جاباما
۷۷۸۸۳۹
۴ نظر
۵۰۱۱
۴ نظر
۵۰۱۱
پ

خرید خودرو با دلالی هویت

طرح فروش خودرو قرار بود این بار سخت‌گیرانه انجام شود به نحوی که بدون داشتن گواهینامه و مالکیت خودرو برای متقاضیان امکان خرید خودرو در این طرح وجود ندارد. این موضوع موجب شد تا در سایت‌های فروش کالا همچون دیوار، بازار خریدوفروش کد ملی رونق گیرد.

خبرگزاری ایسنا: طرح پیش‌فروش ایران‌خودرو از هفته گذشته آغاز شد. ایران‌خودرو در این طرح در نظر داشت تا بدون حضور دلالان خودرو به طور مستقیم به دست مصرف‌کننده نهایی و واقعی برسد و در این راستا شرایطی را برای پیش‌فروش اعلام کرد. نداشتن خودرو، داشتن گواهینامه و از همه مهم‌تر هر پیش‌فروش تنها با یک کد ملی انجام می‌شود و براین اساس ظرفیت ثبت‌نام، بین روزهای مختلف و متناسب با رقم آخر شماره ملی افراد تقسیم شد.

درحالی‌که این بار دلال‌بازی قرار بود در طرح پیش‌فروش خودرو حذف شود، اما این بار دلالان به شکل دیگری در تبلیغات و صفحات مجازی جولان می‌دهند. "فروش کد ملی برای پیش‌خرید خودرو". و جالب اینکه نرخ‌های متفاوتی را از ۲۰۰ هزار تومان تا ۳ میلیون و بیشتر برای کد ملی خود آگهی کرده‌اند.

خرید خودرو با دلالی هویت

در بررسی این موضوع خبرنگار ایسنا در تماس با چند نفر از افرادی که در سایت دیوار کد ملی خود را برای فروش آگهی کرده بودند، با ارقام متفاوتی روبرو شد.

"رقم آخر کد ملی‌ام 2 است و 2 میلیون تومان فروشنده‌ام و خودرویی به نامم نیست و در کافی‌نت برای ثبت‌نام قرار می‌گذارم و بعد از ثبت‌نام پول را به‌طور کامل دریافت می‌کنم"

از وی در خصوص اینکه به شماره ملی بیشتری نیاز دارم پرسیدم، گفت: "در سایت دیوار فروشنده کد ملی زیاد است".

آگهی دیگری با کد ملی صفر. "کدملی خود را بین 2.5 تا 3 میلیون تومان می‌فروشم و گواهینامه دارم و خودرو به نامم نیست".

آگهی دیگری با کدملی 3 "این کد ملی همسرم است و یک میلیون تومان فروشنده‌ام و هم حضوری و هم به صورت اینترنتی امکان ثبت‌نام دارم".

آگهی فروش کدملی با رقم 6 "سه میلیون تومان فروشنده‌ام و ماشینی به نامم نیست". از وی در مورد اینکه در دیوار با نرخ کمتری کد ملی خود را آگهی داده‌اند، می‌پرسم "

پاسخ می دهد: از نرخ‌ها به صورت دقیق اطلاع ندارم به‌طور اتفاقی در دیوار متوجه شدم مردم کد ملی خود را می‌فروشند و قیمت‌ها متغیر بود. با اینکه نیاز به خودرویی ندارم، من هم کد ملی خود را برای فروش آگهی کردم".

آگهی دیگری با کد 7 "کد ملی خود را 200 هزار تومان می‌فروشم نیاز مالی دارم، ماشین به نام خودم است اما اگر شرط ایران‌خودرو نداشتن خودرو باشد کد ملی همسرم را می‌فروشم"

آگهی فروش کد ملی و قیمت‌های آن متغیر است و گویا مردم می‌خواهند از کد ملی خود که نشان هویت آن‌ها در کشور است نیز در شرایط فعلی اقتصادی، پولی به دست آورند.

دلالی‌ها به نمایندگی‌های شرکت‌های خودروساز برمی گردد

بیات، یکی از بنگاه‌داران اصفهان در این خصوص به خبرنگار ایسنا، گفت: در شرایطی که ایران‌خودرو طی چند روز گذشته پیش‌فروش خودروهای خود را آغاز کرده، علاوه بر نمایشگاه داران و مردم عام نیز برای خرید اقدام کرده‌اند و با توجه به اینکه ثبت‌نام از طریق کد ملی است، مردم اقدام به خریدوفروش کد ملی خودکرده‌اند.

وی در خصوص تبعات فروش کارت ملی برای پیش‌خرید خودروها از سوی مردم، اظهار کرد: زمانی که فردی خودرویی را به نام شخص دیگری ثبت‌نام کند و بعدا مراحل قانونی آن انجام نشود، احتمال سوءاستفاده و کلاه‌برداری وجود دارد و در این شرایط ممکن است فرد از انتقال خودرو به شخصی که پول را پرداخت کرده، امتناع کند.

وی با اشاره به شرط شرکت‌های خودروساز مبنی بر اینکه هر کد ملی یک‌بار می‌تواند ثبت‌نام کند، گفت: متاسفانه بیشتر این دلالی‌ها به خود نمایندگی‌های شرکت‌های خودروساز برمی‌گردد.

بیات با بیان اینکه سال‌های گذشته اکثر بنگاه‌ها با خرید به‌صورت سبدی از نمایندگی‌ها درصدی تخفیف دریافت می‌کردند، افزود: در حال حاضر بنگاه‌دار به‌راحتی نمی‌تواند خودرو ثبت‌نام کند و مردم عادی نیز شاید یک یا دو خودرو ثبت‌نام کنند، اما اکنون نمایندگی‌های ایران‌خودرو به صورت خرید کارتکس خودروها را ثبت‌نام می‌کنند به گونه‌ای که خودرو به نام فرد مشخصی نیست و بعد از ثبت‌نام، به صورت تک‌تک و با قیمت روز به مردم عادی فروخته می‌شود.

وی با انتقاد بر اینکه متأسفانه قیمت‌هایی که شرکت‌های خودروساز برای پیش‌فروش اعلام کرده‌اند، غیرمنطقی و بسیار بالا است، گفت: متاسفانه پیش‌فروش خودرو بدون قیمت نهایی و زمان دقیق تحویل، غیرقانونی است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در پیش‌فروش خودرو مباحثی چون حمایت از حقوق مصرف‌کننده رعایت نمی‌شود و در عمل این قانون زیرپا گذاشته‌شده است، گفت: متأسفانه در این شرایط یا وزارت صنعت توان مقابله و برخورد با نمایندگی‌های شرکت‌های خودروساز را ندارد و یا اینکه دلال‌بازی شرکت‌های خودروساز و تخلفات پیش‌فروش خودرو، برای وزارت خانه منفعت دارد.

بیات با تأکید بر اینکه در حالی شرکت‌های خودروساز زمان تحویل خودروهای پیش‌فروش شده را سال آینده اعلام کرده‌اند که انبارهای آن‌ها پر از خودرو است، اما می‌خواهند به قیمت بالاتر و روز بفروشند.

این بنگاه‌دار خودرو با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت خودرو در حدود 2 تا پنج میلیون تومان کاهش یافته است، افزود: در حال حاضر در بازار آزاد خودروهای کارکرده و دست‌دوم و مدل‌پایین همچون پژو 206، پراید و پارس خریدوفروش می‌شود.

پیش‌خرید خودرو با کد ملی شخص دیگر خلاف است

رییس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان نیز در خصوص فروش کدملی برای خرید خودرو به خبرنگار ایسنا، گفت: خریدوفروش کدملی در اصفهان شاید در مقایسه با تهران کمتر باشد و اصفهانی‌ها به تبعیت از مردم پایتخت، شماره ملی خود را می‌فروشند.

حمیدرضا قندی با تاکید بر اینکه در فروش کد ملی و پیش‌خرید خودرو به نام شخص دیگر، سند خودرو به نام کد ملی که ثبت‌نام با آن انجام شده، زده می‌شود و به‌طورقطع مردم در زمان انتقال سند دچار مشکل خواهند شد، گفت: پیش‌خرید خودرو با کد ملی شخص دیگر خلاف است و تبعات این موضوع افزایش شکایات مردم به اتحادیه و دادگاه در آینده خواهد بود.

وی افزود: به فرض مثال وکالتی از طرف مقابل برای انتقال سند گرفته شود، با این وجود احتمال کلاه‌برداری و از بین رفتن مال مردم وجود دارد.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان با تاکید بر اینکه مردم مقصر افزایش دلال‌بازی و هجوم دیگران به سمت خرید خودرو و یا هر کالایی که گران می‌شود، هستند، تصریح کرد: به‌طورقطع پیش‌فروش شرکت‌های خودروساز هنوز در بازار آزاد هیچ تأثیری نداشته و در حال حاضر این شرکت‌ها تعهدات پیش‌فروش سال گذشته خود را انجام می‌دهند و خودروهایی که اکنون ثبت‌نام می‌شوند را سال آینده تحویل می‌دهند.

وی بابیان اینکه بنگاه‌داران در پیش‌فروش خودروها خودرویی را ثبت‌نام نکرده‌اند، اظهار کرد: تمام پیش‌خریدها از سوی مردم و مصرف‌کنندگان و خود نمایندگی‌ها انجام می‌شود، بااین‌وجود این طرح‌ها تاثیری در بازار آزاد نداشته و قیمت‌ها بدون تغییر و مشخص است و دیگر شاهد قیمت‌های نجومی نیستیم.

قندی با اعتقاد بر اینکه در شرایط افزایش بی‌رویه نرخ دلار هنوز قیمت خودروهای داخلی به دو برابر نرخ قبلی خود نرسیده است، گفت: هنوز قیمت پراید، پارس و یا پژو دو برابر نشده است درحالی‌که قیمت خودرو ال 90 با نرخ دلار فعلی باید به 250 میلیون تومان برسد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • a

      ماایرانیابجزکارخلاف هیچ کاردیگه ای بلدنیستیم وحقمان همین است که گوجه بشه کیلوی هشت هزارتومان

    • بدون نام

      این آشغالها را مردم چند ماه نخرند همه چیز درست میشه مقصر خریداران و دلالهایی هستند که به خودرو سازان وصل هستند

    • بدون نام

      وقتی مدیریت نباش این میش

    • بدون نام

      عجب مردمی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج