۷۷۳۰
۱ نظر
۵۰۱۲
۱ نظر
۵۰۱۲
پ

چه كنيم تا بچه‌ها در تعطيلات، درس‌هاي مدرسه را فراموش نكنند؟

مدرســه تابستــاني براي بچه‌هـا

تابستان فصل تعطيلي مدرسه‌هاست. بچه‌ها هم به همين دليل تابستان را دوست دارند! چون در اين فصل از درس و مشق و تكليف خبري نيست و مي‌توانند همه روزها را از صبح تا شب بازي كنند

مدرســه تابستــاني براي بچه‌هـا

مدرســه تابستــاني براي بچه‌هـا

همين تعطيلي درس و مشق هم باعث مي‌شود اغلب بچه‌هاي دبستاني بيشتر چيزهايي را كه در مدرسه ياد گرفته بودند، فراموش كنند. معلم‌هاي دبستان هميشه از اين شكايت دارند كه كودكان دبستاني در تعطيلات طولاني‌مدت تابستان علوم و رياضي را يادشان مي‌رود و وقتي به كلاس بالاتر مي‌آيند، يكي، دو ماه اول را بايد صرف يادآوري درس‌هاي سال گذشته كنند اما براي اين مشكل راه چاره‌اي هم وجود دارد و آن اينكه شما در تابستان با بچه‌ها درس‌ها را مرور كنيد. البته نترسيد! منظور ما اين نيست كه كلاس تشكيل دهيد و بچه‌ها را مجبور به نوشتن مشق و تمرين كنيد. روش كار به اين شكل است كه شما فقط با بازي كردن و حين تفريح درس‌ها را هم براي بچه‌ها مرور مي‌كنيد. آماده‌ايد؟!


برنامه‌ريزي تابستاني براي پاييز

اگر معلم سال آينده فرزندتان را مي‌شناسيد، بد نيست موقع تعطيل شدن مدارس با او گفت‌وگو كنيد تا از موضوعاتي كه سال بعد قرار است در مدرسه به كودك ياد داده شود آگاه شويد. گرفتن كتاب سال آينده فرزندتان هم راه خوب ديگري براي اين كار است. قرار نيست به بچه‌ها درس بدهيد، فقط كمي آشنايي با موضوعات كافي است تا بچه‌ها گوش‌شان نسبت به چيزي كه قرار است ياد بگيرند آشنا باشد. همين موضوع باعث مي‌شود آن‌ها ابتداي سال اشتياق بيشتري براي يادگيري داشته باشند. اگر قرار است فرزندتان با مفهوم زاويه قائمه آشنا شود، مي‌توانيد با ساختن خانه يا بازي با لگو اين مفهوم را به او ياد بدهيد.


بازي را دست كم نگيريد

بازي و تفريح نقطه مقابل درس و يادگيري نيست. در حقيقت اين ۲موضوع در مغز كودك با هم تنيده و مرتبط هستند و زماني كه كودك روحيه شاد و سرزنده‌اي دارد، يادگيري او هم بيشتر مي‌شود و مفاهيمي كه آموخته مدت طولاني‌تري در ذهن او باقي خواهند ماند. مثلا بازي با جدول كلمات متقاطع كه شخصيت‌هاي كارتوني در آن هستند، يا بازي‌هاي فكري ديگري مثل شطرنج، روپولي، مارو پله و... مهارت‌هاي رياضي كودك را تقويت مي‌كنند و پيش‌بيني موقعيت‌ها، يادگيري الگوها و منطق را هم براي كودك آسان‌تر مي‌كنند. شما مي‌توانيد املاي لغات و خوشنويسي را با گچ و تخته يا حتي روي زمين حياط تمرين كنيد. وقتي در ماشين در راه مسافرت هستيد هم از بازي با كلمات غافل نشويد. حتي بازي‌هاي ورزشي كه هيچ‌ربطي به درس و مشق ندارند، مثل فوتبال يا يك پياده‌روي ساده در فضاي آزاد هم به تقويت ذهن كودكان كمك مي‌كنند.


چرا بايد ياد بگيرم؟

موقع جمع، تفريق، ضرب و تقسيم اغلب اين سوال به ذهن بچه‌ها مي‌آيد كه در زندگي واقعي اين اعداد و تمرين‌هاي سخت به چه كار مي‌آيند؟ تابستان فرصت خوبي است كه به اين سوال بچه‌ها پاسخ دهيد. آن‌ها را با خودتان به فروشگاه ببريد و اجازه دهيد خريدهاي مربوط به‌خودشان را حساب كرده و بقيه پول را بگيرند.


مامان به جاي معلم

بچه‌ها عاشق اين هستند كه پدر و مادر هم در كاري كه آن‌ها انجام مي‌دهند شريك شوند. اگر دوست داريد فرزندتان در تابستان كتاب بخواند، خودتان خواندن را براي او شروع كنيد و بعد به نوبت ادامه دهيد. در پايان از كودك‌تان بخواهيد تا خلاصه داستان را براي شما بگويد يا مثلا براي ياد دادن مفهوم ضرب، چند كيسه برداريد و در هر كدام يك رنگ تيله را به تعداد معيني بريزيد و از بچه‌ها بخواهيد تعداد آن‌ها را حساب كنند.


در طبيعت به كودكان ياد بدهيد

رفتن به جاهاي سبز و خرم خود به تنهايي براي بچه‌ها نوعي يادگيري است. اگر از جاده‌هاي كوهستاني مي‌گذريد، رگه‌هاي موازي كوه‌ها را به فرزندتان نشان بدهيد و از به‌وجود آمدن كوه‌ها از رسوبات موازي درياها براي‌شان حرف بزنيد. اگر تنه درختي را ديديد، حلقه‌هاي آن را بشماريد و سن آن را حساب كنيد. از فرزندتان بپرسيد درخت چند سال از او بزرگ‌تر است؟ موقعي كه اين درخت به دنيا آمد در كشور ما چه وضعيتي بود؟ سعي كنيد با استفاده از اشكال هندسي منظره بكشيد يعني فقط با مثلث، دايره، بيضي، مستطيل و... بعد ببينيد نقاشي چه كسي قشنگ‌تر از آب درآمده؟ لانه پرندگان روي درخت‌ها، گودال‌هاي آب كه هر روز كوچك‌تر مي‌شوند، رعد و برق و... همه مي‌توانند دستاويز شما براي ياد دادن پديده‌هاي طبيعي به فرزندتان باشند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مرسی از راه حل هایی که ارایه دادید.به این موارد میتوان درست کردن کاردستی را نیز اضافه کرد.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج