جاباما
۷۸۳۸۴۱
۱ نظر
۵۰۰۶
۱ نظر
۵۰۰۶
پ

مکرون: پرونده خاشقجی بسیار حساس است

رئیس جمهوری فرانسه در بیان اهمیت موضوع ناپدید شدن نویسنده و روزنامه‌نگار سعودی به کارگیری هر تلاشی جهت روشن شدن ابعاد مبهم این پرونده را ضروری برشمرده و تأکید کرد عربستان سعودی بزرگ‌ترین مشتری تجاری و تسلیحاتی ما نیست.

خبرگزاری ایلنا: «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه اخبار مربوط به ناپدید شدن «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار مفقود سعودی را بسیار مهم و حساس برشمرد و تاکید کرد که عربستان بزرگ‌ترین مشتری در خرید سلاح و ابعاد تجاری نیست.

ماکرون در مصاحبه با شبکه فرنس ۲۴ گفت: «منتظر کشف حقیقت و روشن شدن ابعاد مبهم این معما هستیم. امور مذکور بسیار مهم و خطرناک هستند. فرانسه هر کاری خواهد کرد تا به شناخت کاملی از حقیقت در این پرونده که موجب نگرانی شدید شده، دست یابد».

خاشقجی در تاریخ دوم اکتبر و پس از ورود به کنسولگری کشورش در استانبول برای انجام مقدمات اداری ازدواج با نامزدش که بیرون از ساختمان منتظر او بوده، ناپدید شد.

اظهارات ماکرون به دنبال تأکید منابع ترکیه بر قتل خاشقجی داخل ساختمان کنسولگری و انتقال جسد او به بیرون و نیز در عین حال تکذیب عربستان نسبت به این روایت بیان شده است.

ماکرون افزود که او به محض روشن شدن حقیقت، موضع صریحی در قبال این موضوع اتخاذ کرده و با «رجب طب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه، «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان و «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در این باره گفت‌وگو خواهد کرد.

به گزارش رویترز، رئیس‌جمهوری فرانسه به متحدان ریاض که خواهان دریافت پاسخ صریحی در مورد سرنوشت روزنامه‌نگار مفقود سعودی هستند، پیوسته است.

این خبرگزاری همچنین نوشته است که عربستان سعودی یکی از بزرگ‌ترین خریداران سلاح فرانسه است. این در حالی است که ریاض اخیرا معامله­‌ای با پاریس امضا نکرده ولی ولیعهد در سال جاری قراردادهایی را با آمریکا و انگلیس امضا کرده است.

در همین راستا ماکرون روز جمعه تاکید کرد: «اشتباه بزرگی است که گفته شود عربستان در هر زمینه‌ای مشتری بزرگی برای فرانسه به شمار می­‌رود،‌ چنین واقعیتی وجود ندارد».

ماکرون در ادامه افزود: «ما با عربستان سعودی و امارات مشارکت اعتمادی داریم، ‌این مهم است ولی مشارکت تجاری نیست بلکه استراتژیک است، زیرا ما منافع مشترکی با یکدیگر در منطقه داریم، ‌ثبات منطقه برای ما مهم است و ما با همکاری این دو کشور، با تروریسم مبارزه می‌کنیم».

اظهارات رئیس‌جمهوری فرانسه به پشتوانه ارقام حاصل از فروش سلاح به خاورمیانه در سال ۲۰۱۷ مطرح می­‌شود، به گونه­‌ای که کویت با ارزش یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون یورو در صدر و قطر با قیمت یک میلیارد و ۸۰ میلیون یورو، امارات به ارزش ۷۰۱ میلیون یورو و سپس عربستان سعودی به ارزش ۶۲۶ میلیون یورو در رده‌های بعدی مشتریان فرانسه قرار می­‌گیرند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      به نظر شما معلوم نیست که دستور این کار از کدام جناح عربستان صادر شده .یا اونا جناح ندارند یا به تو بد فرانسوی رقاص باج بیخود نمیدن .چرا تو که تازه از تخم سر دراوردی در باره داخل کشورهای دیگه نظر میدی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج