جاباما
۷۷۵۳۳۳
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

اپل در چه صنایع جدیدی ساختارشکنی می‌کند

اپل تمرکزی جدی روی محصولات مصرفی خود دارد، اما معرفی محصولات جدید این شرکت نشان داد آنها توانایی ساختارشکنی در حوزه‌های دیگر را نیز دارند.

روزنامه شهروند: اپل تمرکزی جدی روی محصولات مصرفی خود دارد، اما معرفی محصولات جدید این شرکت نشان داد آنها توانایی ساختارشکنی در حوزه‌های دیگر را نیز دارند.

رویداد اخیر اپل در معرفی محصولات جدید، روی معرفی آیفون XS، آیفون XS مکس و آیفون XR و همچنین اپل واچ ٤ بود. مانند رویدادهای همیشگی اپل، ارایه‌ها در این رویداد نیز با تمرکز روی ویژگی‌های مفید برای کاربران در محصولات اپل، انجام شد. ویژگی‌هایی همچون پایش سلامت، عکاسی،‌ بهبود کارآیی، صفحات نمایش باکیفیت اولد و رتینای مایع همگی با تمرکز روی بهبود تجربه‌ کاربران معرفی شدند.

اگرچه، بهبودهای سخت‌افزاری برای کاربران تجاری نیز قابل توجه هستند، هیچ صحبت خاصی در مورد کارآیی‌های تجاری محصولات اپل در این رویداد نشد. به‌هرحال صرف‌نظر از ارایه‌های رویداد معرفی، کوپرتینویی‌ها صنایع متعددی را دستخوش ساختارشکنی خواهند کرد. این ساختارشکنی‌ها یا ادامه‌ تاثیر اپل در صنایع مختلف یا در ساختارشکنی مجدد صنایعی خواهد بود که قبلا تحت‌تاثیر اپل تغییر یافته بودند.

اپل در چه صنایع جدیدی ساختارشکنی می‌کند

روزنامه‌نگاری

همان قدرتی که آیفون در اختیار فعالان بازاریابی قرار می‌دهد، برای ژورنالیست‌ها نیز قابل دسترسی خواهد بود. اکنون آنها می‌توانند اخبار را به ‌سرعت ثبت، ویرایش و منتشر کنند. در سال‌های اخیر، اینترنت، گوشی‌های هوشمند، وبلاگ‌نویسی و رسانه‌های اجتماعی، نیروهای قدرتمندی در دنیای رسانه بوده‌اند، اما در بسیاری از موقعیت‌ها، این منابع به ‌خوبی استفاده نشده‌اند.

به‌عنوان مثال فیلمبرداری با موبایل سال‌های متمادی در اختیار خبرنگاران بوده اما همیشه ارزش آن از فیلم‌های ضبط‌شده به همراه فیلمبردار حرفه‌ای و تهیه‌کننده، کمتر بوده است.

تا چند وقت پیش، ادعای گفته‌شده حقیقت داشت. کیفیت فیلم و صدا پایین‌تر از حد انتظار بود و اتصال و ارتباطات نیز به‌ خوبی انجام نمی‌شد. به‌علاوه، ویرایش محتوا نیاز به تجهیزات قوی و حضور دایمی یک تهیه‌کننده داشت.

فرمول بالا و مراحل مورد نیاز برای انجام آن، در سال‌های اخیر تغییر کرده اما محدودیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری موبایل‌ها هنوز به قوت خود باقی است. ابزارهای ویرایش ساده که آیفون و به‌طورکلی موبایل‌ها در اختیار کاربران قرار می‌دهند، به خبرنگاران امکان می‌دهد که مدیریت کارها را خودشان در دست بگیرند.

با این قابلیت‌ها، اطلاعات خامی که به سختی به دست می‌آیند، به ‌راحتی به خبرهای باکیفیت تبدیل می‌شوند که قابل انتشار هستند. ساختارشکنی در این حوزه نه‌تنها در زمان و کیفیت ایجاد می‌شود، بلکه قیمت کمتر آیفون نسبت به تجهیزات حرفه‌ای خبرنگاری، امکان انتشار خبر باکیفیت را در اختیار افراد بیشتری قرار داده است.

سلامت و مراقبت‌های بهداشتی

نخستین ورود جدی آنها به حوزه بهداشت، با معرفی آیپد شروع شد. تقریبا بلافاصله پس از معرفی این تبلت،‌ پزشکان، جراحان و دیگر متخصصان حوزه بهداشت و سلامت، ارزش نهفته در این گجت جدید را کشف کردند. آنها از آیپد به‌عنوان ابزاری ایده‌آل برای برقراری ارتباط و تبادل اطلاعات با بیماران و همکاران استفاده می‌کنند.

گجت‌های اپل، اطلاعات پزشکی اورژانسی را به‌راحتی در اختیار افراد مسئول قرار می‌دهند. این اطلاعات در کارتی در آیفون ذخیره می‌شود و حتی در زمان قفل بودن گوشی نیز قابل دسترسی است. در کنار این قابلیت‌ها، گجت‌های اپل نشانه‌هایی از خطر برای سلامتی یا بیماری را نیز به ما گوشزد می‌کنند.

پپیشرفت قابل توجه دیگر در این زمینه، سنسور پیشرفته قلب به‌کاررفته در اپل واچ سری ۴ است. این سنسور علاوه بر اندازه‌گیری دقیق ضربان قلب و هشدار دادن در مورد اشکالات عملکردی این عضو حیاتی، قابلیت انجام یک تست الکتروکاردیوگرافی (ECG) را نیز در چند ثانیه دارد. این یک پیشرفت عالی برای هر دستگاهی به‌شمار می‌رود و می‌تواند اطلاعات مفیدی را در اختیار پزشک قلب کاربر و همچنین پزشک‌های اورژانس قرار دهد. اپل حتی توانسته‌ است تاییدیه‌های سازمان‌های تنظیم مقررات آمریکایی را نیز در این زمینه به‌دست بیاورد.

اپل روی قابلیت‌ها و کاربردهای دیگری در این حوزه نیز در حال تحقیق و بررسی است. برخی از این قابلیت‌ها، شامل اندازه‌گیری فشارخون و قندخون بدون نیاز به تزریق هستند. البته نباید انتظار داشت که اپل، جایگزین تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌ها یا دیگر مراکز درمانی شود.

خرده‌فروشی

یکی از شرکت‌هایی که سال گذشته و در مراسم معرفی ARKit اپل به آن اشاره شد، آیکیا بود. این تولیدکننده‌ و فروشنده‌ مبلمان، از قابلیت‌های اپل برای نشان‌دادن شکل و طراحی خانه پس از پیاده‌سازی مبلمان، استفاده کرد. پس از اینکه صنعت خرده‌فروشی به سمت آنلاین‌شدن پیش رفت، توانایی جانمایی محصولات در خانه‌ها به یک نیاز مبرم تبدیل شد.

این نیاز، از آنجایی اهمیت دارد که کاربران نمی‌توانند محصولات را به ‌خوبی و بدون جانمایی نهایی، از لحاظ رنگ و ابعاد بررسی کنند. در اینجا واقعیت افزوده یک راهکار ارایه می‌دهد. خصوصا وقتی این قابلیت با صفحات نمایش حرفه‌ای آیفون‌ها با دقت رنگ بالا ترکیب می‌شود، کارآیی آن دوچندان خواهد بود.

اپل در چه صنایع جدیدی ساختارشکنی می‌کند

اپل این راهکار را آسان کرده است. البته این نوع استفاده از واقعیت افزوده، با وجود کاربردی‌بودن تنها جنبه‌های کوچکی از قابلیت‌های واقعیت افزوده در خرده‌فروشی را نشان می‌دهد. یکی از جنبه‌های جدید خرده‌فروشی، ارایه بسته‌های عضویت است که پکیج‌هایی ماهانه را به کاربر ارایه می‌کند.

گرافیک، رسانه و بازاریابی

کیفیت دوربین آیفون، همیشه یکی از قابلیت‌های مهم و قابل توجه اپل بوده است. این شرکت با استفاده از تصاویر گوناگون ضبط شده با آیفون در کمپین‌های بازاریابی، پیام خود را بهتر از رقبا به گوش کاربران می‌رساند. آنها از سال قبل علاوه بر تمرکز بر قابلیت‌های سخت‌افزاری دوربین، به توانایی‌های پردازنده‌ای و یادگیری ماشینی آن برای ثبت بهتر تصاویر نیز اشاره داشته‌اند.

کوپرتینویی‌ها، آیفون را برابر با یک دوربین حرفه‌ای DSLR می‌دانند که تصاویری با همان کیفیت اما کاربری آسان‌تر ضبط می‌کند.

این رویکرد، همراه با قابلیت‌های iOS در تبدیل شدن به پلتفرمی مستقل برای ویرایش عکس و فیلم، اپل را به بازیگری قدرتمند در این زمینه تبدیل کرده است. ادوبی که برای مدت‌های مدید به‌عنوان بازیگر پیشگام عکسبرداری و طراحی دیجیتال شناخته می‌شد، تعدادی از برترین اپلیکیشن‌های خود را به این سیستم‌عامل آورده است. از این میان می‌توان ایلاستریتور و فتوشاپ را نام برد. این حرکت بدان معنی است که متخصصان گرافیک و رسانه، توانایی انجام کارهای زیادی را با استفاده از آیفون‌های حرفه‌ای یا آیپد پرو خواهند داشت.

یک حقیقت وجود دارد که بهترین دوربین، آنی است که همراه شما باشد. این موضوع به همراه موارد گفته شده، نشان می‌دهد که عکسبرداری، فیلمبرداری و طراحی با موبایل در حال پیشرفت در زمینه‌های بسیاری است. با پیشرفت‌های صورت گرفته، امکانات ویرایش حرفه‌ای که زمانی تنها در استودیوهایی با دستگاه‌های پیشرفته بودند، امروز در دستان همه‌ کاربران قرار دارند.

آیفون به تیم‌های بازاریابی امکان می‌دهد تا با رویدادها، ترندهای شبکه‌های اجتماعی و اتفاقات لحظه‌ای جهان پیرامون به‌خوبی ارتباط برقرار کنند و در نتیجه، بازارها،‌ مشتریان و افراد جدید را به مجموعه‌ خود جذب کنند. ترکیب این قابلیت‌های جدید با رسانه‌های اجتماعی، یعنی یک متخصص بازاریابی می‌تواند یک کمپین را از هرجایی در جهان ایجاد کرده و از هر رویدادی برای تولید لید به سازمان خود استفاده کند. ارتباط با مشتریان از هر نقطه از جهان هم با همین قابلیت‌ها امکان‌پذیر است.

ساختارشکنی در این بخش هم مانند حوزه سلامت در مراحل ابتدایی خود قرار دارد.

اگرچه در این مطلب تنها ۴ صنعت با پتانسیل ساختارشکنی توسط اپل معرفی شدند، ساختارشکنی در هریک از آنها، جنبه‌های بسیار زیادی را از زندگی ما تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. اگر به یاد داشته باشید، پس از مرگ استیو جابز همه این سوال را داشتند که آیا اپل هنوز هم می‌تواند به‌عنوان شرکتی ساختارشکن فعالیت کند؟ اقدامات اخیر این شرکت در سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد که آنها هنوز می‌توانند و می‌خواهند که یک بازیگر پیشگام در صنایع حیاتی باشند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج