۷۸۰۴۵۶
۵ نظر
۵۰۰۹
۵ نظر
۵۰۰۹
پ

اردوغان: آمریکا ۱۹ هزار تریلی سلاح به سوریه فرستاد

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه گفت که آمریکا ۱۹ هزار تریلی حامل سلاح، مهمات و ادوات نظامی به تروریست‌های سوریه تحویل داده است.

خبرگزاری ایرنا: رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه گفت که آمریکا ۱۹ هزار تریلی حامل سلاح، مهمات و ادوات نظامی به تروریست‌های سوریه تحویل داده است.

اردوغان در همایش بین المللی 'بازاندیشی صلح و امنیت در جهان از هم گسیخته' در استانبول حضور نظامی ترکیه در سوریه را 'به دعوت مردم بی گناه سوریه' عنوان کرد و افزود: وقتی که مردم سوریه انتخابات خود را برگزار کنند، آن جا را ترک می‌کنیم. '

وی خواستار توقف حمایت آمریکا از گروه‌های تروریستی سوریه و توقف ارسال سلاح به آن‌ها و بیان کرد: در کشتار انسان‌ها نوع سلاح استفاده شده اهمیتی ندارد و در این زمینه سلاح شیمیایی یا متعارف، فرقی نمی‌کند.

اردوغان همچنین خواستار مبارزه مشترک با گروه‌های تروریستی شد و خطاب به آمریکا گفت: یک روزی فرا می‌رسد که شما هم درگیر گروه‌های تروریستی می‌شوید.

وی با بیان این که هم اکنون در شمال سوریه ۲۲ پایگاه نظامی آمریکا و نیز پنج پایگاه نظامی روسیه دایر است و هر روز این پایگاه‌ها تقویت می‌شود، اظهار کرد: باید پرسید که این پایگاه‌ها برای چه در سوریه ایجاد شده است؟

رییس جمهوری ترکیه اضافه کرد: زمان اظهار نظر همه مدعی و خواهان تمامیت ارضی سوریه می‌شوند، ولی همزمان با ایجاد ۲۲ پایگاه نظامی، نفت دیرالزور را به غارت می‌برند و مدعی می‌شوند که مردم سوریه در فقر و فلاکت و جنگ زندگی می‌کنند و با این حال به ترکیه می‌گویند که خاک سوریه را ترک کند.

وی تاکید کرد: ما مناطق شمالی سوریه را ترک نخواهیم کرد و تنها زمانی از آن مناطق خارج خواهیم شد که انتخابات در سوریه برگزار شود و آنجا را به صاحب آن سرزمین تحویل دهیم.

ترکیه در دو عملیات نظامی مجزا در دو سال گذشته با تجاوز به خاک سوریه، چهار هزار کیلومتر از مناطق شمالی سوریه از جمله شهر‌های عفرین، الباب، اعزاز و جرابلس را به اشغال خود در آورده است.

اردوغان در ادامه سخنرانی خود گفت: دولت سوریه آمریکا را به خاک خود دعوت نکرده، ولی ترکیه به دعوت مردم سوریه و برای ایجاد صلح و ثبات در آن مناطق حاضر شده است.

وی ادامه داد: ما را مردم ساکن ادلب دعوت کردند در عفرین هم همین طور و ما به دعوت مردم آنجا حضور یافته ایم هر چه از دستمان بر آمد، انحام دادیم و به اقدامات خود ادامه خواهیم داد.

رییس جمهوری ترکیه اضافه کرد: ۳.۵ میلیون غیرنظامی در شهر ادلب در معرض خطر بودند، ولی ما تلاش کردیم و با تدابیر و مذاکرات انجام شده در سوچی، آنکارا و تهران همراه با مقامات روسیه و ایران جلوی یک فاجعه را در آنجا گرفتیم.

اردوغان همچنین بار دیگر خواستار انجام اصلاحات ساختاری در سازمان ملل شد و گفت: این نهاد به مطالبات عدالت‌خواهانه پاسخی پیدا نکرده و نیاز به اصلاحات دارد.

وی اظهار کرد: 'راه حلی برای مساله فلسطین و اسرائیل تاکنون پیدا نشده. چرا؟ برای اینکه هزاران مصوبه علیه اسرائیل در سازمان ملل تصویب شده، اما اجرا نشده است. چرا؟ برای اینکه شورای امنیت پنج عضو دائمی دارد. اگر یکی از آنان رای مخالف بدهد موضوع خاتمه می‌یابد'.

رییس جمهوری ترکیه خواستار عضویت و ریاست دوره‌ای ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل به عنوان عضو دائم در شورای امنیت شد و اضافه کرد: 'اگر این راهکار اجرا نشود، نمی‌توان انتظار داشت که عدالت جهانی از سوی پنج کشور برقرار شود'.

وی افزود: سازمان ملل متحد نتوانسته پاسخگوی نیاز به عدل جهانی باشد و وضعیت افغانستان، یمن، سوریه و آراکان برای همه آشکار است، سازمان ملل در خصوص وضعیت این مناطق اقدامی انجام نمی‌دهد و نتوانسته است که مساله قبرس را هم حل کند.

وی با تاکید بر لزوم تشکیل شورای امنیت جدید با حضور کشور‌هایی از تمامی قاره‌های جهان گفت: 'در حال حاضر شورای امنیت سازمان ملل تمامی کشور‌های جهان را نمایندگی نمی‌کند و سازمان ملل به انجام اصلاحات ساختاری نیز احتیاج دارد'.

همایش بین المللی 'بازاندیشی صلح و امنیت در جهان از هم گسیخته' و شرکت بیش از ۶۰۰ نفر از سیاستمداران، بازرگانان، دانشگاهیان، فعالان مدنی، روزنامه‌نگاران و روشنفکران جهان در شهر استانبول در حال برگزاری است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مهدی

      دمت گرم

    • سهیل

      ما از اول به این پسره اردوجان گفتیم با کارت آمریکا و اسرائیل وعربستان بازی نکن صد البته اردوغان فریب این دو کشورورژیم جعلی را خورد وبعداز طراحی کودتا علیه خود توسط سیا وموساد تازه متوجه شد که چه اشتباهی کرده است ولی دیر شده بود ولی هنوز هم رگه های ساده لوحی وخام اندیشی در وجود وی باقی است نصف بیشتر این صلاح ومهمات از خاک ترکیه رو شد وباضطلاح پیش خود فکر می کرد با حق ترانزیت پول خوبی از عربستان وامارات در یافت می کند وفکر نمی کردکودتا برعلیه خود نیز در داخل نقشه می باشد .

    • رضا

      آفای اردوغان شما هم انگار یادت رفت اول که رفتی گفتی چشمداشتی به خاک سوریه نداری حالا چی شد که می خواهی به بهانه اینکه مردم ادلب وو‌‌....از شما خواستند آنجا را اشغال کنی قصد ماندن داری مگر نمی دانی که سوریه کشوری مستقل است ودولت منتخب مردم بر سرکار است واز همان ابتدا دولت سوربه با ورود بدون اجازه به کشورش مخالفت کرد آیا اگر بخشی از مردم ترکیه از کشوری بخواند خاکشان را اشعال کند شما عکس اللمل نشان نمی دهید پس به نفع شما ودیگران است که به حاکمیت کشوورها احترام بگذاریدوگرنه اوضاع به ضررتان تمام خواهد شد

    • بدون نام

      اخی اردوغان نه سلاح به سوریه فرستاده ن عفرین رو اشغال کرده از تروریستهای سوریه هم حمایت نمیکنه

    • بدون نام

      مردک توخودت هم بدون اجازه دولت رسمی سوریه وارد خاک این کشور شدی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج