۷۷۸۵۵۰
۲۱ نظر
۵۰۱۸
۲۱ نظر
۵۰۱۸
پ

چرایی پیشنهاد میانجی‌گری بین ایران و اسرائیل

احمد زیدآبادی نوشت: درخواست مذاکره بین ایران و اسرائیل از طرف سرگئی لاوروف را نمی‌توان به پای بی‌توجهی روس‌ها به پیامدهای درخواست‌شان نوشت؛ بلکه آن‌ها درصدد هستند که از این طریق، مشکل کشور خود را در سوریه به نحوی حل کنند.

خبرگزاری ایسنا: احمد زیدآبادی نوشت: درخواست مذاکره بین ایران و اسرائیل از طرف سرگئی لاوروف را نمی‌توان به پای بی‌توجهی روس‌ها به پیامدهای درخواست‌شان نوشت؛ بلکه آن‌ها درصدد هستند که از این طریق، مشکل کشور خود را در سوریه به نحوی حل کنند.

این روزنامه نگار در مطلبی در کانال تلگرامی خود با اشاره به پیشنهاد اخیر وزیر امور خارجه روسیه مبنی بر آمادگی دولت مسکو جهت میانجی‌گری بین ایران و رژیم صهیونیستی نوشت: «سرگئی لاوروف وزیر خارجۀ روسیه خواهان مذاکرۀ ایران و اسرائیل شده و برای میزبانی از چنین مذاکراتی در روسیه اعلام آمادگی کرده است.

نخستین نکته‌ای که در مورد پیشنهاد لاوروف به ذهن خطور می‌کند این است که روس‌ها اصولاً چه درک و فهم و برداشتی از ماهیت نظام جمهوری اسلامی دارند که خواستار مذاکره و حتی همکاری ایران با اسرائیل می‌شوند؟
برای ناظران مسائل ایران، این موضوع که نفی موجودیت اسرائیل، پایۀ اصلی ایدئولوژی نظام حاکم است، امر پنهانی نیست. از این رو کاملاً روشن است که اگر جمهوری اسلامی سازش با اسرائیل را در دستور کار خود قرار دهد و حتی کمتر از آن، از شعار نابودی اسرائیل به صورت رسمی و علنی و شفاف عدول کند، در ایدئولوژی آن حفره‌ای چندان عمیق و گسترده ایجاد می‌شود که عملاً چیزی از آن باقی نمی‌گذارد.

نظام‌های سیاسی عموماً از طریق پایبندی به ایدئولوژی خود قادرند حامیان یا به عبارتی پایگاه اجتماعی خود را نسبت به "حقانیت" خود متقاعد و بسیج کنند و وفاداری آنها را تداوم بخشند. از این جهت، اگر این نظام‌ها، با اقدامات خود پایه‌های ایدئولوژی‌شان را سست و متزلزل کنند، باید توجیه "حقانیت" یا "مشروعیت" خود را نیز بر اصول و پایه‌های جدیدی استوار کنند که این نیز به نوبۀ خود، منجر به از دست دادن حامیان سابق و نیاز به یافتن حامیان تازه‌ای در بین دیگر طبقات و اقشار اجتماعی می‌شود.

در اینجاست که ماهیت و عملکرد و پایگاه اجتماعی نظام‌های سیاسی دستخوش تغییر می‌شود. در نظام‌های ایدئولوژیک‌تر این روند به دگرگونی‌های عمیق‌تر و اصطلاحاً به "استحاله" منجر می‌شود.

بدین ترتیب، آیا روس‌ها آگاهند که مذاکرۀ ایران با اسرائیل مستلزم این حجم و میزان از دگرگونی و تغییر است؟ روسیه به عنوان کشوری که سال‌هاست با ایران از نزدیک همکاری می‌کند و در بحران سوریه به نوعی متحد جمهوری اسلامی شده است، بعید است که از این موضوع بی‌اطلاع باشد.

بر این مبنا، درخواست مذاکره بین ایران و اسرائیل از طرف لاوروف را نمی‌توان به پای بی‌توجهی روس‌ها به پیامدهای درخواست‌شان نوشت؛ بلکه آنها درصددند که از این طریق، مشکل کشور خود را در سوریه به نحوی حل کنند.

واقعیت این است که روس‌ها در سوریه بین دو گزینۀ همکاری با ایران و دوستی با اسرائیل گرفتار شده‌اند. آنها در حال حاضر علاقه‌ای به انتخاب یکی از این دو، به زیان دیگری ندارند؛ اما دوران "وسط‌بازی" ظاهراً رو به پایان است و آنها ناگزیر به انتخاب هستند. ادامۀ همکاری با ایران، احتمال رویارویی نظامی روسیه با اسرائیل و در مراحل بعد با متحدان غربی بخصوص آمریکا را افزایش می‌دهد و این سناریویِ مطلوب ولادیمیر پوتین نیست. از طرفی، کمک به اخراج نیروهای ایرانی از سوریه از راه چشم‌بستن بر حملات نظامی اسرائیل و یا حتی همراهی با آن نیز، نفوذ روسیه در سوریه را تضعیف و چه بسا نتایج زحمات دخالت نظامی در آن کشور را بر باد دهد.
از این رو، بهترین سناریو برای روسیه کمک به سازش بین ایران و اسرائیل است تا از میان دو گزینۀ پر هزینه، راه سومی برای خود بگشاید.

هنوز مشخص نیست که آیا وزیر خارجۀ روسیه سخنی را بر زبان رانده و از آن رد شده است و یا اینکه در خفا می‌کوشد آن را عملی کند. اگر روسیه بخواهد درخواست مذاکره یا هر نوع رفع تنش در روابط ایران و اسرائیل را اجرایی کند؛ قاعدتاً کارش به اعمال فشار پنهان به تهران خواهد کشید.

در این میان، آن بخش از حکومت که "نگاه به شرق" را برای سیاست خارجی ایران تجویز کرده و روسیه را نه فقط متحدی مناسب برای مقابله با آمریکا بلکه حتی حلقه‌ای از "محور مقاومت" به حامیان خود معرفی کرده است؛ بی‌نهایت به زحمت خواهد افتاد چرا که تسلیم در مقابل فشار روس‌ها به معنی ورود به روند استحاله و مقاومت در برابر آن‌ها، به مفهوم راندن روس‌ها به جرگۀ غربی‌هاست.

به هر حال، به نظر می‌رسد که این تنها دولت ترامپ نیست که بر تغییر رفتار ایران اصرار دارد، اتحادیۀ اروپا و روسیه نیز همان هدف را با زبان و لحن خاص خود دنبال می‌کنند. در این میان روسیه به طور مشخص از همکاری با ایرانی استقبال می‌کند که قواعد بازی قدرت‌های بزرگ را به رسمیت بشناسد. یکی از این قواعد به زعم آنان، نه لزوماً به رسمیت شناختن اسرائیل بلکه رها کردن سیاست نابودی آن است.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      نخیر آقایون منافع را در خطر دیدن برادران روس واسطه کردن

    • بدون نام

      حالا دوستتون رو شناختین؟!!! امیدوارم روسیه، اسرائیل رو انتخاب کنه و قید ایرانو بزنه!!!

    • بدون نام

      اقا پوشک توی بازار نیست نابودی اسراییل !!! احتمالا لنگ ببندیم شاید بتونیم بفهمیم دنیا نظرش در مورد این جمله چیه

    • هامون

      تحلیل عالی بود

    • تبریز

      چرا موجودیت اسرائیل را نفی میکنن قبل از مسیحیت، دین یهود و حضرت موسی(ع) در اورشلیم بودن این را یک بچه ابتدایی هم میدونه

    • اسد

      ایران باید سیاست های راهبردی خود را تغییر دهد وکنه تنها خواهد ماند ود کنارش روس اروپا را نخواهد داشت واین داستان نزدیک است

    • بدون نام

      مرگ‌ بر اسراییل

    • بدون نام

      اینقدر مذاکره نکنین تا جونتون در بیاد

    • بدون نام

      همه چیز دگر گون شده شما با امریکا مذاکره نمیکنی در رابطه با خودمان میخواین میانجگیری کنی در رابطه با سوریه عجب ادمای چرتی هستین

    • بدون نام

      مرگ براسرایل .همانطور که رهبرعزیزمان فرموده اند اسرایل باید روی زمین محو شود.

    • بدون نام

      اگه روسها راست میگن ترامپ رو مجبور کنن به برجام پایبند باشه نه اینکه سر از خود پیشنهاد بدن

    • بدون نام

      گفتگو ای بابا اونم ایران و اسرایل آقا این فیلما چیه ..... سر کاریه والا به خدا !؟

    • بدون نام

      آخه اسرائیل چیکار به کار ما دارد که ول کن اسرائیل نیستید

    • بدون نام

      شاید خواستند تنشها در منطقه کم شود وبه آرمگدون ختم نشود ولی التفاتی نکردند که حتی زندگی ما بسته به شعار "مرگ دیگران" است تا دنیا بهم نریزد دست بردار نیستیم .آقای لاوروف خودت را اصلاح کن و لاروها را بزن کنار.

    • بدون نام

      چه شود هیهات

    • بدون نام

      اگه ما داخل رو اندازه کافی تقویت کنیم همه مجبور میشن بهمون احترام بذارم نه اینکه اونا به ما مثل طعمه نگاه کنن و ما سیاست وحشی گری و نسل کشی و نابودی انسان ها رو داشته باشیم
      جهتی شدن چند جانبه گرایی چی میشه؟

    • مهدی

      روسیه درسته که تو سوریه به ما کمک کرد ولی بدونیم این همون شرقی هایی هستن تا چند سال پبش ما بهشون اصلا اعتماد نداشتیم.والانم اعتمادی نباید بکنیم چون اونا منفعت خودشون رو میبینن

    • بدون نام

      دیر یا زود, زود یا دیر

    • بدون نام

      روسیه منفعت خود در سوریه را نمی خواهد از دست بدهد پیشنهادش از یک طرف خنده دار و مضحک است از طرفی مرموزانه پاسخ ایران باید بدون ملاحظه و صریح باشد که اصرار بر این پیشنهاد ادامه پیدا نکند روابط روسیه و ایران نباید دستخوش این پیشنهاد شود ایران در عین پاسخ روشن و مشخص به روسیه روابط خود را نیز گسترش دهد .

    • بدون نام

      عجیب که اطلاع نداری که اکثر حامیان پوتین یهودی هستند. و روسی های یهودی در اسراعیل حرف اول و آخر را می‌زنند.

    • بدون نام

      بخدا مردم ایران آرزو دارند که رفتار حضرات به نفع منافع ملی و آسایش مردم ایران تغییر کند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج