۷۷۹۵۵۳
۳ نظر
۵۰۰۵
۳ نظر
۵۰۰۵
پ

سوریه: رابطه با ایران قابل چانه زنی نیست

«ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه در خصوص ادعاهای آمریکا درباره حضور ایران در سوریه گفت حضور ایران در این کشور در قالب مستشاری و به درخواست سوریه و قانونی بوده و رابطه با ایران قابل چانه زنی نیست.

خبرگزاری ایرنا: «ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه در خصوص ادعاهای آمریکا درباره حضور ایران در سوریه گفت حضور ایران در این کشور در قالب مستشاری و به درخواست سوریه و قانونی بوده و رابطه با ایران قابل چانه زنی نیست.

وی در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک در گفت و گو با شبکه خبری روسیا الیوم تأکید کرد: حضور ایران در قالب هیات مستشاری نظامی به درخواست دولت قانونی سوریه ، قانونی و مطابق اصول دو کشور دارای روابط مستقل و دارای حاکمیت است. این مقام سوری ادامه داد، اما حضور آمریکا غیرقانونی، خصمانه و اشغالگرانه است و در نهایت باید از سوریه خارج شود. بنابراین هیچ ارتباطی میان حضور آمریکا و ایران در سوریه نیست. روابط سوریه با ایران قابل چانه ‌زنی نیست.

المعلم در پاسخ به سوالی درباره روابط با لبنان نیز گفت: روابط دمشق با میشل عون رئیس جمهوری لبنان خوب است. روابط ما با حزب‌الله و حزب أمل و خیلی از گروه‌های سیاسی لبنان خوب است اما کسی که با ما دشمنی کند، با او دشمنی خواهیم کرد.

وزیر خارجه سوریه درباره بازگشت سوریه به اتحادیه عرب نیز تصریح کرد که موضع کشورهای عربی نسبت به سوریه و فضای اتحادیه عرب تغییر کرده و مسئولان عربی از چگونگی بازگشت سوریه به اتحادیه عرب سؤال می‌ کنند.

وی تاکید کرد، آنهایی که درها را بر روی سوریه بسته اند باید این درها را باز کنند آنگاه سوریه نیز درباره ورود یا عدم ورود از این درها تصمیم گیری خواهد کرد.

المعلم درباره کردهای سوریه و مذاکرات دولت این کشور با آنها نیز گفت: مناطق کردنشین سوریه به دنبال جدایی نیستند؛ آن‌ها به دنبال حقوقی هستند که این موضوع از طریق گفت‌و‌گو آنها با دولت مرکزی قابل حل و فصل است.

وی ادامه داد، اما خطر اصلی در این منطقه اقدامات آمریکا است چرا که بدون اجازه وارد سوریه شده و مسئله را پیچیده و کردها را تحریک می‌کند و در مناطق آنها پایگاه های نظامی ایجاد کرده و آنها را مسلح می کند اما حکومت سوریه از هیچ منطقه ای از کشور چشم ‌پوشی نمی‌کند. اگر کردها به سوی رویکرد آمریکا متمایل شوند و مساله جدایی مطرح شود، آنوقت گزینه ای را که هیچ گاه نمی خواهیم به آن برسیم یعنی گزینه نظامی را تخاذ می کنیم.

وی اضافه کرد که کردها باید از تجربه قرن گذشته درس بگیرند که قدرت های جهانی همیشه از آنها سو استفاده و در نهایت آنها را رها کرده اند اما دولت سوریه این رویکرد را نسبت به آنها ندارد.

وزیر خارجه سوریه در خصوص مذاکره دولت این کشور با کردها نیز گفت که این گفت‌و‌گوها به خوبی شروع اما با دخالت آمریکا قطع شد. آمریکا هنگامی که گفت‌و‌گوها شروع شد اقدام به ارسال حجم سنگینی از سلاح به کردهای سوریه کرد و نیروهای کرد با ارتش سوریه در مناطق تحت کنترل آنها در شرق فرات درگیر شدند و این موجب قطع گفت‌و‌گو ها شد.

المعلم در پاسخ به سؤالی در خصوص پایگاه «التنف» که در جنوب شرقی سوریه است و از سوی آمریکا اداره می‌شود، گفت که آمریکا این پایگاه را محلی برای تجهیز داعش و گسیل دادن آنها برای نبرد با ارتش سوریه و طولانی کردن بحران سوریه قرار داده است.

وی درباره روابط سوریه با ترکیه هم گفت که ترکیه خود روابط را با سوریه قطع و ورود تروریست ها به خاک سوریه را تسهیل بخشید اکنون نیز آنکارا باید در این زمینه تصمیم گیری کند و خروج تروریست ها از سوریه را تسهیل دهد.

المعلم اضافه کرد که سوریه به هیچ کشوری تجاوز نکرده و همیشه حسن همجواری را رعایت و در امور کشورهای دیگر دخالتی نداشته است اما کشورهایی که به سوریه تجاوز کرده اند باید در موضع خود بازنگری کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • aria

      نه بابا؟؟ روز به روز دارید پول و کالا های مفت دریافت میکنید اونوقت از چونه زنی هم حرف میزنید؟؟!!

    • بدون نام

      پول مفت جون مفت آشغالا

    • بی نام

      فعلا بچاپ و بخور بعدش که خرتون از پل گذشت یه کاریش میکنین .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج