۷۷۳۱۳۶
۷ نظر
۵۰۱۰
۷ نظر
۵۰۱۰
پ

راغفر: آزادسازی نرخ ارز، شوک درمانی است

یک اقتصاددان با اشاره به آزادسازی قیمت ارز، این مساله را در راستای سیاست‌های شوک درمانی و تعدیل ساختاری ارزیابی کرد.

خبرگزاری ایسنا: یک اقتصاددان با اشاره به آزادسازی قیمت ارز، این مساله را در راستای سیاست‌های شوک درمانی و تعدیل ساختاری ارزیابی کرد.

حسین راغفر - عضو هیات علمی دانشگاه الزهراء، با اشاره به نامه اخیر خود به مسعود نیلی و دعوت او برای انجام مناظره گفت که در آن نامه از ایشان با توجه به تاکیدشان بر گفت‌وگو درخواست کردم تا برای انجام مناظره‌ای اقتصادی گردهم جمع شویم.

او در ادامه در توصیف علل افزایش قیمت ارز به آزادسازی آن اشاره کرد و گفت: این در واقع همان سیاست شوک درمانی است که خود بخشی از سیاست‌های تعدیل ساختاری است که به صورت آزادسازی قیمت‌ها و در اینجا آزادسازی قیمت ارز خود را نشان داده است.

این اقتصاددان همچنین با اشاره به افزایش پنج درصدی حقوق کارکنان، گفت: زمانی که افراد ۶۰ درصد از قدرت خرید خود را از دست داده‌اند چگونه می‌شود با افزایش پنج درصدی حقوق‌ها از آنها حمایت کرد؟

راغفر با بیان این‌که توزیع بسته‌های کالایی از سوی دولت در واقع بخشی از همان سیاست‌های تعدیل ساختاری است، اظهار کرد: دولت با دادن یک بسته غذایی سعی می‌کند که خود را از فشار گروه‌های کم‌درآمد برهاند. با این حال طبقاتی که از سیاست‌های تعدیل ساختاری آسیب جدی دیده‌اند با اینگونه از اقدامات اوضاع‌شان بهتر نمی‌شود.

وی در ادامه با بیان این‌که هر کسی که مسئول نابه‌سامانی‌های اقتصادی است باید پاسخگو باشد، گفت: حالا که قرار شده که افزایش دستمزد در دستور کار قرار گیرد باید به تولیدکنندگان برای افزایش این دستمزدها یارانه تعلق بگیرد؛ چرا که در غیر این صورت تولیدکننده‌ای که حالا با انواع مشکلات روبه‌رو است، از این مساله هم آسیب جدی خواهد دید.

منظور از شوک درمانی (Shock therapy) در علم اقتصاد آزادسازی قیمت‌ها و نظارت‌های ارزی و حذف یارانه‌های دولتی به طور ناگهانی درون یک کشور است که معمولاً به همراه خصوصی‌سازی گسترده در ذخایر دولتی رخ می‌دهد. این سیاست را میلتون فریدمن (اقتصاددان آمریکایی) باب کرد. این سیاست در راستای تحقق بازار آزاد انجام می‌شود که گاهی از آن به عنوان نئولیبرالیسم یاد می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دارند اصول اقتصاد آزاد رو در ایران پیاده می کنند بعد مردم رو گول می زنند که بخاطر فشارهای امریکا همچین شده و باید مذاکره کنیم!! مردم ساده هم باور می کنند. چند وقت بعد ایرانیها به عنوان کارگر ارزان به کشورهای دیگه صادر میشن.

    • بی نام

      متاسفانه ما از هر کشوری یک رویه اش را مورد عمل قرار می دهیم بدون در نظرگرفتن باقی زیر ساخت ها درکشور ما آزاد سازی نرخ ارز سم مهلک است و تبعات آنرا بارها تجربه کردیم و دیدیم در کشور با این همه اختلاس و رانت روشهای اعمالی سایر کشور ها بعید بنظر میرسد جواب دهد الان در کشور بخاطر افزایش نرخ ارز صادرات بالا رفته و منابع ومعادن کشور منافعش به جیب عده ای معدود خواهد رفت و اکثریت جامعه فقیر تر خواهند شد

    • بدون نام

      گویا کسی در این کشور از اقتصاد، جز خورد کردن و فقیر کردن و ضعیف کردن ملت بدبخت چیزی دیگری نمی داند.

    • بدون نام

      آخه مساله اینه این مناظره ها به کجا رسیده ...6ماهه در بهت و شوک قرار گرفتیم ...شرکت های بزرگ توزیع گوشت حتی با این رقم های بالا کشتار ندارند ...گرسنه و خسته هستیم چرا نمی فهمید

    • بدون نام

      هر سیاست اقتصادی تو ایران تهش میشه گرسنه بودن مردم

    • بدون نام

      کاریست عبث!!!!

    • ***

      ایرام مثال یک چاه در حال خشکیدنه،هر کسی داره در آخرین لحظات سهمشو ازین مملکت برمیداره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج