جاباما
۷۷۹۱۷۰
۶ نظر
۵۰۰۹
۶ نظر
۵۰۰۹
پ

مدارس حاشیه تهران سه شیفته شدند

آن‌طور که مسئولان آموزش و پرورش می‌گویند با افزایش قیمت مسکن و اجاره بها خیلی از خانواده‌ها برای زندگی به حاشیه شهرها می‌روند. همین موضوع موجب شده تا مدارس کشور دیگر گنجایش این تعداد دانش‌آموز را نداشته باشد.

روزنامه ایران: آن‌طور که مسئولان آموزش و پرورش می‌گویند با افزایش قیمت مسکن و اجاره بها خیلی از خانواده‌ها برای زندگی به حاشیه شهرها می‌روند. همین موضوع موجب شده تا مدارس کشور دیگر گنجایش این تعداد دانش‌آموز را نداشته باشد.

خبر این مهاجرت‌ها البته از سوی نایب رئیس اتحادیه املاک تهران هم تأیید شده است: «درماه‌های اخیر و به‌دنبال افزایش قیمت مسکن و اجاره بها در شهر تهران، شاهد روند مهاجرت اقشار اجاره‌نشین از تهران به سمت شهرهای اطراف از جمله کرج، شهریار، پردیس، رودهن و مسکن مهر هستیم.»

مسئولان آموزش و پرورش این مهاجرت‌ها را برای سرانه آموزشی کشور بسیار نگران‌کننده می‌دانند چرا که این روزها مدیران با حجم بالایی از دانش‌آموزان روبه‌رو هستند که کلاس درسی برایشان وجود ندارد و آنها مجبورند در مدارس دوشیفته یا در برخی شهرک‌ها سه‌شیفته تحصیل کنند؛ موضوعی که البته رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور هم اعلام کرده بود که به‌دلیل کمبود فضای آموزشی در برخی مسکن‌های مهر از کانکس برای تأمین فضای آموزشی استفاده شده است.

مدارس حاشیه تهران سه شیفته شدند

مهرالله رخشانی مهر می‌گوید: در مسکن مهر استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و حتی برخی مناطق تهران ناچار هستیم از کانکس برای تأمین فضای آموزشی استفاده کنیم. استان‌های خراسان رضوی و تهران نسبت به سایر استان‌ها در مسکن مهر نیازمند ساخت بیشترین مدارس هستند و کمبود فضای آموزشی در مسکن مهر معضلی جدی است که به هیچ وجه پذیرفتنی نیست. البته مشکل کمبود مدرسه فقط مربوط به مسکن مهر نمی‌شود ،مهاجرت به حاشیه شهرها بویژه در استان البرز موجب شده تا سرانه آموزشی کشور دچار مشکلات جدی شود.

در این باره معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش البرز از رشد یک و هشت دهم درصدی تعداد کلاس اولی‌های استان در سال تحصیلی جدید خبر می‌دهد و می‌گوید: «با توجه به اینکه شرایط اقتصادی روز به روز بدتر می‌شود، عده زیادی توان خرید یا اجاره خانه در تهران را ندارند و همین باعث می‌شود به کرج مهاجرت کنند که چند برابر شدن جمعیت دانش‌آموزی البرز را به‌دنبال دارد. از میان جمعیت دانش‌آموزی استان، ۴۳ هزار و ۷۵۷ نفر کلاس اولی هستند که جمعیت آنها نسبت به سال گذشته با رشد ۱٫۸ درصدی مواجه بوده است.»

حسین رحمانیان اظهار می‌کند: «بجز مهاجرت تهرانی‌ها به البرز، عده زیادی هم از دیگر استان‌های کشور به بهانه پیدا کردن شغل و بهبود شرایط زندگی به البرز مهاجرت می‌کنند که این وضعیت را بدتر هم می‌کند. زیرساخت‌های آموزشی البرز به هیچ وجه پاسخگوی نیاز موجود نیست.

در حال حاضر نیمی از مدارس استان دوشیفته هستند؛ تراکم دانش‌آموزی در کلاس‌های درس سال به سال بیشتر می‌شود که نتیجه‌ای جز پایین آمدن کیفیت آموزش ندارد. در حال حاضر با کمبود جدی کلاس مدرسه و کلاس درس در استان مواجه هستیم و اگر فکری نکنیم در سال‌های آتی در این خصوص با بحران جدی مواجه خواهیم شد.»

این اظهارنظرها البته مورد تأیید مدیرکل آموزش و پرورش استان البرزهم هست. خسرو ساکی با اشاره به اینکه امسال مهر مشکلی برای ثبت‌نام دانش‌آموزان نداشتیم، اظهار می‌کند: همکارانمان تمام تلاش خود را کرده‌اند تا دانش‌آموزان در مدارس حضور داشته باشند با این حال 455 هزار و 535 نفر جمعیت دانش‌آموزی استان البرز است و این آمار نسبت به سال گذشته 3 درصد افزایش داشته است.

این موضوع هم به خاطر مهاجرت‌هایی است که از استان‌های جنوبی نشین ، زاگرس نشین و مرکزی به کرج می‌شود. این موضوع البته برای ما آموزش و پرورشی‌ها جدید نیست و هر ساله تعداد مهاجران به البرز بیشتر می‌شود.

وی تأکید می‌کند:البته کمبود فضای آموزشی در استان البرز یک درد کهنه قدیمی است و ما رتبه دوم را درباره کمبود فضای آموزشی در کشور داریم، این هم بدان علت است که استان البرز جزو استان‌های مهاجر پذیر است و تراکم دانش‌آموزی بالایی دارد. میانگین کلاس درس در استان البرز 33/30 است.

در این ماهها مهاجرت به شهرهای استان تهران هم زیاد بوده است به طوری که بر اساس آمار وزارت آموزش و پرورش در شهرستان‌های استان تهران، پردیس و شهریار بیشترین مشکلات در حوزه سرانه فضای آموزشی وجود دارد.در شهرستان شهریار کمتر از نصف میانگین کشوری سرانه آموزشی وجود دارد.

فولادوند رئیس آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران درباره کمبود مدرسه می‌گوید: در تابستان میزان ثبت‌نام دانش‌آموزان ما نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و البته کمبود سرانه آموزشی مشکل امسال نیست بلکه ما سال های سال است در این باره مشکل داریم و البته با تدابیری که همکاران داشته‌اند توانستیم که دانش‌آموزان را جا به جا کنیم.

مشکل دوشیفته بودن مدارس در کل کشور وجود دارد و در کل کشور 20 درصد مدارس دوشیفته هستند. البته 50 درصد مدارس شهرستان‌های استان تهران دوشیفته است و در برخی از مناطق مثل قرچک ورامین، پاکدشت 100 درصد مدارس دوشیفته و در برخی مناطق سه شیفته است.

این موضوع هم به خاطر مهاجرت خانواده‌ها به این مناطق است . وی می‌گوید: در شهرستان‌های استان تهران ما مناطقی داریم که سرانه فضای آموزشی آنها کمتر از یک و نیم متر مربع است، یعنی اگر مدرسه‌ای با میانگین ۳۰۰ دانش‌آموز باید بر اساس استانداردها فضای آموزشی دو هزار و 400 متر مربع داشته باشد، میانگین مدرسه 300 نفری ما فضایی کمتر از ۴۵۰ متر مربع در اختیار دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مسئولین بی لیاقت

    • صادق کوشکی

      مشکل فقط در اثر سو مدیریت بوجود می آید! وقتی در دهه 60 سیاست افزایش بی رویه جمعیت و استخدام دسته جمعی معلمان برای مدرسه کردن ایران در دستور کار قرار گرفت به یکباره در کمتر از 5سال صدها هزار معلم استخدام شدند و سونامی بازنشستگی آنها از سال 94 تا سال99ادامه دارد به طوریکه بین 300الی 400هزار نفر بازنشسته می شوند و ود در این منصمدت حداکثر 80هزار نفر بازنشسته می شوند و هنوز برنامه ریزی عاقلانه و صحیحی انجام نگرفته و مسئولان ما هم هزار ماشالله فقط به فکر رفع مشکلات در دوره ریاست خودشان هستند و همیشه نسخه های موقت مانند نیروی شرکتی و به کارگیری بازنشسته را می پیچند که اینها هم حداکثر دو یا سه سال جواب می دهد و دوباره همان می شود

      پاسخ ها

      • صادق کوشکی

        80000نفر استخدام می شوند عذرخواهی

    • رضا

      شهرک منظریه کرج از نظر فضای آموزشی آنقدر مشکل دارد که کلاسهای مدارس دولتی با چهل،پنجاه نفر دانش‌آموز تشکیل میشود، در صورتیکه مسئولان محترم میلیاردها تومان صرف ساختن مصلی در همین شهرک کرده‌اند،همین موضوع نشان میدهد که اولویتهای مسئولان به کدام سمت گرایش دارد!!!

    • بدون نام

      راس میگی رایگان کن ببینن. دنبال پولی

    • بدون نام

      از بی لیاقتی مسئولین هست و خلاص .حرف نیست که بگیم ! الان چکار کنیم ؟ پارکینگ خونه ما هست میخواید کلاس بزنید بیاد ....چی بگم دیگه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج