۷۸۴۵۹۵
۳۱ نظر
۵۰۰۴
۳۱ نظر
۵۰۰۴
پ

وقتی بینوایانِ هوگو در تهران مایه‌دار می‌شوند!

تئاتر «بینوایان» که برگرفته از رمانی به همین نام نوشته ویکتور هوگو است این روز‌ها بیشتر به خاطر قیمت نجومی بلیت هایش (۲۵۰ هزار تومان) مورد توجه قرار گرفته است.

برترین ها: تئاتر «بینوایان» که برگرفته از رمانی به همین نام نوشته ویکتور هوگو است این روزها بیشتر به خاطر قیمت نجومی بلیت هایش (۲۵۰ هزار تومان) مورد توجه قرار گرفته است.

وقتی بینوایانِ هوگو در تهران مایه‌دار می‌شوند!

روزنامه اعتماد در این باره نوشت:

می‌توان بر این نکته اشاره داشت که چرا حسین پارسایی از تولید نمایش‌های آیینی و مذهبی فاصله گرفته و به سمت الیور توییست و بینوایان رفت. اجرا‌هایی که با خلق فضایی شیک و فقرزدایی شده، نوع خاصی از زیباشناسی را عرضه می‌کنند که قرار است باب طبع فرادستان جامعه باشد.

بازنمایی باشکوه و نکبت‌زدایی شده جهان دیکنز و هوگو. این البته کار هنر است که بدیلی باشد برای ملال زندگی روزمره، اما تقلیل دادن مناسبات درونی بینوایان به روایت خنثی، سترون و موزیکال تقلیل ماجراست تا جوابگوی ذائقه و سلیقه ثروتمندانی باشد که در به وجود آوردن تضاد‌های شدت یافته طبقاتی، بی‌تقصیر نبوده‌اند.

وضعیتی که نشان از بحرانی شدن مناسبات مادی تولید تئاتر دارد و طبقاتی‌تر شدن امکان تماشای آن. شب تئاتر می‌تواند نوری بتاباند بر پیکره مجروح تئاتری که دیر زمانی است میان مردمی بودن و کالایی شدن، دست و پا می‌زند و گویا در غیاب حمایت مادی دولت، تمشیت امور به سرمایه و بازار سپرده شده است. «شب تئاتر» باید همچون «شب کارگران»، «شب محذوفان»، «شب ما» باشد.

روزنامه جوان با حسین پارسایی کارگردان نمایش گفتگویی کرده که بخش هایی از آن را در ادامه می خوانیم:

به نظر خود شما قیمت بلیت این نمایش برای عموم مردم قابل تهیه است؟

واقعیت این است که هزینه بلیت تمام شده‌ی بینوایان بیش از آن چیزی است که امروز برای فروش قیمت گذاری شده است.

اگر بینوایان که ما از آن آشنایی داریم، اثری مردمی نیست، پس چه اثری میتواند اثری مردمی باشد؟ اگر در واقع ما نتوانیم این مفاهیم را که برای همه دوره‌ها و ملت هاست در قالب‌های نمایشی اجرا کنیم پس چه نمایشی را باید اجرا کرد؟

بینوایان هیچ بودجه و هیچ سرمایه دولتی را تحت تاثیر قرار نمیدهد. نمایشی مستقل است مثل نمایش‌های دیگری که از بخش خصوصی ارتزاق میکند. امیدوارم کمی صادقانه‌تر و منصف‌تر نظر دهیم و اجازه دهیم هرکس در فضای ذهنی خودش تنفس کند و در جایگاه خودش فعالیت کند.

وزیر ارشاد هم به نقد‌ها واکنش نشان داده و گفته‌اند که ما جلوی تئاتر لاکچری می‌ایستیم آیا از نظر شما بینوایان یک نمایش لاکچری یا یک نمایش تجاری است؟

من از صحبت وزیر محترم هیچ کنایه یا برداشت دیگری نمیکنم و همراه و همسو با فرمایش ایشان هستم. «اولیورتوئیست» و انشاءالله «بینوایان» از نمایش‌هایی است که مورد توجه مردم قرار گرفته و مردم علاقمند به نمایش‌های متفاوت هستند که موزیکال بودن آن نیز بخش دیگری از علاقه‌ی مردم میتواند باشد. من فکر میکنم ما موظف هستیم تولید کنیم و مردم با سلیقه‌های مختلف می‌آیند می‌بینند؛ که مردم نه تنها آن‌ها را لاکچری نمی‌دانند بلکه آن را از جنس خود و حرفی از جنس زمان میدانند و از آن حمایت میکنند

روزنامه صبح نو نیز نوشت:

اشراف نفتی در پیوند با ورشکسته‌های عرصه هنر، پرونده‌های تلنبار شده‌شان در دادگاه‌ها را پشت شاهکارهای «دیکنز» و «هوگو» پنهان می‌کنند.در دوران سلطه «نت‌فیلیکس» و بازی‌های رایانه‌ای، اهالی تئاتر فرصت زیادی برای اثبات مفید بودن خود ندارند. تئاتر باید به ریشه‌های تاریخی و آیینی خود بازگردد. تئاتر ما می‌تواند با رجوع به انبان فرهنگی تاریخی خود دست به ابداع بزند و سبکی تازه پیدا کند. تئاتر ما باید از رجوع نوستالژیک به تعزیه و روحوضی دست بردارد و بندهای فرمالیسم جعلی را از دستان خود باز کند. تئاتر ایرانی اگر سودای تاثیرگذاری دارد باید از پول مفت درآوردن انصراف دهد و غارتگران بیت‌المال را از پشت صحنه اخراج کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      من که نمیتونم برم این قیمت بلیط ...

    • شهرام

      اون بیکارهارو بگو که یه همچین پولی میدن تا برن یه داستان نخ نما شده رو برای صدمین بار ببینن .

      پاسخ ها

      • ش

        کار فرهنگی انجام دادن بیکاری نیست ، شما اگر نمایش اولیورتوئیست رو میدیدی حتما این نمایش رو هم میرفتی! البته من هم موافق قیمت بالا نیستم

    • محمد

      خوب میشید به امید خدا

    • بدون نام

      من کل عمرم تاتر نرفتم پول یه دست لباس میشه واسه من این ۲۵۰ تومن من یه کارگر ساده شهرداری هستم والله قسم ۷ ماه حقوق عقب افتاده داریم امروز هم‌اعتصاب کردیم دستمون بستس به دااد ما برسید به فکر ما فقرا هم‌باشید نه همش به فکر‌بچه پولدارهای سر کیف

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما تو حالت عادی با این اوضاعی که گفتی تئاتر نمیرفتی! پس الکی حرف نزن

      • بدون نام

        ۱۰۰:۱۹
        ... . تو حالت عادیم خیلی از مردم نمیرن چون یا پولشو ندارن یا صبح تا شب سرکارن ...

    • بدون نام

      اونایی که میرن این تاتر رو میبینن بهتر نیست پول بلیطشو خرج‌فقرا و بینوایان واقعی کنن خوب برن پولشو بدن به فقرا

      یا فقط پول زیارت و محرم و نذری باید خرج‌فقرا کرد

      بخدا همینایی که میرن تاتر لاکچری و رستوران لاکچری و مسافرت‌های آنچنانی و لاکچری همینا هی میگن‌پول نذری و زیارت خرج‌فقرا کنید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آخ آخ دقیقا احسنت همینه

      • بدون نام

        زدی تو خال!
        فقط بلدن به زیارت گیر بدن

      • بدون نام

        مردم برا خرج کردن پولشون باید از تو اجازه بگیرن ؟؟؟ ملت همون قذر که به خوردن نیاز داره به فرهنگ و ادب هم نیاز داره. شاهدش هم خودت !!! . تو زیارتتو برو کسی بهت کاری نداره

      • بدون نام

        بدون نام 13:46حرف ما هم همینه مردم برای خرج کردن پولشون نباید از کسی اجازه بگیرن پس چرا تا یکی میخواد بره زیارت یه عده آواز وامصیبتا سر میدن اون موقع شما کجایی که بگی چرا؟ما هم میگیم اگه اونجا بده پول خرج شه پس اینجا هم نشه منظور اصلی این نیست که اینا اونجایی که میخوان پولشونو خرج نکنن منظور اینه که کاری به کار اونی که زیارتم میره هم نداشته باشن. اگه یکی به خودشون میگه پولتو اینجا خرج نکن چرا بهشون برمیخوره اما اونی که عشقش اینه که بره زیارت نباید ناراحت بشه از این بحثا

      • بدون نام

        کاربر13:46کدام فرهنگ ؟کدام ادب؟فرهنگ وادبی که چهارتابچه غرتی مثل اون املت پزرستورانداراشکان خطیبی بخواندبه مابدهند؟این شدفرهنگ وادب؟چرامردم نرندکتاب بخوانندتاهم معلوماتشان بره بالاوهم به قول شمافرهنگ وادبشان

    • بدون نام

      با كمتر از اين هم نمي تونستيم بريم ببينيم . براي يه عده خاصي ميسازن اين تئاترها رو

    • سهیل

      طرف دوست داره به این قیمت بذاره، هرکس دوست نداره اینقدر پول بده (از جمله خود من) نره!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خب اینم به آخرت حرفت اضافه کن که یکیم بیاد برای من و تو یه همچین تئاتری بسازه منم حق دارم اوقات فراغت داشته باشم

      • سهیل

        تئاتر که زیاده. ارزون و گرون. گروناشم بی دلیل نیست. بازیگر پول می خواد. خرج زندگی بازیگر هم باید در بیاد دیگه. مخصوصا بازیگرای تئاتر که اغلب اوضاع خوبی ندارن. رویای نیمه شب تابستان بود آخرین تئاتری که دیدم اکه اشتباه نکنم با ۵۰ هزار تومن. کسی که بخواد بره میره. همونطوری که گوشی های ۱۵ میلیونی دست همه هست!

      • بدون نام

        تو این وضع مملکت کسی پنجاه هزار تومن دستش باشه میره گوشت میخره میذاره سر سفره ی زن و بچش سوءتغذیه نگیرن

      • بدون نام

        والا من نه گوشی 15 میلیونی دستم هست و نه حتی می
        می تونم تئاتر 50 تومنی برم

    • بدون نام

      چرا دروغ میگین؟؟؟ قیمت بلیط ها از 55 تا 185 تومن بر اساس صندلی متغیره!! 250 تومن دروغ برترین هاست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جو درست میکنند تا مردم از هنربی بهره بمونند .متاسفانه تاترهایی با ارزش کم و روحوضی با قیمتهای کم اجرا میشه و ذایقه هنری مردم رو سطح پایین میاره . مثل خیلی چیزهای دیگه و حالا که تاتری با سطح بالا و زحمات زیاد ساخته میشه جو میدهند در اروپا هم هرکسی نمیتونه به تماشای اپرا یا تاترهای سطح بالا بره .و البته همه هم دوست ندارند.

    • بدون نام

      ارزش 25 تومن هم نداره

      پاسخ ها

      • ش

        چرا وقتی ندیدی نظر میدی !! تئاتر هاشون بی نظیره

    • بدون نام

      کسی‌میدونه‌دقیقا چی‌ نشون میدن تو نمایش ۲۵۰ هزار تومنی؟؟!

      پاسخ ها

      • صادق

        بنده بعداز32 سال خدمت باحقوق مستمری تامین اجتماعی2150000 تومان،وازمال دنیا یه ماشین دناقسطی خریدم ونه ملکی نه پس اندازی،وجالبه ازسال94یارانه ام قطع شدودیگه وصل نشد ودولت محترم به این یارانه135000 تومنی رحم نکردوتازه بازنشسته استانداری هستم واونوقت شماچه انتظاری داری،خنده داره ازمن مستحقتربرای قطع یارانه نبود!!!

    • مهیار

      معلوم هست که نویسنده غرض دارد. اولا بلیط ۲۵۰ تومان نیست و در گرونترین حالت ۱۸۰ تومان هست و ضمن اینکه بلیط ۵۵ تومانی هم دارد. واقعا دلیل این همه هجمه علیه ایشان را نمی دانم درحالیکه ایشان فردی بسیار مفید برای تئاتر ایران هستن و خیلی ها اهل این صنف این را قبول دارند

    • بدون نام

      حداقل به خودتون زحمت میدادین میرفتین تو سایت تهیه بلیط و قیمت رو میدیدین بالاترین قیمت بلیط 185 تومن هست و تا 55 تومن هم قیمت بلیط دارن واقعا متاسفم واسه این سایت که بی سند و مدرک فقط واسه جذب مخاطب مطلب مینویسه

    • بدون نام

      اخ خوداشکان خطیب ... ...بمیره لهی ایران وباکانادامقایسه میکنه۲۵۰می ارزه که تائترش نگاه کنیم

    • بدون نام

      ما بینوایان نمی تونیم بریم تئاتر بینوایان رو ببینیم...

    • شهرام

      تاتر دیدن به فرهنگ آدم اضافه نمیکنه همونطور که ندیدنش آدمو بی فرهنگ نمیکنه . فرهنگ توی ریشه آدمها باید باشه . اونم به این قیمت . اونهایی که میگن دیدن تاتر فرهنگ رو بالا میبره ، کافی دوتا چهارراه دنبالشون توی خیابون بری تا معنی فرهنگ رو لمس کنی . دوستان مملکت ما با همین شعارهای آبدوغ خیاری به این روز افتاد . دیدن تاترهای اینچنینی فقط جیب برگزارکنندگانشونو پرپول میکنه و بس . وقتش نرسیده که با ندیدن و نخریدن کمی برای خودمون احترام کسب کنیم و نشیم منبع درآمد سودجوها . ؟

    • بدون نام

      یکی از استادهای دانشگاه تعریف میکرد یه خانمی از دوستانشون برای شیک شدن کتابخونش کتابهای نفیسی باجلد سبز میخرید که همه یه دست و ست باشه ومهم نبوده چه کتابیه ،حدس میزنم شاید یکی ازین تماشاچیان این خانم محترم بوده!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج