۷۷۲۹۲۴
۲۲ نظر
۵۰۰۴
۲۲ نظر
۵۰۰۴
پ

«دور دور کردن»؛ معضل یا مانور بچه پولدارها؟!

رئیس‌پلیس تهران بزرگ دیروز در حاشیه مراسم اجرای طرح ارتقای انضباط ترافیکی از شناسایی و توقیف ۵۵ دستگاه خودروی لوکس که در مناطق شمالی شهر تهران اقدام به «دور دور» می‌کردند، خبر داده است.

روزنامه شهروند: رئیس‌پلیس تهران بزرگ دیروز در حاشیه مراسم اجرای طرح ارتقای انضباط ترافیکی از شناسایی و توقیف ۵۵ دستگاه خودروی لوکس که در مناطق شمالی شهر تهران اقدام به «دور دور» می‌کردند، خبر داده است.

پدیده «دور دور کردن» به این صورت است که افراد سوار بر خودرو در خیابانی خاص جمع می‌شوند، صدای ضبط‌های‌شان را تا آنجا که ممکن است بالا می‌برند، سیگار دود می‌کنند و با هم گپ می‌زنند و ایجاد مزاحمت می‌کنند. اگر شما هم در این ترافیک‌های ساختگی اسیر شده باشید، به طور حتم تیکه‌پراکنی‌های زشت و زننده سرنشینان این خودرو‌ها را شنیده‌اید.

در این اتفاق به‌اصطلاح تفریحی خودرو‌های گرانقیمت و خودرو‌هایی که عجیب و‌غریب‌ترین و پرهزینه‌ترین تزیینات را دارند، بیش از همه مورد توجه‌اند! تفریحی که با مسابقه سرعت و «ویراژ» دادن در بزرگراه‌های شهر به پایان می‌رسد؛ پایانی که گاه به تصادف‌های مرگبار ختم می‌شود.

اقدام ضربتی توقیف ۵۵ دستگاه خودروی لوکس رئیس‌پلیس تهران بزرگ گفته که «۵۵ دستگاه خودروی لوکس که در مناطق شمالی شهر تهران اقدام به دور دور می‌کردند نیز شناسایی و توقیف شده‌اند.» سردار حسین رحیمی در حاشیه مراسم اجرای طرح ارتقای انضباط ترافیکی با محوریت رانندگان پرتخلف در معابر بزرگراهی گفته که «مرحله جدید طرح ارتقای انضباط ترافیکی طی ٤٨ ساعت گذشته با محوریت برخورد با خودرو‌هایی که رفتار‌های مخاطره‌آمیز دارند، انجام شده است.»

او ادامه داد: در این طرح با خودرو‌ها و موتور‌هایی که در سطح شهر اقدام به رفتار‌های مخاطره‌آمیز و غیر مجاز داشته و عموما به صورت غیر قانونی و غیر مجاز وارد شده و در سطح شهر تردد می‌کنند، برخورد شده است. برخی از این خودرو‌ها در خیابان‌ها اقدام به دور دور کرده که توسط پلیس راهور، یگان امداد و گشت‌های نیروی انتظامی شناسایی و با آن‌ها برخورد شده است.

محصول آن‌چه در جامعه رخ می‌دهد جامعه‌شناسان بر این اعتقاد هستند که دو نکته بسیار مهم در دور دور کردن به چشم می‌خورد؛ یکی حضور بچه‌پولدار‌ها که می‌گویند علاف هستند و در «دور دور»‌ها وقت می‌گذرانند و دیگری حضور برخی اشخاص که دور دور را تفریحی کم‌هزینه و جذاب می‌دانند.

این پدیده یکی از مصادیقی است که معضلات جامعه ما را به اتفاقی عینی و قابل لمس تبدیل کرده است. درآمدزای روزافزون عده‌ای خاص با استفاده از رانت‌ها و شغل‌های غیر مولد مانند دلالی و شکل‌گیری طبقات نوکیسه و از سوی دیگر وضع نگران‌کننده بیکاری ازجمله عواملی هستند که در کنار یکدیگر هر روز شکاف طبقاتی را در کشور عمیق‌تر می‌کند؛ اختلافی که می‌تواند کینه‌های اجتماعی را در دل بخشی از جامعه قرار دهد.

«دور دور» کردن در شکل عادی خود عملی مجرمانه نیست علیرضا آذربایجانی- حقوقدان| پدیده‌ای که امروزه در بین جوانان تحت عنوان «دور دور» کردن رایج شده، چنانچه با ایجاد مزاحمت، قانون‌شکنی و خطر همراه نباشد، نمی‌تواند عملی مجرمانه تلقی شود. دور دورکردن امروزه تنها عملی مجرمانه یا غیر مجرمانه است که با خودرو انجام می‌شود.

در این پدیده چنانچه اخلال در نظم عمومی صورت گیرد، به این معنا است که متخلفان عملی خلاف قانون را مرتکب شده‌اند و درواقع جرم آن‌ها جنبه عمومی پیدا می‌کند. در بروز این پدیده باید گفت که خود این مسأله نمی‌تواند عملی مجرمانه تلقی شود، مگر زمانی که از حالتی عادی خارج شده و در کانون توجه بینندگان و شهروندان قرار گیرد.

کسانی که این اعمال را انجام می‌دهند، ساختار و زندگی شهروندانه و نظم اجتماعی را به هم می‌ریزند. در دور دورکردن برای اثبات اینکه تخلفی صورت گرفته یا نه، می‌توان گفت که تابع رفتار مصداقی کسی است که این کار را انجام می‌دهد؛ می‌تواند در قالب مزاحمت باشد یا انواع و اقسام تخلفاتی که از عهده متخلفان برمی‌آید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مردم دارن از نداری خودکشی میکنن ایناااااا

    • شهرام

      آقا همه اینا چاره داره . ده تا ماشین رو که بخابونن و به نفع دولت مصادره کنن بقیه غلاف میکنن و میتمرگن توی خونه و مزاحم مردم نمیشن .

      پاسخ ها

      • آرام

        احسنت.

      • بی نام

        ... مگه مال باباته که میبخشی یا دستور مصادره میدی؟

      • بدون نام

        بله مثل ثروت مردم که اقایون به نفع خودشون مصادره کردند.دیگه چیزی نمونده که به نفع دولت مصادره بشه .مصادره که شد میره زیر پای یکی از اقازاده ها ..یه تیکه چوب حیفه به نفع دولت مصادره بشه.مگه جناب خاوری و خاوریها که میلیارها از ملت دزدیدند تو دولت نبودند؟از فضا اومده بودند؟این همه اختلاس گر مگه تو دولت نبودند؟

    • بدون نام

      بشین بابا همچیز کشور درست به جز دور زدن با ماشین .بدش اونا آقازاده هستن هیچ قلطی نمیشه بکنید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اینها اگر این غلطها رو می کنند بخاطر افکار امثال شماست که حتی برخورد با چند جوان لاابالی رو سیاسی می بینی , چند تا جوان که بویی از انسانیت نبردند آسایش رو از مردم گرفتند پلیس باید و حتما با اینها برخورد قاطع بکنه تا ادب شوند

      • آرام

        تو این وسط چته حرص میخوری.

      • ح

        همه چیز درست شده مونده گور بالاش اونم درست کنین

      • کیانی

        همه میدونن شماهم میدونید مال کیه و امروز باکمال تشکر تحویل دادید دیگه این فیلما چیه نشون ما بیچاره ها میدید

    • بدون نام

      اقای پلیس اینها ... بچهای اقازادها .. که غیراز خدا کسی تیقش نمیرسه خدا قوت اقا پلیسه

    • بدون نام

      تو این وضعیت مسخره مملکت نمیتونیم تو خیابون یکم دور بزنیم و چند دقیقه از حال بدمون دور باشیم و شاد باشیم

    • بدون نام

      آقا اکثر شب ها حتی گاهی خیابان نیاوران رو هم میبندن و آخر شب قرق میکنند خیابان را....تنها راهش مصادره این خودروهاست

    • بیطرف

      بزنید پدرشون درارید بی مصرفهای آشغال

    • بدون نام

      کاربر17:42
      معلوم خودت هم از اونایی..

    • بدون نام

      مگه بچه من و تو هستن که ماشینهاشونو بخوابونن,اونا اقازاده هستن ,اقاااااااازاده متوجه شدی

    • بدون نام

      مگه بچه من و تو هستن که ماشینهاشونو بخوابونن,اونا اقازاده هستن ,اقاااااااازاده متوجه شدی

    • بی نام

      یاددارم یکی از افسران ارشد راهور چند سال پیش یک خودرو لوکس و گرانقیمت را در دور دور کردن متوقف کرد وبه راننده خودرو فرمودند اگر اتومبیل شما را به پارکینگ منتقل کنیم دچار مشگل نمی شوی راننده با وقاحت تمام گفت دو تا دیگر اتومبیل در منزل دارم از آنها استفاده می کنم منظور این است متاسفانه پلیس هم دستش بسته است گاهی کاری نمی تواند بکند

    • بدون نام

      افا زاده ها ... باید اعدام شوند.

    • بدون نام

      ...
      لعنت خدا بر هرچی نو کیسه دلال که با زحمت به پول نمیرسن و وضع مردم و دولت رو بهم میریزند تا پول دار بشن

    • غلامرضا خوشی

      خوبه بابا چهارتا فقیرتوخیابان چه درامدی دارد حداقل همین ده تا بچه پولدار نباشند باید درایران تخته کنید.

    • بدون نام

      کاربر 21:45
      بعله من با دوستام میریم بیرون میچرخیم ولی هیچوقت برای کرم ریزی نبوده فقط میخوایم حال و هوامون عوض شه
      بعدشم هرکی دور دور میکنه آقازاده نیس مگه ما دل نداریم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج