۷۸۰۲۴۴
۲۱ نظر
۵۰۰۳
۲۱ نظر
۵۰۰۳
پ

پیشنهاد یک اقتصاددان برای تداوم کاهش نرخ دلار

یک اقتصاددان با بیان اینکه شکست حباب دلار دور از انتظار نبود، گفت: اگر به نرخ برابری ارز بین کشورها نگاهی بیندازیم، میانگین نرخ واقعی دلار ۸ تا ۱۰ هزار تومان است، بنابرین این انتظار وجود داشت که قیمت حبابی دلار در این روزها بشکند.

ایسنا نوشت: یک اقتصاددان با بیان اینکه شکست حباب دلار دور از انتظار نبود، گفت: اگر به نرخ برابری ارز بین کشورها نگاهی بیندازیم، میانگین نرخ واقعی دلار ۸ تا ۱۰ هزار تومان است، بنابرین این انتظار وجود داشت که قیمت حبابی دلار در این روزها بشکند.

‌فرشید سلیمی در گفت‌وگویی با اشاره به سقوط قیمت دلار در بازار تصریح کرد: شاید به عقیده بسیاری از کارشناسان اقتصادی، قیمت ارز در بازار آزاد و توسط دلالان تعیین می‌شود، ولی نباید این موضوع را نادیده گرفت که ۹۰ درصد سیاست‌گذاری بازار ارز در اختیار بانک مرکزی و فقط ۱۰ درصد، سهم بازار آزاد و دلالی است.

بنابرین قابل قبول نیست که عامل اصلی آشفتگی بازار را تنها تقاضای مردم و دلالان ارزی در نظر گرفت، بلکه دولت و بانک مرکزی بعنوان مدیران ارزی می‌توانستند با تزریق ارز به بازار آشفته، از افزایش و ایجاد حباب ارزی جلوگیری کنند.

وی با اشاره به دلایل کاهش نرخ دلار ادامه داد: دلایلی از جمله حکم دادگاه لاهه به نفع ایران در خصوص خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، احتمال تصویب لایحه اف. ای. تی .اف (مبارزه با پولشویی) در مجلس، توافقات مثبت ایران با اروپا برای تسهیل در تجارت با ایران، افزایش اختیارات بانک مرکزی جهت مدیریت بازار ارز که با تزریق ارز به بازار در روزهای اخیر مواجه شد.

منجر به ایجاد شوک و جو روانی در بازار شد و مردم نیز بخاطر ترس از ضررهای بیشتر از خرید ارز ممانعت کردند و اقدام به فروش ارز نیز کردند که همین عامل به کاهش قیمت و نزدیک شدن به قیمت واقعی آن که در حدود ۸ تا ۱۰ هزار تومان است، کمک کرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به متضرر شدن برخی افراد در نتیجه نوسان قیمت دلار گفت: قطعاً افرادی که بشکل مستقیم در بازار ارز و طلا سرمایه گذاری کرده بودند (نهایت ده تا بیست درصد افراد جامعه)، بیشترین ضرر را از کاهش قیمت ارز دیدند، هرچند که این کاهش قیمت به نفع همه اقشار جامعه است، از طرفی با افزایش قیمت‌ها از جمله مسکن، لوازم خانگی و خودرو ۸۰ درصد مردم دچار مشکلات اقتصادی شدند که سالها تاثیر خود را خواهد داشت.

مگر آنکه دولت با سیاست هایی اقدام به افزایش عرضه کالاها کند و قیمت های افزایشی را کنترل و کاهش دهد که با نگاهی به روند افزایشی در سالهای قبل و عدم بازگشت به قیمت قبلی، کمی سخت و غیرممکن بنظر می‌رسد.

سلیمی با ارائه پیشنهادی برای ثبات وضعیت بازار تصریح کرد: دولت و ملت باید در کنار یکدیگر باشند و سیاست هایی که دولت اجرایی می کند، نباید بشکل غیرمنتظره باشد چرا که این سیاست ها منجر به ایجاد عدم اعتماد بین مردم و دولت می‌شود. مهمترین عامل مدیریت بازار در مرحله اول، دولت است، ولی مردم می توانند در شرایط بحرانی و سخت بیشترین تاثیر را در مقابل سیاست های دولت و آشفتگی بازار داشته باشند.

وی ادامه داد: با نگاهی به پیشینه کشورهای توسعه یافته قابل مشاهده است که در صورت افزایش قیمت های ناگهانی و غیرمنتظره، خودم مردم با کاهش تقاضا و عدم خرید آن، عامل اصلی در برگرداندن تعادل به بازار و کاهش قیمت هستند. متاسفانه در کشور ایران هنگام وقوع سیاست های غیرمنتظره و افزایش قیمت، مردم بجای کاهش تقاضا، تقاضای خود را افزایش می‌دهند که این عامل به افزایش دوباره قیمت منجر می‌شود، بنابرین توسعه و توجه به بخش فرهنگی در کشور می‌تواند در نوع اتخاذ تصمیمات مردم مفید باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • gh

      دولت با فروش دلار به قیمت آزاد دنبال جبران کسری بودجه اش بود

    • بدون نام

      جناب اقتصاد دان اگه نمی دانی بدان تمام این گرانیها خود دولت است الان هم تلاش دارد که قیمت دلار پائین نیاید وبه بانکها دستورخریددلار با فیمت بالا را داده،دربحث گرانی خودرو باز دولت مقصر اصلی است چون دو خودرو ساز بزرگ دولتی حرف اول واخر را درتولید،عرضه به بازار وقیمت ان را در دست دارند تنها راه عزل مدیران ومسئولان مملکتی است که در این چهل سال مسئولیت دارندوهمچنان هم دارند.

    • علیرضا

      نرخ برابری ارز بنا به سخن کارشناس هشت هزار تومان مطابق با جهان!
      میزان حقوق دریافتی نیز با میانگین جهانی مطابقت دارد!!!
      اخه این چه مقایسه ای است که انجام میدهید و اسم خود را میگذارید کارشناس اقتصادی

    • بدون نام

      دلار۳۰۰۰هزارتومانی ۳برابرشدوارزش پول ایران نصف کمتر بعدافتخارم میکنن واقعاکه ‌مردم چی فرض میکنید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تازه داره جا میندازه که قیمت واقعی هشت تا ده هزار تومنه.

    • بدون نام

      خوابی آقای اقتصاد دان وقتی همه چی صد درصد گران شده چگونه
      دلار قیمتش پایین می یاد وقتی دولت خودش ماشین پرایدو می کنه 35 میلیون چطوری می خواهید دلار بشه ارزون
      شما جزو اصحاب کهف هستید.

    • بدون نام

      بیدار شو

    • بدون نام

      این یعنی دولت با بالا بردن قیمت دلار بدنبال سود زیاد بود، قطعا باید قیمتها به سه ماه پیش برگردن، که این وظیفه دولته که با تعیین قیمتهای منصفانه و کنترل دقیق به فروش توسط کارخانه ها و عمده فروشان دنبال برگرداندن قیمتها باشد، وگرنه از چشم مردم این یعنی خیانت ملی

    • کارشناس اقتصاد

      ایران کشور نیست دیوانه خانه هست

    • بدون نام

      آهان ... پس وقتی ۹۰ درصد دست بانک هست پس حباب و قیمت بالای اون هم کار بانک مرکزی ...

    • بی نام

      ضمن تایید اینکه مردم باید در مقابل افزایش قیمت مبادرت به خرید بیش از نیاز نکنند ودر کشور های دیگر اینگونه عمل میشود عرض کنم در کشور های دیگر تولید و توزیع در اختیار بخش غیر دولتی است واقتصاد آزاد وبازار آزاد و رقابت موجود است ومردم اطمینان دارند که تولید کننده ها و توزیع کننده ها ب ای حفظ بازار محصولات خود تدبیر لازم انجام خواهند داد درصورتیکه اکثر تولید کننده های ایران دولتی است یعنی سیاست دولت بر اداره آنها حاکم است این سیاست از تعیین قیمت وکیفیت و نحوه توزیع خواهد بود مردم اطمینان به عملکرد و قول دولت ندارند

    • بدون نام

      اینهایی که این اواخر دلار می خریدند دیگه چه الاغهایی هستند! خب معلوم بود که بعد که فروش دلار کم بشه قیمتها شروع به ریزش می کنند یعنی اونهایی که قدیم تر خریدند می فروشند تا سود کنند

    • تبریز

      فکر میکنم این استاد گرامی در بخش مسکن و خودرو سرمایه گذاری کردن چون میفرمایند قیمت آنها بعیدِ پایین بیاد.اینهم از استاد!!!!!!

    • تل تل

      مگه الان دلار 14 -15 نیس. پس کجاش ارزون شده .

    • اقتصاد دان

      بر اساس قیمت کالا و قدرت خرید مردم ایران با کشورهای افغانستان و عراق و سوریه قیمت واقعی دلار زیر 2000 تومان است و اضافه ترش به جیب دولت روحانی می رود.

    • بدون نام

      چی 8تا10هزارتومان قیمت دلار باید کمتر از اینا باشه3تا4هزار تومان

    • بدون نام

      بابا الان دارن ۱۴ هزار میخرند
      خدا کنه حداقل ۱۴ بمونه نره بالا
      ایندفعه بره بالا دیگه کلا میترکه

    • بدون نام

      نیروهای امنیتی ترکیه بیش از 400 نفر را که حدود نیم میلیارد دولار از ایران به ترکیه واز ترکیه به آمریکا انتقال دادند رد یابی ودستگیر کرده است ولی متاسفانه نه دولت ایران ونه دولت آمریکا هیچ واکنش نشان نداداند احتمالا وشاید همان دولار های 4200 تومنی اختصاص داده شده به افراد خاص بوده که از طریق ترکیه به آمریکا انتقال داده شده که موجب افزایش قیمت دولار وفشار بر مردم شده نهاد های امنیتی ایران باید پیگیر ماجرا باشند که این دولار ها توسط چه کسانی به ترکیه ومال چه کسانی بوده که به ترکیه انتقال داده شده

    • بدون نام

      چجور میگی دلار ده هزار تومن . دلار باید به قیمت قبل برگرده .چون ما صددرصد واردات داریم و کالاهایی هم صادر میکنم بر مبنای دلار تولید و سپس صادر میکنیم هر چی قیمت دلار بالا بره با این شرایط همین اندک تولید هم نابود میشه .

    • بدون نام

      تنها راه نجات کشور و احدای عدالت و پیشرفت کشور ، احذ صحیح مالیات از تمام اشخاص و سازمانها و.... است . به علت فرارهای مالیاتی دولت با کسر بودجه مواجه میشه و بهترین گزینه دم دست برای رفع کسری بودجه و بی پولی دولت افزایش قیمت ارز و در نتیجه فشار مضاعف بر قشر ضعیف جامعه و افزایش ثروت ثروتمندان و در نتیجه نابرابری و افزایش ناهنجاری در کشو میشه

    • بدون نام

      دوباره پایین میاد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج