خوب تمیز و رنگ روشن‌ تر و پر جلاتر می‌سازد، در آب چشمه‌علی می‌شستند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      حسابشو کنین 8000 سال از اینجا آب میومده و هیچوقت خشک نشده ولی ...

    • بدون نام

      قضیه اوایل خشک شدن زاینده رود است . هر روز تایید و تکذیب میشد آخرش خوشگ شد

    • بدون نام

      كأفران و كفار هر جا چشمه اي بجوشد كه نام اولاد علي و علي باشد ميخشكانند،،،،دور قبر حضرت عباس هم چشمه اي است معجزه اسا كه تمام حرم حضرت را تا بالآي سنگهاي ترك خورده اب ميايد ولي نتوانستند بخشكانند،،،

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج