۷۸۱۱۳۲
۲۴ نظر
۵۰۰۴
۲۴ نظر
۵۰۰۴
پ

FATF چه تاثیری بر مشکلات اقتصادی کشور دارد؟

پذیرفتن یا نپذیرفان فاتف (اف ای تی اف) حکایت فردی است که یک فولکس واگن قورباغه ای دارد. وی اگر آیین نامه راهنمایی و رانندگی را به رسمیت نشناسد و به آن عمل نکند، جریمه خواهد شد و در گام های بعدی ممکن است ماشین وی توقیف شود یا چرخ هایش قفل شود و یا حتی به پارکینگ هدایت شود.

دیپلماسی ایرانی: پذیرفتن یا نپذیرفان فاتف (اف ای تی اف) حکایت فردی است که یک فولکس واگن قورباغه ای دارد. وی اگر آیین نامه راهنمایی و رانندگی را به رسمیت نشناسد و به آن عمل نکند، جریمه خواهد شد و در گام های بعدی ممکن است ماشین وی توقیف شود یا چرخ هایش قفل شود و یا حتی به پارکینگ هدایت شود.

اما آیا نفس پذیرش آیین نامه و عمل به آن به معنای آن است که فولکس وی به مرسدس بنز تبدیل می شود؟ خیر. فولکس واگن یا بنز بودن ماشین مربوط به عوامل و ابزارهای دیگری است. اما بدون رعایت آیین نامه، چه با فولکس و چه با بنز امکان رانندگی یا وجود ندارد و یا به دشواری و با تحمل هزینه های فراوان و درگیر شدن با سایر راننده ها و پلیس منجر خواهد شد.

در واقع ما بدون داشتن گواهی نامه می خواهیم رانندگی کنیم آن هم با بهترین ماشین و بالاترین سرعت که خوب شاید در داخل بشود اما چند سالی است که در جاده های جهانی غیر ممکن شده است.

گاهی این سوال مطرح می شود که چه تضمینی هست که اگر خواسته های فاتف را انجام بدهیم، مشکلات اقتصادی کشور حل شود؟

پاسخ: هیچ تضمینی. اصولا فاتف قرار نیست مشکلات اقتصادی را حل بکند. بلکه عدم رعایت استانداردهای فاتف و بازگشتن اقدامات تقابلی فاتف که فعلا معلق شده اند، باعث «بدتر شدن» وضعیت و بسته شدن هر منفذی برای «تلاش» در جهت بهبود اوضاع می شود.

یک سوال مطرح در خصوص فاتف: آیا با تکمیل کردن برنامه اقدام فاتف، مساله ما با این نهاد به پایان می رسد و فاتف خواسته دیگری از ما نخواهد داشت؟ آیا نقطه پایانی برای درخواست های فاتف برای عادی سازی شرایط ایران وجود دارد؟

پاسخ: همکاری بین المللی یک فرآیند است و نه یک مرحله که از آن عبور کنید. همان گونه که برای برقرار ماندن پروازهای بین المللی در قالب رژیم بین المللی هوانوردی ایکائو حرکت می کنیم، در مورد موضوع کار فاتف کشورها هم وارد فرایند می شوند و دستگاه های مربوطه وظایف خود را دنبال می کنند.

ایران هم خوشبختانه کشور کم تجربه ای در کار بین المللی نیست. و البته در دیپلماسی و کار دیپلماتیک هیچ کس نمی تواند ضمانت بدهد لیکن شرایطی وجود دارد که به شما این اطمینان را می دهد که به شرط برخورداری از آن شرایط در مسیر تحقق هدف مربوطه قرار گیرید. کما این که از مهر ماه ۱۳۹۲ تا تیر ماه امسال ۳۷ کشور برنامه های اقدام مربوط به خود را اجرا کرده اند و وضعیت آنها در این نهاد عادی شده است.

اما آیا تصویب فاتف روی موضوع نوسانات ارز تاثیر می گذارد؟ پاسخ: یک مساله ای که وجود دارد این است که همه قبول دارن که در کنار مشکلات مختلف، یک عامل بسیار مهم در افزایش قیمت ارز چیزی نیست جز «عامل روانی». یعنی ترس و ابهامی که در مورد وضعیت آینده بین مردم وجود دارد.

در این بین، این بیم و ترس وجود دارد که با کامل نشدن مراحل فاتف و بازگشت اقدامات تقابلی، تمام تلاش های فعلی با شکست روبه رو می شود و بسیاری از درهایی که با تحریم آمریکا بسته نشده باشند هم آن وقت در اثر اقدامات تقابلی فاتف به روی ما بسته خواهند شد.

و همین بیم و ترس یکی از عوامل هجوم مردم به بازار ارز و تقاضای بالا برای ارز است. در این بین، اگر مشکل فاتف حل بشود، لااقل این نگرانی برطرف می شود و بخشی از نگرانی های فعالان اقتصادی و مردم عادی تخفیف پیدا می کند. در نتیجه، قاعدتا اثر مستقیمی روی کاهش نرخ ارز (یا لااقل عدم افزایش آن) خواهد داشت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • صادق کوشکی

      این ها را به دوستانی که از دیوار سفارت بالا می روند بگویید که هنوز خبر ندارند داد و ستد جهانی یعنی پذیرفتن قوانین مربوط به دادو ستد!!

    • بدون نام

      تحریم ها کامل بشه فاتف خاصیتی ندارد کانال.های مالی برجام بدون فاتف عمل میکنند تا برجام از بین نرود

    • بدون نام

      برای ماملت خوب هست ولی برای اقایانی که دراین شرایت کاسبی خوبی دارن خیلی بدهست

    • بدون نام

      برای ماملت خوب هست ولی برای اقایانی که دراین شرایت کاسبی خوبی دارن خیلی بدهست

    • باقردغفاری

      با سلام با این مانی که نوشتی مشخص شد که جیره خارید شما و اخبار داغ و حذف کردم .... چقدر وطن فروش چقدر

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بهتر شرت کم

    • جرج سروس

      پلیس شما هم که حتما ترامپه

    • بدون نام

      گو گوش شنوا

    • علی

      سلام، درود بر شما بسیار تحلیل بجایی بود امیدوارم نماینده های بعضاً ترسو هم به این نکات توجه کنن و بعضیا بپذیرند که هر معاهده بین‌المللی گناه و مخالفت با خون شهدا و آرمانهای انقلاب نیست بلکه برای حفظ اینها ما باید قوی باشیم و حضور پررنگی در جامعه بین المللی داشته باشیم، هیچ قرارداد یا پیمانی صد در صد تضمین کننده همه منافع ما نیست ولی بعضی از آنها سودش بیشتر از ضررشه و این لوایح از آن جمله اند،،،، هر چند نرود میخ آهنین در دلواپس...

    • عبداللهی هستم

      گواهی نامه بین المللی نداشتی چه ربطی به قفل شدن چرخ ماشین فولکس دارد!؟ چه مثال مع الفارقی؟ در برنامه هم گفتید آب خوردن شما به فرجام ربط دارد حالا هم با این حرف هاوترساندن مردم ومسو‌لین تر سومی خواهند ما را زیر تعهدات غرب ببرند ومثل برجام ما را به عربخانه ای بدبخت وخوار وذلیل کنندذهی باطل

    • سید

      با این حرفا تو دل مردم رو خالی نکنید
      اف ای تی اف تصویب بشه باید فاتحه انقلاب رو خوند
      یادتون باشه حسن نصرالله لرزه به اندام اسراییل غاصب انداخته پشتشو خالی نکنید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خخخخخخ چی میزنی

    • بدون نام

      برادر من مردم اکثر این چیزا رو میدونن ولی باز دست شما درد نکنه جهت روشن کردن افکار بعضیها....مردم هم چند وقته تو سرشون میزنن که بابا بیاید با دنیا هماهنگ باشیم....راههای دیگری هم برای کمک به فلسطین و سوریه وجود داره....نگذارید مورد هدف دنیا قرار بگیریم ....این fatf رو تصویب کنید بره دیگه....اونهایی هم که مخالفن مطمینأ دارن از تحریم ایران و ملت سود میبرن....خود دانید

    • @

      حالا یه سوال؟ این آیین نامه رانندگی رو کی نوشته؟ کی میخاد نظارت کنه بر اینکه آیین نامه درست انجام بشه! اسرائیل با عربستان!!! :) ما با ذات با ماهیت fatf مخالفیم عمو شما چی میگی براخودت؟ هر کشوری بستگی به نوع روابطی که کشورهای عضو و ناظر دارن fatf طبق همون کشورها تنظیم میشه ولی متاسفانه سختگیرانه ترین بندها و مزحکترین درخاستها از ایران در بند بند fatf اومده بیسواد! شما بجای نوشتن این مثال بچه گانه بیا و بند بند fatfرو برای مردم بخون و توضیح بده چه خاسته ای از ایران داره! البته اگه شهامتشو داری! :)

    • بدون نام

      قابل توجه کسانی که کاسه داغتر از اش شدند

    • بدون نام

      بانظر شما موافقم. چرا ما باید خلاف جهت جریان تمام کشورهای جهان شنا کنیم. واقعا چشم انداز موافقت نکردن با اف ای تی اف چیه؟

    • بدون نام

      چرند بود اگه با برجام بانکهای جهانی با ایران همکاری کردند با اف ای تی اف هم میکنند. خوابی داری خواب میبینی

    • بدون نام

      پس گره زدن سرنوشت کشور و رونق اقتصادی برای مردم از سوی موافقان عوام فریبی هست مثل برجام واین لایحه استعماری دامی هست برای فشار و تحریم ایران با دست خودمان وگرنه اگر فرار بر مبارزه با تروریسم بود که منافقین آزادانه در کشورهای اروپائی متینگ و جلسات متعدد نداشتند و یا رژیم آل سعود که پرورش دهنده تروریستهای تکفیری وداعش و تامین کننده منابع مالی آن هست و عضو fatfهم هست پس باید بسیار محتاط بود و اینکه چون سایر کشورها عضو هستند ما هم باید باشیم یک استدلال و توجیه نامربوط است چون فشار بی سابقه اروپا و آمریکا به صورت نامحسوس اهداف شومی را برای ایران دنبال میکنند

    • بینام

      چقدر گرفتی چنین مقاله نوشتی مزدور

    • حمید

      چقدر شبیه تحلیل های قبل از برجام بود

    • علیرضا

      این قانون می تواند منافع ملت ایران را تأمین کند و منابع مالی و پولی دولت را شفاف سازی نماید .

    • بدون نام

      تصویب کنید تو رو خدا،،خسته شدیم از این اقتصاد ضعیف ،،اگر تصویب نشه وضع از این هم بدتر میشه

    • دونالد ترامپ

      ملت نظرشون با تایید این سنده

    • بدون نام

      این سند ننگین نه تنها خیری به مملکت وملت ندارد بلکه ننگین تر از فرجام است که مملکت را به گند خواهد کشید ...مرگ بر منافقین .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج