۷۷۲۳۵۸
۴۶ نظر
۵۰۰۷
۴۶ نظر
۵۰۰۷
پ

رشد ۶۷ درصدی درآمد سرانه ایرانیان در ۳ سال

HDI به معنای شاخص توسعه انسانی، کشورها را از نظر سطح توسعه یافتگی زندگی مردم بررسی و طبقه بندی می‌کند و در این طبقه بندی امسال ایران با یک پله صعود نسبت به سال گذشته، در رتبه ۶۰ جهان در میان کشورهایی با توسعه انسانی بالا قرار گرفته است.

روزنامه ایران: HDI به معنای شاخص توسعه انسانی، کشورها را از نظر سطح توسعه یافتگی زندگی مردم بررسی و طبقه بندی می‌کند و در این طبقه بندی امسال ایران با یک پله صعود نسبت به سال گذشته، در رتبه ۶۰ جهان در میان کشورهایی با توسعه انسانی بالا قرار گرفته است.

«طی سه دهه گذشته همه مناطق و گروه‌های انسانی جهان پیشرفت چشمگیری در توسعه داشته‌اند. نمره توسعه انسانی جهان در سال ۲۰۱۷، ۰.۷۲۸ بود که ۲۱ درصد نسبت به سال ۱۹۹۰ بیشتر شده است. حالا در سراسر جهان، مردم بیشترعمر می‌کنند، تحصیلات بالاتری دارند و فرصت‌های بیشتری روبه‌رویشان است.

جهش توسعه انسانی نیز تحت تأثیر تغییرات در سلامت، آموزش و درآمد بوده است.» بر اساس روایت سازمان ملل متحد، این یافته‌ها کلیدی‌ترین نکات گزارش HDI ۲۰۱۸ است.

HDI به معنای شاخص توسعه انسانی، کشورها را از نظر سطح توسعه یافتگی زندگی مردم بررسی و طبقه بندی می‌کند و در این طبقه بندی امسال ایران با یک پله صعود نسبت به سال گذشته، در رتبه ۶۰ جهان در میان کشورهایی با توسعه انسانی بالا قرار گرفته است.

روایت HDI۲۰۱۸ نشان می‌دهد که نروژ توسعه یافته‌ترین کشور جهان است و بعد از آن نیز سوئیس، استرالیا، ایرلند و آلمان قرار دارند. پایین‌ترین میزان توسعه یافتگی نیز برای نیجر، آفریقای مرکزی، سودان جنوبی، چاد و بروندی است. اما با وجود تمام تغییرات رو به جلویی که در جهان ایجاد شده است.

سازمان ملل متحد در یکی از ۶ یافته کلیدی این گزارش ۱۲۱ صفحه‌ای می‌نویسد:«تنها کمیت اهمیت ندارد. کیفیت هم مهم است که نقص‌های زیادی در آن وجود دارد. مردم امروز طولانی‌تر زندگی می‌کنند، تحصیلکرده ترند و دسترسی بیشتری به خدمات دارند. اما طول زندگی بیشتر، به این معنا نیست که انسان‌ها لذت بیشتری هم از زندگی شان می‌برند.»

افزایش 67.5 درصدی درآمد سرانه ایران طی 3 دهه

ایران با نمره ۰.۷۹۸ رتبه ۶۰ را از میان ۱۸۹ کشور جهان به دست آورده است. طی سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۷ توسعه انسانی در ایران رشد قابل توجهی داشته و از نمره ۰.۵۷۷ به اینجا رسیده است که افزایشی ۳۸.۳ درصدی را نشان می‌دهد.

در این سال‌ها، شاخص امید زندگی نیز در ایران ۱۲.۴ سال افزایش یافته و به ۷۶.۲ سال رسیده است. سال‌های مورد انتظار برای تحصیل و حداقل زمان تحصیل نیز به ترتیب ۵.۶ و ۵.۷ سال افزایش یافته است. درآمد سرانه ایران نیز طی ۲۸ سال، ۶۷.۵ درصد بیشتر شده و از ۱۱ هزار و ۴۲۰ دلار، به ۱۹ هزار و ۱۳۰ دلار رسیده است. درآمد سرانه در ایران نسبت به سه سال پیش نیز افزایشی بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ دلار داشته است.

در سال ۲۰۱۵، درآمد سرانه در ایران ۱۶ هزار و ۵۳۷ دلار بود و در سال ۲۰۱۶ به ۱۸ هزار و ۵۴۴ دلار رسید. در گزارش سازمان ملل متحد کشورهای جهان از نظر میزان توسعه انسانی به چهار گروه کشورهای دارای توسعه انسانی بسیار بالا، دارای توسعه انسانی بالا، دارای توسعه انسانی متوسط و کشورهای دارای توسعه انسانی پایین دسته بندی شده‌اند. این سازمان ایران را در دسته کشورهای دارای توسعه انسانی بالا جای داده است.

روایت ضریب جینی و شکاف جنسیتی از توسعه انسانی

درآمد سرانه در نروژ که بالاترین توسعه انسانی جهان را به خود اختصاص داده، ۶۸ هزار و ۱۲ دلار است اما مردم کشور کم جمعیت قطر با ۱۱۶ هزار و ۸۱۸ دلار بالاترین درآمد سرانه را در کل جهان دارند. بعد از آن نیز لیختن اشتاین با درآمد سرانه ۹۷ هزار و ۳۳۶ دلار قرار گرفته است. به‌طور کلی قطری‌ها رتبه ۳۶ توسعه انسانی جهان را به خود اختصاص داده و کشور لیختن اشتاین نیز در جایگاه هفدهم جهان قرار دارد.

اما در گزارش جدید سازمان ملل، ضریب جینی جایگاهی مهم‌تر از درآمد سرانه دارد. ضریب جینی شاخصی است که نحوه توزیع ثروت در میان مردم را نشان می‌دهد و هرچه عدد آن بالاتر باشد، از نابرابری بیشتری حکایت می‌کند. در حال حاضر تقریباً در تمام کشورهای جهان ضریب جینی بالای ۲۰ قرار دارد.

حتی ضریب جینی نروژ با بالاترین توسعه انسانی، ۲۷.۵ است. در ایران نیز این شاخصی که اختلاف طبقاتی و نابرابری درآمدی را نشان می‌دهد، ۳۸.۸ است. با وجود این اختلاف طبقاتی در ایران کمتر از کشورهایی مانند امریکا، آرژانتین، برزیل و مکزیک است.

نابرابری در تمام زیر شاخه‌هایی که به شاخص اصلی توسعه انسانی رسیده، باعث شده تا ایران در شاخص GLL به معنای نابرابری جنسیتی با نمره ۰.۴۶۱ در رتبه ۱۰۹ از میان ۱۶۰ کشور جهان قرار بگیرد. در شاخص درآمد سرانه در ایران بین زنان و مردان تبعیض زیادی وجود دارد. در حالیکه سهم مردان از تولید ناخالص ملی کشور به ۳۲ هزار و ۱۷ دلار می‌رسد، سهم زنان ۶ هزار و ۹۴ دلار است.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، در ایران ۵.۹ درصد از صندلی‌های پارلمانی سهم زنان است. در هر ۱۰۰ هزار تولد، ۲۵ زن به خاطر مسائل بارداری جانشان را از دست می‌دهند و مشارکت زنان در بازار کار نیز ۱۶.۸ درصد در برابر مشارکت ۷۱.۴ درصدی مردان است. این در حالی است که در عربستان سعودی سهم زنان از صندلی‌های پارلمانی ۱۹.۹ درصد و مشارکت اقتصادی شان نیز ۲۲.۳ درصد است.

همچنین در کشورهای جنوب آسیا به‌طور متوسط، سهم زنان از صندلی‌های پارلمانی ۱۷.۵ درصد و مشارکت آنها در بازار کار نیز ۲۷.۹ درصد است. سازمان ملل متحد نابرابری و تبعیض جنسیتی را یکی از یافته‌های اصلی گزارش توسعه انسانی ۲۰۱۸ نام برده و درباره آن نوشته است:«توسعه انسانی در میان زنان ۶ درصد کمتر از مردان بوده است. بیشترین شکاف به خاطر درآمد پایین‌تر و میزان تحصیلات زنان در بسیاری از کشورهاست. بیشترین شکاف جنسیتی نیز در جنوب آسیا با ۱۶.۳ درصد و کشورهای عربی با ۱۴.۵ درصد وجود دارد.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بی نام

      به گفته کاربر .مریم خانم .اینا جرت وپرت میگن سرمردمو گرم کنند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        درآمده سرانه نهادها و دولت و آقازاده ها، نه درآمد 99% ملت ایران. این افزایش مربوط به درآمدهای نفت است که آنهم به جیب ملت نمی ورد،...

      • بدون نام

        آره منظور اون 5 درصد سرمایه دار شمال شهر نشین نه 95 درصد بقیه ایران

    • بدون نام

      باز حرف مفت نوشت

      پاسخ ها

      • فلاحتی

        بقدری این خبر دروغ و مزخرفه که من فقط سر تیتر شو و چند تا نظر کاربران رو خوندم
        ادم میمونه خدایی فقط چی بگه این همه شواهد و مدراک پس چی میگن
        تورم بی حساب کتاب ،بی ارزش شدن ریال که به یک سوم بود الان به احتمال یک چهارم تنزل کرده

        چاپ بی اندازه اسکناس و بدون پشت وانه که به قول خودشون 20در صد بیش از حد مجاز بوده اینا یعنی چی یعنی اینکه کسری بوجه و جبران ان با چاپ پول بی پشت وانه

        همین اماری که من دادم قسمت خیلی کوچکی بود که تو همین برترینها هم امده بود
        اگه راست میگن نقدینگی و درامد مردم رو با دلار مقایسه کنن نع با ریالی که به حد پشیز رسیده

        هر چه بگندد نمکش میزنم وای به روزی که بگندد نمک
        این مثال به ریال ما امروز خیلی میخوره
        زیاد بودن نقدینگی افتخار نداره مسخره اس

    • س

      اینجای بابای آدم دروغگو. هزینه مردم ۶۳۰ درصد بالا رفته. مردم روبیچاره کردید. دیگه چرا اینهمه رو اعصابشون را میرید نامردا.

    • traktoor

      فکر می کنم من ایران نیستم. تو یک کشور دیگه ام. اگه منظورتون از درآمد سرانه چهل تومن یارانه است ارزونی خودتون.

    • بدون نام

      عادت کردین دروغ بگین

    • بدون نام

      البته هزینه ها مون تو شیش ماه سه برابر شد

    • زیر خط مرگ

      درامد 19000 دلاری هر ایرانی در سال یعنی 275000000 تومان در سال یعنی ماهانه 22900000 تومان با احتساب دلار 14000 تومانی
      پس کو این درامد!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مثل س گ دروغ ميگن

      • بدون نام

        آنقدرچرت وپرت دروغ به مردم نگین آنقدرمردم در مشکلات زندگی هستند که هیچگونه توجه ای به آنها نمیشود واین درآمدهای خودشان وآقازاده هستش که چیزی برای مردم زحمتکش نذاشتند

    • آسیب پذیر

      روزنامه ناوزین ایران لطفا دری وری اقتصادی ننویسید.

    • بی نام

      فرض بر این که این آمار درست باشد واقعا"قدرت خرید مردم هم افزایش داشته سطح رفاه مردم افزایش داشته دغدغه مردم کاهش پیدا کرده وقتی میزان بیکاری روند صعودی دارد چطور در آمد سرانه مردم افزایش خواهد داشت منظور شما از مردم کدام قشر هستند یک عده خاص بله هفتصد در صدد در آمد آنها اضافه شده میانگین گرفته شود این عدد شما خواهد شد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خجالت بکشید و قاحت هم حدی داده هفتاد در صد زیر خط فقریم فقط مسولان حقوق بال بگیر و دزدان به کامشان است

    • بدون نام

      نمک رو زخم ما نپاشید مشکلات صد برابر شده

    • بدون نام

      رشد ۶۷۰۰ درصدی قیمتها
      اینم بنویس

    • بدون نام

      ادم دروغ گو

    • امید

      یواش یواش اینجام داره خبرای مضخرف رو پخش میکنه باید ب فکر خبررسان دیگه باشم

    • بدون نام

      با این آمارای چرت فقط میشه بی نهایت بی شرفید

    • بدون نام

      در عوض رشد تورم پانصد در صد هم بیشتر بوده
      ینی عملن ارزش در امد و قدرت خرید یک چهارم شده

    • بدون نام

      خجالت آوره به خدا.كي تموم ميشه اين همه دروغ و عوام فريبي.شما يا تو اين مملكت زندگي نميكنيد يا جاتون خيلي گرمه كه از حال و روز اين مردم خبر ندارين.بسه توروخدا اين همه دروغ.يكم خجالت بكشين.

    • بدون نام

      خجالت حسیست آکنده از شرمساری برای آدم با حیا. ولی برا آدم بی حیا خجالت کیلویی چند.

    • بدون نام

      میدونید چطوری حساب میکنن.؟ تمام ثروت تولید شده ی مملکت رو اعم از اختلاس شده، سرقت شده، هزینه شده در سوریه ویمن و عراق رو جمع میکنن نتیجه رو به جمعیت ایران تقسیم میکنن. نتیجه کاملا منطقیه اما سهم مردم ا این سرمایه گریه بر مظلومین عراق و شام ویمن و پای مداحی ورژن اسلامی خوانندگان لس آنجلسی.

    • بدون نام

      امارتون ازکجامیارین مثل سویس

    • بدون نام

      ورشد۱۶۷۰درصدی اجناس تفاوت اززمین تااسمان است. مردم. بیچاره شدندخجالت هم نمیکشند

    • پسر ایران زمین...

      خنده داره
      خودتون رو به خریت زدید ولی واقعا درصد خریتتون بالاست.
      هزاران آمار مثل این هم نمی تونه ننگتون رو پاک کنه.
      سری به بین مردم بزنید ببینید چطور زندگی می کنند.
      از اون کاخ هاتون بیابید بیرون بین مردم باشید تا بفهمید ملت در چه تنگنایی هستند. آخه تویی که این آمار رو خبری می کنی درغگویی تو ذاتتونه..

    • محمد

      تف به روحتون. عوضی های رذل و دروغگو

    • سلام سانسورچی

      البته اگر چارت و نمودار رو برعکس کنی میبینی که درست داره نشون میده

    • بدون نام

      تف به روتون انقد دروغ نگین

    • دارکوب

      میخواستم نظرمو بگم دیدم کامنتها همه به درستی نظر منو پوشش میدن واقعا که از اینهمه دروغ دارم بالا میارم بر پدر دروغگو ..........

    • بهروز

      کسی که این متن رو نوشته ، خودش از مزدوران این حکومته.

    • بدون نام

      چطور روت ميشه اينا رو منتشر كني

    • حقیقت گو

      آخه روباه مکار هم مثل شما مکر و حیله نداشت . مردم و چی فرض کردین احمقهااااااااااااااااا؟

    • بدون نام

      بسه دیگه ما از اخر امار جهانی اول هستیم بعد با پر رویی کامل تیتر چرت و پرت میزنند

    • بدون نام

      این مردم دیگه ان مردمی نیستندکه شماازشون سواری گرفتید اگرازکول مردم پایین نیابید ضررمیکنیدمردم امروز اگاهند می فهمند که. ان صبوح دیگرشکسته. مردم رفاه ارامش کار وزندگی می خواهندازجنگ دروغ دورنگی. دزدی. وخودبزرگ بینی بیزارند. انسان انسانیت میخواهد دوران بردگی گذشته.

    • مهیار

      رشد چهار هزار درصدی هزینه زندگی در ایران در سه سال

    • مهسا نعمتی

      بازم این برترینها چرت پرت نوشت مردم از گشنگی دارن میمیرن این برنامه رو حذف میکنم حداقل حرص نخورم ....

    • بی نام

      فقط نمی‌دونم آنکه این آماره ایران هست من پس کجا زندگی میکنم؟
      این سرانه درآمد ۲۰ میلیونی برای من که نیست
      دورو بر خودم هم نمی‌بینم؟!!!
      ما خوبیم. آره!

    • بدون نام

      جوک گفتن وشیرین زبانی درایرانیان سرآمد کل دنیاست البته نه کل ایرانیان بلکه عده ای که از حال وروز بیشتر مردم خبر ندارند یا خود را به بی خبری زده اند که دومی خیلی بدتر است

    • بدون نام

      کلا ۶٪حقوق من اضاف شده جمعا ۲۰۰هزار تومن نشد. ۶۰٪ بجاش تورم اضاف شده.این یعنی چی؟!!!!!

    • بدون نام

      چند درصد مردم ایران 2500 دلار درسال درامد دارند ؟

    • بدون نام

      اخه چقدر دروغ و دغل

    • بدون نام

      خدایی هر وقت این آمارهارو می بینم خیلی می خندنم.. ممنون که با این خبرهای چرت وپرت..وشرو ور .مارو می خندونید.

    • بدون نام

      اگر منظورت 4درصدیها هست که چند برابر این که گفتی افزایش درآمد داشتند و دارند ولی اگر ملت بدبخت و جمعیت 96درصدی رو منظورت هست که افزایش که نداشته و با کاهش صددرصدی هم روبرو بوده و در مجموع فقط چرت گفتی

    • تقی

      جون مادرتون اینقدر دروغ نگین به مردم. از خدا خجالت بکشین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج