۷۷۷۱۰۸
۳۵ نظر
۵۰۰۳
۳۵ نظر
۵۰۰۳
پ

اعتراض کشاورزان اصفهانی به خشکی زاینده رود

طی چند روز اخیر، کشاورزان شرق حوضه آب‌ریز زاینده‌رود در اصفهان در پی عدم تحقق وعده مسئولان جهت جاری‌سازی آب زاینده‌رود در پاییز و رعایت نشدن حقآبه‌هایشان، تجمعات اعتراضی برپا کردند.

ایلنا نوشت: طی چند روز اخیر، کشاورزان شرق حوضه آب‌ریز زاینده‌رود در اصفهان در پی عدم تحقق وعده مسئولان جهت جاری‌سازی آب زاینده‌رود در پاییز و رعایت نشدن حقآبه‌هایشان، تجمعات اعتراضی برپا کردند.

طی روزهای اخیر، باغداران، چاه‌داران و کشاورزان شرق اصفهان در اعتراض به اجرایی نشدن وعده‌های مسئولان مبنی بر جاری شدن آب رودخانه زاینده‌رود در فصل پاییز و فقدان حمایت مادی از آنها، دست به تجمع و اعتراض زدند.

به گفته تجمع‌کنندگان؛ مهم‌ترین مطالبه آنها بازگرداندن حقآبه‌های دیرینه و بین‌النسلی‌شان است.

اعتراض کشاورزان اصفهانی به خشکی زاینده رود

در همین رابطه، ‌حسنعلی مبینی‌نژاد (نماینده استان اصفهان در شورای عالی استان‌ها) گفت: نبود آب برای کشاورزی، موجب مشکلات بسیار زیادی برای کشاورزان شرق اصفهان و البته غرب اصفهان شده است. کشاورزانی که تنها منبع درآمدشان کشاورزی است.

وی در اشاره به تجمعات اعتراضی اخیر کشاورزان شرق اصفهان، اظهار داشت: از زمان آغاز بحران ‌آب، کشاورزان به‌طور مرتب با مسوولان مختلف از فرمانداری و استانداری گرفته تا شورای شهر و نمایندگان مجلس، برای رفع و رجوع مشکلات‌شان در تماس بوده‌اند. آنها اعتراضاتشان را تاکنون به اشکال مختلف نشان داده‌اند. الان هم مدتی است که این اعتراضات در قالب تظاهرات انجام می‌شوند.

تنها مطالبه کشاورزان؛ حقآبه قانونی و شرعی

مبینی‌نژاد در توضیح مطالبه و وضعیت معترضان، گفت: کشاورزان صرفا به دنبال مطالبه حق و حقوق شرعی و صنفی خودشان (حقآبه کشاورزی) هستند و به دنبال اهداف دیگری نیستند. آنها از روستاها و شهرهای شرق حوضه آب‌ریز زاینده‌رود مثل ورزنه، رودشت، زیار، اژیه و براآن می‌آیند و در این اعتراضات و تجمعات شرکت می‌کنند.

گفتنی است در این بخش از حوضه آب‌ریز زاینده‌رود، ۶۰ درصد مردم کشاورز هستند و تعداد بسیار زیادی نیز در مشاغلی مرتبط با کشاورزی مثل دامداری فعالیت می‌کنند. بنابراین، به‌‌طور تقریبی، اشتغال و درآمد ۸۰ درصد ساکنان شهرها و روستاهای این منطقه، به کشاورزی مرتبط است.

وی خاطرنشان ساخت: نمایندگان دستگاه‌های مختلف دولتی، تاکنون جلسات متعددی با کشاورزان معترض داشته است. در سال گذشته، دولت وعده‌هایی مبنی بر جاری ساختن آب برای کشت پاییزه امسال، به جبران انجام نشدن کشت پاییزه ۹۶، به کشاورزان داد. هم‌چنین، دولت، در همان سال، طی یک مورد به کشاورزان و احتمالا نه به همه آنها، مبلغی بین یک الی سه‌و‌نیم میلیون تومان اهدا کرد.

امسال هم طبق وعده استاندار، مجددا مبلغی به کشاورزان داده شد. لازم به ذکر است که این مبلغ از نیم میلیون تومان فراتر نرفته است که البته بازهم به همه داده نشده است.

مبینی‌نژاد تاکید کرد: یک خانوار که تمام زندگی‌اش به کشاورزی وابسته است، با یک چنین مبالغی چگونه می‌تواند هزینه حتی یک ماهش را تامین کند؟

برداشت بیش از حد انتظار آب در بالادست یا از سوی صنایع، باعث اعتراض و ناراحتی کشاورزان شده

وی تصریح کرد: وقتی کشاورز شاهد برداشت بیش از حد انتظار آب در بالادست و یا از سوی صنایع است، طبیعتا ناراحت و معترض می‌شود. در بالادست زاینده‌رود در استان چهارمحال و بختیاری، برداشت‌ آب به‌صورت غیراصولی انجام می‌شود. شدت بحران آب به‌اندازه‌ایست که حتی تامین آب شرب هم با مشکل روبرو شده است.

مبینی‌نژاد با بیان اینکه اگر کمبود آب وجود دارد همه باید آن را رعایت کنند، اظهار داشت: چرا همه چیز را روی دوش کشاورزان می‌گذارند؟ به‌رغم تلاش‌های برخی مسئولان، اما برداشت و توزیع آب به‌درستی مدیریت نمی‌شود. برداشت غیراصولی نباید صورت گیرد. این برداشت‌ها باید تحت نظارت دقیق باشد تا بتوان منابع آبی را جبران نمود و کشاورز هم احساس اعتماد کند که آب به وی خواهد رسید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آب برای شهر کرد هست من نمیدونم چه ربطی به اصفهانی و الخصوص ورزنه داره....

      پاسخ ها

      • gh

        متاسفم برات.. با وجود امثال ادم هایی مثل تو این کشور هر روز رو زوال میره..

      • بدون نام

        برای خودت متاسف باش تا جایی که من خبر دارم 8درصد آب کوهرنگ به یزد میاد بابا برن دنبال بقیه آب بگردن

      • محمدرضا بختیار

        دوست عزیز نمیدونم متولد چه سالی هستی و ساکن کجا؟!!ولی خوب بود نظر خود را محترمانه و بدون توهین به کسی می گذاشتی در مورد اینکه آب برای شهرکرد هستش دچار وهم هستی یا نداشتن اطلاعات خوبه بدانی که شهرکرد بعد از انقلاب استان شد و بخشی از اصفهان بوده و با وجود جدایی هنوز خیلی از ادارات مرکزی آن در اصفهان هستش دوم اینکه اصفهان به لحاظ وسعت و استراتژی صنعتی خود دارای نیروگاههای برق آبی و حرارتی و سوخت فسیلی و گازی و اتمی هستش و اگر اشتباه نکنم ۶ یا ۷ نیروگاه تولید برق دارد که وظیفه تامین برق بخش مرکزی ایران را دارد پس با دیدگاه شما اصفهان هم بگوید برق مال ماست و برق شهرکرد و کرمان و یزد و دلیجان و اراک و کرمانشاه را قطع کنه نه؟!منطقی نیست گاهی باید در سطح ملی و فرا ملی به موضوعات نگاه کرد!!!

      • گلادیاتور

        آفرین

      • بدون نام

        ..... زاینده رود برای اصفهانه نه شهرکرد و یزد

      • اصفهانی

        از امارات نشستی برای ایجاد جنگ مردم با مردم تز میدی؟ مردم با مسئولین طرف هستند نه با هموطنان خودشون. اب برای هزاران سال جاری بوده اگر الان مشکل هست از مدیریت است

      • بدون نام

        نمی دونستی بدون شهرکرد یه زمانی مال اصفهان بوده ،هه

    • بدون نام

      از بس این زاینده رود بیشعوره

    • شیوا

      یعنی جایی هست که اینا ویران نکرده باشن؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یعنی روزی می رسه عوام حرف مفت نگن؟

      • بدون نام

        منظورت تو ایرانه یا تو کل آسیا؟

    • بی نام

      مرگ بر ظالم مرگ بر مستبد مرگ بر سوءمدیریت مرگ بر حماقت

    • بدون نام

      حق آبه قانونی و شرعی اصفهانی ها را سالها قبل دادند به چهارمهال و یزد حالا نمی توانند پس بگیرند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو اول یاد بگیر که چهار محال را درست بنویسی بعد نظر بده.که گفته حق آبه اصفهان را واگذار کردن که تو از خودت حرف میزنی.زاینده رود مال اصفهان وچهار محال وکشاورزهای شرق اصفهان که شغلی جز کشاورزی ندارن هم از زاینده رود سهیمند

      • بدون نام

        اصفهان آبش کجا بوده که حالا مدعی شد

      • گلادیاتور

        دمت گرم

      • بدون نام

        اخه عرضه نداشتید ازش استفاده کنید

      • نجیب زاده

        عزیزم من توی یزد زندگی میکنم اما اصفهانیم، آب یزد بسیار کمتر از اون چیزیه که شما فکر کنید در مورد کشاورزی جوابگوست.
        شما باید حقتونو از ذوب آهن بگیرید...

      • سعید

        تو که نمیدونی چهارمحال رو با «ح» مینویسن!
        چطور میخوای بفهمی که آبی که تو توی اصفهان میخوری،آبی که شهرداری کلی برای فضای سبز استفاده میکنه، محصولات کشاورزی که میخری آبی که فولاد استفاده میکنه و... ازچهارمحال سرچشمه میگیره و چندین کیلومتر از توی استان چهارمحال میگذره تا برسه به اصفهان! اما!
        اما میدوستی کلی از شهر و روستا های چهارمحال زاینده رود ازداخلشون میگذره اما حق استفاده حتی برای شرب رو ندارن! چه برسه به کشاورزی؟!
        انصافا اگه رودی ازخود اصفهان سرچشمه میگرفت و از کنارخونه هاتون رد میشد ولی حق نداشتین بهش دست بزنین! چیکار میکردین؟
        اما اطلاع داری توی اصفهان که کویریه دارن برنج که پر آب ترینه کشت میکنن!؟ هندونه کشت میکنن!؟
        انصاف داشته باشین! هیچکس توی شهرکرد از اینکه آب شرب و آب موردنیاز اصفهان و شهر های دیگه رو از چهارمحال میبرن ناراحت نیستن و اعتراضی ندارن! از این ناراحتن که توی این خشکسالی های پی درپی که مردم حتی برای شرب تحمل میکنن توی استان شما برای کشت برنج و هندونه و برای فولاد که اصولا نباید با اب شیرین سرد بشه استفاده میشه و بعد بازم میگن حق آبه ی مارو دادن به چهارمحال!!!
        اگه دوست دارین بیایین یه سر به روستا های اطراف زاینده رود بزنین.

      • سعید

        !!

    • بدون نام

      کارخانه هایی مثل فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان به اندازه کل چهارمحال آب برداشت میکنن اونوقت یک نماینده میگه در استان چهارمحال و بختیاری بیش از حد آب برداشت میکنن .خود استان چهارمحال بختیاری با کمبود اب مواجه شده

    • 7

      متاسفانه سیستم کشاورزی ایران به شیوه کاملا سنتی وغیر اصولی هستش که اب زیادی هدر میره دردنیا شیوه های نوین کشاورزی برای صرفه جویی دراب استفاده میشه بهترین راه کشاورزی کشت گلخانه اییه وکشت منطقه ای یعنی استان های کم اب حق کاشت محصولات پرمصرف از نظراب رو نباید داشته باشن مثلا خرمشهر وابادان نباید هندوانه کاشته بشه ولی پرورش زرچوبه کاملا متناسب با جنوب کشوره یا خرما متاسفانه دولت هیچ تلاشی برای مدرن کردن کشاورزی نکرده نتیجش هم هدر رفتن اب در بخش کشاورزیه

      پاسخ ها

      • و

        جناب 7 کشاورزی نوین وسایل نوین می خواهد آنهم در کشور آلمان است که رایگان در اختیار کشاورز قرار می دهند لوله متری 2000 الان 5 برابر باید خرید .

    • محمد

      اول خاتمی و بعد هم احمدی نژاد که این بلا را بر سر اصفهان اوردند

    • بدون نام

      خدایا داریم به کجا ميريم!!!!!!!!!!!!! بدبخت بدبخت شدیم.دیگه چیزی نداریم اببرن!!!!!!

    • ققنوس

      خود کشاورز ها هم مقصر هستند چون از منابع آب های زیرزمینی درست استفاده نکردن. با حفر بی رویهٔ چاه آب های زیرزمینی را خشک کردند.

      پاسخ ها

      • اصفهانی

        شما اگر اطلاع داشتید که حفر چاه نیاز به مجوز داره این حرف را نمیزدید. کسی سر از خود نمتونه بره چاه بزنه. اون هایی که هیچی از اداره امور سر در نمیارن مملکت را به اینجا رسوندن. الان دریاچه ارومیه را هم میگن به خاطر برداشت بی رویه خشک شده اما مقصر کسانی اند که مجوز حفر چاه و افزایش اراضی کشاورزی را دادند نه مردم

    • رضا

      تو رو خدا نگاه تراکتورا ملت ما کنید...من نمیدونم تو ای 40سال چ پیشرفتی کردیم...اون تراکتورها مال زمان قبل انقلابه..

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لیاقت ما اینه که با خر و گاو زمین شخم بزنیم.ماشین الات و تجهیزات به روز مال کسانی هست که قدر دان باشن.

    • بدون نام

      برتر شرق حوضه ابریز زاینده رود و....!؟ تعبیر وتحلیل خودش میخواد این نوع معرفی کردن و ادرس دادن هم ....جالبه!! ورزنه اصفهان بگید خلاص

    • بدون نام

      رئیس ارامستانهای شهرداری شهرستان ارومیه رو دیشب م گفتید کلی فشار اوردم به مخم تا فهمیدم قبرستون شهر را کلی اب وتاب دادید بهش

    • بدون نام

      وجدانتون رو بزارید وسط و قضاوت بکنید که ابی جایی باشه و جایی نباشه رو با تقسیمات استانی خلاصه و راحت کنید خودتونو!!! اصفهان و زاینده رود را خشک کردن کجا رفت یا سرچشمه مهم نیست بلکه انسانیت و فهم کفایت میکنه بروجن و گندمون مرز شهر کرد ، استان اصفهان هستند و اصلا مطرح و مشکلی هم نیست فقط دوتا عاقل میخواد که اب به زاینده رود برگرده !الان دیوار زاینده رود هم رد ابشو بگیری جاش مونده و تقسیمات استانی که نباید مسیر اب رو عوض کنه و اینها سالیان سال تا اونجا که بزرگترهای ما میگن کشاورزان استفاده میکردن والان با همان زمینها تشنه اب ، !! کاری بکنید که همه نفع ببرند در حالی که یه اب زیاد و یه جا خشک راضی هستید؟؟؟

    • ققنوس

      اول سوع مدیریت باعث بحران بی آبی در اصفهان شده. دوم حفر چاه های آب بدون مجوز که در خبرها به آن اشاره شد. کشاورزان باید خودشان به صورت مدیریت شده از آب ها بهر برداری کنند. آب یک سرمایهٔ ملی هست.

    • بهلول

      بهر حال ما ایرانیها برنامه ریزی حتی ده ساله نداریم و این باعث این وضع شده و چون کنترلی بر کشت محصولات کشاورزی نیست مقدار زیادی از منابع چه آبی و چه سرمایه ای بیخود مصرف شده مثل یک سال سیب زمینی زیاد کشت میشه سال بعد پیاز و.... و همه اینها باعث این وضع شده در حالیکه منابع آبی ما ظرفیت و جوابگوی این جمعیت 80 میلیونی را با این امکانات و برنامه ریزی ندارد پس مردم خودشان باید بفکر خودشان باشند دو درک کنند آب خوردن واجبتر از کشت هندوانه و برنج و غیره است.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج