جاباما
۷۷۹۵۳۴
۳ نظر
۵۰۰۵
۳ نظر
۵۰۰۵
پ

۳۴ میلیون ایرانی دچار بحران آب شدند

در نشست عصر امروز کمیسیون عمران عنوان شد که ۲۵ درصد از مجموع ۶ درصد آب شربی که در اختیار داریم به خاطر فرسودگی لوله‌ها هدر می‌رود.

خبرگزاری فارس: نشست عصر امروز (سه‌شنبه)‌کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با حضور اردکانیان وزیر نیرو و معاونان وی و همچنین معاون اقتصادی وزیر امور خارجه برگزار شد.

در این نشست کمیته آب و فاضلاب کمیسیون به ریاست محمد دامادی گزارشی درباره طرح تهیه شده برای حل بحران تنش آبی ارائه شد.

در طی گزارش مزبور عنوان شد که جلسات متعددی از ابتدای سال جاری در کمیته با همکاری وزارت نیرو کمیته تشکیل شده است.

این طرح بر اساس ماده ۳۷ قانون برنامه ششم و اختیارات داده شده تنظیم شده که تنش آبی را به حداقل برساند.

در ادامه نشست عنوان شد که در سالجاری ۳۴ میلیون نفر در تنش‌های آبی دچار بحران‌ آب شده و بیش از ۶ هزار و ۷۰۰ روستا دچار مشکل آب بودند که در این روستاها بحران آبی وجود داشت.

دامادی در جلسه امروز به عنوان رئیس کمیته مذکور عنوان کرد که مشکلات آبی موجود در روستاها نهایتا ما را ملزم به این کرد که طرحی تقدیم کمیسیون کنیم.

وی افزود:‌ تنها قسمت احکام بودجه‌ای این طرح مانده که تا دو هفته آینده آن را به کمیسیون ارائه خواهیم کرد.

دامادی همچنین خاطرنشان کرد:‌ در این طرح پیش بینی شده که هزار و ۸۰ میلیون یورو برای آب شیرین‌کن‌ها نیاز داریم؛ ما به آب شیرین‌کن ها برای استان‌های سیستان و بلوچستان و فلات مرکزی خوزستان بندرعباس و نقاطی که بحران آب در آنجا جدی است نیازمندیم. که البته در طرح مزبور این پیش بینی وجود دارد.

در ادامه جلسه همچنین به میزان هدررفت آب هم اشاره و عنوان شد که در طرح مذکور پیش بینی شده اگر در سال اول ۷ دهم،‌ در سال دوم ۷ دهم و در سال سوم ۶ دهم درصد جلوی هدررفت آب گرفته شود مجموعا دودرصد جلوی هدررفت آب را خواهد گرفت.

همچنین در این جلسه بر مباحث ارزی نسبت به حوزه آب نیز تاکید و عنوان شد که آب هم باید به عنوان کالاهای ضروری محسوب شود.

همچنین عنوان شد ۲۵ درصد از مجموع ۶ درصد آب شربی که در اختیار داریم به خاطر فرسودگی لوله‌ها هدر می‌رود.

رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران هم در ادامه تصریح کرد: اگر بتوانیم جلوی هدررفت ۲۵ درصدی آب شرب را هم بگیریم باز می‌توانیم رقمی به آن برگردانیم.

همچنین در بخش کیفی سازی و نیراته عنوان شد که نیترات موجود،‌ شوری آب و نمک زدایی و کیفیت آب را دچار مشکل شده است لذا برای حل این مسئله در طرح ذکر شده ارزش رقمی تعیین شده است؛ در بخش پایداری شبکه نیز رقمی در نظر گرفته شده که ژنراتور تهیه شود.

در موضوع اصلاح شبکه تصفیه خانه‌ها نیز عنوان شد که ۵۸ درصد از منابع آبی کشور در شهرها و روستاها از طریق چاه‌ها اتفاق می‌افتد لذا نیازمند این است که ۱۵۰۰ حلقه چاه را اضافه شود و این در قالب برنامه‌ای است که طی سه سال دیده شده است

در ادامه جلسه به پروژه‌ های نیمه تمام در حوزه آب هم اشاره شد و اعضای کمیته تاکید مطرح کردند که سدهایی که نیمه تمام هستند همه را پیدا کردیم و امیدواریم احکام بودجه را در این بخش احصا کنیم.

دامادی در ارتباط با این مسئله عنوان کرد که پکیج کاملی را برای سه سال آینده آماده می‌کنیم تا بتوانیم بحران آب را مهار کنیم و البته اکنون بارش خوبی نداریم اما اگر با همین شرایط پیش برویم طی ۳ سال اگر بودجه تزریق شده و مجلس همکاری کند ما می‌توانیم بحران آبی کشور را مرتفع کنیم.

تلاش و تاکید اعضا خطاب به وزیر نیرو بر این بود که معضلات و مشکلات آبی استان‌های خوزستان،‌ یزد سیستان و بلوچستان مرتفع شود.

اردکانیان وزیر نیرو نیز پس از استماع گزارش نکات مطرح شده را تایید کرد و عنوان کرد که از آنجایی که طرح مجموعا همکاری بین شرکت مهندسی و کمیته آب و فاضلاب بود مورد قبول است.

وی افزود: باید در بحث ارزی با همکاری نمایندگان کمک شود تا آن را هم تامین کنیم.

اردکانیان در ادامه یادآور شد:‌ با توجه سقوط شدید ارزی امیدواریم این روند ادامه پیدا کند و بتوانیم شاهد تعادل در بازار باشیم.

نهایتا نمایندگانی که مشکلات مربوط به آب حوزه انتخابیه خود را مطرح کرده بودند فرصت دو هفته‌ای را برای پیگیری مسائل به وزیر دادند تا بر این اساس بار دیگر مورد بررسی قرار گیرند.

همچنین در بخش دوم نشست امروز درباره خدمات مهندسی بحث و تبادل نظر شد؛‌ همچنین اقدامات و عملکرد دولت دوازدهم در صدور خدمات فنی و مهندسی و مشارکت در بازسازی کشورهای اطراف بررسی شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • BABAAA

      مسئولان هم که همش جلسه حال جلسه چی فقط خدا داند.
      راستی مسعولان جلسه ای این آب و
      فا ضلاب تهران چی شد ۳۰ سال کار بس نیست.
      لطفا نظر سانسورچی درج گردد. متشکرم

    • Neymar

      خدایی ی چیزه درست تو این مملکت نیس مگه کلا چن میلیونیم که ۳۴تا مون بحران آب داشته باشیم!!!!

    • و

      بعضی هابه مصرف آب وبی رویه ریختن توجه ندارند .....قدر عافیت کسی داند که به مصیبتی گرفتار آید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج