۷۷۶۵۵۰
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

دربی و معماهای چینش ترکیب

از سنت‌های هفته ماقبل دربی یکی هم گمانه‌زنی‌های بسیار درباره ترکیب تیم‌ها است. پیشترها، که فوتبال‌مان سنتی‌تر بود درباره پست بازیکنان هم تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های زیادی می‌رفت.

روزنامه فرهیختگان: از سنت‌های هفته ماقبل دربی یکی هم گمانه‌زنی‌های بسیار درباره ترکیب تیم‌ها است. پیشترها، که فوتبال‌مان سنتی‌تر بود درباره پست بازیکنان هم تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های زیادی می‌رفت. شاید مهم‌ترین آنها دربی سال ۱۳۷۹ باشد.

وقتی هاشمی‌نسب، چهره اصلی دربی‌های نیمه دوم دهه ۷۰ به استقلال پیوست عده‌ای می‌گفتند که پورحیدری مقابل پرسپولیس او را در پیشانی خط حمله قرار می‌دهد تا به مدد شم گلزنی بالا و اعتمادبه‌نفسش دروازه پرسپولیس را باز کند.

پورحیدری این کار را کرد و گل هاشمی‌نسب به پرسپولیس شد یکی از مهم‌ترین گل‌های تاریخ دربی. یا اینکه در پرسپولیس آن سال‌ها چند سال برای مهار نوازی و سانترهای خطرناکش، پژمان جمشیدی را روبه‌رویش قرار می‌دادند.

دربی ۸۸ نزدیک است و دو تیم در شرایطی مقابل همدیگر قرار می‌گیرند که شاید از نظر مهره و نیروی انسانی آن صلابت سال قبل را ندارند. پرسپولیس، محروم از دو پنجره نقل و انتقالاتی و در‌حالی که چند بازیکن اصلی‌اش را هم از دست داده است نیمکتی آشکارا ضعیف دارد.

منشا دوباره روی نیمکت؟

ترکیب پرسپولیس به‌ویژه تا یکی دو هفته قبل اساسا نه سورپرایز خاصی داشت و نه معمای لاینحلی. منشا آن بازیکن درخشان پیکان نبود و شایان مصلح هم چسبیده بود به شعر و شاعری و انس گرفته با نیمکت. پرسپولیس بود و ۱۱ مرد ثابت با دو یار تعویضی ثابت.

اما داستان ترکیب پرسپولیس به یک‌باره عوض شد. منشا این‌بار از فرصت استفاده کرد و با درخشش به یاد ماندنی‌اش در بازی با الدحیل احیا شد. درخششی آنچنان‌که پس از آن بازی برانکو گفت چه کسی می‌تواند این منشا را روی نیمکت بنشاند؟ با منشا پرسپولیس جذابیت بیشتری پیدا کرد و آشکارا زهر بیشتری داشت. حالا مهم‌ترین معمای ترکیب پرسپولیس در آستانه دربی، منشا است.

فراموش نکنیم که پرسپولیس از نظر تقویم فوتبالی شرایط بسیار سختی دارد. آنها هفته پس از دربی و در نیمه‌نهایی آسیا باید به مصاف السد‌قطر بروند. شاید در چنین شرایطی و با لحاظ کردن اینکه پرسپولیس هفت امتیاز بیشتر از رقیب سنتی دارد، یک مساوی هم نتیجه مطلوبی باشد.

به این خاطر احتمالا برانکو دوباره باز می‌گردد به پیله محافظه‌کاری‌اش و منشا را روی نیمکت می‌نشاند. عدم حضور منشا به‌نفع استقلال هم هست. پارسال پس از برد استقلال در دربی شفر اعلام کرد نیمکت‌نشینی منشا به استقلال خیلی کمک کرده است.

کار سخت شفر برای انتخاب

در آن سو استقلال در یکی از بحرانی‌ترین شرایطش از زمان ورود شفر قرار دارد. آن اعتماد بسیار به شفر و اینکه پیرمرد آلمانی می‌تواند استقلال را به اهداف بزرگش برساند کم‌رنگ شده است. استقلال بازیکنان زیادی جذب کرده اما آنها کیفیت لازم را در تیم نشان نداده‌اند.

باخت استقلال در دربی این تیم را به‌طور کامل وارد حاشیه می‌کند و در چنین شرایطی سخت بشود اوضاع را به حالت عادی برگرداند. برخلاف برانکو، شفر معمولا تیمش را با ترکیب‌ها و حتی سیستم‌های مختلفی روانه میدان می‌کند. این کار به‌ویژه در فصل گذشته باعث شد تا استقلال در هر بازی سورپرایزهای مختلفی برای حریفان داشته باشد. این فصل اما دست شفر چندان باز نیست.

مصدومیت‌ها هم کار دست تیم داده است. وجود بازیکنی مثل شجاعیان در این شرایط می‌توانست بسیار کمک‌رسان باشد، آن هم در شرایطی که خط هافبک استقلال آن خلاقیت لازم را ندارد و از بازی‌های منطقه‌ای در مقیاس کوچک خبری نیست. فرشید باقری که در غیاب ابراهیمی شاید اصلی‌ترین بازیکن خط هافبک استقلال بوده، سرماخورده است و رسیدنش به بازی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. نیومایر، خرید پرسروصدای استقلال هم مصدوم است.

در این شرایط بار خط هافبک تیم روی علی کریمی می‌افتد که در بازی با السد نشانه‌هایی از بازگشت به روزهای خوب گذشته را از خود بروز داد. دیگر اینکه استقلالی‌ها حساب ویژه‌ای روی طارق همام باز کرده‌اند، بازیکنی که خلاق نشان داده و توانایی عبور از یار مقابل و ارسال پاس‌های عمقی را دارد.

این مصدومیت‌ها و شرایط باعث شده تا پیش‌بینی ترکیب استقلال به کاری بسیار سخت بدل شود. در فاز تهاجمی هم روح‌الله باقری با بیماری مواجه شده و شاید جایش را به گرو بدهد.

با وضعیتی که دو تیم دارند، احتمال چینش ترکیب محافظه‌کارانه از سوی مربیان بعید به نظر نمی‌رسد. شاید هیچ‌وقت استقلال و پرسپولیس تا این اندازه از باخت نترسیده‌اند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج