۷۷۹۷۸۵
۱۲۱ نظر
۵۰۰۸
۱۲۱ نظر
۵۰۰۸
پ

پیروزی حقوقی ایران بر آمریکا در دادگاه لاهه

جلسه دیوان بین‌المللی دادگستری برای بررسی درخواست ایران برای صدور قرار موقت برای آمریکا در اعتراض به تصمیم واشنگتن برای بازگرداندن تحریم‌های یک‌جانبه علیه تهران برگزار شد.

خبرگزاری ایسنا: جلسه دیوان بین‌المللی دادگستری برای بررسی درخواست ایران برای صدور قرار موقت برای آمریکا در اعتراض به تصمیم واشنگتن برای بازگرداندن تحریم‌های یک‌جانبه علیه تهران برگزار شد.

بر اساس مباحث مطرح شده در این دادگاه؛ اقدامات رئیس جمهور آمریکا می‌تواند حق و حقوق ایران را بر اساس تجارت بگیرد. رادیو اکتیوی که ایران تولید می‌کند می‌تواند بر بندهای بی و دی قرارداد مودت که در خصوص امنیت آمریکا هست تاثیر بگذارد. ایران می‌تواند از کمک‌های انسان دوستانه بهره مند بشود. ایران می‌تواند به موارد انسان دوستانه مثل واردات دارو، مواد کشاورزی، مواد غذایی که ایران بر رفاه مردمش تاثیر گذارد و حتی وارنتی آن‌ها بهره مند باشد.

هم‌چنین آمریکا بر اساس تعهداتش ذیل پیمان مودت، باید به نحوی مقتضی هر مانع بر آمده از دستور ۸ می ۲۰۱۸ بر صادرات آزاد دارو و تجهیزات پزشکی، محصولات کشاورزی و قطعات و تجهیزات یدکی هواپیماهای مسافرتی از جمله تعمیرات و گارانتی و بازرسی لازم برای ایمنی هوانوردی را رفع کند.

بخشی از حکم دادگاه بین المللی دادگستری لاهه

پیروزی حقوقی ایران بر آمریکا در دادگاه لاهه

در صدور مجوز مبادلات مالی و انتقال پول مرتبط با اقلام فوق‌الذکر نباید هیچ مانعی ایجاد شود. طرفین باید از هر اقدامی که مناقشه را تشدید کرده و یا دامنه آن را گسترش داده و حل مناقشه را دشوارتر کنند، خودداری کنند. تدابیر فوق الذکر موقت هستند و تا زمان حصول رأی نهایی دیوان، برای طرفین الزام‌آور خواهند بود.

در این دادگاه؛ دیوان بین‌المللی دادگستری با تاکید بر این‌که این دادگاه نیاز به احراز کامل صلاحیت خود برای صدور قرار موقت به منظور لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران ندارد اعلام کرد: ایران حق دارد از پیغام مودت برای شکایت علیه این تحریم‌های واشنگتن استفاده کند.

دیوان بین‌المللی دادگستری که اعلام نظر خود را در خصوص بررسی شکایت ایران علیه تصمیم مه 2018 آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه تهران را انجام داد، تایید کرد که تحریم‌های واشنگتن علیه تهران خسارات جبران‌ناپذیری را برای مردم ایران ایجاد می‌کند و واشنگتن باید هرچه سریع‌تر این تصمیم خود را به گونه‌ای مورد بازبینی قرار دهد که محدودیت‌های اعمال شده بر ایران موجب بروز خسارات جبران‌ناپذیر برای مردم این کشور در حوزه تامین دارو، کشاورزی و حمل و نقل هوایی نشود.

دادگاه لاهه تایید کرد که در این مرحله این دیوان نیازی به احراز کامل صلاحیت خود برای صدور قرار موقت لغو تحریم‌های واشنگتن علیه تهران ندارد اما ایران حق دارد در اینجا از پیمان مودت برای شکایت علیه این تحریم‌های واشنگتن استفاده کند.

دادگاه همچنین اعلام کرد که حق و حقوق آمریکا در این میان تضییع نشده و دیوان بر مبنای قوانین این دادگاه باید بر اساس تصمیم نهایی خود رایی را اعلام کند که حق و حقوق ایران را در نظر بگیرد.

دادگاه لاهه همچنین اعلام کرد بر مبنای ماده 75 قوانین دادگاه به طور مشخص در پرونده پیش رو با توجه به درخواست ایران بر مبنای شرایط پرونده، متوجه این است که آمریکا بر مبنای قرارداد مودت باید از برخی از تصمیمات خود در ماه مه صرف نظر کند که بر نیازهای بشردوستانه ایران شامل تامین دارو و درمان، تجهیزات کشاورزی، حمل و نقل هوایی شامل تامین قطعات صرف نظر کند.

دادگاه در ادامه با تاکید بر اینکه هیچ پرسشی درباره صلاحیت دیوان برای بررسی پرونده موجود وجود ندارد، اعلام کرد: آمریکا باید تضمین بدهد برخی مجوزهایی که به این موضوعات مربوط می‌شود را محدود نکند. دادگاه می‌داند که ایران درخواست بررسی برخی دیگر از این تصمیمات آمریکا را دارد.

دیوان بین‌المللی دادگستری همچنین تصویب کرد آمریکا باید متعهد به قرارداد مودت باشد و هر محدودیتی که بر مبنای تصمیم مه 2018 متوجه تامین دارو، کشاورزی و قطعات و خدمات لازم مربوط به صنایع هوایی ایران می‌شود را برطرف کند. قضات دادگاه معتقدند که آمریکا باید مجوزهای لازم و راهکارهای مالی را برای تامین کالاهای ذکر شده ارائه دهد.

همچنین بر اساس رای کامل قضات دادگاه هر دو طرف باید از اعمال و اقداماتی که اختلافات را بیشتر و حل و فصل موضوع را سخت‌تر می‌کند پرهیز کنند.علاوه بر این هنوز بیشترین تلاش‌ها برای حل و فصل این مساله میان دو طرف انجام نشده است.

دادگاه لاهه علاوه بر این از وزارت خزانه‌داری آمریکا خواست تا این مسائل شامل دارو، تجهیزات درمانی و حمل و نقل هوایی ایران را که منجر به خسارات غیر قابل جبران و خطراتی برای شهروندان ایرانی می‌شود در نظر بگیرد؛ چرا که تصمیمات ایالات متحده خطری را متوجه شهروندان ایران می‌کند که غیر قابل جبران خواهد بود.

دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ)که بیشتر با نام دادگاه لاهه شناخته می‌شود روز چهارشنبه (امروز) طی حکمی رای خود را درخصوص شکایت ایران از آمریکا در ارتباط با تصمیم دولت واشنگتن برای اعمال مجدد تحریم‌های غیرقانونی یک‌جانبه علیه تهران ، متعاقب تصمیم ۸ می ۲۰۱۸ دولت آمریکا مبنی بر خروج یک طرفه از برجام صادر کرد .

دولت جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۲۵ تیرماه ۱۳۹۷ در واکنش به اقدام دولت آمریکا در اعمال مجدد تحریم‌های غیرقانونی یکجانبه علیه تهران ، متعاقب تصمیم ۸ می ۲۰۱۸ دولت واشنگتن جهت خروج یک طرفه از برجام ، شکایتی را علیه این کشور با استناد به نقض مفاد عهدنامه ۱۹۵۵ مودت، روابط اقتصادی و حقوق کنسولی میان دو کشور، نزد دیوان بین‌المللی دادگستری به عنوان رکن اصلی قضایی سازمان ملل متحد مطرح و ثبت کرد .

دولت جمهوری اسلامی ایران هم زمان با ثبت این شکایت از دیوان بین المللی دادگستری درخواست کرد با توجه به آثار مخرب زیان بار و جبران ناپذیر این تصمیم دولت آمریکا در اعمال و تشدید تحریم‌های یک‌جانبه که نقض صریح مفاد و ترتیبات عهدنامه ۱۹۵۵ به شمار می‌آیند، با صدور قرار موقت خطاب به آمریکا، این دولت را ملزم به توقف اجرای تصمیم غیرقانونی خود تا زمان صدور رای نهایی کند .

شکایت دولت جمهوری اسلامی ایران علیه آمریکا نزد دیوان از این رو صورت گرفته است که در عهدنامه ۱۹۵۵ تصریح شده است که هر یک از طرفین می توانند اختلافات ناشی از تفسیر یا اجرای این عهدنامه را به دیوان بین المللی دادگستری ارجاع دهند، چراکه عهدنامه مذکور کماکان معتبر است و هیچ یک از طرفین تاکنون از ترتیبات پیش‌بینی شده در آن جهت فسخ عهدنامه استفاده نکرده‌اند، به عبارتی عهدنامه تا زمانی که یکی از طرفین فسخ آن را اعلام نکنند، معتبر باقی خواهد ماند.

عهدنامه ۱۹۵۵ برای طرفین معاهده متضمن تعهداتی در حمایت از اتباع یکدیگر در قلمرو سرزمین طرف دیگر از جمله در زمینه واردات و صادرات، نقل و انتقالات پولی، رعایت حقوق و منافع مکتسبه و منع رفتار تبعیض‌آمیز و همچنین آزادی تجارت میان دو سرزمین است.

آمریکا پیش از این در دعوای مربوط به تسخیر لانه جاسوسی در تهران (۱۳۵۸) و جمهوری اسلامی ایران در دعوای سکوهای نفتی ۱۳۷۱مبنای شکایت خود را از نامه مذکور اعلام کرده بودند و دیوان نیز بر مبنای آن، ضمن احراز صلاحیت خود به دعوای طرفین رسیدگی کرده است.

ایران همچنین در سال ۲۰۱۶دعوایی را علیه آمریکا به دلیل ضرب و توقیف اموال بانک مرکزی به استناد عهدنامه مذکور مطرح کرده که فرآیند قضایی آن در مرحله احراز صلاحیت است و طبق برخی از اخبار منتشر شده در ماه جاری جلسه استماع دعوی ایران در ارتباط با مصادره اموال بانک مرکزی از سوی دولت واشنگتن در این دادگاه بین‌المللی برگزار می‌شود .

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خب؟!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خب به جمالت!!!

      • احمد

        حسن گفته دلار آمریکا رو دستمال کاغذی میکنم...درود بر پرزیدنت روحانی

      • Mohamaad

        آقای احمد دستمال کاغذی یعنی دلار زیر هزار تومن بنظرت همچین چیزی میشه ؟؟؟

      • بدون نام

        یعنی دیوان لاهه هم به نفعمون رای بده باز یه عده تو کشور خودمون راضی نمیشن!

      • بدون نام

        این حکم هیچ فایده ای برای ایران نداشته برای آمریکا ی فایده داره اونم اینکه دموکرات ها اینو پتک میکنن میکوبن سر ترامپ توی سیستم آمریکا بالاتر از دین و مردم و آزادی قانون نشسته البته قانون خودش نه بین الملل ولی بازم تاثیر داره این رای حقوقی

      • بدون نام

        قانون آمریکا چپاول ملتهای دیگه اس.قانون جنگل! خاک بر سر شیفتگان آمریکا

      • بدون نام

        پمپئو ی احمق تصور کرده اگه امروز از پیمان مودت خارج شه دیگه هیچ تعهدی نداره. دولت آمریکا در مورد اتفاقاتی که تا امروز افتاده محکوم و مجازات میشه چرا که تا امروز در این پیمان قرار داشته و ملزم به رعایت اون بوده. علاوه بر این طبق توافق نمیتونه هر وقت دلش خواست از پیمان خارج بشه و باید یکسال قبل اعلام کنه و بنابراین سریعترین زمانی که میتونه از پیمان خارج شه یکسال دیگه است.
        چقدر احمقند که فکر میکنند با خروج از یک پیمان دیگه حق دارن هر غلطی که خواستند بکنند

      • محمد

        عهد نامه مودت دارند !!!!!!!!!!

      • همین دیگه...

        اونچنان دلار رو دستمال کاغذی میکنم!
        همین دیگه ...

    • پرستوی مهاجر

      ما هم تازه داریم یاد می گیریم که به جای یاغی گری و شعار مرگ بر این و اون از طریق قانون به حق و حقوقمون دست پیدا کنیم... البته شعار "مرگ" هیچوقت تمومی نداره چون با تار و پودِ شخصیت یه عده عجین شده...

      پاسخ ها

      • شماها میترسید

        شماهامیترسید پون جیره خور امریکاهستید

      • بدون نام

        مرگ باید ادامه پیداکند

      • کاوشگر فضایی

        وقتی میگیم مرگ بر امریکا ، یعنی مرگ بر استعمار امریکا ، مرگ بر دیکتاتوری امریکا ، مرگ بر جنگ افروزی امریکا ، مرگ بر جنایات امریکا نه مرگ بر مردم امریکا .. . مردم امریکا خود قربانی جنایات دولت صهیونیستی امریکا هستند ...

      • بدون نام

        کاوشگر فضایی تا باشه از این قربانی ها، من میخوام قربانی باشم، جون مادرتون منو قربانی کنید

      • بدون نام

        یاغی اصلی همون آمریکاست که با قدرت اقتصاد و نیروهای نظامی اش کل جهان رو نابود کرده .لاهه هم چون به قدرت آمریکا وابسته نیست و مستقله به نغع ایران حکم صادر کرد ! و البته امریکا به یاغی گریش ادامه میده و حتی دارو رو از مریض دریغ میکنه.برده های اینترنتی اش هم از جنایتش دفاع می کنند!!!

      • محمد حسین

        هویت اینها با هوچی گری شکل گرفته اگر یک روز بخوان این کار ها را کنار بگذارن دیگه خودشون نیستن

      • بدون نام

        آمریکا حکم این دادگاه رو نقض می کنه تا امثال تو بفهمید چرا می گوییم مرگ بر آمریکا!

      • بی نام

        اگه مسلمونی پس حتما ميدوني تولی و تبری یکی از اصول دینته

      • بدون نام

        دقیقا از سیاست فقط شعار و هوچیگری میفهمن

      • محمد

        اقای کاوشگر هر حرفی باید واضح باشه نه اینکه شما بخواهید انا تفسیر بکنی .ایا شما می توانی به یه نفر بگویی بمیر بعد تفسیر کنی ?خودت می دانی حرفت مبنای عقلی و شرعی نداره .فقط تعصب داری انصاف نداری

      • محمد

        اقای کاوشگر هر حرفی باید واضح باشه نه اینکه شما بخواهید انا تفسیر بکنی .ایا شما می توانی به یه نفر بگویی بمیر بعد تفسیر کنی ?خودت می دانی حرفت مبنای عقلی و شرعی نداره .فقط تعصب داری انصاف نداری

    • بدون نام

      پس...همه چی ارزان میشه
      جون حسن

    • بدون نام

      یعنی سقوط بیشتر دلار. باید آمربکا تحریم های ناحقشو کننار بذاره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پیمان مودت بین ایران و آمریکا مضحکه وقتی ایران چهل سال پرچم آتش میزنه و مرگ میفرسته. آمریکا خیلی بزرگواری کرد تا حالا از این پیمان خارج نشده بود

    • امی

      خب الان خوبه یا بد

      پاسخ ها

      • شهاب

        کاش آفریدگار محترم بیاد یه سوت بزنه بگه نیمه اول تموم شد زمینا عوض ما بقیه عمرمونو بیافتیم وسط اروپا

      • امین راد

        میریم اونجا رو هم به گند میکشیم

      • بدون نام

        آخ امین راد از ته ته دل من گفتی، قربون دهنت

    • جعفر

      حالا چطور میشه مثلا همش دروغ تحویل این مردم خدا زده میدید پیروز شده یعنی دیگه گرونی ول میشه

    • کاردوک

      خب که چی؟
      مثلا میخوان آمریکا رو مجبور کنن به نفع ایران کار کنه؟
      همه دنیا میدونن که امریکا هر کاری بخواد میکنه و هیچکسم نمیاونه جلوشو بگیره و هر وقت که حال کنن از هر قراردادی که بخوان میان بیرون و میزنن زیرش.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        إمریکا غلط میکنه هر کاری بخوات میکنه مشت توی دهنش میزنیم

      • بدون نام

        همه دنیا می دونند آمریکا قلدره بجز این احمقهایی که در ایران عشق آمریکا هستند!

      • بدون نام

        فقط شعار می دهید

      • همین دیگه...

        1301
        چی میگی ؟
        چ مشتی؟
        بابا بسه دیگه !
        موشکا رو یاد آوری میکنم!مشت زدن؟اینه؟!مشت میزنم...خخخ

    • بدون نام

      مهاجر .شما مثل اینکه در ایران نیستی و اصلا فهم ودرکت در برابر امریکای جنایتکار متوجه نمی شوی. صدها بار مرگ بر آمریکا تا کور شود هرآنکه نتواند دید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فعلا که معلوم کیه داره کور میشه و دودش تو چشه کیا میره

        گه این همه سال برای اثبات این راه غلط کافی نبوده
        تا ابد هم کافی نیست
        بقول خدا توی قرآن مشکل چشمهای بعضی ها نیست که نمیبینه قلب هاشون که نمیبیه
        امیدوارم اینبار دیگه سانسور نشه

      • توحیدی

        فگرنکنم شکایت شما تاثیری داشته باشد

      • بدون نام

        اشتباه مثبت زدم درود بر امریکا تا چند سال دیگه جون میکنین شماها؟؟؟؟ تهش باید برین زیر نظر امریکا

      • بدون نام

        شاید همه مثل تو حقیرانه فکر نکنن 5:30

    • بدون نام

      این مرگ مرگا رو اونایی میگن که هنوز تو عقده های بﭺه گی شون گیر کردند وگرنه آدم حسابی با رفتارش قدرتشو نشون میده...

      پاسخ ها

      • آرمان

        خوب شما بدل نگیرید همه که مثل شما( تو ) فهمیده و اروپایی نیستن بابا

    • ABTM

      انشااله خبرهای خوب در راه است

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ها بوگو بگو خوب خبرای خوبتو

    • سید رسول

      تو که معنی این شعارها را نمیدانی بهتر است که معلوماتت را بیشتر کنی تا بفهمی برای چه چیزی انتقاد میکنی

    • ali.niaki

      با این حکم آمریکا میره توی اتاقش و به کارای بدی که کرده فکر میکنه!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خخخخ
        دمت گرم

    • s.a.m

      بیچاره ترامپ داره از ترس میمیره میگه الانه بیان دستبند بزنن ببرنم

      پاسخ ها

      • علی حاتمی

        خداوند این وطن فروشان را نابود کنه ان شاالله

      • بدون نام

        اگه مرگ فرستادیم فقط به دشمنان فرستادیم،ای کسانیکه ادعای ایرانی دارید ولب بی غیرت هستید نسبت به کشورتون،گرونیه بیشتر خود مردم باحرس و ولع اضافه کردن، اکثرن قشر پولدار

      • بدون نام

        بیچاره طرفدار ترامپ که در این عمر دو روزه اش یک مزدور بی جیره مواجب و حقیره.خدا کنه جهان دیگری باشه و از آدم تقاص بکشند

      • بدون نام

        زندگی دو روز نیست و 120 ساله ! بعد نیست دست از سر ترامپ بردارید به مشکلات مردم خودمون فکر کنیم

      • بدون نام

        صد و بیست سال مال اون دنیاپرستهاییه که دوست ندارند بمیرند وگرنه از بعد پنجاه سالگی بدن انسان به طرز واضحی افت میکنه.البته شکم چران ها در همون پنجاه سال اول هم مستعد انواع مرضها هستند!

      • بدون نام

        کاربر 14:25! لطفا کمی فکر کن بعد حرف بزن ! مرگ و زندگی دست خداست !

      • بدون نام

        خدا شکم چرانی رو جز گناهان کبیره دونسته خب!

      • بدون نام

        یعنی اون همه میلیارد میلیارد اختلاسم ترامپ باباشون بوده تو ایران ؟

      • همین دیگه...

        1441 عزیزم
        اگه 1425 فک میداشت که آخه ....خخ

    • بدون نام

      مرگ بر شاه خائن بانی پیمان مودت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پهلوی ها فعلا با سعودی ها ائتلاف کردند تا موجودیتی به نام ایران رو نابود کنند

      • بدون نام

        شاه مرده دیگه مرگ لازم نداره !

      • بدون نام

        بجز مرگ گفتن کار دیگه ای بلدید ؟

    • م م

      به نکته خوبی اشاره کردید ما شعار دادمون ترس به جهان انداختیم کسی با ما دوست نیست باید دشمنی داریم رو نکنیم در واقع این سیاست را کنار بگذاریم ما با آمریکا دشمن هستیم ولی با سیاست

    • مهدی فدایی

      امام حسین فرمودندد اگر دین ندارید لااقل ازاده باشید

      به جای این صحبتها به فکر یک عده مردم ضعیف باشید که زیر دست پا دارن له میشن
      کل یوم عاشورا و کل ارضن عاشورا

      و یک عده روز به روز گردن کلفتر میشن هرچه سریعتر اقدام کنید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اسممون مسلمونه ! در یک کشور مسلمون هم زندگی می کنیم ! اما در فساد و اختلاس کم کم داریم سرآمد می شیم !

      • بدون نام

        کاربر12:41
        کل ارضن عاشورا؟؟؟؟!!!
        به حق حرفهای نشنیده...

    • سعید

      خدا لعنت کنه همه دزدها هر جا باشن

    • سعید

      خدا لعنت کنه همه دزدها هر جا باشن

    • بدون نام

      انشاله اینا دارن یک کارهایی میکنن دلار به زودی سقوط میکنه خاک برسر دلال دزد جماعت برید به درک دلالهای شکر خور

    • بدون نام

      دلال بنگاه مسکن و ماشین دلار دزد و بی پدر مادرهستن برید به درک

    • محمدرضا بختیار

      ولی فقط در مورد کمک های بشر دوستانه و خرید لوازم یدکی و حیاتی مانند لوازم هواپیما بیانیه صادر شده است تحریم یکطرفه و دوطرفه و پول و حساب کجاش بود تفسیر حکم هستش حتما!!!

    • 7

      ایا حکم لاهه رو قیمت دلار تاثیر داره؟

    • ولادمیر پوتین

      لامصب این پیمان مودکه اسمشو اوردین و بش استناد کردین که مال زمان شاه الدنگه اونم تازه لانه جاسوسیشم که فتح کردیم

      پاسخ ها

      • بابک امینی

        حالا بزار تو هم دلمون دوروز خوش باشه دلار ارزون شده

    • علی

      فان مع العسره یسرا فا ان مع العسره یسرا

    • بدون نام

      این رای مهمه.درسته که تحریم ها کنار نمیرن و آمریکا هر کاری بخواد میتونه بکنه،اما دست ایران رو برای واکنش و اقداماتی که در آینده می خواد انجام بده باز میکنه.۱۲بار تایید سازمان انرژی اتمی و این رای در کنار هم نتیجه مهمی برای اقدامات ایران در آینده است.اگر اروپا منافع ایران رو در برجام تامین نکنه و ایران واکنشی نشون بده حق با ایران است.

    • بدون نام

      چه پیروزی چه اشی چه کشکی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همش خرافات خودمون خرابیم ایران ما به دوره عوام زده شده باید خودمون درست کنیم

    • بدون نام

      این فقط یک حکم حقوقی و هیچ ضمانت اجرایی نداره الکی شلوغش نکنین هیچ چیز عوض نشده

    • احسان

      دنیا دهکده جهانی شده ...اونایی که هنوز فکر میکنید با تعصب بیجا میتونیم کاری کنید برید تو غار زندگی کنید بهتره...هرچیزی راهکار قانونی خودشو داره

    • من مادرم

      خدایا یعنی میشه این تحریم ها بر داشته بشه ویه دونه پسرم خوب بشه یاامام زمان همه مریض ها رو شفابده هیچ مادری دل نگران بچش نباشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        انشاءالله خدا سلامتی بده و سایتون بالا سر فرزندتون باشه

      • بدون نام

        مادر جان
        انشالله که پسرتان صحیح و سلامت میشه
        اینایی هم که رای منفی دادن همونا هستن که نونشون تو مرگ
        بر این و اون گفتن هست و خوشبختی مردم بدبختی اوتاست

      • بدون نام

        ببخشید رای منفی رو کجا داند؟!

    • فرزاد مخصوص

      احسنت به دادگاه لاهه هلند باید برای ما الگو باشه همه میگفتن آمریکا دادگاه را خریده اینجوری نیست برادر

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خدا نجات بده

    • بدون نام

      سلام درست است که دادگاه بین المللی لاهه رای به نفع ایران صادر کرد ه ولی آمریکا گوشش به این حرفها بدهکار نیست وقلدری میکند و تمام تعهدات بین المللی رانقص میکند و تمام دنیا باید فکری به حال این کار کنند

    • محموذ

      آمریکا رای دادگاه لاهه رو به رسمیت نمشناسه ترامپ کار خودشو میکنه

    • بدون نام

      تقریبا به هیچ است

    • بدون نام

      امریکا امریکا ما اول خودمون درست کنیم بعد مرگ تو امریکا کنیم اول دست کجا دست راست بشن هدفا خدمت به مردم بشه انسانیتا بیاد بعد مرگ تو امریکا همه چی سازو بازه اندکی دمش درازه

    • بدون نام

      لعنت به کسانی که دانسته و خودخواسته باعث نابودی این مملکت میشوند و چه باشعارهاشون وچه با رانت بازی هاشون و چه با خوردن بیت المال و حق ملت بدبخت و چه باکارهاشون که باعث تحریم از سوی آمریکا و جامعه بین الملل میشون تا در آب گل آلودی ثروت اندوزی کنن لعنت به ....

    • محسن

      الان دبگه همه چی درست میشه؟؟؟ دبگه امربکا کوتاه میاد...تحربما لغو میشه..من چشمم اب نمیخوره ابنا بازیه تو کت ترامپ نمیره

      پاسخ ها

      • مامان محمد وزهرا

        اول باید حس نوعدوستی تو کت مردم خودمون بره الان خونه خیلی ها شده انباراحتکار ازدلار وماشین تا پوشک بچه و...

    • محسن

      یادمون باشه دوستی یعنی دادن دارو ،مواد غذایی وکشاورزی،
      سر فصل جدید دوستی رو نوشتن،

    • ناشناس

      دادگاه لاهه ضمانت اجرایی نداره.چرا کسی اینو نمیگه.حکم شورای امنیت که نیست که

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ضمانت اجرایی هم که نداشته باشه ولی خیلی حسن داره یکیش اینه که در دنیا حق بودن حرف ایران ثابت میشه و تحریمهای ظالمانه امریکا علیه ایران رسوا میشه

    • حامد

      آمریکا قول و قرار حالیش میشه آخهه..عادت کرده به قلدری ولی استکباری ماندگار نیست بعد از دو سال مذاکره همه ای تعهداتشو زیر پا گذاشت .دنیا در حال تغییرات زیادی ایشالههه

    • بدون نام

      آمریکا زبون نفهم حرف هیچ نهادی رو قبول نداره

    • بدون نام

      خداوند بیامرزد کسی را که این پیمان مودت را نوشت که آمریکا به همه زیرکی هایش نمی تواند از زیر آن در برود. خدا پدرش را هم بیامرزد.

    • بدون نام

      دم دادگاه لاهه گرم که به دین و پولو و پارتی بازی و ژن خوب و .... حق رو میگه و عمل میکنه

    • بدون نام

      اصلا این چیرها ضمانت اجرایی ندارد و دستش جایی بند نیست ...

    • بدون نام

      ترامپ که ارزشی برای اینگونه آرا و سازمانهای بین المللی و توافقات جهانی قائل نیست

    • بدون نام

      حالا برفرض اینکه ایران برنده دادگاه شد چه ابزاری داره که پول و اموالشو از آمریکاه پس بگیره؟

    • بدون نام

      چرا الکی خوشحال می شید !؟ رای این دادگاه فقط برای لغو تحریمهای دارویی و کشاورزی و حمل ونقل هوایی هستش ! چه ربطی به بقیه تحریمها داره ؟

    • بدون نام

      باز هم الهی شکر .
      این خبر از سقوط دلار شیرین تر بود .

    • غ لوم

      خدا رحمت کنه اون کارشناس حقوقی رو که این پیمان رو بست که هنوز که هنوز ه ایران در مجامع حقوقی وبین المللی میتونه ازش بهره بدداری کنه.

    • بدون نام

      با تشکر از همه کسانی که در این راه تلاش کردند, ایران باید فورا تمام خسارت هایی که به ایران و ایرانیان وارد شده را حساب و از شیطان بزرگ طلب غرانت کند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        الان که وقت اداری تموم شده برو فردا بیا!!

    • بدون نام

      واقعا دل مسیولین برای دارو و چیزای دیگه میسوزه ؟پس چرا راه درست و ارامو انتخاب نمیکنن؟

    • alisouri

      ای نامردا خودشون فهمیدن که این اتفاق قرار بیفته و زودتر دلار ها رو فروختند بعدش نوبت به مردم سود جو رسید که بیشترشون ضرر کردند . البته باعث خوشحالیه اما کاش این بالا بالایی ها هم تو این ضرر شریک میشدند.

    • بدون نام

      خیلی جالبه ! برای اثبات حقانیت باید به پیمان سال 1955 متوسل بشیم ! پیمانی که مربوط به حکومت قبل است !!

    • سعید

      لاهه کیلو چند ؟؟

    • بدون نام

      موقعی اقتصاد ایران خوب شد وبیکاری کم شد متوجه می شویم که تحریم برداشته شده مرگ بر آمریکا دروغ گو

    • علی حسینی

      سلام ببخشین ما میگیم مرگ بر ال سعود چطوره بجای مرگ بر امریکا بگیم مرگ بر دونالد درامب و حزب جمهوریخواه امریکا البته بوقتش مرگ بردموکراتهاهم بگیم پیشنهاد خوبیه نه خخخخخ

    • علی حسینی

      برادری که که خودت و مسلمون میدونی الان اقلیت مسلمان چین دارن توسط رژيم جنایتکار وسفاک این کشور قتل عام میشن مسلمانای برمه همچنین چ کشوری بجز چین و روسیه مدافعین این کشور هستن پس اگه مسلمونی واقعیت و بگو اینهمه که ما از روسیه ضربه خوردیم کشورماروبه نابودی کشاند وبه رژيم جنایتکار صدام کمک کرد حتی امریکاهم نکرد پس خواهشا واقعیت و بگو

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بیشترین کمک به صدام در جنگ با ایران از طرف امریکای جنایتکار بود بفهم

    • بدون نام

      دشمنی دو طرفه است .و ادامه دارد تا یک طرف کوتاه بیاد یا شکست بخوره یا صلح کنن .راه دیگه ای وجود نداره ..ما باید بجای مرگ بر امریکا بگیم مرگ بر ترامپ . اونجا هم مثل ما مردم رو اسم کشور شون حساسن و همین ترامپ هم یکی از اوناست که زمان جوانیش مرگ بر امریکا شنیده و عقده ای شده

    • بدون نام

      باز شوآف کدوم پیروزی وجهه اجرایی نداره یعنی پشم یعنی دو سه سال هزینه های میلیون دلاری و آخرش پشم .

    • aria

      میخواین آمریکا رو هم مثل ایران بدبخت کنید؟؟

    • کاسب برجام

      ضمانت اجرایی احکام لاهه محل تردید جدی است و بسیاری از کارشناسان حوزه بین‌الملل این احکام را صرفا با کارکرد سیاسی می‌دانند بدون آنکه الزام‌آور باشد.
      دولت آمریکا در واکنش به حکم این دادگاه، آن را «بی‌ارزش» خواند. دولت آمریکا همچنین بار دیگر اعلام کرد: این نهاد در موضوع تحریم‌های ایران صلاحیت رسیدگی به پرونده را ندارد.
      نگاهی به سخنرانی دونالد ترامپ در سازمان ملل به خوبی این موضوع را نشان می‌دهد. ترامپ به طور آشکار در این زمینه می‌گوید صلاحیت قضایی لاهه را قبول ندارد. رئیس جمهور آمریکا در بخشی از سخنان خود درباره خروج آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد توضیح داد:«ما از شورای حقوق بشر خارج شدیم و تا زمان اجرای اصلاحات واقعی به آن باز نمی‌گردیم.

    • v

      والا همه دنیا ب مردم ایران حق بدن بالا دستی های کشور خومون نمیذارن حقی بهمون داده بشه و برسه

    • aria

      اینجا چه خبره؟؟؟ من یه کامنت دیگه اینجا گذاشتم که تاییدش نکردید بعدش یه کامنت دیگه که یه جا دیگه گذاشته بودم رو آوردید اینجا گذاشتید؟؟!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج