۷۷۱۸۵۶
۱۴ نظر
۵۰۰۶
۱۴ نظر
۵۰۰۶
پ

نجفی: بازار فعلی بهشت خودروسازان است

رییس هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی کشور، گفت: دخالت وزارت صنعت، معدن و تجارت به مسئله قیمت گذاری کالا از طریق سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان دارای تعارض منافع با مسؤولیت‌هاست.

خبرگزاری ایسنا: رییس هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی کشور، گفت: دخالت وزارت صنعت، معدن و تجارت به مسئله قیمت گذاری کالا از طریق سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان دارای تعارض منافع با مسؤولیت‌هاست.

محمدرضا نجفی گفت: عزم شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا و همت وزارت صنعت، معدن و تجارت برای مدیریت بازار مصرف به ویژه مدیریت بازار خودرو بسیار ممدوح است، اما این عزم و همت ضرورتا باید براساس ساختارها و واقعیتهای موجود با دقت نظر کارشناسی، ترسیم و تعریف شود در غیر این صورت کارکرد مورد انتظار را نخواهد داشت.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه ورود وزارت صنعت، معدن و تجارت به مقوله قیمت گذاری کالا را دارای تعارض منافع با مسؤولیت‌ها می دانم، گفت: برایم سوال است که ورود این وزارتخانه از طریق سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به نظام قیمتگذاری کالا برای حمایت از کدام یک از ذی نفعان است؟ آیا این وزارتخانه و این سازمان قصد حمایت از مصرف کننده را دارند یا تولیدکننده؟ به عقیده بنده دوگانگی در این مسئله زمانی به اوج می‌رسد که وزارتخانه‌ای که باید در نقش سیاستگذار بازار تولید و توزیع، ایفای نقش کند در نقش بنگاهدار و تولیدگر ظاهر می شود.

وی ادامه داد: شرکت‌ها و واحدهای اقتصادی زیادی زیر مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند که به عنوان تولید کننده و عرضه کننده کالا به بازار، ایفای نقش می کنند. وزارت صنعت و سازمان زیر مجموعه این وزارتخانه از یک سو ملاحظات کاری، سازمانی و نهادی خود را به عنوان یک تولید کننده دارند و از طرف دیگر در نقش مصرف کننده ایفای مسؤولیت می کنند هر چند که ممکن است با درایت و رفتارهای ایمانی و اخلاقی گاها موفق شوند بر این تعارض ساختاری منافع و مسؤولیتها غلبه کنند اما از حیث نظری و ساختاری چنین تعارضی وجود دارد.

رییس هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی کشور تصریح کرد: اگر این وزارتخانه بخواهد نظام قیمت گذاری کالا به ویژه نظام قیمت گذاری خودرو را از شورای رقابت سلب و از طریق سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده انجام دهد باید تدبیری برای این تعارض ساختاری بیندیشد.

رییس هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی کشور، در بخش دیگری از این گفت وگو، گفت: مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا درباره سلب اختیار قیمت گذاری خودرو قاعدتا یک استثناء هم دارد و آن استثناء درباره کالاهایی است که مثل خودرو به صورت انحصاری تولید می شود. کالاهای انحصاری کماکان مشمول قیمت گذاری توسط مراجع تخصصی از جمله شورای رقابت هستند.

زمانی امکان اجرای این مفاد مصوبه شورای رقابت فراهم می شود که خودرو از لیست کالاهای انحصاری خارج شود اما تا زمانی که در شمار کالاهای انحصاری باشد به گمانم به همان دلیل تعارض ساختاری، دچار مسئله شده و شاید اجرای مصوبات سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان برای خودرو و سایر کالاهای انحصاری امکان اجرا پیدا نکند به بیان دیگر برای اجرای مصوبات قیمت‌گذاری سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده مقدماتی نیاز است که باید برای آن تدبیر شود.

نجفی ادامه داد: حال که شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا به وزارت صنعت، معدن و تجارت اختیار قیمت گذاری کالا را داده باید مشخص شود که قیمت گذاری این وزارتخانه از طریق سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از جایگاه تولیدکنندگی این وزارتخانه است یا از ناحیه تنظیم بازار و حفظ حقوق مصرف کننده. این دو مسئله در هم خلط است.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: اگر فرض این باشد که تغییر مرجع قیمت گذاری کالا برای افزایش قیمت به نفع تولیدکننده است با آن مخالفم چون فضای موجود باید، بهشت خودروسازان باشد. در عرصه جهانی در اختیار گرفتن بازار فروش و رسوخ در بازار همواره از آرزوهای شرکت های خودروساز است.

پس همانطور که این روزها در اخبار گفته می شود برای ثبت نام چند ده هزار خودرو، چند صد هزار نفر ثبت نام می کنند. مفهوم این اتفاق این است که خودروساز هیچ زحمت و مشکلی برای جذب مشتری ندارد و از این بابت خیالش آسوده است.

علاوه بر آن گلوگاه دوم هر تولیدکننده ای مسئله نقدینگی است. وقتی برای هر دستگاه خودرو صف کشیده می‌شود و چند ده بلکه چند صد نفر ثبت نام می‌کنند و پول اولیه را به حساب شرکت خودروساز واریز می‌کنند، یعنی شرکت خودروساز از ناحیه تامین نقدینگی هم آسوده خاطر است.

وی خاطرنشان کرد: عامل سوم فرصت بودن شرایط به ظاهر تهدید امروز برای خودروساز است. شرکتهای خودروساز با برنامه ریزی اصولی می توانند زنجیره تولید و تامین را بهبود قابل ملاحظه ای بدهند. ظرفیت‌های تولیدی باید در شرکت‌های خودروساز نهادینه شود. تولید یک میلیون ۶۰۰ - ۷۰۰ هزار خودرو را در سال‌های گذشته تجربه کردیم.

انتظار داریم تیراژ تولید با این صف طولانی متقاضی و با این حجم نقدینگی واریز شده به حساب خودروسازان، افزایش مضاعفی پیدا کند و شرکت‌های خودروساز با تمام ظرفیت و سه شیفت کار کنند در این صورت می‌توانند قیمت تمام شده تولید و هزینه‌های جذب نشده را کاهش معناداری بدهند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      این مملکت شیر توی شیر ...

    • بدون نام

      این همه بی قانونی از دولت و بقیه چه انتظاری از مردم دارید به قانون پایبند باشن

    • محمدمهدی

      مملکت ول و بی صاحب شده

    • بومی

      درسته ولی بهتر از ما می دانید که دو خودرو ساز عمده کاملا دولتی هستند و دولت های گذشته هم مثل کنونی با بالا نگه داشتن تعرفه واردات خودرو چند خیانت بزرگ رو علیه مردم انجام دادند با اینکار مردم رو از داشتن خودروهای بروز و استاندارد خارجی محروم کردند و با خودروهای بی کیفیت و غیراستاندارد داخلی هم گرون فروختند و هم باعث ایجاد کشته های بسیار و مصدوم بدلیل هم ماشینهای بی کیفیت شدند و دیگر اینکه سود سرشاری رو نصیب خود کردند عالم و آدم می دانند که این باصطلاح دولتمردان بی تدبیر اعم از فعلی و قبلی ها بزرگترین خائنان به مردم بوده و هستند.

    • ناشناس....

      هر کی میگه مرگ بر امریکا و انگلیس واین حرفا از نظر عقلی باید بهش کمی شک کرد وقتی ظلم به این بزرگی داره به مردم میشه کسی جیکش در نمیاد ظلم حتما باید بیرون مرزی باشه وگره خورده به تعصبات با هزار دلیل ثابت میشه این دوتا شرکت از هر دشمنی بیشتر به مال وجان مردم زیان وارد کرده.سانسور چی یا علی

    • بدون نام

      پس شما چیکاره ای آقای به اصطلاح مسئول؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      تولید یک میلیون ۶۰۰ – ۷۰۰ هزار خودرو را در سال‌های گذشته یعنی ماه 130 هزار خودرو ولی امسال 6 ماه کلا 200 هزار خودرو هم تولید نکرده اند تا قیمت را بالا ببرند

    • بی نان

      اقایون مسئول بسه دیگه دست از سر این مردم بدبخت و نادان بردارید مردم چیز دیگه ایی ندارند همون پول منابع و ثروت ملی این خراب شده برای خودتون و هفت جدتون کافیه رها کنید این ملت گوسفندو

    • بی نام

      تا وقتی انحصار باشه و حمایت دولت از مافیای فروش خودرو همینه
      این صحبت ها بیفایده و پوچ
      حذف تعرفه گمرکی واردات آزاد خودرو ایجاد رقابت در بازار آنها راه حل هست
      چندین ساله این صحبت ها از تریبون‌های مختلف میشه اما نتیجه کاملا عکس ماجرا و در نهایت با یک وام گردن کلفت به مافیای خودرو به پایان رسیده!
      اولین قدم باید دید سود توی جیب کیا دارد می‌رود که بعید میدانم مشخص شود

    • بی نام

      سانسورچی!!!!!!!!

    • بدون نام

      صد رحمت به گوسفند تا مردم ایران

    • بدون نام

      مردم که نباید هزینه ناکارامدیه این مجموعه ها رو بدن درشووو تخته کنید اگه راست میگید

    • شهین سیفی

      راستی خانم اقاپور رمز دگردیسی که شما پیدا کردید قورباغه پیدا نکرد مخصوصااز وقتی برای گرفتن مدرک دروغی دکترات پات به اذربایجان باز شد

    • بی نام

      آخه ایران خودرو یا سایپا چی هستن که بیای با پول کلان ماشینای چرت و پرتشون بخری.والا خنده داره اصلا ماشیناشون بالای 30تومن پول بدید اشتباهه کل ماشینای ایرانی رو میگم .وسلام

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج