۷۷۴۱۲۸
۲ نظر
۵۷۳۵
۲ نظر
۵۷۳۵
پ

این علائم در شکم درد را جدی بگیرید

مشکلات گوارشی عامل مراجعه‌ی سالیانه ۴۱ میلیون نفر به اورژانس بیمارستانهاست. شدت درد، موقعیت آن در ناحیه‌ی داخل شکم و همراه بودنش با سایر علائم می‌تواند سرنخ‌هایی از ریشه‌ی درد و اینکه آیا نیاز به اقدام فوری دارد یا نه بدهد.

برترین ها - ترجمه از هدی بانکی: برای‌تان پیش آمده که تخم مرغ سالادتان طعم خوبی نداشته اما شما آن را خورده باشید چون خیلی گرسنه بودید؟ یا اینکه یا وجود اینکه می‌دانستید عدم تحمل لاکتوز دارید اما باز هم هوس چیزکیک امان‌تان را بریده باشد و آن را خورده باشید؟ در چنین شرایطی، دل درد و معده درد غیرقابل پیش بینی نیست اما در سایر مواقع ممکن است واقعا علت دل دردتان را ندانید یا آنقدر طول بکشد که مطمئن شوید ایراد از چیزی که خورده‌اید نیست و مشکل فراتر از اینهاست.

مشکلات گوارشی عامل مراجعه‌ی سالیانه ۴۱ میلیون نفر به اورژانس بیمارستانهاست. شدت درد، موقعیت آن در ناحیه‌ی داخل شکم و همراه بودنش با سایر علائم می‌تواند سرنخ‌هایی از ریشه‌ی درد و اینکه آیا نیاز به اقدام فوری دارد یا نه بدهد. علائمی که در ادامه می‌گوییم نشان می‌دهند که شکم درد شما نیاز به اقدامی جدی‌تر از یک راهکار خانگی ساده دارد.

پایین شکم‌تان به شدت تیر می‌کشد

این علائم در شکم درد را جدی بگیرید

دردی که مانند فرو کردن چاقو است و در قسمت پایین شکم می‌پیچد و همراه با تهوع، استفراغ و تب و لرز است می‌تواند علامت سنگ کلیه باشد. اگر در چنین شرایطی قرار گرفتید هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید. برای تشخیص سنگ کلیه، پزشک برای‌تان سی تی اسکن تجویز می‌کند و دارهای ضد التهاب غیراستروئیدی می‌تواند دردتان را تسکین بدهد، اما اگر این داروها اثر نکردند، ممکن است به مسکن‌های نارکوتیک یا مهار کننده‌های بتا (دارویی که رگهای خونی را شل می‌کند و جریان خون را افزایش می‌دهد) نیاز پیدا کنید تا از شدت دردتان کم شود و بتوانید سنگ‌های بزرگتر را دفع کنید.

در سمت راست پایین شکم‌تان درد شدیدی دارید

یک درد ناگهانی در قسمت پایین شکم مخصوصا اگر همراه با تب باشد می‌تواند نشانه‌ی آپاندیسیت باشد. این درد معمولا در اطراف ناف شروع شده و به سمت پایین شکم می‌رود، تدریجا بدتر می‌شود و می‌تواند موجب تهوع، اسهال و یا یبوست شود. اگر این علائم را دارید و دردتان تداوم دارد و علتی برایش پیدا نمی‌کنید یا ساعتها طول کشید، فورا اورژانش را خبر کنید. آپاندیسیت به عمل جراحی نیاز دارد و اگر پاره شده رها شود می‌تواند کُشنده باشد.

بالای شکم و میان قفسه سینه‌تان درد دارید

این علائم در شکم درد را جدی بگیرید

اگر در قسمت بالای شکم و درست زیر دنده‌ها دردی تیر مانند یا احساس فشار داشتید می‌تواند علامت مشکل قلبی باشد. مخصوصا اگر درد، پیوسته باشد یا علائم دیگری مانند تنگی نفس هم داشته باشید.

خیلی از افراد این علائم را به عنوان سوزش سر دل یا بد هضمی تلقی می‌کنند و این احتمال هم بعید نیست. اما کسی که ریسک فاکتورهایی چون دیابت یا فشار خون بالا را دارد باید زودتر به پزشک مراجعه کند تا علت شناسایی شود.

شکم درد شدید بعد از خوردن غذای چرب

اگر یک وعده غذای پُرچرب خوردید و خیلی زود بعد از آن احساس درد شدید داشتید که از بین نرفت می‌تواند علامت مشکلی در کیسه صفرای‌تان باشد. کیسه صفرا، کیسه‌ای کوچک و گلابی شکل است که زیر کبد قرار گرفته و عملکرد اصلی آن، ذخیره‌ی زرداب و فرستادن آن به روده‌ی کوچک است؛ یعنی جایی که چربی گوارش می‌شود. زمانی که کیسه صفرا ملتهب می‌شود که معمولا به دلیل انسداد مجرای صفر توسط سنگ صفراست، زرداب تجمع می‌کند و می‌تواند منجر به بیماری کیسه صفرا شود.

اسپاسم شکم همراه با اسهال یا یبوست

این علائم در شکم درد را جدی بگیرید

اگر دچار نفخ همراه با اسهال و یا یبوست همراه با گرفتگی‌های پایین شکم شدید می‌تواند نشاندهنده‌ی سندروم روده‌ی تحریک پذیر یا IBS باشد. این بیماری مزمن، 25 تا 45 میلیون نفر در ایالات متحده را مبتلا می‌کند. این بیماری در هر سنی می‌تواند بروز کند، اما اغلب در افراد زیر 50 سال مشاهده می‌شود و تقریبا از هر سه بیمار، دو نفر زن هستند.

اگر علائم شکم دردتان به علت IBS است، بهترین اقدامی که می توانید بکنید این است که از داروهایی استفاده کنید که فورا دردتان را تسکین بدهند. IBS را می‌توان با مدیریت رژیم غذایی و استرس به شیوه‌ای سالم در بلند مدت کنترل کرد، اما پزشک‌تان ممکن است داروهایی نیز تجویز کند.

آروغ می‌زنید و درد مبهمی در بالای شکم دارید

در بیماران سنین بالاتر، احساس درد مبهم در بالا یا وسط شکم که همراه با تهوع و آروغ زدن است می‌تواند نشاندهنده‌ی حمله‌ی قلبی باشد. استفراغ‌های مکرر یا درد آرواره و احساس تنگی نفس هم می‌تواند علامت مشکل قلبی خطرناک باشد. در تمامی این موارد باید هر چه زودتر بیمار را به اورژانس برسانید.

شکم درد شدیدی که علتی برایش پیدا نمی‌کنید

وقتی درد در قسمت میان شکم ناگهان بوجود می‌آید، مخصوصا در افرادی که سابقه‌ی زخم معده دارند یا آنهایی که زیاد آسپرین یا داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی مصرف می‌کنند، می‌تواند نشاندهنده‌ی سوراخ شدن معده باشد.

سوراخ شدن معده نیاز به عمل جراحی فوری دارد زیرا اگر فورا اقدامی نشود، جریان هوای آزاد و محتوای معده می‌تواند منجر به بروز مشکلی جدی به نام پریتونیت شود. در پریتونیت، عفونت قارچی یا باکتریایی موجب التهاب پریتونیوم یا آب شامه‌ی شکم می‌شود (غشاء نازکی که روی اندامهای داخل شکم را می‌پوشاند). این اتفاق در نهایت به دلیل آلوده شدن حفره‌ی شکم منجر به شوک سپتیک خواهد شد. شوک سپتیک نیاز به عمل جراحی دارد تا نشتی معده گرفته شود و اگر به موقع و فوری انجام نشود، اندامها از کار افتاده و بیمار از بین خواهد رفت.

درد در قسمت چپ و پایین شکم که با حرکت کردن تشدید می‌شود

این علائم در شکم درد را جدی بگیرید

درد در قسمت پایین و چپ شکم می‌تواند علامت دیورتیکول باشد؛ بیماری دیورتیکول عبارت است از وجود بیرون زدگی‌های کوچک کیسه مانند (دیورتیکول) از دیواره روده بزرگ. خوشبختانه فقط کافیست زودتر به پزشک مراجعه کنید. درمانهای رایج شامل آنتی بیوتیک و نرم کننده‌ی مدفوع می‌شود تا احتمال آبسه و دمل کمتر شود. شاید هم پزشک تشخیص دهد که نیازی به آنتی بیوتیک ندارید و کافیست از مسکن‌های ساده‌ای چون استامینوفن استفاده کنید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      شبكه سلامت كم بود تو هم اضافه شدي؟

    • فروشگاه اينترنتي

      با وجود هر نوع علایم ما باید سریع به دکتر مراجعه نماییم ..چرا که دردهای شکمی را باید جدی بگیریم
      فروشگاه اينترنتي
      www.baneh.com
      باسپاس

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج