جاباما
۷۸۰۸۲۴
۳ نظر
۵۰۰۹
۳ نظر
۵۰۰۹
پ

علت نامگذاری ۱۴ مهر به نام روز تهران چیست؟

۱۴ مهر ماه مفتخر به نام روز تهران، پایتخت کهن سرزمین ایران شده است، روزی که به همت شورای شهر تهران در سال ۹۵ به نام روز تهران انتخاب شد.

خبرگزاری تسنیم: تهران، زادگاه، گذشته، حال و آینده ما. شهری که غریب و مظلوم با همه مهربانی و سخاوتش، به بی معرفتی مردم دوران ما کم کم هویتش خاک آلود شده است. واقعا از حیات و تاریخ پرفراز و نشیب هزارساله اش چه می‌دانیم؟

از محمدبن حماد طهرانی به عنوان نخستین طهرانی معروف تاریخ ( قرن سوم هجری)، از خانه های زیرزمینی شبیه به سوراخ موش کورش، از حصار ۴۶۳ ساله صفوی اش، از لعنت شدن طهران توسط شاه عباس کبیر، از چهارباغ عباسی و چنارستان صفوی اش، از اردوهای نظامی متعدد نادرشاه در طهران، از اقامت طولانی مدت کریمخان زند در تهران، از پایتخت شدن آن توسط آغامحمدخان قاجار، از حصار ناصری، از دروازه هایش، از محلات قدیمی اش و... که حتی نامی از آنها نشنیده ایم.

۱۱۱ سال پیش، تقریبا یکسال و سه ماه پس از امضای فرمان مشروطیت ایران توسط مظفرالدین شاه قاجار، متمم قانون اساسی مشروطه در ۱۴ مهرماه ۱۲۸۶ شمسی به امضای محمدعلی شاه قاجار رسید. طبق اصل چهارم این متمم پایتخت ایران طهران است.

همچنین به مناسبت روز تهران با دعوت از اساتید و پژوهشگران به نام این عرصه، شبی از سلسله برنامه‌های شب‌های تهران را با عنوان تولد طهران برگزار می‌شود و به مرور تاریخ تهران از پیدایش آن تا به امروز پرداخته می‌شود.

این برنامه دوشنبه ۱۶ مهرماه از ساعت ۱۷ تا ۱۹ در خانه موزه شهید مدرس برقرار و با سخنرانی آقای علی کرم همدانی مدیر دانشنامه تهران بزرگ، آقای رضا شیرازیان تدوینگر کتاب اطلس تهران قدیم و تهران نگاری و آقای حمیدرضا حسینی پژوهشگر تاریخ و روزنامه نگار همراه است.

در این زمینه احمد مسجدجامعی - عضو شورای شهر تهران نیز در گفت‌وگویی با یکی از رسانه‌ها در تشریح برنامه‌های روز تهران با شعار "تهرانِ ایرانیان" عنوان کرد: در روز ۱۴ مهر موزه‌ها و خانه موزه‌های متعلق به میراث فرهنگی و سازمان فرهنگی و هنری شهرداری رایگان است، همچنین کمپین رسانه‌ای روز تهران با هشتک روز تهران و هشتک تهران ایرانیان فعالیت خود را آغاز می‌کند.

همچنین سازمان فرهنگی و هنری با همکاری سپاه محمد رسول الله عملیات خیبر را در باغ موزه دفاع مقدس بازسازی می‌کند که امری بسیار بزرگ است. همچنین با شعار "تهران با تو" تورهای تهران گردی ویژه شهروندان و خانواده شهدا توسط سازمان فرهنگی و هنری برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه ستاد گردشگری شهرداری، تورهای تهرانگردی برگزار می‌کند،‌ تصریح کرد: مرکز ارتباطات و سازمان زیباسازی نیز کمپینی به نام شهر موزه تهران برگزار می‌کند که در عرشه و بیلبردهای شهر تهران تصاویر مختلفی از پایتخت به نمایش گذاشته می‌شود.

مسجدجامعی با بیان اینکه همچنین گروه مجلات همشهری ویژه نامه‌هایی را منتشر خواهند کرد، خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین مراسمات روز تهران برگزاری مراسمی بزرگ به مناسبت روز تهران است که سه پیشنهاد برای برگزاری آن در میدان مشق، برج میلاد و کاخ گلستان ارائه شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بی نام

      خوب بود همه شهرهای دیگه هم یک روز داشتن و این مراسم برای اون ها هم برگزار می شد

    • بدون نام

      به جای این قرتی بازیها هزینه برگزاری این مراسمات بی خاصیت رو صرف مشکل بی آبی شهرهای جنوب شرق بکنین

    • m.amin

      چقدر بی ربط

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج