۷۸۲۰۷۱
۴ نظر
۵۰۰۸
۴ نظر
۵۰۰۸
پ

آمریکا، خواستار رد دعوی ایران در دادگاه لاهه شد

وکلای حقوقی واشنگتن در جلسه استماع امروز دیوان بین‌المللی دادگستری، درخواست رد شکایت تهران در خصوص بازگرداندن دارایی ۱.۷۵ میلیارد دلاری مسدودشده بانک مرکزی ایران در آمریکا را مطرح کردند.

خبرگزاری فارس: دولت آمریکا امروز (دوشنبه) از قضات دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه خواست تا دعوی حقوقی ایران در خصوص احیای ۱.۷۵ میلیارد دلار دارایی مسدود شده بانک مرکزی ایران، که با حکم دادگاه‌های آمریکا توقیف شده است، را رد کند.

بنا بر گزارش خبرگزاری «رویترز»، دیوان عالی آمریکا در سال ۲۰۱۶ میلادی حکمی را صادر کرد مبنی بر اینکه دارایی‌های مسدودشده بانک مرکزی ایران باید به عنوان غرامت به خانواده‌های آمریکایی قربانیان انفجار مقر تفنگداران آمریکایی در بیروت در سال ۱۹۸۳ میلادی پرداخت شود.

این درحالیست که ایران هرگونه دست داشتن در این انفجار را قویا رد کرده است.

بر اساس این گزارش، جلسه استماع طرح ادله طرف آمریکایی در دعوی حقوقی ایران در خصوص احیای ۱.۷۵ میلیارد دلار دارایی مسدود شده این کشور با حکم دادگاه آمریکا، امروز (دوشنبه) در دیوان بین‌المللی دادگستری برگزار شده است.

این جلسه در دادگاهی مجزای از دادگاه رسیدگی به شکایت ایران در خصوص تحریم‌های آمریکا علیه تهران برگزار می‌شود.

هفته گذشته و پس از صدور حکم دیوان بین‌المللی دادگستری در جریان پرونده شکایت ایران در خصوص تحریم‌های آمریکا، واشنگتن اعلام کرد که از عهدنامه مودتی که در سال ۱۹۵۵ میلادی میان ایران و آمریکا برقرار شده، خارج خواهد شد.

بنا بر گزارش رویترز، فرایند خروج از عهدنامه مودت حدود یک سال زمان خواهد برد و روند رسیدگی به پرونده شکایت ایران در خصوص دارایی‌های ضبط‌شده‌اش که در سال ۲۰۱۶ میلادی مطرح شده بود، بدون توجه به این اقدام آمریکا ادامه خواهد یافت.

طی رای دیوان در هفته گذشته، دیوان بین‌المللی دادگستری در این جلسه ضمن احراز صلاحیت خود برای رسیدگی به دعوای اقامه شده علیه آمریکا از سوی ایران و اینکه قرار صادره الزام آور و لازم الاتباع بوده و موجد تعهدات بین المللی برای مخاطبین آن است، اعلام کرد که دولت ایالات متحده ملزم است طبق تعهدات بین المللی خود برطبق عهدنامه مودت، روابط اقتصادی و حقوق کنسولی مورخ ۱۳۳۴ شمسی (۱۹۵۵ میلادی)، موانع ناشی از اقداماتش به موجب تصمیم ۸ می ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷) در ارتباط با صادرات اقلام دارو و تجهیزات پزشکی؛ اقلام غذایی و کشاورزی؛ قطعات و تجهیزات هواپیما و خدمات تامین و نگهداری لازم برای ایمنی هواپیمایی به جمهوری اسلامی را برطرف کند.

بر اساس این گزارش، جلسات استماع در دیوان بین‌المللی دادگستری در خصوص پرونده جدید تا روز جمعه ادامه خواهد یافت و تمرکز آن نیز روی اعتراضات آمریکا به عالی‌ترین رکن قضایی سازمان ملل خواهد بود. دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه هنوز تاریخی برای صدور حکم در این رابطه اعلام نکرده است.

به گزارش فارس، دیوان بین المللی دادگستری واقع در شهر لاهه در کشور هلند، محکمه یک دادگاه بین‌المللی است که از سال ۱۹۴۵ تاکنون به شکایت کشورهای عضو منشور ملل متحد از یکدیگر رسیدگی می‌کند. این دیوان رکن قضایی اصلی سازمان ملل متحد است که از صلاحیت ترافعی در دعاوی بین الدولی و صلاحیت مشورتی در پاسخ به سؤالات حقوقی ارکان و آژانس‌های تخصصی ملل متحد برخوردار است. فقط دولت‌ها می‌توانند علیه دولت‌های دیگر نزد دیوان شکایت کنند، البته به شرطی که دیوان در خصوص آن شکایت، پیش از هر چیز صلاحیت خود را احراز کند.

برهمین اساس، آمریکا و هیچ کشور دیگری نمی‌توانند اعتبار و مشروعیت دیوان را زیر سؤال ببرند، چرا که رکن قضایی ملل متحد است و حکم و قراری که دیوان صادر می‌کند را نمی‌توان نادیده انگاشت.

پیش از این جمهوری اسلامی ایران در دعوای سکوهای نفتی (۱۳۷۱) مبنای شکایت خود را عهدنامه مذکور اعلام کرده بود و دیوان نیز برمبنای آن، ضمن احراز صلاحیت خود به دعوای طرفین رسیدگی کرده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      هم می گویید مرک بر امریکا هم در بانک امریکا پول دارید

    • بدون نام

      غلط کرد

    • بدون نام

      ماه پشت ابر نمی مونه

    • بدون نام

      حتما پول انگل زاده هم کم اومده میخوان بگیرن بدن به اونا مثل پولهای قبلی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج