۷۷۲۵۴۵
۱۸ نظر
۵۰۱۳
۱۸ نظر
۵۰۱۳
پ

دادستان تهران:

گران کردن خودرو، به ضرر خودروسازان است

دادستان تهران گفت: هرچند واقعی کردن قیمت خودرو در شرایط عادی، قابل دفاع است؛ اما در شرایطی که کشور درگیر جنگ اقتصادی است و دشمن درصدد ایجاد ترس و واهمه در میان مردم است، باید دقت کرد که گران کردن بی‌مبنای قیمت خودرو، به ضرر خودروسازان تمام خواهد شد.

خبرگزاری ایسنا: دادستان تهران گفت: هرچند واقعی کردن قیمت خودرو در شرایط عادی، قابل دفاع است؛ اما در شرایطی که کشور درگیر جنگ اقتصادی است و دشمن درصدد ایجاد ترس و واهمه در میان مردم است، باید دقت کرد که گران کردن بی‌مبنای قیمت خودرو، به ضرر خودروسازان تمام خواهد شد.

نشست بررسی مشکلات خودروسازان روز شنبه مورخ ۲۴ شهریور ماه با حضور سردار رحیمی رییس پلیس پایتخت، سردار لطفی رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ، ‌تعدادی از معاونان و بازپرسان شعب ویژه دادسرای تهران، نمایندگان سازمان تعزیرات حکومتی و مدیران سه شرکت خودروسازی سایپا، ایران خودرو و گروه بهمن در دفتر دادستانی تهران به ریاست جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران برگزار شد.

در این جلسه ابتدا دادستان تهران برخی پرسش‌ها را در خصوص چرایی افزایش قیمت و انبار کردن خودروها مطرح کرد و در ادامه، مدیران شرکت‌های خودروسازی ایران خودرو،‌ سایپا و گروه بهمن، راجع به مشکلات این شرکت‌ها در تامین ارز، تامین قطعات و عدم تحویل قطعه از سوی شرکت‌های قطعه‌ساز و تقاضاهای مردم برای خرید خودرو توضیحاتی ارائه کردند.

دادستان تهران از رسانه‌ها، شرکت‌های خودروسازی، دستگاه‌های اجرایی و پلیس خواست تا از اعلام و انتشار اخبار غیرواقعی راجع به احتکار خودرو توسط شرکت‌های دولتی مانند ایران خودرو و ساپیا که متضمن نگرانی مردم است،‌ پیش از بررسی دقیق موضوع، خودداری کنند.

جعفری دولت‌آبادی با مناسب ندانستن انتشار این‌گونه اخبار در شرایط فعلی، اظهار داشت: رسانه‌ها و شرکت‌های خودروسازی باید به بار روانی این موضوع توجه کنند و به گونه‌ای عمل نمایند که اعتماد مردم افزایش یابد.

دادستان تهران خواستار توجه بیشتر شرکت‌های خودروسازی را به اتخاذ تدابیر لازم در این زمینه شد و با انتقاد از انبار کردن خودروها ، اظهار داشت: نگهداری هزاران دستگاه خودرو در انبارهابدون این‌که اطلاع رسانی صورت گیرد، موجب می‌شود که مردم توجیهات بعدی مربوط به کمبود قطعاتی مانند آیینه خودرو و نظایر آن را نپذیرند.

وی با تاکید بر اینکه شرکت‌های خودروسازی می‌بایست انبارها و مکان‌های نگه‌داری خودروهای تکمیل‌نشده و فاقد قطعات لازم را به مراجع رسمی از جمله وزارت‌خانه‌های مرتبط،‌ دادستانی و پلیس اعلام نمایند، افزود: برخی اخبار و گزارش‌ها راجع به احتکار خودرو برای دادستانی ارسال شده است؛‌ در همین راستا در هفته گذشته یکی از معاونان دادسرای تهران به یکی از این انبارها مراجعه و متعاقبا گزارش کرد که خودروهای بسیاری به دلیل نقص در قطعه در این مکان نگه‌داری می‌شوند.

جعفری دولت‌آبادی با تاکید بر این‌که شرکت‌های خودروسازی باید به دور از کارهای تبلیغاتی در خصوص واقعیت‌های موجود با مردم صحبت کنند،‌ افزود: سکوت این شرکت‌ها بویژه شرکت‌های دولتی، کاهش اعتماد عمومی را به دنبال دارد.

وی با اشاره به تایید وجود پاره‌ای مشکلات برای شرکت‌های خودروسازی، اظهار داشت:‌ برخی شرکت‌های قطعه‌ساز در دادسرا پرونده مفتوح دارند و انتظار می‌رود که در این بخش برخی دستگاه‌های دولتی مرتبط با موضوع از متخلفین حمایت نکنند.

جعفری دولت‌آبادی با این توضیح که شرکت‌های قطعه‌سازی که به عمد قطعات را در اختیار خودروسازان قرار نمی‌دهند، مرتکب جرم می‌شوند، تاکید کرد: دادستانی تهران با شرکت‌هایی که در شرایط کنونی به دلایلی غیر قابل قبول قطعات را در اختیار شرکت‌های خودروسازی قرار نمی‌دهد، برخورد خواهد کرد.

دادستان تهران در خصوص پیشنهاد افزایش قیمت خودروها تصریح کرد: هرچند واقعی کردن قیمت خودرو در شرایط عادی، قابل دفاع است؛ اما در شرایطی که کشور درگیر جنگ اقتصادی است و دشمن درصدد ایجاد ترس و واهمه در میان مردم است، باید دقت کرد که گران کردن بی‌مبنای قیمت خودرو، به ضرر خودروسازان تمام خواهد شد و ممکن است انحصار را در بخش‌های دیگری ایجاد کند.

در همین راستا دادستان تهران پیشنهاد کرد که با لحاظ حقوق مصرف‌کنندگان و خودروسازان برای واقعی کردن قیمت‌خودرو و به تدریج برنامه ریزی ‌شود.

جعفری دولت‌‌آبادی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان را لازم و ملزوم یکدیگر دانست و از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواست که بین حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده، تعادل برقرار کند.

وی با انتقاد از عملکرد سازمان حمایت از مصرف‌‌کنندگان، اظهار داشت: چرا این سازمان در وضعیت فعلی کشور ظهور و بروزی ندارد؟ چرا شرکت‌های خودروسازی و تولیدکنندگان لوازم خانگی در تعیین قیمت‌ و عرضه محصولات به بازار به نحوی عمل می کنند که به گرانی دامن می زنند و سازمان حمایت به این قضیه ورود نمی‌کند؟

دادستان تهران افزود: همان‌طور که از حقوق تولیدکنندگان در اعطای تسهیلات، تأمین نقدینگی، معافیت‌های مالیاتی، تامین ارز، تسهیلات گمرکی و نظایر آن حمایت می‌شود، باید از مصرف‌کنندگان نیز حمایت شود و در حمایت از این دو گروه، تعادل لازم برقرار گردد.

دادستان تهران ضمن تاکید بر ضرورت نظارت دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان بازرسی کل کشور بر مسائل مرتبط با شرکت‌های خودروسازی، اظهار داشت: این موضوع با اعتماد عمومی ارتباط دارد؛ لذا از جمله در بحث ثبت‌نام و پیش‌خرید خودرو، می‌بایست به نحو صحیحی اطلاع‌رسانی لازم صورت گیرد تا اعتماد مردم جلب شود.

وی با اعلام آمادگی دادستانی تهران در امر کمک به حل مشکلات شرکت‌های خودروسازی،‌ افزود: هرچند مرتفع کردن بسیاری از این مشکلات بر عهده بخش‌های دولتی و صنعتی است،‌ اما باید همگی ‌به دنبال ترسیم راهی برای آینده باشیم.

جعفری دولت‌آبادی با طرح این پرسش که چرا با وجود موفقیت در حوزه‌ موشکی و تجهیزات نظامی و مرعوب کردن دشمن در این زمینه، نتوانسته‌ایم در صنعت خودروسازی به نتیجه ایده‌آل برسیم، اعمال تحریم‌ها را فرصتی تاریخی برای شرکت‌های خودروسازی دانست و یادآور شد: باید این تهدید را به فرصت تبدیل کرد و با برنامه‌ریزی صحیح می توان از ظرفیت‌های سایر دستگاه‌ها نیز استفاده کرد.

دادستان تهران با تاکید بر مجرمانه بودن گران‌فروشی کلان ارزاق یا دیگر نیازمندی‌های عمومی و احتکار عمده کالاها، به استفاده از لفظ انحصار در ماده‌ی یک قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور اشاره و تاکید کرد: هر یک از این اقدامات که با هدف ایجاد انحصار یا کمبود در عرضه این کالاها صورت می‌گیرد، جرم بوده و مجازات مرتکب را به همراه دارد.

وی در همین راستا به شرکت‌های خودروسازی توصیه کرد از انحصار اجتناب کرده و به سمت گشایش انحصار بروند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بینام

      وبه سود مردم افرین چه تفسیری

    • HHHB

      ...
      آن وقت که پراید ۲۰ میلیون بود کسی نمیخرزد حال که شده ۴۰ میلیون ۵۰ هزار تا در عرض یک دقیقه فروش رفت کجای این خبر به نفع خودرو ساز نیست.
      ....

    • بدون نام

      ده ماه هست برای تاکسی پول واریز کرده ام و تاکسی خود را از رده خارج کرده ام ولی خودرو را شرکت سایپا تحویل نمی دهد به امید گران کردن خودرو و سود بیشتر ، کجای دنیا صنعتی که انحصاری هست و با عرضه نکردن خودرو آن را گران می کنند باید در حاشیه بازار قیمت ان مشخص شود این یعنی دزدی در روز روشن ، خدا سختی که برای ملت و امثال من که زندگی ما بسته به داشتن خودرو است بر ما تحمیل کرده اند بر سر خانواده آنها هزار برابر بیاورد

      پاسخ ها

      • AAAAAAA

        شما ۱۰۰ سال صبر کنی میدن

    • بدون نام

      ما جمعی از تاکسی داران هستیم که با مسافر کشی تامین زندگی می کنیم الان چون تاکسی های ما فرسوده شده اند به آن معاینه تعلق نمی گیرد و از طرفی برای تعویض آن شرکت های خودرو ساز خودرو را تحویل نمی دهند ، کسی واقعا در این مملکت نیست که کاری برای کل مردم که گرفتار این قوم ظالم شده اند و ما بکند ، یعنی بالاترین مقامات کشور هم از عهده این خودرو سازها بر نمی آید که خودروها را تحویل نمی دهند این اهانت به مدیران است که راهنمای یک خودرو را وصل نمی کنند و بعد به بهانه کمبود قطعه آنرا احتکار می کنند یا بازرسان آلوده هستند یا کل سیستم آلوده هستند که اقدامی نمی کنند

    • بینام

      خواهشا یکی رسیدگی کنه

    • بدون نام

      وقتی وزیری که منتخب ملت است دنبال گران کردن خودرو است فاتحه آن صنعت و وزیر باید خوانده شود

    • بدون نام

      گران کردن و تهی بودن دست مردم باعث فروش نرفتن خواهد شد . فروش پایین و تعطیلی خط تولید هم به ضرر خودرو ساز خواهد شد .

    • بدون نام

      سال آینده با خلف وعده خودرو ساز .
      دادگاه ها کار فراوانی را بعهده خواهند داشت .
      خداوند به ملت ساده و طمع ورز صبر عنایت فرماید .

    • بدون نام

      قیمت خودرو را گران کردن.شما مثل اینکه خبر ندارید. مثال قیمت کارخانه و فروش ال نود.در اسفند ماه 96.سی وهشت میلیون و پانصد هزارتومان بود. امسال قیمت کارخانه 49 میلیون است. کاری به قیمت آزادش که 90 میلیون است ندارم.

    • بی نام

      واقعا...!!!!!! چرا.!!!!@

    • بی نام

      شرکت های خودرو ساز بر اساس قیمت تمام شده واقعی باضافه حاشیه سود متعارف خودرو را به بازار ومصرف کننده عرضه می کنند آنچه در شرایط فعلی مطرح و مطالبه می کنند این آست که چون در بازار چندین میلیون بالاتر از قیمت کارخانه توسط دلالان معامله میشود به شرکت ها خودرو ساز مجوز بدهند که تفاوت قیمت فعلی کارخانه وقیمت فروش توسط واسطه ها مبنای قیمت فروش خودرو سازان باشد تا جبران زبانهای انباشته سنواتی باشد که این مطلب جای تامل دارد وشایسته است دستگاه قضایی به این مطلب توجه خاص داشته باشد

    • بدون نام

      مسعولین خودرو سازها کلابردار باید عدام شوند اینها با امریکاه دستشاد توی یک کاسه هستش خدا بحق عزای حسین گرانفروشان خودرو را نابود کند

    • بدون نام

      دیگه گرون تر از این.؟؟؟!!!!! ب کجا چنین شتابان.

    • بدون نام

      سازمان تعزیرات فقط بلد هست به افراد ضعیف و کم درآمد گیر بده
      مگه میتونه بااین خودروسازان دربیفته

    • HHHB

      سانسور چی باز دست به کار شد

    • بدون نام

      ما هم نگران ضرر خودرو سازان هستیم .

    • استاد

      آخرشم اگر بخاطر خودروسازان ماشین گرونتر نشه، وگرنه اول آخر مردم
      خدا لعنتتون کنه ...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج