۷۸۱۷۶۷
۲۵ نظر
۵۰۱۲
۲۵ نظر
۵۰۱۲
پ

۵۰۰۰ تومان یارانه پنهان هر لیتر بنزین

این روزها با اوجگیری قاچاق سوخت مصرف بشدت بالا رفته و از این‌رو مسئولان به‌دنبال راهکاری برای مدیریت وضع موجود هستند. طرح‌هایی روی میز دولت قرار گرفته که از میان آنها کوپنی شدن بنزین و گازوئیل (نفت گاز) یادآور نوستالژی دهه ۶۰ و دوران پس از جنگ تحمیلی ایران و عراق است.

روزنامه ایران: این روزها با اوجگیری قاچاق سوخت مصرف بشدت بالا رفته و از این‌رو مسئولان به‌دنبال راهکاری برای مدیریت وضع موجود هستند. طرح‌هایی روی میز دولت قرار گرفته که از میان آنها کوپنی شدن بنزین و گازوئیل (نفت گاز) یادآور نوستالژی دهه ۶۰ و دوران پس از جنگ تحمیلی ایران و عراق است. گزینه‌ای که برخی کارشناسان آن را تأیید و عده‌ای اجرای آن را بی‌فایده و حتی غیر قابل اجرا تلقی می‌کنند.

البته مسئولان می‌گویند که کوپنی شدن بنزین اگر به مرحله اجرا برسد، همانند دهه ۶۰ نیست و احتمالاً اجرای آن با استفاده از کارت سوخت خواهد بود نه کوپن‌های کاغذی. مزیت مهم این طرح را می‌توان توزیع عادلانه یارانه میان تمام اقشار جامعه و یک گام رو به جلو در زمینه اصلاح قیمت‌ها دانست. چرا که بر اساس این طرح هر کس چه خودرو شخصی داشته باشد یا نه، از یک یارانه مشخص سوخت برخوردار خواهد شد و می‌تواند در صورت عدم استفاده آن را به دولت یا به مصرف‌کننده نهایی بفروشد.

بررسی‌های بانک مرکزی در سال ۹۶ نشان می‌دهد که ۴۹.۴ درصد خانوارهای ایرانی از اتومبیل شخصی و ۱۶ درصد از موتورسیکلت استفاده می‌کنند. جالب است که یارانه بنزین از این مسیر بیشتر سهم دهک‌های متوسط تا دهم می‌شود. یعنی خانواده‌های فقیر از این یارانه بی‌نصیب هستند. اما مشکل بزرگ‌تر زمانی خودنمایی می‌کند که به رشد بیش از حد استاندارد بنزین و گازوئیل و پدیده قاچاق سوخت برخورد می‌کنیم. قاچاق سوخت یارانه‌ای که به جای رسیدن به دست جامعه هدف یارانه به چنگال قاچاقچیان می‌افتد.

یارانه 5 هزار تومانی هر لیتر بنزین

آمارها نشان می دهد که میانگین مصرف بنزین در تابستان تقریباً حدود ۹۰ میلیون لیتر در روز بوده و نزدیک به ۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است. این میزان رشد اصلاً طبیعی نیست و کارشناسان معتقدند که بخشی از این رشد مربوط به اوجگیری قاچاق در نتیجه اختلاف قیمت سوخت در ایران با کشورهای همسایه است. اختلاف قیمتی که از رشد افسار گسیخته نرخ دلار در ماه‌های گذشته نشأت می‌گیرد.

در این باره علی شمس اردکانی کارشناس ارشد انرژی با حمایت از طرح سوخت کوپنی به «ایران» گفت: «این کار لازم است و به اعتقاد من حتی اجرای آن دیر شده است. سوخت یک سرمایه میان نسلی است که باید با استفاده از راهکارهای دقیق آن را حفظ کرد. درهیچ نقطه از دنیا بنزین یارانه‌ای رشد اقتصادی به ارمغان نیاورده و حتی برعکس. برای مثال می‌بینیم که در کشور همسایه یعنی ترکیه قیمت بنزین بیش از ۱۰ برابر ایران است اما در همین حال رشد اقتصادی آن هم بیش از دو برابرایران است.

اگر سوخت ارزان و دادن یارانه به اقشار پردرآمد جامعه که خودرو سوار هستند می‌توانست رشد اقتصادی و توسعه به‌دنبال داشته باشد، الان وضعیت کشور این چنین نبود.» او ادامه داد: «دولت در حال حاضر به هر لیتر بنزین بیش از ۵ هزار تومان و به هر لیتر نفت گاز نزدیک به ۵ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه می‌دهد. سود این یارانه به جیب پولداران و قاچاقچیان می‌رود. یک فرد پورشه سوار ۴ برابر یک فرد از طبقه متوسط جامعه که پراید سوار می‌شود، یارانه می‌گیرد. چرا که خودروی وی در هر کیلومتر ۴ برابر پراید سوخت مصرف می‌کند.

اما از آن بدتر سودی است که از بابت یارانه‌ها نصیب قاچاقچیان می‌شود.» به اعتقاد شمس اردکانی قاچاقچیان سوخت فقط مرز نشینان فقیر نیستند، بلکه آنها افرادی پرنفوذ هستند که در پشت مرزنشینان پنهان شده‌اند.
او می گوید: «همین افراد هم با استفاده از قدرت خود اجازه نمی‌دهند که دولت قیمت حامل‌های انرژی را اصلاح کند. برآورد می‌شود که روزانه 15 میلیون دلار قاچاق انواع سوخت رقم می‌خورد و نزدیک به 10 میلیون دلار سود از این مسیر نصیب قاچاقچیان می‌شود.»

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: «اما اگر دولت برای تمام اقشار جامعه یک سهم مشخص از یارانه سوخت بویژه بنزین و گازوئیل را در نظر بگیرد و اجازه دهد هر کس که از این یارانه استفاده نمی‌کند، آن را در بازار مطمئنی به دولت یا به مصرف‌کننده واقعی با قیمتی منطقی نظیر فوب خلیج فارس بفروشد، از این طریق می‌تواند هم با قاچاق مبارزه کند و هم به تقسیم عادلانه یارانه دست یابد.

ضمن آنکه همه سعی می‌کنند برای مدیریت هزینه‌ها مصرف خود را مدیریت کنند. این تعریف سوخت کوپنی و اجرا شدنی است.»
نگاهی به یارانه سوخت در ایران

قیمت نفت و بنزین در بازار جهانی بسیار نزدیک به هم است. با در نظر گرفتن هر بشکه نفت خام معادل ۸۰ دلار، هر لیتر بنزین در بازار جهانی حدود ۵۰ سنت می‌شود. از آنجایی که بنزین در ایران لیتری هزار تومان ثابت است تقریباً هر لیتر بنزین بیش از ۵ هزار تومان یارانه پنهان دارد.

اما هر قدر قیمت دلار بالاتر می‌رود یا نفت خام در دنیا گران‌تر می‌شود، این یارانه پنهان بیش‌تر و بزرگ‌تر می‌شود. الان هم که قیمت نفت در بازارهای جهانی رو به افزایش است، احتمالاً بزودی این یارانه پنهان بیشتر نیز خواهد شد.

با این حال قاچاقچیان سوخت یارانه بیشتری را به خود اختصاص می‌دهند. برای مثال در کشور ترکیه هر لیتر بنزین ۱.۱۲ دلار است. با احتساب هر دلار ۱۲ هزار تومان در بازار آزاد، هر لیتر بنزین قاچاق حدود ۱۲ هزار تومان برای قاچاقچی سود به همراه دارد. بنزین تنها کالای یارانه‌ای مهم نیست. یارانه عظیمی هم به گازوئیل داده می‌شود. برآورد می‌شود که حدود ۹۰ میلیون لیتر در روز نیز مصرف نفت گاز کشور باشد.بر این اساس تقریباً دولت سالانه حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه بابت بنزین و گازوئیل می‌دهد اما این رقم به دست جامعه هدف یارانه نمی‌رسد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • کارمند

      اگر مبنای حقوق هم بر اساس دلار و میانگین جهانی محاسبه و پرداخت شود پرداخت شود بنزین را هم با قیمت واقعی محاسبه و دریافت کنند

      پاسخ ها

      • یا خدا

        اخه مبنای جهانی الان کدوم یک از مبناهای جهانیتون خودشون تولید کننده ی بنزین هستند روی ذخایرش خوابیدن بعد از این چرا رفاه مردم رو با مبنای جهانی نمیسنجید چرا موارد مسکن خودرو امنیت شغلی ازادی مدنی و هزار تا چیز دیگه که باید مبنای جهانی باشه نیست فقط همین مورد معیار جهانی داره ؟ عجبا

    • بدون نام

      بنزین رو هم گرون کنید دیگه چی مونده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرا فقط برای گران کردن اجناس مقایسه با قیمت جهانی میکنید ؟؟؟ چرا هیچوقت از سطح درآمد آنها و درجه رفاه اجتماعی و آسایش مدنی آنها چیزی نمگویید ؟؟؟

      • بدون نام

        درآمد ملت هم حساب کنید بعد بنزین گرون کنید

      • بدون نام

        کرون کردن بنزین تیر خلاص به خودهیتش امتحان کنید

    • محمد

      کاش همه چیمون جهانی بود

    • بدون نام

      باید تمام کسانی که از بنزین یارانه ای استفاده میکنند اعدام شوند

    • بدون نام

      در کشورهای همسایه همکارهای من بیش از ده برابر من حقوق می‌گیرند. شما حقوق کارمندان را هزار درصد افزایش دهید تا مثل آنها شویم، بعد بنزین را گران کنید

    • فرزند شهيد

      ارزش حقوق من 120دلار شده به اندازه سه پرس غذاي متوسط اروپايي ها

    • ایرانی

      نامردا تا حالا یه بار دستمزدها رو با بقیه کشورها مقایسه نکردن... د اخه لامصب اگه تو ترکیه بنزین یه دلاره، دستمزد یه کارگر ساده دو هزار دلاره حتما!

    • بدون نام

      خبر جدید ندارید بحث بنزین رو نیارید خواهشا هر روز بنزین بنزین می کنید می‌خواهید عکس العمل مردم رو ببینید

    • بدون نام

      شمابابایدبه مردم بگوییدچاههای نفت ایران مال ایران نیست که باورکننداین حرف چرندتان را

    • بدون نام

      مسو لین عزیز فقط یاد گرفتند همیشه قیمت بنزین را با کشورهای همسایه یا سایر کشورها میسنجند بدون اینکه حرفی از دستمزدها بزنند نمی دانم در مورد مردم کشورشان چه فکر می کنند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگه دلشون میسوزه که بنزین داره از طریق قاچاق حیف و میل بشه خوب اینکه اشکالی نداره... قیمت را بذارن روی 5000...یارانه اش رو بدن مردم..اگه واقعا تو فکر خالی کردن جیب مردم نباشن

    • اکبر

      اره میشه شاید هم بیشتر چون ان ولخرجی ها وحقوق های نجومی که اقای وزیر به هر رهگذری میده چند نماینده حقوق الکی میگیرند امثال انها چقدر در شرکت نفت هست

    • mehdi...3424

      مملکتی که رو نفت و گاز هستش ببین چه حال و روزی داره میخواین بنزین و گرون کنین دیگه شروع کردین به این حرفا

    • بدون نام

      اونایی ک ماشین مدل بالا سوار میشن لیتری ۱۰ تومان بگیرید دارم ک سوار میشن ۱۰تومن میدن
      واسه مردم عادی همون ۱هزار یا ۲تومن

    • بدون نام

      ماشین گران و انحصاری لوازم گران و بی کیفیت چینی طرح ترافیک بنزین گران (دلار) = ظلم به همه مردم میباشد اقایان بدانند کسی ماشین نداره هم باید ماشین استاندارد سوار بشه کوپن رو هم برای خودت نگه دار بعدا بدردت میخوره .

    • بدون نام

      کارمند و کارگر نوکری بیش نیست .
      مگر با سو استفاده و حقوق نجومی و اختلاس و پدر سوختگی همراه باشد .
      وگرنه حقوق ناچیز جواب زندگی را نمی دهد .
      حالا بنزین از ترس اضافه نشد . ولی همه چیز اضافه شد .
      خوب به یکباره بنزین بشه ۵ هزار . و ۶۹ لیتر سهمیه .
      خوب اول می‌کند ۵ هزار بعد مجلس مخالفت می کند و با ۴ هزار خیرش را ببیند و مردم تحت فشار نباشند . با منت قطعی میشه .

    • بدون نام

      اگر دولت نمیتواند جلوی قاچاق را بگیرد چرا از جیب ملت مایه می گذارد چرا که گرانی بنزین فقط دامن ماشین دارها را نمی گیرد بلکه بر نرخ همه چیز تاثیر مستقیم می گذارد و بیچاره ملت کارمند یا بیکار جامعه و بخصوش بازنشسته ها

    • بدون نام

      هر موقع بخوان قیمت سوخت و بنزین رو گران کنند روزای اول از آلودگی هوا صحبت می کنن بعدش از قاچاق مواد سوختی سخن به میان مياد و در آخر این سناریو از این که ما دومین بنزین ارزان دنیا رو داریم ما پنج هزار تومان یارانه پنهان برای بنزین داریم تجربه نشان داده با گران شدن بنزین آلودگی هوا اصلا از بین نميرود، قاچاق سوخت که تقصیر مردم نیست باید گوش مرزبانا رو تابوند از طرفی کشوری که این همه دزد و اختلاس گر در همه ارکانش مشغول بخور بخورند و مریضترین اقتصاد دنیا رو داره با عطسه خری قیمتها بصورت نجومی بالا میرود حال شما قیمت بنزین رو ببر بالا ببین نور علی نور میشه دیگه نون هم نمیتونی تو سفره بزاری خدا ما رو از خاین و دزد نجات بده.

    • بدون نام

      به جای اینکه کارکرد یه کارگر ساده رو در نظر بگیرن ببین رفتن سراغ چه چیزهایی طرف به نون کرایه خونش خرج زنو بچش درس کلاسش محتاجه این دس گذاشتن تو نقطه ضعف بنی بشر طرف به جای حل مشکل مردم تو مجلس نشسته با گوشیش بازی میکنه ماهی چن میلیون با بازیش بدون خستگی و فکر به جیب می زنه اون وقت اینا دارن به جای برخورد با مسعولین بی لیاقت دارن همان بی لباقتیشو به مردم متحول میکنن

    • محسن

      مسئولین ما چقد کوته فکرن مردم از گرسنگی نداری بدبختی دارن میمیرن بد اون مسئول بی کفایتی که به جای گرفتن مرض وجلوگیری از قاچاق ترح افزایش قیمت بنزین میده چه میدونه نداری یعنی چی

    • بدون نام

      بنزین باید گران بشه پولشو بدن به کارگر و کارمند کم درامد اخه با ماهی 1200000 تومان کدوم کارگر میتونه ماشین بخره والا پول بنزین رو بین همه تقسیم کنند اونا هم بتونند اقلا ماهی یک بار گوشت قرمز بخورند دیگه فکر نمیکنم قیمتها از این بالاتر بره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج