جاباما
۷۷۷۵۷۳
۳۰ نظر
۵۰۰۷
۳۰ نظر
۵۰۰۷
پ

بررسی طرح ساماندهی مهریه در مجلس

عضو هیئت رئیسه کمیسیون حقوقی قضایی مجلس گفت: می‌توان در زمان عقد نکاح اعلام کرد تا افراد متناسب با ظرفیت‌ و گردش مالی خود مهریه را تعیین کنند.

خبرگزاری مهر: عضو هیئت رئیسه کمیسیون حقوقی قضایی مجلس گفت: می‌توان در زمان عقد نکاح اعلام کرد تا افراد متناسب با ظرفیت‌ و گردش مالی خود مهریه را تعیین کنند.

یحیی کمالی‌پور با اشاره به افزایش تعداد زندانیان ناشی از به اجرا گذاشتن مهریه به دلیل بالا رفتن قیمت سکه، گفت: به موجب ماده ۱۰ قانون مدنی انعقاد کلیه قراردادها در صورت آنکه مغایرتی با قانون و شرع نداشته باشد، برای طرفین و محکمه لازم‌الاجرا است و در بحث مهریه، افراد مختارند هر قراردادی را با هم داشته باشند و نمی‌توان آنها را برخلاف قانون از حق و حقوقشان محروم کرد.

نایب رئیس اول کمیسیون حقوقی قضایی مجلس با بیان اینکه می‌توان برای مشکل راه حل قانونی ایجاد کرد، افزود: می‌توان برای تعیین تکلیف میزان مهریه و کمک به کاهش تعداد زندانیان این موضوع را در زمان عقد نکاح اعلام کرد تا افراد متناسب با ظرفیت‌های مالی خود مهریه را تعیین کنند.

وی تاکید کرد: محضرهای عقد و ازدواج می‌توانند به موجب این قانون ایجاد شده، همانگونه که استعلام‌هایی را از وزارت بهداشت برای بحث سازگاری خون زوج یا عدم اعتیاد انجام می دهند، استعلامات گردش و ارزیابی مالی مرد را هم از بانکها برای تعیین سقف مهریه بگیرند و هیچ منع قانونی ندارد.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اکنون در کمیسیون اجتماعی مجلس چندین طرح و پیشنهاد برای ساماندهی موضوع مهریه و کاهش مشکلات در دست بررسی است، گفت: می توان ضمانت اجرایی مانند زندان و ... برای میزان مهریه مازاد بر مقدار اعلام شده در نظر نگرفت و اگر افراد توافقی کردند مسئولیتش بر عهده خودشان باشد.

کمالی‌پور تصریح کرد: اکنون هم برای مقدار ۱۱۰ سکه بالاتر برای مردی که عدم توانایی مالی داشته باشد، ضمانت اجرایی وجود ندارد و این قانون توانست به کاهش تعداد زندانیان کمک کند، در برهه ای از زمان حدود ۴۰ هزار زندانی مهریه داشتیم و متاسفانه اکنون با افزایش قیمت سکه از یک میلیون به پنج میلیون هم بار دیگر این تعداد رشد داشته است لذا محاکم باید درخواست های اعسار را تعدیل کنند.

ساماندهی میزان مهریه براساس علم و قانون صورت بگیرد

عضو هیئت رئیسه کمیسیون حقوقی قضایی مجلس با تاکید براینکه باید در حوزه مهریه ساماندهی مبتنی بر علم و قانون داشته باشیم، گفت: ما نمی توانیم افراد را مجبور کنیم تا الزاما ۱۰۰ سکه را به عنوان مهریه مشخص کنند اما می توان گفت که خانواده ها براساس شرایط مالی یکدیگر مهریه را تعیین کنند.

وی ادامه داد: طرح تعیین تکلیف مهریه بعد از بررسی در کمیسیون اجتماعی مسلما به عنوان کمیسیون فرعی به کمیسیون حقوقی قضایی خواهد آمد و ما در آنجا اقدامات لازم را انجام می دهیم البته در زمان بررسی در صحن علنی هم می توان پیشنهادات مختلف را مورد بررسی قرار داد.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: متاسفانه در زمانی که بحث مهریه به میان آمده و جنبه وصولی پیدا می کند دیگر زوج علاقه ای به تداوم زندگی ندارند البته بعضا به یک کار اقتصادی برای برخی خانم ها هم تبدیل شده است و بعد از گذشت حدود یک هفته یا یک ماه از ازدواج آنها مهریه را اجرا می گذارند.

کمالی‌پور بیان کرد: البته از سوی دیگر یک خانم به عنوان حق قانونی خود می‌تواند مهریه را درخواست کند اما آقا با وجود تمکن مالی بعد از پرداخت آن، درخواست طلاق می دهد لذا باید براساس فرهنگ سازی در خانواده ها، مردان بپذیرند که مهریه همسرانشان را در زمان خوشی و طول زندگی مشترکشان به تدریج یا کامل پرداخت کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • جامسون

      پسرا و مرداي بيشعوري كه زير بار مهريه هاي چندصد و چند هزار سكه رفتن و گند زدن به ازدواج باقي جوونها ، هر بلايي سرشون بياد حقشونه !

      پاسخ ها

      • ح

        من از همسرم یک بچه خواستم و او مخالف است و مرا به گرفتن مهریه اش تهدید میکند و میگوید بچه مرا از دوستانم دور میکند، واقعا این مهریه داره همه چیزو نابود میکنه،

    • عادل

      یک توافق میتونن روز اول قبول نکنند مجبور نیستند هر کسی خربزه مخورد پای لرزش هم باید بایسته

    • بدون نام

      سلام متاسفانه برخی خانوما که در جنیه های گوناگون زندگی فردی.زناشویی.خانوادگی واجتماعی که توجهی به مبانی دینی والهی ندارن چطورمیشه ازمهریه که درحقیقت یک هدیه وصداق جهت لطف ومهر ومحبت مرد به زن میباشد بعنوان تهدید یا درآمد.کسب وکار وچسبی مصنوعی برای تداوم زندگی استفاده میکنند هیچگاه خداوندسبحان بدین منظور مقوله مهریه راقرار نداده است.در مورد مهریه.دیه وتعدد زوجات همه مومن
      ودیندار و معتقد بخداوند میشن ولی در سایر جنبه های زندگی ارتباط زیبا.گذشت.مهربانی‌.رعایت حقوق یکدیگر و رعایت حدود الهی بعنوان یک مومن رفتار نمیکنند.

    • مرادبیگ

      خود بحث مهریه وعواقب ناشی از ان درس عبرتی شده برای سایر جوانان که از زیر بار ازدواج شانه خالی کنن نفقه .مهریه .واجرت المثل از قوانینی هسنند که در این برهه از زمان بجای تثبیت بنیاد خانواده تیشه به ریشه خانواده زده وبی بند وباری را بطور غیر مستقیم ترویج میکند .بیکاری ،هزینه بالای زندگی ،تعهدات مالی عجیب وغریب وخیلی از موارد دیگر ازدواج را به مثابه غولی دراورده که همه از ان فرار میکنن در عوض بی بند وباری تا دلتون بخواد زباد شده علی برکت اله !!!!

    • بدون نام

      خب مرد وقتی خیانت میکنه باید طلاق بگیره طرف
      مهریه هم بگیره دیگه
      حالا مردا برن خدارو شکر کنن
      که اگه خیانت کنن مثل زن اعدام نمیشن
      راحت میتونن حرم سرا راه بندازن
      غرور و شخصیت زنو با خیانت له میکنن
      بعد بخاطر پول ناراحتن
      مهریه =قانون تعدد زوجاتت

    • بی نام

      مردهای بد بخت وبیچاره کرایه خونه بده کاروزحمت بکش خرحمالی بکن زن هم 100سکه معادل 500 میلیون مهریش باشه

    • حسین

      احسنت نماینده محترم الان که موضوعش شروع کردید به امید خدا ویاری حضرت صاحب الزمان ادامه تا مهریه جایگاه مهربانی وصداق هم جای صداقت وراستی خودش پیدا ومعلوم گردد بارک الل

    • بدون نام

      باسلام وخسته نباشید خدمت قانونگذاران اگه قیمت سکه را به زمان عقدحساب کنندیعنی اگه بین زن و شوهر مشگل جدای پیش بیاد قیمت سکه به تاریخ عقد برگرددمردهم توان پرداخت بهتری دارد ولی از اینکه قیمت سکه به روز حساب بکننداین واقعابرا مرد خیلی سخت هست

    • بدون نام

      کجای این مرزو بوم رو داغون نکردن فقط ادرس بدین کجاست بریم ببینیم

    • نگاه

      لازم نیست دخالت بکنید. شما کاربلد نیستید و مثل بقیه موارد ازدواجها را هم خراب می کنید.
      .

    • علی

      سلام، آخه این چه قانون مسخره ایه، ا

    • احد صالح

      اگر واقعا مي خواهيد مشکل را حل کني
      يک : عند المطالبه و عند الاسطاعه را حذف کنيدهر کس هر مقدار مهر مي کند هنگام عقد بپردازددر اين صورت هر کس به توانايش حرف مي زند ضمنا محاکم هم از اين دايره خارج مي شوند
      دو: مباحث اجرت المثل و نفقه قبل وقوع عقد از لحاظ حقوقي مشخص ثبت شود

    • بدون نام

      مسوولان محترم....توجه بفرمایند اگر قوانین حمایت از زنان ، محکم و قاطع باشد خود به خود مهریه ها کاهش پیدا می کند

    • بدون نام

      در پرداخت مهریه بهتر است بجای سکه چیز دیگری را جایگزین آن کنند.

    • بدون نام

      سلام از وقتی که مهریه برای اقایان اجباری شد که پرداخت کنند این شد حربهای که مردها از مرد بودن تنها نامش را یدک بکشند چه بر سر ما امده شما برای طرفداری کردن از خانومها اسلحهای دست انها دادهاید که مردها رادست بسته برای هر کاری مجبور می کنند . ایا این از لحاظ اجتماعی درست است ?
      در ضمن پسرها دیگر زیر بار ازدواج نمی روند وبا داشتن تمکن مالی برای اداره زندگی ترجیه می دهند ازدواج نکنند وبه اصطلاح می گویند سری که درد نمی کند را دستمال نمی بندند واز ان طرف دخترانی که بی گناه با چوب این ندانم کاری بعضیها را بخورند واز سن ازدواجشان بگذرد .لازم است مجلس در این مورد فکری کرده واین معزل اجتماعی را درمان کنند
      من با اینکه یه خانوم هستم می دانم اکثر خانمهایی که مهریه شان رااجرا می گذارند اهل زندگی نیستند می توانید امار بگیرید وببینید که چند نا ازاین خانمها بعداز گرفتن مهریه در ینگه دنیا کیف می کنند واقای بیچاره که فکر می کرده همسرش عاشق اونه چجوری مغلوب خانوم شده وهمه زندگی خودرا از دست رفته می بیند

      پاسخ ها

      • رضا

        احسنت

    • بدون نام

      بجای این طرحهای مزخرف، فکری واسه بیکاری جوونا بکنید، همه این مشکلات حل میشه

    • بدون نام

      واقعا مهریه چیز مسخریه باید مثل کشورهای پیشرفته وقتی دونفر از هم جدا میشن هرچی که دارن باید نصف به نصف تقسیم بشه حالا هرچی که بود از صفر تا صد این الگوی خیلی بهتری هست تا مهریه مهریه مثل یه معامله میمونه مگه زندگی مشترک معامله براساس مادیاته!؟

    • بدون نام

      مردا چه پررو هستن
      در مورد تعدد زوجات میگن حکم خداس
      در مورد مهریه اعتراض میکنن
      البته ناراحت نباشین
      چون قانونگذار مرده ،هر چی به نفع مرداس تصویب میشه
      پرروتر از جنس مرد ندیدم
      پررو و منفعت طلب

      پاسخ ها

      • مرادبیگ

        خانم عزیز در صورت داشتن تمکن مالی حرفی نیست ولی اگه نداشت درسته بره زندان !

      • بدون نام

        والا من اصلا مادیات برام مهم نیست
        ولی نمیشه که قانون فقط از یه جنسیت طرفداری کنه
        قانون باید به نفع انسانیت تغییر کنه

      • بدون نام

        مراد بیگ خان!
        بله..درسته ک بره زندان، بدهکاره دیگه

      • هادی

        اگر درسته که مرد بخاطر ازدواج بره زندان . از خدا می خوام پسر و برادر های خودتونم بخاطر این حق من درآوردی برن زندان

    • فرید

      اینقدر این موضوع مهریه رو پیگیری نکنین تا ازدواج دوم ما هم به جدایی بکشه... بعد از 12 سال هموز دارم مهریه همسر اولم رو پرداخت میکنم. چرا مهریه رو به نرخ زمان عقد و شاخص تورم سالیانه محاسبه نمیکنین؟؟؟؟ اینطوری در حق هیچکس ظلم نمیشه...

    • محمد

      سلام به تمام دوستان
      یک سوال از خانم های محترم به ویژه خانم های جوان داشتم ممنون میشم اگر لطف کنند جواب بدند.

      تصور کنید که شما یک خانم مجرد و کارمند هستید. فردی به خواستگاری شما می آید و مدعی می شود که حق طلاق را به شما می دهد و اموال پس از ازدواج هم اگر خدای نگرده ازدواج به طلاق منجر شود نصف نصف تقسیم شود. ولی حتی یک ریال مهریه را قبول نمی کند. ضمنا فرض کنید که شرایط آن فرد (تحصیلات، درآمد و ...) تقریبا مشابه شماست.
      سوال این است که آیا شما این شرایط را منصفانه میدانید و به آن فرد (تحصیلات، خانواده و ...) آیا جواب مثبت می دهید؟
      لطفا اگر تمایل دارید جواب دهید خیلی رک و صادقانه جواب دهید. من اصلا ناراحت نخواهم شد. فقط می خواهم ارزیابی از منصفانه بودن شرایطی که در نظر می گیرم داشته باشم.
      با احترام
      محمد

    • خوزستان

      جامسون؟؟؟؟ قانون باید بگه مهریه در زمان عقد گرفته بشه مثلا 5سکه یا 10سکه که ببینند مرد اصلن پول داره یا نه که بر اساس پولش مهر رو پرداخت کنه الان اگه خودت برا هر دختری برا ازدواج کمترین مهر 110سکه رو میخوان پس به جوان ها توهین نکن

    • رضا

      هیچ جای دنیا زندانی مهریه نداریم. ۴۵۰۰ نفر. تو ایران زندانی مهریه داریم.

    • بدون نام

      به نمایندگانی که میخواهند قانون مهریه رو اصلاح کنند خسته نباشید میگم وازشون میخام هرچه سریعتراینکاروانجام بدن،واقعا به نفع خانواده ها و جامعه وجوانهاست ،واقعا زندگی خیلیا داره متلاشی میشه

    • رضا

      من از همسرم یک بچه خواستم و او مخالف است و مرا به گرفتن مهریه اش تهدید میکند و میگوید بچه مرا از دوستانم دور میکند، واقعا این مهریه داره همه چیزو نابود میکنه، مهریه برا زمانی بود که زنها در جامعه و کسب و کار حضور نداشتن نه حالا که جمعیت شاغلشون از مردها بیشتر شده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج