جاباما
۷۷۹۱۷۹
۵۰۱۳
۵۰۱۳
پ

شارل آزناوور؛ صدای جهانی فرانسه خاموش شد

"شارل آزناوور"، ترانه‌سرا، آهنگ ساز و خواننده بزرگ فرانسوی، دیروز دوشنبه اول اکتبر در سن ۹٤ سالگی چشم بر جهان فروبست. "شارل آزناوور" در ٢٢ مه ۱٩٢٤ در پاریس به دنیا آمد و فعالیت‌های هنری خود را به عنوان خواننده، ترانه‌سرا و آهنگ‌ساز از سال ۱۹٤۶ آغاز کرد.

رادیو فرانسه: "شارل آزناوور"، ترانه‌سرا، آهنگ ساز و خواننده بزرگ فرانسوی، دیروز دوشنبه اول اکتبر در سن ۹٤ سالگی چشم بر جهان فروبست. "شارل آزناوور" در ٢٢ مه ۱٩٢٤ در پاریس به دنیا آمد و فعالیت‌های هنری خود را به عنوان خواننده، ترانه‌سرا و آهنگ‌ساز از سال ۱۹٤۶ آغاز کرد.

او در طول زندگی هنری خود بیش از هزار چهارصد ترانه به زبان‌های مختلف جهان از جمله فرانسوی، انگلیسی، ایتالیایی، اسپانیایی، ارمنی، آلمانی، روسی و غیره خواند و یکی از مردمی‌ترین و در عین حال جهانی‌ترین خوانندگان فرانسه ماند.

شبکۀ آمریکایی "سی ان ان" از "آزناوور" به عنوان "خدای موسیقی پاپ فرانسه" و "مهمترین خوانندۀ وارییتۀ قرن بیستم" یاد کرده که محبوبیتی بیش از خوانندگان بزرگی همچون "باب دیلان"، "فرانک سیناترا" و حتی "الویس پریسلی داشته است.

شارل آزناوور؛ صدای جهانی فرانسه خاموش شد

"شارل آزناوور" بی آنکه منکر فرهنگ فرانسوی خود بشود، نمایندگی ارمنستان را در شماری از نهادهای دیپلماتیک بین المللی برعهده گرفت و در سال ٢۰۰۸ ملیت ارمنستان را دریافت کرد. او سپس به عنوان سفیر ارمنستان در سوئیس و همچنین نمایندۀ دائم ارمنستان در سازمان ملل انتخاب شد و سازمان یونسکو او را به عنوان نمایندۀ دائم خود در ارمنستان برگزید.

"شارل آزناوور" سیمای فرانسه انترناسیونالیست بود که ارزش های بنیانی جمهوری و رومانتیسم را به فرزندانش منتقل می کند. پدر آزناوور، میشا آزناووریان، متولد گرجستان بود و مادر او، "کنار باغداساریان"، در یکی از خانواده های ارمنی ساکن ترکیه به دنیا آمده بود. شارل آزناوور به هنگام تولد "شاه نور" نام گرفت. اما، از آنجا که قابلۀ فرانسوی قادر به نوشتن صحیح نام او نبود، عاقبت نام "شاه نور" به "شارل" تغییر یافت.

شارل آزناوور؛ صدای جهانی فرانسه خاموش شد

تولد آزناوور در فرانسه تصادفی بود. آزناوور هنگامی که والدین اش در انتظار ویزای ورود به آمریکا بودند در پاریس به دنیا آمد. پدر و مادر آزناوور عاقبت در فرانسه ماندگار شدند و رستوران محقری در پاریس دایر کردند که عمدتاً به پاتوق هنرمندان به ویژه هنرمندان تبعیدی روسیه و ارمنستان تبدیل شد.

شارل آزناوور؛ صدای جهانی فرانسه خاموش شد ادیت پیاف خوانندۀ شهیر فرانسوی در کنار "میشل اِمر"، آهنگ ساز فرانسوی،
"ادی کنستانتین"، هنرپیشۀ آمریکایی، و شارل آزناوور در سال ۱٩۵٠ در پاریس.

شارل آزناوور فعالیت های هنری اش را از سن ٩ سالگی با ایفای نقش های کوچک در تاتر و سینما آغاز کرد. او در سال ۱۹٤۶ با دو خوانندۀ بزرگ فرانسوی "ادیت پیاف" و "شارل ترنه" آشنا شد. در همین سال آزناوور با نخستین همسرش میشلین ازدواج کرد و حاصل این ازدواج دختری به نام "صدا" بود. آزناوور ازدواج های مکرری کرد و فرزندان متعددی ثمرۀ این ازدواج ها بودند.

آزناوور در اواخر دهۀ ۱٩٤۰ به آمریکا و سپس به کانادا رفت و در اوایل ۱٩۵٠ به فرانسه بازگشت. او در ۱٩۵٤ پس از یک دور سفر هنری به شمال آفریقا در سن سی سالگی به شهرت رسید. در اواخر دهۀ ۱٩۵٠ آزناوور حرفه هنرپیشگی را در سینما به موازات خوانندگی آغاز کرد. در سال ۱٩٦٩ شرکت آمریکایی ترانه سرایان و آهنگ سازان بهترین جایزۀ خود را به ترانۀ آزناوور با عنوان "دیروز هنوز" Hier encore اعطاء نمود. برخی خوانندگان بزرگ بین المللی از جمله "ری چارلز" و "فرد آستر" شماری از ترانه های آزناوور را خوانده اند.

در زیر ویدیویی ازاین خواننده بزرگ فرانسوی می‌بینید:

در صورت پخش نشدن ویدئو بر روی تصویر زیر کلیک کنید.
شارل آزناوور؛ صدای جهانی فرانسه خاموش شد
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج