۷۸۰۹۳۹
۱۹ نظر
۵۰۰۳
۱۹ نظر
۵۰۰۳
پ

وجود ۸ میلیون بی‌سواد در کشور

به گفته رئیس سازمان نهضت سوادآموزی، طبق شاخص سواد در گروه سنی ۶ سال به بالا، آمار کل بی سوادان ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر است و از این تعداد ۶ میلیون نفر بالای ۵۰ سال سن دارند.

خبرگزاری مهر: به گفته رئیس سازمان نهضت سوادآموزی، طبق شاخص سواد در گروه سنی ۶ سال به بالا، آمار کل بی سوادان ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر است و از این تعداد ۶ میلیون نفر بالای ۵۰ سال سن دارند.

علی باقرزاده، در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع «سوادآموزی» روی آنتن شبکه آموزش‌رفت، درباره گروه های سنی سوادآموزی آنها را به سه گروه سنی ۱۰ تا ۱۹،گروه سنی ۱۰ تا ۲۹ سال و گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ طبقه بندی کرد و گفت: این طبقه بندی گروه سنی جاهایی همپوشانی هم دارند اما در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از آنها نام برده شده است و طبق آخرین سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، در گروه اول (۱۰ تا ۱۹ سال) نرخ باسوادی ۹۸.۲ درصد است و تعداد بی سوادان باقی مانده ۱۹۰ هزار و ۵۰۰ است.

وی افزود: در گروه دوم نرخ باسوادی ۹۷.۳ درصد و تعداد بی سوادان ۶۶۸ هزار و ۸۰۰ نفر است. در گروه سوم درصد باسوادی ۹۷.۴ و تعداد بی سوادان دو میلیون و ۶۹۲ هزار نفر است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه البته در این جمعیت اتباع خارجی وجود دارد، بیان کرد: نرخ بی سوادی به ویژه در اتباع افغانستانی بالاست. نرخ باسوادی در این گروه ۶۷.۴ درصد است. تعداد کل بی سوادان اتباع ۶۰۰ هزار نفر است. اگر اتباع را از کل آمارها خارج کنیم در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال نرخ باسوادی بالای ۹۵ درصد و برآورد ما نزدیک به ۹۶ درصد است.

باقرزاده ادامه داد: نرخ سواد در ۱۲ استان بالای ۹۷ و در ۸ استان بالای ۹۸ درصد است. نرخ رشد عمومی باسوادی طی سال‌های ۹۱ تا ۹۵ حدود ۲.۸۵ درصد است. این در حالی است که میانگین ۱۵ ساله جهانی می‌گوید رشد باسوادی یک درصد بوده است و این رقم در مدت مشابه قبل از خود در ایران ۰.۲ درصد است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا آمار کل بی سوادان ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر است ؟، گفت: بله، طبق شاخص سواد در گروه سنی شش سال به بالا این نرخ صحیح است اما باید توجه کرد که تقریبا ۶ میلیون نفر بالای ۵۰ سال هستند که جامعه هدف ما نیستند. همچنین آمار کم سوادان ۱۰ میلیون نفر است.

وی درباره نرخ رشد پایین سواد زنان ایرانی نسبت به سایر کشورها نیز تصریح کرد: موقعیت ما در منطقه به این بدی ها هم نیست. سخت‌ترین مدل را برای تعیین بی سوادی اعمال می‌کنیم. معمولا در خوداظهاری سرشماری ها مردم خود را دست کم می‌گیرند، معیار سواد فرق کرده است و بسیاری سواد خواندن و نوشتن دارند اما خود را بی سواد اعلام کرده اند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به موانع سوادآموزی بیان کرد: مهمترین مسئله ای که از ابتدای انقلاب داشتیم عدم وجود تقاضای اجتماعی بوده و بیسوادان بسیار سخت داوطلب باسواد شدن بوده اند. یادگیری امری انتخابی است و بی سوادی بیشتر یک مسئله اجتماعی است تا آموزشی.

باقرزاده به راهکارهایی برای کاهش آمار بی سوادی اشاره و اظهار کرد: نخستین مسئله الزام آور کردن سوادآموزی است. درباره اینکه آموزش حق است یا تکلیف در بسیاری کشورها این رویه مشخص شده است. باید ترکیبی از این دو را داشته باشیم تا آموزش الزام آور شود.

وی افزود: باید لایحه ای برای الزامی کردن آموزش آماده شود که ما استارت کار را زده ایم و پیش نویسی در کمیسیون های مربوطه دولت تهیه شده و الزاماتی هم در قانون حمایت از حقوق کودک برای اولیایی دانش آموزانی که بی سوادند نیز دیده شده است. برای ما اجباری شدن سوادآموزی بسیار مهم است و صرفا بار مالی آن مدنظر نیست.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی ادامه داد: سالانه ۲۸هزار اتباع تحت برنامه سوادآموزی و بیش از ۳۰۰ هزار دانش آموز در مدارس تحت آموزش رایگان قرار می‌گیرند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمدرضا بختیار

      اما تو ایران باسوادها بیسوادتر از همه هستند چون در کل سیستم آموزشی دله پیت و چرندی داریم!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        8 میلیون بیسواد 4 میلیون معتاد 20 میلیون بیکار 5 میلیون اماده مهاجرت 20 میلیون زیر 10 اینجور حساب کنیم فقط من میمونم اخه تنهایی چه جوری کشور رو اباد کنم خخخح

      • بدون نام

        صفرش افتاده هشتاد میلیون

    • ali

      مسئولین روحساب نکردین بیشتره

    • بهزاد

      ولی این امار کاملن دروغه . تمام افرادیکه از دانشگاه های ازاد مدرک گرفته جزئ بیسواد ها محسوب میشن در ضمن سواد تنها مدرک داشتن نیست و مدرک نمیتواند دلیل سواد افراد باشد .ب جرات میتوان گفت نصف بیشتر جمعیت ایران بیسواده؟؟؟

    • بدون نام

      وجود 8 میلیون بی سواد در کشور و 70 میلیون که فکر می کنند باسوادند

    • بدون نام

      موافقم..مدرک های پولی و دانشگاههای با ظرفیت بالا و بدون کنکور ارزش علم رو خیلی پایین آورده

    • بدون نام

      الان کلی بچه های کار داریم که مدرسه نمیرن.نسل آینده بی سوادتر هم خواهد شد

    • بدون نام

      80 میلیون

    • بدون نام

      80 میلیون

    • کامی

      دقیقا بر عکس گفتید؟هشت میلیون باسواد داریم بقیه بی سوادن

      پاسخ ها

      • م ا

        اقا میگفتید که دیگه بیسواد نداریم بس چی شد باز۸میلیون بیسواددارید امار اشتباه بوده ؟؟؟؟

    • ایران دوست دارم

      بی سوادی مسئولین بیداد میکنه.

    • بدون نام

      وقتی بیشتر بی سوادها در دولت مشغول در یافت حقوق نجومی هستند احتیاجی به درس خواندن ندارند.

    • بدون نام

      اگه مملکت 8 میلیون سواد دار داشت این وضعش نبود. اونیم که داره اینجا نمیمونه چون واسه شماها همون بی سوادا بهترن.الان دیگه سواد بابا آب داد نیست داداش بیدار شو

    • بدون نام

      والا اون به اصطلاح باسوادها و تحصیلکرده هام بیسواد هستن اکثرا! اگه سواد داشتن دنبال خرافات و مزخرفات نبودن! اگه سواد سیاسی داشتن این حال و روزمون نبود! اگه سواد اجتماعی داشتن اینهمه ناهنجاری نداشتیم! و...

    • بدون نام

      موقعیکه دارندگان دکترا. بیکارند وبیسوادها مولتی میلیاردر کی دیگه به سواد اهمیت میده

    • بدون نام

      وقتی مسئول بی سوادی که می خواهد آمار بی سوادی رابیان کند ازواژه بیگانه استارت استفاده می کند چطور می خواهید بی سوادی را ریشه کن کنید

    • بدون نام

      وقتی مدرک کیلویی میدن وانواع و اقسام به اصطلاح دانشگاه اوردن ومدرک میفروشن باید ببسواد بیش از این تعداد باشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج