۷۷۸۵۰۶
۱۷ نظر
۵۰۰۶
۱۷ نظر
۵۰۰۶
پ

توافق ایران سرانجام به آخر راهش رسیده است؟

تلاش های مضطربانه کشورهای اروپایی در سازمان ملل برای حفظ توافق هسته ای، احتمالا نتیجه ای به همراه نخواهد داشت.

دیپلماسی ایرانی: تلاش های مضطربانه کشورهای اروپایی در سازمان ملل برای حفظ توافق هسته ای، احتمالا نتیجه ای به همراه نخواهد داشت.

روز دوشنبه، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در حالی با چهره ای خندان در کنار فدریکا موگرینی، رئیس امور خارجی اتحادیه اروپا، ایستاده بود که موگرینی برنامه های دقیقی را برای نشست نیویورک به منظور کنار گذاشتن دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا، و حفظ توافق هسته ای ایران اعلام می کرد که از جمله آنها، به ایجاد "راهکاری ویژه" برای دور زدن تحریم های مالی آمریکا اشاره کرد.

در بیانیه ای مشترک و کم سابقه، فرانسه، آلمان، انگلیس، روسیه و چین همگی حمایتشان را از این برنامه اعلام کردند. روز بعد ترامپ با قیافه ای از سر بی اعتنایی، به حاضران در مجمع عمومی گفت که هدف او چیزی فراتر از بر هم زدن توافق "وحشتناک" هسته ای ایران بوده است.

او همچنین تحریم های یک جانبه جدیدی را نیز اعمال کرده که به نظر می رسد هدفش براندازی نظام است. ترامپ در سخنرانی روز سه شنبه اش در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل، مقامات ایران را بی صلاحیت خواند و گفت آنها فقط " بذر هرج و مرج، مرگ و ویرانی می کارند."

وی اضافه کرد: "ما از همه ملت ها خواسته ایم تا نظام ایران را منزوی کنند و بودجه ای که آنها برای پیشبرد اهداف جنایتکارانه شان می خواهند را تامین نکنند،"

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران که پس از ترامپ سخرانی کرد، واشنگتن را متهم به "ترور اقتصادی" و تلاش برای براندازی نظام کرد. روحانی گفت:" تناقض بزرگی در این مسئله وجود دارد که آمریکا آشکارا تلاش بر براندازی حکومتی دارد که آن را دعوت به گفت وگو می کند."

آمریکا اکنون بر سر ایران خودش را مقابل تقریبا کل جهان قرار داده است. با این حال، به طرز عجیبی احتمال آن وجود دارد که ترامپ برنده این نبرد باشد. علی رغم تلاش های موگرینی و قدرت های بزرگ اروپایی برای حفظ توانایی ایران در فروش نفت، بسیاری از تحلیلگران به این مسئله بدبین هستند که توافق هسته ای بتواند از شر اقدامات آمریکا تا سال دیگر جان سالم به در ببرد.

اهمیت اراده اروپایی ها در ماه های پیش رو دو چندان خواهد شد، چون به نظر می رسد ترامپ می خواهد اولتیماتوم "با ما یا علیه ما" را اجرایی کند این در حالی است که دور دوم تحریم ها در اوایل نوامبر اجرایی خواهد شد.

برای بسیاری از شرکت های تجاری بزرگ بین المللی، منع دسترسی به بازارهای آمریکا و مهم تر از آن عدم دسترسی به سیستم مالی جهانی که تحت سلطه آمریکا است، مانند حکم اعدام می ماند. این مسئله هم برای دولت ها و هم شرکت های اروپایی بسیار مهم تر از پیروی از "قانون انسداد" اتحادیه اروپا است که از لحاظ نظری با آن می توان جلوی تحریم های آمریکا ایستاد.

بر اساس راهکار جدید، ایران می تواند نفتش را در ازای کالا با کشورهای اروپایی مبادله کند. بدون اینکه پولی رد و بدل شود.

ایران از سال ۲۰۱۵ که توافق هسته ای نهایی شد، عضویتش در سیستم بانکی بین المللی به نام سوئیفت را دوباره به دست آورده است و از این طریق می تواند راهی برای انتقال پول به خارج پیدا کند. اما سوئیفت که در بلژیک مستقر است، در گذشته یک بار تسلیم فشارهای آمریکا در زمان دولت اوباما شده و ایران را از این سیستم مالی خارج کرده است. اگر ایران دوباره دسترسی اش را به سوئیفت از دست بدهد، به جد در تجارت ناتوان خواهد شد.

از نظر کارشناسان، ایران فعلا پایبند به توافق خواهند ماند و الزامات آن را رعایت خواهد کرد. روحانی می داند که اگر ایران از توافق کنار برود، اتحادیه اروپا نیز تحریم ها را مجددا اجرا خواهد کرد.

چین، ترکیه و چند کشور دیگر با ادامه خرید نفت از ایران به مقابله با ترامپ برخاستند و این احتمال را ایجاد کردند که مقاومت های این چنینی در برابر فشارهای آمریکا می تواند صنعت اصلی ایران را سرپا نگه دارد.

اما کشورهایی که از تلافی آمریکا می ترسند، یکی یکی در حال پایان دادن به تجارت با ایران هستند. آخرین مورد هند بود که به نظر می رسد می خواهد خرید نفت از ایران را به صفر برساند. با گذشت زمان ایران احتمالا تسلیم این وسوسه خواهد شد که به طور مخفیانه برنامه هسته ای اش را از سر بگیرد.

دیوید آلبرایت، متخصص انرژی اتمی، می گوید: "به نظر من بازرسان سازمان انرژی اتمی به محل هایی که باید از آنها سرکشی کنند برده نمی شوند. مسئله نگران کننده این است که کشورهای اروپایی به تنهایی نمی توانند ایران را وادار به پیروی کنند. ایرانی ها احتمالا به طور مخفیانه و روزافزون در حال تقلب هستند. بنابراین کشورهایی اروپایی دستشان در پوست گردو مانده است. آنها واقعا می خواهند که توافق را حفظ کنند، اما به ایران گفته اند که اگر از توافق تخطی کند، اتحادیه اروپا تحریم ها را دوباره اعمال خواهد کرد."

و دونالد ترامپ این رقابت را خواهد برد. چون محتمل ترین نتیجه از بین رفتن توافق، احتمالا تندروتر شدن ایران خواهد بود، ایرانی که در حال حاضر نسبت به سال ۲۰۱۳ در منطقه قدرت بیشتری دارد و بیش از هر زمانی می تواند به بمب اتم دست پیدا کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      همان سیاست آمریکا در عراق: نفت در برابر غذا(کالا)

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همون بلا دارن سر مردم میارن

    • جواد

      تمام حمایت اروپا از ایران فقط درحد اعلام موضع بوده ونه بیشتر...آیا واقعا روسیه از تحریم نفت ایران نفع فوق العاده ای نمیبرد...آیا چین تجارت چند صدمیلیاردی با آمریکا را بخاطر بازار 10 میلیاردی ایران رها خواهد کرد..کدام یک از کشورهای اروپایی شرکتها ی وابسته شان را تشویق به ماندن در ایران کردند...روشن است که درانتها تمام اروپا درکنار آمریکا خواهد ایستاد..

      پاسخ ها

      • بدون نام

        افرین

    • بدون نام

      کلا دنبال بهانه لازم هستند تا ایران خود را از برجام کنار بکشد .
      و مثل عراق وفاق جهانی بر علیه ایران تشکیل شود .
      خوب اگر ایران در مرحله اول و خروج ترامپ بیرون نرفت .
      آمریکا ادامه فشار و درخواست تحریم ظالمانه ادامه می دهد .
      خوب اینجا دنیا در مقابل ظلم ظالم نایستد .
      باز ما محک خواهیم خورد . با تمام تحریم ها ما باز از برجام خارج نمی شویم . تا آمریکا خسته شود .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بسیار عالی

    • بدون نام

      انتشارچنین نوشته کثیف وسمالوده ای توسط برترینها جدا تاسف اور است .

      پاسخ ها

      • دونالد ترامپ

        خودتو زدی به کوری و همچنان میخوای توی توهم بمونی ابله؟ چشاتو واکن واقعیت رو ببین

      • دونالد ترامپ

        این نوشته از برترینها نیست از کارشناس های دنیاست.ولی برای تو که جیره میخوری گمان نمیکنم فرقی کنه

    • بدون نام

      متاسفانه ایران بسیاری ازفرصتهای طلایی را دارد از بخاطر لجبازی های احساساتی ازدست می دهد سیاستمداران ما عاقلانه می توانند از طریق گفتگو های سازنده توپ را در زمین دشمن بیاندازند این مسلم است که هیچ کشوری دراین برهه اززمان حاضرنیست منافع چندصد میلیاردیش را فدای دوستی با ایران کند و متاسفانه نه تنها ممکن است که دراین میان ما تنها بمانیم بلکه ازنظر داخلی هم عده ای سودجو ازموقعیت کنونی سواستفاده و باعث فشار به اقشار آسیب پذیرمملکت شده اند

    • کارمند

      برجام بدون آمریکا مثل اتوبوس بدون راننده است که در گردنه ای خطرناک درحال حرکت باشد وبزودی به درّه سقوط خواهد کرد

    • علی

      سلام، اروپا با آمریکا حدود ۱۷۵ میلیارد دلار مبادله اقتصادی داری و با ایران کمتر از ۲۰ میلیارد دلار اونم با ریسک بالا، عقل سلیم حکم میکنه که طرف کی باشه،، این قضیه دو دو چهارتاست و ایران همچنان خوشخیال و منتظر معجزه..

    • یوسف

      از همان اول مذاکره و گره زدن سرنوشت کشور به این توافق اشتباهی بسیار بزرگ بود و از ان با عنوان نرمش قهرمانانه یاد شد و صلح امام حسن رو مثال زدن . اگر به سمت این توافق نرفته بودیم به مراتب از الان سربلندتر میبودیم و اینطور برای حفظ ان به خفت و خواری گرفتار نمیشدیم

    • دونالد ترامپ

      من که برای اختلاس گرا نمیجنگم اگرهم برم جنگ به نفع امریکا میجنگم

    • دونالد ترامپ

      عقلمو نخوردم که بخاطر جیره خورها بجنگم دوباره همین بشه وضعم

    • دونالد ترامپ

      درود بر ترامپ

    • بدون نام

      در حال حاضر دلیل عمده تحریمهای ایران حمایت و حضور ایران در مجاورت مرزهای اسرائیل و دخالت در کشورهای منطقه بخاطر حمایت از گروههای شیعه هست ولی هیچ کس به مشکلات کشور توجهی ندارد و به نوعی با مردم و مطالبات آنها لجبازی می شود بهتر است که بدانند که محبوبیت داخلش آقایان بشدت رو به نزول است تاریخ را مطالعه کنند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج