جاباما
۷۸۲۱۷۳
۶۰ نظر
۵۳۰۵
۶۰ نظر
۵۳۰۵
پ

نادیا مراد: زمانی «برده جنسی» ۱۳ مرد بودم!

نادیا مراد: من در یک زمان، برده جنسی ۱۳ مرد بودم و گاهی در یک روز آنقدر به من تجاوز می‌شد که از هوش می‌رفتم و دیگر نمی‌فهمیدم کجا هستم. گاهی دست و پایم را می‌بستند و با زنجیر به جایی قفلم می‌کردند و مثل حیوان سرم می‌ریختند و آزارم می‌دادند.

فرارو نوشت: در پی اهدای جایزه نوبل صلح به نادیا مراد، از دختران ایزدی کُرد و دنیس موک‌وگ، پزشک کنگویی به‌دلیل مبارزه آن‌ها با خشونت جنسی علیه زنان، دولت عراق در پیامی اعلام کرد که حیدر عبادی، نخست‌وزیر این کشور موفقیت نادیا مراد شهروند عراقی را تبریک می‌گوید.

دولت عراق در توئیتی آورده است که با «بهترین احترامات صمیمانه» این جایزه را به نادیا مرادی برای «کارزار شجاعانه‌اش در دفاع از قربانیان خشونت جنسی در طول درگیری‌ها تبریک می‌گوید. دولت عراق از قربانیان خشونت جنسی داعش در کشور حمایت می‌کند و عدالت را برای بازماندگان باز خواهد گرداند».

نادیا مراد: زمانی «برده جنسی» ۱۳ مرد بودم!

ویان دخیل، نماینده کردهای ایزدی در پارلمان عراق نیز در پیامی نوشته است: «هزاران تبریک برای نادیا مراد به‌خاطر به‌دست آورد جایزه نوبل صلح. این پیروزی خوبی و صلح بر نیروهای تاریکی بود.»

من در یک زمان "برده جنسی" ۱۳ مرد بودم! نادیا مراد ۲۱ ساله بود وقتی که جنگجویان داعش او را ربودند، کتکش زدند و به او تجاوز کردند. او یک ایزدی بود که داعشی‌ها آنها را کافر به حساب می‌آورند، در دو سال اخیر او تنها به دنبال تحقق عدالت درباره آنهاست. آنچه بر او رفته در کتابی به نام آخرین دختر آمده است.

داستانی تکان دهنده از اسارت و فرار او از چنگال داعش. نادیا مراد، یکی از ۷۰۰۰ زن و دختری که از سوی تروریست‌های داعش ربوده شده بودند، خاطراتش را در کتابی گرد آورده است.

نادیا که در آن زمان بیست و یک سال داشت و از روستایش به نام کوچو ربوده شده بود، مجبور شده بود تا بردن اعضای خانواده اش توسط کامیون را تماشا کند و پس از آن نزدیک به یک ساعت صدای شلیک تفنگ‌ها را می‌شنیده است.

شش تن از برادران او به همراه مادرش قتل عام شدند، هرچند دو تن از اعضای خانواده‌اش با وجود زخم های جدی زنده ماندند و او مجبور شد سوار اتوبوسی شده تا به موصل برده شود.

او در کتابش به نام «آخرین دختر: داستان من از اسارت و مبارزه علیه داعش» می‌نویسد که چگونه از همان زمان سوار شدن به اتوبوس یک داعشی سعی کرد به او تعرض کند. او می‌نویسد: «احساس سوختن داشتم. تا پیش از آن هرگز کسی مرا آن گونه لمس نکرده بود... اشک‌های من روی دستش چکید، اما او بس نکرد».

زندگی نادیا مراد بعد از حمله داعش به روستای «کوچو» در عراق دگرگون شد. سوم آگوست سال ۲۰۱۴ بود و داعش از مدتی قبل توانسته بود شمال عراق را تصرف کند.

اقلیم کردستان که تا آن وقت هنوز تسلیم داعش نشده بود، مورد هجوم تروریست‌ها قرار گرفت و سرانجام ایزدی‌ها هدف قرار گرفتند: «داعشی‌ها به روستا حمله کردند و گفتند باید اسلام بیاورید. پنج روز در روستا مهلت دادند و در این پنج روز ما در محاصره آن‌ها بودیم.

روز پنجم اعلام کردند که همه در مدرسه روستا جمع شویم. مدرسه دو طبقه بود و آن‌ها زنان و بچه‌ها را به طبقه بالا فرستادند و مردها را در حیاط مدرسه جمع کردند. ما از پنجره نگاه می‌کردیم که مردان را به صف کرده و پسربچه‌های نابالغ را به گوشه‌ای فرستاده بودند.

بعد، صدای رگبار گلوله بود و جنازه‌هایی که یکی یکی نقش زمین می‌شدند. خون حیاط مدرسه را پر کرد و زنانی که در طبقه بالا حبس بودند، شیون می‌کردند؛ جلوی چشمم دیدم که ۶ برادرم، خواهرزاده و برادرزاده هایم و عزیزانم یکی یکی کشته می‌شوند.

تعداد کشته‌های آن روز به بیش از چهار هزار نفر رسید و بعد همه زنان باقیمانده را داعش به اسارت گرفت.»

زنان جوان‌تر را به‌ بند کردند تا به‌عنوان برده جنسی میان گروه‌های مختلف داعش تقسیم شوند. ۸۰ زن میانسال و پیر از جمله مادر نادیا، اما همانجا ماندند و بعد نادیا شنید که همگی‌شان را کشته‌اند.

او می‌گوید: «همه دختران جوان و حتی کودک را گروه گروه کردند و من به همراه ۱۵۰ زن دیگر به موصل برده شدیم. از همان لحظه، حتی در طول مسیر هم مورد آزار و اذیت قرارمان دادند. بعد در ساختمانی اسکان داده شدیم که پیش از ما زنان دیگری هم به آنجا آورده شده بودند.

در آنجا توهین‌ها، آزارها و بی‌حرمتی‌ها به اوج رسید. هر کداممان را چند بار خرید و فروش می‌کردند، بچه‌ها مثل هدیه، دست به دست می‌شدند و ما هم از دست یک گروه متجاوز به دست گروهی دیگر می‌افتادیم.

من در یک زمان، برده جنسی ۱۳ مرد بودم و گاهی در یک روز آنقدر به من تجاوز می‌شد که از هوش می‌رفتم و دیگر نمی‌فهمیدم کجا هستم.

گاهی دست و پایم را می‌بستند و با زنجیر به جایی قفلم می‌کردند و مثل حیوان سرم می‌ریختند و آزارم می‌دادند. گاهی تنم را با ته سیگار می‌سوزاندند و هر وقت می‌فهمیدند که قصد فرار دارم، سلمان، سرکرده آن‌ها چند نفر از مردانش را می‌فرستاد سراغم.»

۳ ماه از زندگی نادیا به همین شکل گذشت و بعد، وقتی داشتند او را به یکی از رانندگان داعش می‌فروختند، توانست فرار کند: «راننده داشت من را به خانه‌اش می‌برد که در یک لحظه فرصت فرار پیدا کردم و از ماشین پیاده شدم. شروع کردم به دویدن در کوچه پس کوچه‌ها. به هر خانه‌ای که می‌رسیدم در می‌زدم شاید کسی در را به رویم باز کند و پناهم دهد.

بالاخره یکی از خانه‌ها در را باز کرد و من خودم را به داخل خانه انداختم و نجات پیدا کردم. چند شبی را با این خانواده مسلمان ماندم و آن‌ها کمک کردند تا با مدارک شناسایی دخترشان، کارت شناسایی جعلی برای خودم بسازم و از مناطق تحت کنترل داعش فرار کنم.»

نادیا بعد از دشواری‌های بسیار توانست از مرز بگذرد و همراه با دیگر آوارگان به آلمان برود. جایی که او را بسرعت پذیرفتند، برایش امکانات زندگی فراهم کردند و با صدور یک پاسپورت آلمانی، او را به‌عنوان شهروند به رسمیت شناختند: «اینجا ۳ خواهرم را پیدا کرده‌ام و با هم زندگی می‌کنیم؛ اما امنیتی که اینجا داریم باعث نمی‌شود به فکر دیگر دختران عراقی در بند نباشیم.

همه تلاش من این است که لااقل بتوانم دختران دیگر را از چنگ داعش نجات دهم و چهره کثیف این گروه تروریست را برای دنیا روشن کنم. این طور فکر می‌کنم رنجی که در این ۳ ماه کشیدم بیهوده نبوده است.» گذشته برای نادیا خاطره محو و کمرنگی است که هیچ چیز از آن به جا نمانده.

نه خانه بزرگشان در کوچو، نه خانواده پرجمعیت‌شان و نه حتی کتاب‌های تاریخی که به آن‌ها علاقه داشت.

او درباره گذشته‌اش می‌گوید: «وقتی داعش به روستایمان حمله کرد من ۱۹ ساله بودم و در خانه بزرگی با مادر و ۱۲ خواهر و برادرم زندگی می‌کردیم. پدرم را ۱۳ سال قبل از دست دادم و کودکی سخت و فقیرانه‌ای را گذراندیم، اما کم کم برادرهایم بزرگتر شدند و با کار بی‌وقفه، به زندگی‌مان سر و سامان دادند.

درست همان روزهایی که زندگی ما کمی رنگ راحتی و آسایش به خود گرفت، سر و کله داعش پیدا شد و خوشبختی‌مان را پایان داد؛ درس من خیلی خوب بود. عاشق تاریخ بودم و می‌خواستم در همین رشته درس بخوانم.

برای آدمی مثل من که حافظه قوی و بی‌نقصی داشت، تاریخ خواندن سراسر لذت بود، اما دیگر آن آدم سابق نیستم. هیچ چیزی در خاطرم نمی‌ماند و حافظه‌ام بشدت ضعیف شده است.»

هنوز هم حرف زدن از دوران اسارت و بردگی برای نادیا دشوار است. او وقتی برای سخنرانی به سازمان ملل دعوت شد، بارها میان صحبت‌هایش به گریه افتاد، بارها سکوت کرد تا بتواند شهامت رویارویی با خاطراتش را پیدا کند: «این سه ماه بند بند وجود من را دگرگون کرد.

بشدت احساس پیری دارم و فکر نمی‌کنم دیگر هیچ وقت همان آدم سابق شوم. زندگی من از آگوست ۲۰۱۴ به بعد ویران شد.»

نادیا پس از آزادی تلاش کرد تا آنچه را که بر سر کردهای ایزدی و دیگر قربانیان آمده بود به گوش جهانیان برساند. او در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد، فاجعه‌ای را که به چشم دیده بود بازگو کرد و وعده داد که برای آزادی همه زنانی که به‌عنوان ابزار در اسارت داعش هستند تلاش کند.

به دلیل همین تلاش‌ها نادیا به‌عنوان «نخستین سفیر حسن نیت و کرامت بازماندگان از مسأله قاچاق انسان» معرفی شد و سال گذشته نامش به فهرست کاندیداهای دریافت جایزه صلح نوبل راه یافت.

او حالا مسئول ارجاع پرونده جنایات داعش توسط شورای امنیت سازمان ملل به دادگاه جنایی بین‌المللی است و می‌خواهد تروریست‌هایی که او را به این روز انداختند به اتهام حمله به ایزدی‌ها و نسل کشی مورد پیگرد قانونی قرار بگیرند.

از آنجا او به یک اردوگاه آوارگان در دوهوک در شمال عراق می رود. در آنجا نخستین خبرنگار غربی را می بیند و به تدریج به عنوان یکی از ۱۰ هزار زنی که از سوی برنامه پناهندگان که توسط دولت محلی «بادن- ووتمبرگ» در جنوب غرب آلمان اجرا می شد، انتخاب شد.

او سپس به عنوان یک فعال اجتماعی کارش را آغاز کرد و امروز توانست برنده جایزه نوبل ۲۰۱۶ شود. او در کتابش می نویسد: من می خواهم آخرین دختری باشم که داستانی این چنینی دارد».

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ۹۷

      درود بر شرف مدافعان حرم که اگه نبودن شاید قصه هموطن ایرانی الان تیتر خبر شده بود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ربطي نداشت

      • بدون نام

        چطور میگی ربطی نداشت بی عقل؟

      • بدون نام

        اتفاقا ربطی نداشت و بی عقل هم شماها هستین چون داعش سال ۲۰۱۴ بوجود اومد و ایرانیها سال ۲۰۱۱ در سوریه و قبلتر در عراق بودند و ظلم و زور و جنایت نوری المالکی به اهل سنت و تشیع و دیگر ادیان باعث تشکیل داعش شد.

      • بدون نام

        مهندس بحث در مورد مدافع حرم بود که نذاشتند این داعشی ها وارد کشور ما هم بشن
        چی میگی برای خودت؟

      • بدون نام

        کاربر 12:39
        بحث این که مدافعان حرم باعث شدن ما در ارامش باشیم چه ربطی داشت به چیزی که شما گفتی
        بدون بحث چیه بعد افاضات علمی کن

      • اندیشه‌ی خوب

        یا صاحب الزمان ادرکنا
        اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و جعلنا من انصاره و اعوانه

      • بدون نام

        درود بر شرف مدافع های حرم

      • بدون نام

        حمله آمریکا به عراق و دخالت در سوریه به نفع اسرائیل اصلا باعث ایجاد داعش نشد!!! اینکه خود ترامپ و کلینتون هم اعتراف کردند که آمریکا باعث ایجاد داعش شده هم مهم نیست .مزدورها میگن تقصیر ایران بوده!

      • بدون نام

        خدا یه عقلی بهت بده ۹۷ جان!
        که از این شستشوی مغزی خارج شی

      • بدون نام

        درود بر ایران و ایرانی که حکومت داعش رو از بین برد

      • بدون نام

        باید جایزه ی صلحو به سردار سلیمانی می دادند که با ایزدیان رو از شر داعش راحت کرد

    • بدون نام

      الاهی آمریکا و ساخته ی دست کثیفش که داعش هستش از بین برن، اینو خوندم از طرفی خیلی ناراحت شدم برای این دختر و مردمی که اینجوری آزار میبینن و از طرفی خدا رو شکر کردم که کشورمون در آرامش و امنیت هستش و باید برای حفظ ایمان و اسلام تلاش کنیم و یاد بگیریم پاک زندگی کنیم...

    • صابر

      این متن رو خانم سلحشور(مجلس) بخونن بد نیست

    • بدون نام

      داعشیها اینها چه کسا نی بودن آیا اهل دین هم بودن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پولهای سعودی و پشتیبانی اسرائیل و آمریکا از یک مشت اراذل و اوباش باعث ایجاد داعش شد .مواد مخدر هم بهشون می دادند تا همه مرزهای توحش رو درنوردند .

      • بدون نام

        نه نبودن

      • مردجنوبی

        بله اگه نبودن که اینقدر جنایت نمیکردن

    • فریبا

      چه تلخ! موفق باشی

    • بدون نام

      این داستان چقدر آشناست ... هزار و اندی سال پیش بر سر ایرانیان آمده و در پس قرنها رنگ باخته ...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این داستان در تمام طول تاریخ وجود داره مردها سر قلمرو می جنگیدند و زنها رو تباه می کردند .هیچ ربطی به عرب و ایرانی و مزخرفات نژادپرستانه نداره.سرتاسر این تاریخ مردانه سرشاره از این جنایتها بر علیه زنان .تمامش هم از خوی نرینگی ناشی شده

      • بدون نام

        پس می بینی که ناگزیری از شرافت و ناموس وطنت دفاع کنی ولو مرزها دورتر

      • بدون نام

        در زمان همه ی جنگها همین بوده فکر کردی غربی های به ظاهر متمدن رفتار بهتری داشتند و دارند؟

    • بدون نام

      دخترم امیدوارم که خدا ریشه ظلم به هر شکلی که وجود داره را از بین ببرد.
      خدا لعنت کنه اونایی رو که به اسم اسلام مردم رو میکشندو به بردگی میکشند.
      فقط یادتون باشه که ما ایرانی ها در جنگ هم مردانگی و مروت رو کنار نگذاشتیم.

    • بدون نام

      سازمان ملل برای این بیچاره ها چه غلطی کرده .مگر داعش دستپرورده امریکا وعربستان نیست ?

      پاسخ ها

      • قاسمی

        سازمان ملل کی اسرایل وامرکیکاست پول رشوه تبانی

      • بدون نام

        اینا رو داخلیا از خودشون درآوردن که داعش دست پروده عربستان و آمریکاست؛ شما چرا ساده ای باور میکنی؟

    • ابوذری

      سلام وصلوات خدا برشهدای مدافع حرم ،، که منطقه ومرزهایمان را از شر این موجودات کثیف کم کردن انشاءالله حامیان داعش و موافقان این گروه پلید به درک واصل بشن

    • تپل

      نارحت شدم درجواب ان کسی که میگه ایرانی من یک روستایی هستم.وهیچ وقت تسلیم نمیشوم که خودم را بکشن وزن خواهرم را اسیر کنند میجنگم تا کشته شویم

    • بدون نام

      لعنت بر امریکا واسراییل که داعش رو به وجود اوردند

    • بدون نام

      این جنایتکاران رو امریکا و اسراییل به وجود اوردند و ترامپ و نتانیابو جنایتکار هستند الان هم حمایتشون میکنند فرمانده های داعش رو فراری میدن و نجاتشون میدن

    • بدون نام

      سلام خداوند متعال بر مدافعان و شهدای مدافع حرم ؛ زنده باد اسطوره تقوا و مردانگی سردار حاج قاسم سلیمانی و سلام بر ابر مرد پاکی و تقوا حضرت آیت الله خامنه ای حفظ الله

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خخخخخخخخخخخخخخخ

    • بدون نام

      چرا ایرانی نمیتونه از داخل مرزهاش جلو متجاوزان و بگیره تا انگ دخالت کردن تو کشورهای دیگه به پیشونیش نخوره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        از داخل مرزهاش یعنی بیان تو شهرت باهات بجنگن و تجاوز کنن؟ تو خودت دشمن ناموست رو میاری تو اتاق خونه ت جلوی زن و بچه ت می کشی؟

      • بدون نام

        اولین که ی زن هستم دوما مرز شده مرز تهران واقعا تو سفسطه گری استاد هستید بازم میگم از مرزهای ایران دفاع شود همین دخالت ها باعث تهدید زنان ایران شده به این تجاوزها بهتر برای کس کار خودت گردن کلفتی کنی نظر من مال خودم نظر تو مال خودت

    • بدون نام

      تفکرات کثیف ریشه دار....

    • بدون نام

      جمله منو بزار

    • بدون نام

      خدایا..خیلی سخت ودردناکه...واقعا خوندنش برای من که یک زنم ترسناکه ،چه برسه به کسی که تجربه اش کرده..خدایا به تو عمر طولانی و زندگی شاد وراحتی رو عطا کنه..

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عمری باشادی وسلامت میگفتی بهتربود تا طولانی...

    • بدون نام

      مطمین باشد هدف این داعشی های کثیف و نسل یزیدیان و اربانشان اشغال ایران بود درود بر مدافعان حرم و سلام بر شهیدان مدافع غیرت شیعه هیچوقت اجازه چنین تجاوزاتی را به این از خدا بی خبران نخواهد داد

      پاسخ ها

      • ۹

        غیرت شیعه اجازه میده که انقد تو کشورش دزدی و اختلاس باشه ومردها جلوی زن وبچشون شرمنده،...جمع کن بابا

    • رضا

      خیلی درد آور بود واقعا متأسف شدم.... خداوند ریشه ظالمان و دشمنان مسلمانان رو از زمین ریشه کن.. ان شا۶الله100000%

      پاسخ ها

      • هادی

        کاربر ۱۲:۳۹ بدون نام
        تروریست ها از هفت سال گذشته در سوریه شروع به فعالیت کردن حالا با هر اسمی که تو دوست داری !
        چه فرقی می کنه ؟
        هدف همشون یکیه عزیز
        فقط مقابله وکنترل واگر هم بتونن از بین بردن ایران و ایرانی که البته خودشون و اربابان کثیفشون این آرزو رو به گور میبرن

    • ناشناس

      خدا روح شهدای مدافعان حرم که بینی داعشیان و یزیدیان زمان رو به خاک مالیدند و باعث شدند ایران ما امنیتش تضمین بشه رو شاد کنه . واقعا جنایت و خیانتی که داعش در مورد اسلام کرد در هیچ دوره ای از هیچ کسی سر نزده بود

    • بدون نام

      عجب دنیایی شده خودشون قربانی می گیرن بعد به قربانیان سیاست کثیفشون هدیه شجاعت می دن

    • الهم عجل لولیک الفرج

      سلام.یا خدا.یافاطمه زهرا.بفریادشون برس.اقاجان زودترظهور کن.برای فرج وسلامتی اقاامام زمان ۵تاصلوات بفرستیدهدیه کنید به اقاامام زمان

    • مهنت

      درود بر سردار سلیمانی و سربازانش و شهیدان مدافع حرم که اگه نبودن زنهای ایران هم همین بلا سرشون میومد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یعنی به صورت کااامل شستشوی مغزی شدیا؛-) . ا

    • مهنا

      خیلی سخته یه عده حیون بریزن تو کشورت و به ناموس ادم تجاوز کنن خدا لعنت کنه داعش رو

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا تصورش سخته خدارحمت کند شهیدان را که از اول انقلاب تا حالا محافظ جان ناموس وطن بودند .برای شادی روح شهدا صلوات.

    • بدون نام

      کاربر مهمت جوابت فقط س ک و ت

      پاسخ ها

      • ۹

        اخ که گل گفتی عزیزمم

    • کرمانشاه

      تف به شرف نداشته ی داعش کثیف

    • بدون نام

      داعش اینهمه تویوتا رو از کجا میاره غیر از اینه که عربستان و اردن و امارات و قطر تجهیزش میکنن چطور شرکت تویوتا بابت فروش یک دستگاه خودروی تویوتا به سفارت ایران در هند عذرخواهی کرد اما بابت اینهمه تویوتایی که زیر پای داعشیهاست عذرخواهی نمیکنه ؟ این چند هزار تویوتایی که زیرپای داعش رو غیر از اینه که عربستان و کشورهای ثروتمند منطقه میخرن براش ؟ داعش خودش یه گروه وحشیه لعنت بهش ولی بدتر از داعش اون کشورهایی ان که برای داعش خودرو و سلاح میخرن

    • مهرداد

      واقعا متاسفم برای این زنان وقتی درد این زن را در اعماق وجودمان درک می کنیم که فرض کنیم این بلا را سر یکی از نوامیسمان آورده باشند و از خدا برای این بشر که اینقدر حمله وحشیانه که بدتر از حیوانات درنده که گرگ جلوی آنها رو سفید است ، متاثر و متاسف میشه فقط از خدا میخواهیم کمکش کند.

    • بدون نام

      بیشتر اعضاء داعش اتباع عربستان و اردنن اما آمریکا و سازمان ملل هیچ برخوردی با عربستان و اردن نمیکنه

    • بدون نام

      خاک بر سر اینهایی که میگن چرا ایران رفته با داعش میجنگه .اگه داعش عراق رو کنترل کرده بود خدا میدونه چی میشد. در واقع ایران میجنگید تا جلوی یک جنگ بزرگتر رو بگیره لب مرز عراق .

    • بدون نام

      ۲۰۱۶؟ مگه جایزه نوبل امسال رو بهش ندادند؟

    • دلنیا

      وای چه غم انگیزبود لعنت ب داعش بنظرمن همه انسانها چه ایرانی چه عرب چه آفریقایی چه شیعه چه سنی چه مسیحی حق اینو دارن ک تو کشور خودشون آزادانه زندگی کنند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج