۷۸۳۷۷۱
۱۹ نظر
۵۰۰۹
۱۹ نظر
۵۰۰۹
پ

سینما‌ در قُرُق مجردها؛ متاهل‌ها سینما نمی‌روند

یکی از اصلی ترین گزینه ها برای تفریح خانواده‌ها در روزهای آخر هفته، سینما بود و بس. پنج شنبه و جمعه، دم درِ سینماها صف می بستند تا ساعتی فارغ از غم دنیا لم بدهند جلوی پرده نقره ای و بخندند، گریه کنند و حتی بترسند. برای خیلی های شان فرقی نداشت فیلم روی پرده، درام است یا کمدی، فقط می خواستند دور هم بنشینند و فیلمی ببینند.

روزنامه همدلی: یکی از اصلی ترین گزینه ها برای تفریح خانواده‌ها در روزهای آخر هفته، سینما بود و بس. پنج شنبه و جمعه، دم درِ سینماها صف می بستند تا ساعتی فارغ از غم دنیا لم بدهند جلوی پرده نقره ای و بخندند، گریه کنند و حتی بترسند. برای خیلی های شان فرقی نداشت فیلم روی پرده، درام است یا کمدی، فقط می خواستند دور هم بنشینند و فیلمی ببینند.

سینما‌ در قُرُق مجردها؛ متاهل‌ها سینما نمی‌روند

برای «سینمارو»های حرفه‌ای، داستان اما فرق داشت، سینما یک عشق بود، روزها و شاید ماه ها انتظار می کشیدند فیلمی روی پرده بیاید که در موردش نقدها خوانده اند و شنیده اند. اصلا اعتیاد پیدا کرده بودند به سالن های تاریک سینما و تجربه رقص نگاتیوها روی پرده ای بزرگ با صدایی که در هیچ تلویزیون و باند و بلندگویی پیدا نمی شد و نمی شود. حالا اما شرایط کمی متفاوت از گذشته است.

قیمت بلیت ها در سال 1397 بالا رفت و از طرف دیگر مشکلات اقتصادی، سفره مردم را کوچک کرد؛ اتفاقی که در وهله اول کالاهای فرهنگی را از سبد خانوار حذف می کند و بالطبع سینما می رود در انتهای لیست خانواده ها.

سینمای دو نفری، صد هزار تومان!

بلیت سینما در سال جاری شده 15 هزار تومان، یعنی یک زوج جوان که هنوز فرزندی ندارند، تماشای یک فیلم در سینما برای شان 30 هزار تومان آب می خورد، هزینه رفت و برگشت شان هم اگر حدودا 20 هزار تومان شود، با خرید اندک تنقلات یا صرف غذایی در بوفه و رستوران سینماها نزدیک به صد هزار تومان خرج روی دست شان می گذارد؛ صد هزار تومانی که ترجیح می دهند نگهش دارند برای روز مبادا و خرج هایی ضروری‌تر.

سال هاست سه شنبه ها، بلیت سینما، نیم بهاست، میانی ترین روز هفته را تخفیف می دهند تا مردمی که درگیر کار و مدرسه و دانشگاه هستند را به سالن ها بکشانند. البته پدرهای خسته از کار طبیعتا به ندرت می توانند در چنین روزی، خانواده را با خود به سینما ببرند چرا که فکر فردا صبحش را می کنند و کوفتگی و خواب آلودگی در محیط کار را!

کمرنگ شدن استقبال مردم از فیلم های روی پرده، دو سینمای بزرگ و معتبر پایتخت را به فکر انداخت، یک روز دیگر را به فهرست روزهای نیمبها اضافه کنند تا شاید بار دیگر سالن های سینما رونقی بگیرند؛ ابتدا «کورش» و بعد «آزادی» قیمت بلیت های سینما را در روزهای شنبه هم نیم بها اعلام کردند تا تکانی بدهند به گیشه هایی که با شیبی ملایم در سرازیری کاهش فروش قرار دارند.

سینماروها مجردند!

در حال حاضر بیشتر جمعیت «سینمارو»ها را مجردها تشکیل می دهند. هر چند جامعه آماری دقیقی در دسترس نیست و نمی توان تعداد افراد متاهل را با اعداد مشخص از مجردها جدا کرد اما نگاهی به اطراف مان نشان می دهد میزان قابل توجهی از «سینمارو»های حرفه ای بعد از ازدواج، دیگر سینما را به عنوان جزئی جدایی ناپذیر از زندگی خود نمی بینند.

«آرش»، کسی بود که بلیت تمام فیلم های جشنواره فجر را می خرید و برای تماشای فیلم های اسکاری صبر نمی کرد و حاضر بود نسخه ضبط شده از روی پرده را دانلود کند و ببیند. او نقدهای فیلم ها را هم دنبال می کرد و سعی داشت هیچ فیلم خوبی را از دست ندهد، اما بعد از ازدواج، تمرکزش روی پرداخت به موقع اجاره خانه و تامین مایحتاج ضروری زندگی است.

می‌گوید مدت هاست به سینما نرفته و آخرین بار هم با همسرش به تماشای فیلمی خانوادگی در سینما نشسته است. «مهران» هم شرایط مشابهی داشت و حداقل هفته ای یک بار به سینما می رفت، معتقد بود هر فیلمی ارزش دیدن ندارد و اسم کارگردان و بازیگران اثر برایش اهمیت زیادی داشت.

حالا ازدواج کرده و پسرش هم چند ماهی است به دنیا آمده، می گوید دیگر وقتی برای رفتن به سینما ندارد اما نمی تواند بر وسوسه تماشای فیلم هم غلبه کند، بنابراین هفته ای یک بار از سوپرمارکت محله شان، هر چه نسخه CD و DVD از فیلم‌های جدید آمده را می خرد و در خانه همراه با خانواده تماشا می کند.

خرج‌های ضروری‌تر از سینما

«مهدی» یک خبرنگار است؛ پسری سی و چند ساله که می گوید تنها به یک خاطر تاکنون ازدواج نکرده؛ سینما! حوزه تخصصی اش سینماست و نقد فیلم می نویسد، با سینماگران مصاحبه می کند و چشم از آخرین اخبار مربوط به هالیوود برنمی‌دارد.

معتقد است ازدواج نمی گذارد سینما را دیگر به صورت تخصصی دنبال کند و بعد از تاهل دیگر یک خوره‌ی سینما نیست! مجردها هر چند دغدغه‌های مخصوص به خود را دارند اما «سینمارو»های‌شان، علاقه فرهنگی خود را تا حد امکان از لیست‌شان حذف نمی کنند ولی متاهل ها بنا به دلایل مختلف که مهم ترین شان، اقتصادی است، بخش کمتری از جمعیت مخاطبان سینما را تشکیل می‌دهند و درآمد ماهانه را خود که در بازار پر پیچ و خم دلار، روز به روز لاغرتر می شود، برای خرید اقلام ضروری تر نگه می دارند و سینما را از دور تماشا می کنند!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      برعکس نوشتی بیشتر متاهل هستند مجردها تمایل ندارند بروند سینما

      پاسخ ها

      • اردشیر

        آره بابا آخه دختر و پسر که تنهایی پا نمیشه بره فیلم ببینه، یا دوست هستن میرن یا متاهل

    • بدون نام

      قضیه بالارفتن بلیط جای خود , متاسفانه رفتار زشت و زننده بعضی از جوانان در سینماها به نحوی شده که خانواده ها کمتر رغبت به رفتن به سینما داشته باشند , باید یک فکری هم بحال این معدود آدمها کرد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دوست عزیر علاوه بر دلایلی که گفتید و من هم کامل موافقم این رو هم اضافه کنیم که اکثر فیلمها در مورد خیانت کدوم زوجی میره ببینه چون هر چقدر هم ته فیلم پیام اخلاقی یدارند مردم باز کار اشتباه کاراکترهای فیلم رو تقلید میکنند حالا شاید مجرد ها کاراکترهای دیگه تو فیلم برا همدردی پیدا میکنند یا شاید فیلم بهانه است در حاشیه اصل هدف چن ساعت بودن با دوست و گپ زدن

    • بدون نام

      برای فیلم بی کیفیت مردم نمی روند سینما ، سوخت و هتل گران ، مسافرت رو کم میکنه ، غذای گران ، .......با دست خودمان ، اشتغال ، نشاط ، سرزندگی رو نابود می کنیم ، مسئول تنگ نظر ، بلای جان کشور شده .

    • ناشناس

      پس این فروش میلیاردی فیلم ها از کجا در میاد ؟! تیتر و متن این خبر بیشتر شبیه اینه که چیزی گفته باشیم دور هم محفل ساکت نباشه در آخر هفته مردمی که همیشه در صحنه بودن هستن حتی اگه بلیط ۴ برابرم بشه هستن اینو با سر زدن به درب سینماها مثل همین کوروش ، آزادی و سایت رزرو بلیط ها مثل سینما تیکت میشه فهمید در مورد خیلی چیزای دیگه هم همینه بیشتر ما عادت به گفتن گرانی و تورم و بدبختی و از این قبیل حرفها کردیم در صورتی که رفتار و کردارمان اینو نشون نمیده ...

    • بدون نام

      قربون اون محاسبه کردنت برم
      بلیط ۳۰ت
      رفت و آمد ۲۰ت
      تنقلاتی بخورید ۵۰ ت
      غذایی بخورید ۲۵۰ت
      سرویس بهداشتی بروید ۱۱۵۰۰ت
      برگردید منزل ۷۰۰۰۰ت

      مسخره مون کردید؟
      گرونی هست ولی دیگه عملیات روانی نکنید، به موضوع مربوط نمیشه ولی چون بحث غذا رو پیش کشیدید و من دست اندرکارم در کلانشهرها با ۷۵۰۰ خورشت و با ۱۴ت جوحه درجه یک میشه تهیه کرد
      حالا یه عده جیب هاشون قلمبه شده از پول و میخوان کسی که همراهشون هست رو شام ۲۵۰ت بدن اون بله میشه همون محاسبات شما

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اره منم تعجب کردم کجا پونزده تومنه بلیت اینا معلوم نیست گزارششونو از کدوم سینما تهیه کردن

      • بدون نام

        سینما چارسو،سینما کوروش،سینما ملت،سینما آزادی و... اینا همه 15 تومنه .غذا و تنقلاتم حداقل 50 تومن میشه برای دو نفر یه پیتزا و سالاد 40 تومن پاپ کرن هم دونه ای 5 تومن.رفت و آمد هم ماشین نداشته باشی همین میشه .محاسباتشون کاملا درسته برای شهری مثل تهران

    • بدون نام

      راستش یکی دیگه از دلایلی که افراد تمایلی به سینما رفتن ندارن، شاید خودِ سینماها باشه.
      ما توی کلانشهرمون، دو تا سینما بیشتر نداریم که اونها هم:
      ۱. مرکز شهرند و بسیار دور.
      ۲. متاسفانه، ما حتی نمی‌تونیم از فیلمِ رویِ پرده خبردار بشیم قبل از مراجعه‌ی حضوری؛
      یعنی نه سایتی، نه چیزی.
      ۳. رزرو هم که بماند اصلا!
      یعنی باید ریسک کنی بری تا مرکز شهر، ایا اصلا جایی گیرت بیاد، آیا گیرت نیاد! بعدم تا فیلمش ببینی چی باشه...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما مطمئنی کلانشهری؟

      • بدون نام

        در پاسخ به کاربر ۱۳:۱۹ باید بگم بله دوست عزیز! ما کلانشهر هستیم. همون کلانشهری که همیشه موردِ ظلم بوده.
        عمداً واژه‌ی کلانشهر رو به کار بردم که وضعیت واضح باشه. فکر نکنید یک شهر کوچیک یا دور افتاده هستیم.

    • بدون نام

      ما سینما نمی ریویم

      سال هاست به سینما نمی رویم

      سینما نمی رویم چون گران است و فیلم ها همه مبتذل و مسخره بازی

      سینما نمی رویم

    • بدون نام

      جوری مطلب تهیه کردید هرکی ندونه چه چیزی خیال میکنه انقدر سوار بر موج جامعه نشید که فقط مطلب مخاطب پسند بنویسید بلیت کجا پونزده تومنه؟بعد هم هرکسی ماشین داره پس اینهمه ماشینای توی خیابون مال کیه مال منه؟!بعد هم اگر اونجایی که میرین انقدر گرونه که برا دونفر تنقلاتش پنجاه درمیاد خب یا نرید اون سالن یا اعتراض کنید

    • آتش

      من مجردم و آدم سنتی یا مذهبیم نیستم اما انصافا خودتون ببینید تمام فیلم های ایرانی یا درمورد خیانت و طلاقه یا اعتیاد یا اینکه حتی توی فیلم های کمدی هم صحنه ی عزاداری هست . خب آدم حالش بهم میخوره فهمیدیم این مشکلات توی جامعه هست ولی خب تکرار مکررات به چه درد مردم میخوره؟چرا این سینماگرانی که خیلی از فیلمهاشون تقلید صد درصد از هالیووده فیلم های امید بخش و انگیزشی نمیسازن ؟ اینهمه آدم توی جامعه ی ما موفق شدن نمیشه از یکیشون فیلم ساخت؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        موافقم باهاتون
        ولی یه نکته ای می خواستم بگم که گوشه ذهنتون باشه، چند دهه ای پایان تمام فیلم های ایرانی به شادی و عروسی تمام میشد جوری که کمتر فیلمی بود که عروسی در آن صورت نمی گرفت حتی دوبله و سوبله، ولی برخی به این نتیجه رسیدند که ارائه تصویری غیرواقعی از جامعه که تطبیقی با زندگی واقعی مردم نداره می تونه همراه با شکست و ناکامی باشه و سبب افسردگی جامعه بشه
        کاری که الان اینستاگرام داره در کل دنیا می کنه و ویترینی شده از به اشتراک گذاشتن لحظات شاد افراد
        بنابراین چندین ساله می بینیم عشاق فیلم ها به هم نمی رسند و اتفاقات تلخی از این دست که مطابق واقعیت جامعه است و شاید الان دارن از این طرف پشت بام می افتن
        من که فیلم های دوره اصلاحات و دهه 80 رو می بینم همچنان، حتی رنگ و بوی آن را به فیلم های امروزی ترجیح می دهم

    • بدون نام

      سالهاست که دیگر فیلم خوب اجازه اکران نداشته است و فیلمهای خارجی هم کلا اکرانشون ممنوع شده. اون مجردهایی هم که میرن سینما بیشتر برای اینه که کنار دوست دختر یا پسرشون باشن، نه اینکه به خاطر فیلم برن.

    • بدون نام

      دوستان کافیه یه سر به سایت سینما تیکت بزنید تا بفهمید بلیط 15 تونه همه ی سینما های نسبتا جدید بلیطشون 15 تومنه

    • یه مادر

      والا من خیر سرم یه بار پسرام رو بردم سینما انقدر پسر ودختر ... ریخته بودن یه حرکاتی ازشون سر میزد که خودم از بچه هام خجالت کشیدم سینما که نیست شده خانه فساد همین که چراغ ها خاموش میشن ....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج