۷۸۴۳۵۷
۵ نظر
۵۰۱۲
۵ نظر
۵۰۱۲
پ

گزارش القدس العربی دربارۀ پیامد قتل خاشقچی

به نوشته روزنامه &#۰۳۹;القدس العربی&#۰۳۹;، چاپ لندن، عربستان سعودی با وجود ادله محکم وفایل های صوتی و تصویری به دست آمده از ساعت اپل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی دیگر نمی تواند خود را از این جنایت مبرا کند و به طور ضمنی مسؤولیت این ترور را خواهد پذیرفت.

ایرنا نوشت: به نوشته روزنامه 'القدس العربی'، چاپ لندن، عربستان سعودی با وجود ادله محکم وفایل های صوتی و تصویری به دست آمده از ساعت اپل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی دیگر نمی تواند خود را از این جنایت مبرا کند و به طور ضمنی مسؤولیت این ترور را خواهد پذیرفت.

'القدس العربی' روز یکشنبه افزود: عربستان سعودی پس از آن که به نسخه ای از عملیات ترور خاشقچی در کنسولگری کشور خود در ترکیه دست یابد، ممکن است با متهم کردن مقامات امنیتی سعودی، به طور ضمنی مسؤولیت ترور را به گردن بگیرد و مدعی شود آن ها به اشتباه خاشقچی را کشته اند.

ریاض در ابتدا مدعی شد که هیچ ارتباطی به این ترور ندارد اما در مقابل ادله محکم و تهدید های بین المللی راهی جز عقب گرد تدریجی از مواضع خود نداشت. در واقع عربستان می خواهد مسؤولیت این جنایت را بپذیرد اما پای دولت را به این موضوع باز نکند تا پرونده به دادگاه های بین المللی منتقل نشود و شاهزادگان سعودی در امان بمانند.

در همین راستا یک منبع آگاه به القدس العربی گفت احتمال دارد ترکیه در پاسخ به طفره رفتن عربستان از تفتیش کنسولگری خود، هیات سعودی را از محتوای اسنادی که به صورت صوتی و تصویری قتل خاشقچی را ثابت می کنند، باخبر سازد تا دوباره ادعاهای خود درباره دست نداشتن در قتل وی تکرار نکنند. این اسناد از طریق ساعت اپلی که به دست خاشقچی بوده به دست آمده است.

این منبع آگاه در ادامه افزود، مقامات سعودی در ابتدا می خواهند این رسوایی را مهار کنند و مسؤولیت به گردن مقامات امنیتی سعودی انداخته و مدعی شوند آن ها به جای راضی کردن خاشقچی برای بازگشت به کشورش، با او درگیر شده اند و این فاجعه را به بار آورده اند و سپس خواسته اند که تمام نشانه های جرم را پاک کنند.

در مقابل، عربستان سعودی مسؤولیت محدود خود را در مقابل این جنایت می پذیرد و تلاش می کنند خانواده خاشقچی را با دادن دیه برای این قتل اشتباه و محاکمه جنایت کاران راضی کند. متهمان هم برای نجات کشورشان از تبعات این جرم مسؤولیت کامل این جنایت را می پذیرند.

مقامات سعودی بر این باروند که این سناریو موقتا از فشار های بین المللی می کاهد اما با این حال مقامات سعودی به خوبی می دانند که قربانی کردن محمد بن سلمان تنها راه کاهش فشار بر کشور است.

خاشقچی از زمان مراجعه به ساختمان کنسولگری عربستان در شهر استانبول ناپدید شده است. برخی منابع غیر رسمی خبری اعلام کرده اند که خاشقچی توسط ماموران سرویس امنیتی سعودی پس از شکنجه در کنسولگری عربستان به قتل رسیده است.

خاشقچی ۵۹ ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرد و به آمریکا رفت. وی در مقالاتی که در روزنامه واشنگتن پست نوشته بود، از جنگ عربستان در یمن، بحران اقتصادی با کانادا و دستگیری مدافعان حقوق زنان عربستان انتقاد کرده بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      گورپدرشون...به ماچه

    • بدون نام

      القدس العربی اقای،باری عطوان ودیگر دوستانش تا دیروز از حزب بعث وشخص صدام،حمایت وتمجید میکردن وپول میگرفتن الان شده منبع خبر وتفسیر برای ما بخدا جای تاسف داره واینقدر ساعت ساعت نکنید یکم برید درموردش مطالعه کنید

    • علی

      قاشقچی اصفهانی بوده یعنی قاشق کوچیک چنگالچیم یعنی چنگال کوچیک وای مغذم

    • ققنوس

      این جنایت آشکار حکومت سعودی اسلاحات بن سلمان را به طور جدی زیر سوال برده. وباعث نگرانی سرمایه گذاران خارجی در عربستان شده.

    • مهرداد

      یازده سپتامبر را به یاد بیاورید. مثل اب خوردن عملیات نابودی ساختمانهای دوقلو. قتل صدها نفر را ماست مالی کردند.و تازه با زور دلار انرا منتسب به ایران نمودند . یانکیها را به بهانه مبارزه با تروریسم به عراق کشاندند. عراق را نابود کردند. افغانستان را تسخیر کردند. و ادامه داستان را هم همه میدانیم.... حالا فکر میکنید جان این ادم بی ارزش برای دنیا استکبار و ترکیه روباه صفت و کلا دنیا ارزش دارد؟ باید دید هر کدام لز این کشورها چه نفع سیاسی از قتل این شخص خواهند برد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج