۷۷۲۰۴۷
۸۵ نظر
۵۰۰۲
۸۵ نظر
۵۰۰۲
پ

تهدید ترامپ، ایران را وادار به مذاکره خواهد کرد؟!

تهدید به حمله نظامی در کنار اعمال تحریم های سنگین، همواره یکی از عمده ترین سیاست های ایالات متحده در مقابل ایران بوده و دولت های مختلف در این کشور بر این سیاست پافشاری کرده اند.

تابناک: تهدید به حمله نظامی در کنار اعمال تحریم های سنگین، همواره یکی از عمده ترین سیاست های ایالات متحده در مقابل ایران بوده و دولت های مختلف در این کشور بر این سیاست پافشاری کرده اند.

با این حال، به باور بسیاری از ناظران و کارشناسان غربی و آمریکایی، استراتژی تهدید نظامی برای کشاندن ایران پای میز مذاکره از سوی آمریکایی ها در بیشتر موارد، راه به جایی نبرده و شکست خورده است.

در همین زمینه، دونالد ترامپ نیز از زمان روی کار آمدن خود، تهدیدات بسیاری را متوجه ایران کرده است؛ تهدیداتی که در مواقعی بسیار جدی تر از تهدید رؤسای جمهور آمریکا بود و بیش از هر چیز برای ترساندن ایران و وادار کردن این کشور به مذاکره بوده است.

در این میان، در محیط سیاسی آمریکا، همواره بحث درباره به کارگیری بهترین سیاست درباره ایران، در جریان بوده است. چنین بحث‌هایی با خروج یکجانبه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، از توافق هسته‌ای شدت گرفته است. در این میان، برخی از سیاست تغییر رژیم در ایران و برخی دیگر از گفت وگو بین دو کشور حمایت می‌کنند. در ادامه این بحث‌ها، پُل پیلار، افسر سابق سازمان سیا و تحلیلگر کنونی، به نقد یکی از طرفداران برجسته تشدید فشار بر ایران، از جمله فشار نظامی، پرداخت.

پیلار طی یادداشتی در پایگاه آمریکایی نشنال اینترست نوشت: «آمیتای اتسیونی» (جامعه‌شناس برجسته اسرائیلی ـ آمریکایی)، در نوشته‌ای در سال ۲۰۱۱، «کاهش مداخله آمریکا در منطقه» و «سیاست‌های توسعه‌طلبانه ایران» را عامل کاسته شدن از نفوذ آمریکا در خاورمیانه دانسته است.

اما یک (دلیل) کاهش واضح مداخله آمریکا در آن زمان، خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق پس از هشت و نیم سال جنگ در آنجا بود. در پانزده سال گذشته، جنگ آمریکا در عراق بود که بیش از هر تحول دیگری در خاورمیانه، نفوذ ایران را توسعه داد. اگر این نفوذ، نگرانی عمده باشد، روشن است که اردوکشی‌های نظامی آمریکا روش محدود کردن آن نیست.

اتسیونی اخیرا هشدار داده که اتحاد شیعی، احتمالا بر منطقه مسلط خواهد شد و منطقه را پرورشگاه تروریسم فراملی خواهد کرد. پیلار این هشدار را عجیب دانسته، زیرا سنی‌ها را بر شیعه‌ها در خاورمیانه ترجیح می‌دهد، چون به گفته پیلار، در ۲۵ سال گذشته تروریسم فراملی، مشکلی بوده که بیشتر از بخش سنی نزاع شیعی ـ سنی نشأت گرفته و مهمترین پرورشگاه آن هم تندروی و عدم تحمل وهابیت سعودی بوده است.

اتسیونی معتقد است، هرگونه کاهش در نقش آمریکا به عنوان «حامی استراتژیک» برخی کشور‌های مشخص، جایگاه آمریکا به عنوان رهبر جهانی را تضعیف و دیگران را به سمت تمایل به چین و روسیه سوق خواهد داد؛ اما پیلار بر این باور است، به لحاظ تاریخی، دولت‌های (آمریکا) به این شکل اولویت‌ها، تعهدات و اعتبار سایر کشور‌ها را ارزیابی نمی‌کنند. اعتماد جهانی به آمریکا به غوطه‌ور شدنش در دشمنی‌های محلی بستگی ندارد.

نزاع‌هایی که آمریکا در آن‌ها نسبت به کشور‌های محلی، منافع کمتری دارد، به ویژه آنکه در جا‌هایی که هیچ تعهدی شبیه به پیمان ناتو وجود ندارد. علاوه بر این، بسیاری کشورها، روابط‌شان با مسکو و پکن را بنا به دلایل متعدد که ارتباط کم یا اصلا هیچ ارتباطی با آمریکا ندارند، شکل می‌دهند.

اتسونی، گزینه جنگ نیابتی را رد و از گزینه تقابل مستقیم با ایران حمایت می‌کند. از دیدگاه اتسیونی این تقابل تا زمانی که تحریم‌ها کارآمد‌ها هستند، از طریق آن‌ها صورت می‌گیرد، اما در صورت شکست تحریم‌ها، تقابل نظامی شکل می‌گیرد. پبلار این سیاست را با سیاست کنونی ترامپ در برابر ایران مطابق می‌داند. به گفته پیلار سیاست ترامپ، دلگرم کننده نیست، زیرا وضعیت سیاسی در ایران تغییر کرده و به دلیل دبه کردن ترامپ در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) میانه‌رو‌هایی که طرفدار گفت وگو با غرب بودند، بی اعتبار شدند.

به گفته این مقام سابق سیا، سیاست کنونی آمریکا فاقد گزینه استراتژیک تعامل است؛ گزینه‌ای که آمریکا می‌تواند به موجب آن با ایران برای پیگری اهدافش مذاکره و تعامل کند.

پیلار افزود: هرچند تحریم‌ها، بخشی از انگیزه ایران برای مذاکره بر سر برجام بودند، تحریم‌ها همه ماجرا نبود. رویکرد فقط فشار، برای سال‌ها امتحان شده بود که در آن تحریم‌های بیشتری هم اعمال شد. واکنش ایران، چرخاندن سانتریفیوژ‌های بیشتر و غنی‌سازی بیشتر بود. این چرخه تنها زمانی متوقف شد که آمریکا نه تنها به مذاکره متمایل شد، بلکه درخواست نشدنی غنی‌سازی صفر را هم کنار گذاشت.

اتسیونی استدلال می‌کند، به کارگیری تهدید نظامی علیه ایران از سوی آمریکا، بسیار کارآمد است و در این زمینه به حجم گله‌مندی ایرانیان از خسارات‌ سنگین جنگ هشت سال با عراق در دهه ۱۹۸۰ اشاره می‌کند. در حقیقت، ایرانیان از هزینه‌های جنگ آگاه هستند و مقامات آن‌ها امروز دنبال جنگ نیستند.

اما پیلار در رد استدلال اتسیونی ادامه داد به لحاظ نظری، دفع جنگ با تسلیم شدن در برابر خواسته‌های کشور دیگر جهت اجتناب از تهدید حمله متفاوت است. برای همه ملت‌ها، به جز ضعیف‌ترین و زبون‌ترین آن‌ها، مسائلی وجود دارد که چنان مهم هستند که ارزش تحمل ریسک مورد حمله قرار گرفتن را دارند. به طور خلاصه، مسائل خاص، مهم هستند. درست نیست که به همین سادگی بگوییم با تهدید نظامی، ایران تسلیم می‌شود.

از دیدگا پیلار، به رغم آنکه ممکن است حوادث عراق با پیشنهاد توافق از سوی ایران در سال ۲۰۰۳ ارتباط داشته باشد، اما زمانی که ایران در سال ۲۰۰۳ برای مذاکره اعلام آمادگی کرد، برنامه هسته‌ایش از دوره‌های بعدی پیشرفت بسیار کمی داشت. در آن زمان، تهران آماده توافق بود، چون چیز زیادی برای از دست دادن نداشت. پس از آن زمان، برنامه هسته‌ای ایران به لحاظ فیزیکی و محبوبیت عمومی پیشرفت کرد. قدرت‌نمایی آمریکا، ایرانی‌ها را به تسلیم کامل برنامه هسته‌ای ترغیب نخواهد کرد.

به تعبیر پیلار، تمایل ملت پرافتخار ایران برای تسلیم به جای مبارزه با تهدیدات نظامی بیگانگان، به هیچ وجه از سایر ملت‌ها بیشتر نیست. حوادث پانزده سال گذشته ادعای اتسیونی را ـ مبنی بر اینکه تهدید معتبر حمله نظامی به احتمال زیاد ایران را به مذاکره متمایل خواهد ساخت ـ تأیید نمی‌کند.

به گفته پیلار، ایران پس از سال ۲۰۰۳ هرگز برنامه هسته‌ایش، بخصوص غنی‌سازی هسته‌ای، را متوقف نکرد. تا زمان توافق اولیه در سال ۲۰۱۳ در جریان مذاکرات برجام، ایران توسعه ظرفیت غنی‌سازی را ادامه داد. دولت اوباما از دولت بوش که در باتلاق عراق گرفتار بود، تمایل کمتری برای متمرکز کردن سیاستش در قبال ایران بر تهدید حملات نظامی داشت. آنچه تفاوت ایجاد کرد و چرخه افزایش غنی‌سازی در ازای افزایش تحریم‌ها را شکست، تمایل آمریکا به وارد شدن در یک فرآیند بده بستان بود.

پیلار در پایان با بیان اینکه تهدیدات نظامی احتمالا در مسأله ایران کارآمد نیستند، از آمریکایی‌ها خواست از جنگ ایران و عراق درس بگیرند. طبق ادعای پیلار، صدام حسین دو سال پس از شروع جنگ، خواستار آتش بس شد، اما ایران علیرغم خسارات‌، این پیشنهاد را نپذیرفت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      تنهاباجنگه که ایران پابه مذاکره میذاره
      من مطمئنم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو این روزای محرم جک گفتم خوب نیست.

      • جنگی که آمریکا ازش میترسه

        جنگ با ایران آمریکا رو بدبخت خواهد کرد. آمریکا در ویتنام کوچک نتوانست موفق شود. در کره ی کوچک هم همینطور. در جنگ طولانی دیگری هم شرکت نکرده. تا بحال با کشوری 80 میلیونی نجنگیده. با این وسعت و عوارض طبیعی و منابع داخلی. غیر قابل محاصره. مجهز به موشک های دوربرد . ...
        جنگ با ایران آمریکا رو ورشکست میکنه. هزینه ی رسوندن و تامین هرسرباز آمریکایی تا خلیج فارس ده ها هزار دلاره و هر روز و دقیقه اش برای آمریکا هزینه داره. جنگیدن ده ها هزار کیلومتر دورتر با دشمنی که مثل سایه همه جا هست آمریکا رو پشیمان میکنه

      • AAAAAA

        این گونه که اینها مملکت را اداره میکنند جنگ با آمریکا اشتباه است .
        اول یک دست یک دل وهدف مشخص اگر همه‌با هم که باشیم آمریکا که هیچ دنیا هم غلطی نمی تواند بکند ولی وقتی زیر پای یک دیگر را خالی میکنیم حریف افغانستان هم نمی شویم نمونه باز این بازار آشفته داخلی را افغانستان دیده و ایران را تحریم کرده ببین ما چقدر بد بختیم.

      • بدون نام

        مذاکره با کی؟ با ابلهی که تمام مذاکرات و توافقات رو نقض میکنه و تو دنیا آبرویی نداره ؟؟؟

      • اکبری

        خاک برسر وطن فروشت کنن ای خودفروش ...

      • روح الله سلمانی

        امریکا این کار را کند خاهیددید چه سرش میاید

      • دانیال

        این آقا تا حالا هر قولی داده بهش عمل کرده مثلا گفتهمرز مکزیک را دیوار میکشم که داره میکشه و پولشم از خود مکزیک میگیره. خدا کنه هیچ وقت حرف جنگ با ایرانو نزنه . اون جوانان غیور و باغیرت در جنگ تحمیلی هشت ساله دیگه تو نسل جدید وجود نداره . موشکهای گپی برداری شده از روسیه و کره شمالی هم اونارو نمیترسونه چون میدونن مال سهدهه گذشته هستش و فرقی با ماکت ندارن

    • بدون نام

      باجنگ ایران مذاکره خواااهدکرد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آمریکا اگه میتونست تا حالا صدها بار به ایران حمله کرده بود. ایران هم هر روز از نظر نظامی و توسعه ی زیر ساخت ها قویتر میشه

      • بدون نام

        ترامپ غلط کرد. مادر نزاییده آمریکایی که جرات حمله به ایران رو داشته باشه

      • بدون نام

        به همین خیال باشند. قبل از جنگ ترامپ استیضاح شده رفته پی دلالیش. فعلا که مجلسشون هم اجازه صدور دستور حمله ی نظامی رو ازش گرفتن. زر زر زیادی میکنه این زنبور زرد بی عسل

      • قاسمی

        مثلا چی گیر توه وطن فروش میاد که باجنگ موافقی

      • روح الله سلمانی

        خیر هچ وقت

    • بدون نام

      منم باجنگ موااافقم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یه ... پشت سر هم کامنت گذاشته

      • بدون نام

        ما هم با جنگ موافقیم. دلمون لک زده برای زدن کشتی های آمریکایی و با موشک زدن پایگاه های آمریکا . یه چند تایی هم از موشک ها ممکنه اشتباهی!!!‌به اسراییل بخورن یه چیزی در حد 500 تا الی 3000 تا موشک مشتی. راکت و خمپاره و های حزب الله هم که بجای خود

      • حسن

        شما تبعه اسرائیل هستید
        زیرا حتی اتباع آمریکا هم با چنین جنگی مخالفند این اسرائیل است که حیات خودش را در جنگ آمریکا با ایران جستجو می کند
        وای بر ملت و دولتی که حیاتشان را در مرگ دیگران می بیننداگر آرامش می خواهید از اسرائیل مهاجرت و به کشور مادرتان برگردید

    • بدون نام

      ایران تنهابا1هفته جنگ باآمریکانابودخواهدشد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نه که ویتنام نابود شد؟
        آمریکا تنها در یک هفته هزاران نفر تلفات میده
        این غیر از تلفات اسرائیله

      • بدون نام

        تو یک هفته ی اول نه در چند ساعت اول تمام پایگاه های آمریکا تا شعاع سه هزار کیلومتری با خاک یکسان میشه. بعد اگه تونست بازم بجنگه

      • مکان نادری

        خاک بر سر احمق های زبون بی غیرت. ترسو بجای پیشگویی های بی ارزش کمی تاریخ این سرزمین را مطالعه کن.

      • بدون نام

        اگه تو درست بگی امیدوارم بعداز اون هفته همون امریکائیها تک تکشون سراغ خانواده تو بیایند

      • بدون نام

        کافیه ایران یک نفت کش رو در هرمز بزنه و نفت کش غرق بشه بعد دیگه اقتصاد آمریکا جون به فنا میره .چه خاک بر سرند کسانی که آمریکا رو خدا می بینند

      • روح الله سلمانی

        خواب دیدی خاک برسرت شما آن روز نمبینی

    • بدون نام

      تنهاباجنگ ایران وآمریکاست که ایران پای مذاکره خواهدآمد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خاک بر سر هرچه وطن فروش اجنبی پسنده

    • بدون نام

      درست است که مسئولین بیکفایتی داریم و فساد سر تا پای سیستم را گرفته وملت از عملکردشان ناراضیند ولی این دلیل نمیشود که به بیگانه این اجازه را بدهند که به کشورشان حمله کند وهر غلطی خواست بکند .ایرانی شاید به خودی رحم کند چون تف سربالاست ولی به بیگانه هرگز

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عراقی

      • بدون نام

        اینها یه مشت دهه هفتادی ...اند.خبر ندارند جنگ چیه .و همون روز اول بر اثر تالمات روحی سقط میشن!

      • روح الله سلمانی

        آفرین آدم با قیرن

    • ر

      وای مذاکره کنین بد بختمون کردین

    • بدون نام

      ترامپ شیره همیشه برنده میشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ترامپ عجوزه با طرفداران کودن و رقت انگیزش

      • روح الله سلمانی

        ترامپ سک توی خیابان نمیشه

    • بدون نام

      الهی شب بخوابی صبح پانشی ترامپ در به در

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بدبخت اون يكي هيلاري كلينتون أُولويت برنامه و شعارش حمله هوايي بدون مذاكره بود،،،،

    • رضا

      متاسفانه مشکلات هست و مسئولین بی خیال
      اما آمریکا و ترامپ هیچ غلطی نمیتونن کنن
      سپاه و ارتش آمریکا رو پشیمون میکنن
      ما ایرانی هستیم و افتخار میکنیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کسانی که با جنگ فکر میکنند ایران مذاکره میکنه حتما از نفوذی های آل سعود یا اسراییل هستند و مردم رو میخواهند نا نامید کنند ترسوها

      • بدون نام

        هنوز قدرت امریکا رو درک نکردی فقط مادر بمب هاش ده تا محله رو نابود میکنه پس نکو ...بهتربن راه مذاکره است و عقب نشینی از خواسته های غیر مردمی

      • حمزه

        خخخ جک گفتی؟ امریکا تنها یک هفته ایران را نابود میکنه بچه

      • بدون نام

        خدا نکنه جنگ دامن هیچ کشوری را بگیره

      • عادل

        نرهیل ترامپ

      • بدون نام

        بهترین کاراین است که باترامپ مذاگره کرد چون بهترمیشه ازاینجورادم امتیازگرفت نجات مردم هم هست روحانی مذاگره کن

      • روح الله سلمانی

        قربان دهانت

      • بدون نام

        جنگیدن با ایران 81 میلیون نفری آمریکا رو بدبخت میکنه. ویتنام کلا چند میلیون نفر هم نبود و سیار کوچک و عقب مونده. ایران آبددیده و استاد جنگه

    • بدون نام

      اینها جنگ روانیه
      من مطمئنم به لحاظ ایمانی و جغرافیاییه کشور ایران امکان ندارد آمریکا وارد جنگ با ایران شود شک نکنید .
      این را خود آمریکا بهتر از همه میدونه وگرنه تا الان هر غلطی میخواست کرده بود و با ایران مماشات نمیکرد
      پس تواناییش رو نداره که حمله نمیکنه.
      تو جنگ با عراقش موند اینجا که ایرانه و کشور دلیرانه.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آمریکا غلط میکنه به ایران بزرگ و عزیز حمله کنه مگه ایرانی مرده باشه

      • بدون نام

        چی زدی داداچچچ همیشه تعادل رو حفظ کن . وقتی دشمن فرضی مثل ایران باشه که گندش کنند به عربها سلاح مهمات و ... بفروشند رو چرا باید حذف کنه منبع درآمدشه جمهوری اسلامی
        وگرنه کار یه هفته شه ایران در برابر قدرت نظامی امریکا هیچ حرفی برای گفتن نداره شک نکن

      • بدون نام

        آره جنگ روانیه .مزدورهای حقیرشون رو هم فرستادند تو سایتها به هاف هاف کردن

    • سعید

      جنگی در کار نیست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ایران
        میشه جاویدان.

    • بدون نام

      تجربه نشان داده آمریکا به هرکشوری حمله کرد پول ملی آن کشور ارزش بالایی و هم ردیف دلار قرار گرفت.نگاه کن به عراق و افغانستان و حتی سوریه.الهی ترامپ به ایران حمله کنه و گردن دزدها و اختلاس گر و دولت بی عرضه را بزنه و ساقط کنه اونوقت هست که پول و وضعیت رفاه و اقتصادی مردم خوب میشه.

    • بدون نام

      تحریم به مردم عادی صدمه میزنه و مردمو درگیر نیازای اولیشون میکنه
      اون بالا هیچ تکونی نمیخوره

    • بدون نام

      یار نوشته ما به ایرانی بودن افتخار میکنیم به بی عرصه بودن افتخار میکنی احمق

    • بدون نام

      کجا تو جنگ با عراق موند سه روزه عراقو گرفت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عرق سالها میجنگید وناتوان بود و انتظار خیانت اعراب رو نداشت. عراق 10 میلیون جمعیت داره و مساحتش حدوده یک دهم ایرانه و منابع و توان نظامی وبودجه ی ملی و یکدستی و اتحاد مردمش و تعداد تحصیل کرده ها و متخصصینش و زیر ساخت ها و دانشگاه ها و کارخونه های فعالش و خیلی چیزهای دیگه اش اصلا در حد ما نیست

    • بدون نام

      آنهایی که میگویند ایران با جنگ پای میز مذاکره میاد هم ترسو و بزدل هستند و هم ایرانی نیستند . آنها می دونند که بیش از منفعت ضرر میکنند وگرنه درنگ نمی کردند . کور خواندید آزموده را آزمودن خطاست . به امتحانش می ارزه بسم الله

    • محمد

      آمریکا غلت می‌کنه بخواد جنگ بکنه با ایران درسته دولت مردان ایران بی مسولیت هستند ولی مردم برای حفظ کشور و ناموس ایران جان خود را فدای ایران میکنن آمریکا میخواد با ایران مذاکره کنه که برنامه موشکی را از ایران بگیره چون از ایران میترسه ولی اگر ایران از برنامه موشکی عقب نشینی کنه آمریکا ایران رو راحت از بین می‌برد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تا موشک هامون به ریاض و تل آویو میرسه امنیتمون تضمین شده است

    • بدون نام

      به زودي و به لطف خدا و عاقلانه مذاكره خواهيم كرد و نشان خواهيم داد ما كشور قوي در ديپلماسي هستيم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        با احمقی که مذاکره نمیفهمه چیه ....

    • عباسی

      چقدر دلتون خوشه
      قبول کنید ک ما هیچی نداریم واسه مقابله وقتی پوشک نداریم موشکامونم هیچی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ... دشمن مثل سگ از موشک های ایران میترسه. اگه نمیترسید خودش رو هلاک نمیکرد که جلوی برنامه ی موشکی ایران رو بگیره

    • بدون نام

      آمریکا غلط کرد از بر جام خارج شد .
      حالا با یک احمق زورگو مذاکره چه سودی دارد .
      هر عاقلی اگر فکر داشته باشد . و با دقت به سخن رهبر توجه کند . می بیند ایشان بسیار دور اندیش است و کاملا با درک بالایی گفتند مذاکره هر چی باشد به ضرر ماست .

    • دونالد ترامپ

      ایشالا بزنه ما فقرا که همینجوریشم داریم میمیریم اونجوری پولدارها هم میمیرن اگه نیرو بخوان من میرم اونور فقط راه باز بشه از این زمین خشک پامو بزارم بیرون هرگز برنمیگردم اینجا

    • بدون نام

      هر انسانی وظیفه دارد از اب و خاک ناموسش دفاع کنه حتی اگر زورش نرسه و بداند میمیرد ولی مشکل ملت این است که همه این مشکلات مصنوعی و ساختگی برا اهداف گروهی خاص جنگ ایران عراق چی شد میگفتن هر کس برود جنگ لشکر خداست این جنگ بین صدام با خداست و هزاران داستان حال دوباره خدا دفاع از عراق را وطیفه ما کرد اگر کسی میگه نباید بجگیم بامذاکره کنیم و اصلا امریکا را دشمن نمدانند به این علت است

    • بدون نام

      در پایان جنگ ترامپ وادار به معذرت خواهی میشه

    • بدون نام

      من نمیدونم این آمریکا چجوری از ما شکست خورده. که قیمت دلارش دو هزار برابر شده تا حالا

    • بدون نام

      اگر واقع بينانه به دنياي دور برمان و جهان امروزي نگاه كنيم،،،،،امريكا و اتحاديه اروپا به عنوان توليد كننده و روزي دهنده ،،،،و از ان طرف ايران و همدستانش أعراب و افاغنه و باكستاني و غيره به عنوان مصرف كننده،،،،

    • مهمان

      متاسفم برای افکار این کوتاه فکران که فکر می‌کنند با مذاکره همه چی درست میشه چقدر ساده اید. عراق نظامش عوض شده الان مردمش پولداران؟ همه پورش زیر پاشنه؟ باید مدیران فاسد اخراج بشن و سیاست های اقتصادی اصلاح بشه همه چی درست میشه

    • بدون نام

      کدوم دلیران؟؟؟؟
      خفته ها یا اونایی که بیدارن

    • بدون نام

      تقابل نظامی ایران و آمریکا فاجعه هست اصلا غیر قابل تصور هست کمتر از 60 روز ایران شکست میخوره عراق به 40 روز نگشید بغداد سقوط کرد

    • بدون نام

      گم شو ترامپ خر

    • بدون نام

      درستع واژه خوبی نیست جنگ،،اما زور با زور دفع میشه

    • بدون نام

      دیگه وقتشه هم دنبال بمب اتم باشیم و هم از ایرانیهای داخل امریکا برای نابودی امریکا استفاده شود

    • بی نام

      ای کاش ترامپ جونم به ایران حمله کنه و نسل ایرانی نادان را از روی کره زمین برداره

    • فریاد

      مگه دیوانه ایم که بریم برای رفاه حال اختلاس گران و مفسدان اقتصادی بجنگیم تا آنها با پول مردم چه در ایران و چه در خارج به ریشمون بخندند و هر اتفاق و خبر یا هر مشکلی رو با وجود مدرک تکذیب کرده و به آینده ما و فرزندانمون بی تفاوت باشند.

    • بدون نام

      آزموده راآزمودن خطاست.آمریکا خوب میداند ایران عراق وافغانستان وسوریه نیست.اگر ویتنام نباشد کمتر نخواهد بود. بوش پدر گفته بود ایرانیان درزمان بحران باهم متحد میشوند ودلخوریهای داخلی رافراموش میکنند.وگرنه بارها به ایران حمله کرده بودند.

    • ایرانی

      مساله اینه که ایران یبار مذاکره کرد (برجام) ولی امریکا اهداف دیگه ای داره

    • بدون نام

      جنگ برای امریکا یعنی پول

    • بدون نام

      نطرات چی هر چی به دلتون باشه پخش میکنی بقیشو سانسور

    • بدون نام

      بعضیها باجنگ موافق هستن چون خودشونو گرفتار وآخر خط میبینن. اما بعضیها باجنگ موافق نیستن چرا؟! چون دراین اوضاع بد مملکت بصرفشونه وحال خوبی دارن ! البته سلیقه ها محترمه باید به ثلیقه ها احترام گذاشت.

    • بدون نام

      مردک مگه جنگ به نفره که میگی۸۰میلیون،،،هنوز توی قرون وسطی و جنگهای تن به تن سیر میکنی!!!!فیلم جدید ببین اونا دیگه از رده خارجن،،،سی دی را عوض کن

    • بدون نام

      ايران رو به خاك و خون نكشيد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج