جاباما
۷۷۹۸۸۹
۲ نظر
۵۰۰۳
۲ نظر
۵۰۰۳
پ

پرسپولیس چگونه السد را از پای در آورد؟

کارشناس فوتبال ایران اعتقاد دارد استراتژی های برانکو در هردو نیمه باعث شده تا پرسپولیس برنده دیدار با السد باشد. او تحلیل جالبی در این خصوص دارد.

ورزش‌سه: جلال چراغپور یکی از کارشناسان باتجربه ای محسوب می شود که همواره آنالیز ها و تحلیل های فنی اش راهگشا و زبانزد است. او حالا که پرسپولیس با اقتدار السد قطر را در نیمه نهایی لیگ قهرمانان شکست داده، تحلیلی منطقی و البته جذاب از نوع بازی تیم برانکو ایوانکوویچ ارائه کرد. چراغپور در این باره تحلیل خود را بیان کرد که در ادامه آمده است:

ژاوی نماینده فوتبال پاس محور قطری ها است

السد قطر در ماه های گذشته چند مسابقه با تیم های ایرانی انجام داده و در چنین شرایطی روش بازی کردن آنها را می شد تعقیب و پیدا کرد. مطلبی که به ما می رسد، نکته دقیق و ظریفی از علاقه مردم حاشیه خلیج فارس و به خصوص قطر به فوتبال پاس محور است.

قطری ها فوتبال با محوریت پاس را دوست دارند و به همین خاطر است که ما ژاوی را در مرکز این تیم می بینیم. شاید اگر محور علاقه مردم فرار و دریبل زدن بود، هافبک دیگری در مرکز هافبک السد بازی می کرد. به عبارت بهتر ژاوی نماینده تفکر فوتبال پاس محور در السد قطر است. آنها با پاس حمله می کنند و موفق به گلزنی می شوند.

السد مثل من سیتی بازی می کند

تفکر پاس محور در السد قطر با یک اتفاق دیگر در این تیم عجیب شده است. تفکری به نام بازی با توپ مرده؛ یعنی توپی که گیرندگان آن همه نیروی توپ را می گیرند. درست مثل فوتبالی که بارسلونا بازی می کند. آنها با توپی که نیرویی ندارد پاس های کوتاه به هم می دهند و از همین طریق حمله می‌کنند.

وقتی تیمی به این سبک بازی می کند، هرقدر تیم مقابل برای قطع کردن توپ ها بیشتر تلاش کند، خودش را بیشتر در یک گرداب می اندازد. تیم هایی مثل السد قطر سبکی از فوتبال به نام «ددبال» را اجرا می کنند. یعنی اول توپ را می کشند و بعد پاس می دهند. پاس هایی که بشدت دقیق است. من سیتی هم اینطور بازی می کند چون گواردیولا خالق این سبک از فوتبال است. السد با همین تفکر توانستند استقلال را در تهران شکست دهند.

استراتژی پرسپولیس پاس های ژاوی را خنثی کرد

در بازی شب گذشته پرسپولیس و السد قطر برانکو و کادرفنی‌اش به این نتیجه رسیدند که برای مقابله با فوتبال پاس محور از استراتژی ای به نام «حفظ توپ در مقابل» استفاده کنند. در این شیوه تیم عقب نشینی نمی کند، پرس نمی کند و دوندگی بیهوده ندارد. دیشب برای اولین بار بعد از چند سال دیدیم که پرسپولیسی ها صحیح می دوند و ظاهرا فهمیده بودند دوندگی بیش از اندازه روی فوتبالی که اصطلاحا ددبال نامیده می شود، نتیجه نمی دهد.

استراتژی پرسپولیس طوری بود که هرگاه توپ را از دست می داد، پرس نمی کرد و دوندگی زیاد نداشت. آنها زمانی که توپ را می دادند، به پست های سازمانی که برایشان تعریف شده بود، برمی گشتند و با لایه های دفاعی خود را با پوشش مناسب، زاویه مناسب و جمع شدن به اندازه کافی می بستند.

در این شرایط عملا پاس های ژاوی دیگر نیش دار، گزنده و آسیب زننده نبود. اگرچه در طول ۹۰ دقیقه چند پاس خطرناک ارسال کرد اما به اندازه بازی تهران با استقلال موثر نبود.

محوریت نیمه دوم دیگر ژاوی نبود

کادرفنی السد وقتی با استراتژی پرسپولیس در نیمه اول مواجه شد، یک شیوه را در تیمش تغییر داد. فریرا سرمربی السد دستور پابه توپ شدن، دریبل آزاد و فریب آزاد را صادر کرد و به این ترتیب در نیمه دوم یک فوتبال دیگر را شاهد بودیم. محوریت بازی نیمه دوم السد دیگر ژاوی نبود و دریبل فردی، عبور و شوت زدن در دستور کار قرار گرفت.

البته تا بازیکنان و مربیان پرسپولیس متوجه تغییر استراتژی السد بشوند، چند صحنه خطرناک روی دروازه شان ایجاد شد که بیرانوند با عملکرد فوق العاده آن را خنثی کرد. یکی از توپ ها هم مستقیم به بیرون زده شد.

بونجاح چگونه مهار شد؟

یکی از جزییات کار درباره مواجهه با فوروارد خطرناک السد به نام بونجاح بود. کادرفنی پرسپولیس برای مهار این بازیکن یک کار جالب انجام داد و آن هم نزدیک شدن شجاع خلیل زاده و سیدجلال حسینی به یکدیگر بود. اولین بار بود که خلیل زاده و حسینی اینقدر نزدیک به هم بازی کردند. از طرف دیگر به سیدجلال حسینی اجازه باز شدن به سمت راست(که به آن عادت دارد) داده نشده بود.

سیدجلال در مرکز دفاع می ماند و در مواقع لازم به کناره ها می رفت. دستور سوم برانکو هم این بود که هر سمتی تیم حریف حمله می کند، مرکز دفاع این تیم ۳ نفره شود و مانع از هجوم حریف باشند. تجمع در هسته مرکزی خط دفاع برای مهار بونجاح بود. به این ترتیب که پرسپولیسی ها بدون خطا، جنگ انفرادی و کارت گرفتن توانستند او را از بازی خارج کنند.

پرسپولیس هوشیارانه برد

به طور کلی پرسپولیس با بازی هوشیارانه و استراتژیک در نیمه اول برای بی اثر کردن پاس های ژاوی و در نیمه دوم برای تغذیه نشدن سانتر فوروارد حریف تلاشش را به کار گرفت و موفق شد.

شجاع اخلاق آزاردهنده اش را کنار بگذارد

باید به یک نکته کوچک اشاره کنم. شجاع خلیل زاده نشان داده در مسیر رشد قرار دارد اما به عنوان یک ایرانی و یک دوست به او می گویم که اخلاق آزاردهنده و ایضایی نسبت به بازیکنان حریف را کنار بگذارد. او اگر این رفتارها را کنار بگذارد یک دفاع خوب برای تیم ملی است، چراکه چنین رفتارهایی از دید دوربین ها دور نمی ماند.

جوان ها نوید روزهای خوبی را می دهند

مساله آخر هم اینکه جوان هایی که شب گذشته برای پرسپولیس بازی کردند، نوید روزهای خوبی را برای این تیم می دهند. برانکو موج جدیدی از جوان ها را وارد پرسپولیس می کند و این شرایط امیدوار کننده است. امیدوارم در تیم ملی نیز شاهد این موضوع باشیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دمش گرم برانکو و قهرمانان پرسپولیس که آبروی فوتبال ایران در آسیا هستند

    • بدون نام

      با خرشانسی برانکو و اشتباه داور در بع ثمر رسیدن گل درست السد نمونه همون گل رو هم کریم بنزما زد و کاملا درست بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج