جاباما
۷۸۴۶۵۴
۵۱۰۶
۵۱۰۶
پ

غار شگفت انگیز چند صد ساله در چین

غار‌های موگائو در شمال غربی دون هوانگ (Dunhuang) کشور چین واقع شده اند. این غار که در مسیر جاده ابریشم قرار دارد در سال ۳۶۶ میلادی حفر گردید. غار موگائو آمیخته‌ای از هنر‌های خارجی و چینی است که زیبایی آن را دوچندان کرده است و به عنوان یک گنجینه هنری در چین هرساله گردشگرانی زیادی را به خود جلب می‌کند.

وبسایت فردا نیوز: غار‌های موگائو در شمال غربی دون هوانگ (Dunhuang) کشور چین واقع شده اند. این غار که در مسیر جاده ابریشم قرار دارد در سال ۳۶۶ میلادی حفر گردید. غار موگائو آمیخته‌ای از هنر‌های خارجی و چینی است که زیبایی آن را دوچندان کرده است و به عنوان یک گنجینه هنری در چین هرساله گردشگرانی زیادی را به خود جلب می‌کند.

مجسمه‌هایی که در این غار وجود دارند هر کدام متعلق به دوره‌های مختلفی از تاریخ هستند نقاشی‌های دیواری این غار به قدری ماهرانه می‌باشد که گویی با انسان حرف می‌زنند. در ادامه به معرفی بیشتر این غار‌ها که جز مشهورترین معابد باستای حجاری شده در سنگ هستند می‌پردازیم.

۱-این غار سال ۱۹۸۷ در میراث جهانی یونسکو در چین به عنوان یک مکان فرهنگی به ثبت رسیده است. غار موگائو در محلی امن در مناطق بیابانی به نام «موگائو کو» قرار دارند که به معنای «غار‌های بی همتا» است.

غار شگفت انگیز چند صد ساله در چین

۲-از قرن چهارم تا چهارده میلادی صد‌ها غار با ظرافت و دقت بالای و با نظارت و تحت حمایت راهبان بودایی، مقامات محلی و خانواده‌های ثروتمند حفر شدند تا به محلی شایسته برای پرستش تبدیل شوند. اما امروز تنها تقریبا ۵۰۰ غار که با ظرافت و ماهرانه ساخته شده اند باقی مانده است.

غار شگفت انگیز چند صد ساله در چین

۳- دیوار‌ها و سقف نقاشی شده غار‌ها که اگر در کنارهم قرار گیرند یک دالان نقاشی چند کیلومتری پدید می‌آید. در این غار‌ها همچنین بیش از ۲ هزار مجسمه خاکی نقاشی شده و مجسمه‌های بلند به ارتفاع بیش از ۱۰۰ متر نگه داری می‌شود.

غار شگفت انگیز چند صد ساله در چین

غار شگفت انگیز چند صد ساله در چین

غار شگفت انگیز چند صد ساله در چین

۴- از آنجایی که این غار‌ها در کنار جاده ابریشم قرار دارند و این محل به عنوان پل ارتباطی ادیان و فرهنگ و دانش شرق و غرب نیز تلقی می‌شود از این رو اشیاء و هنر‌های خارجی و چینی زیادی در این غار‌ها نهفته اند.

غار شگفت انگیز چند صد ساله در چین

۵- موگوئا سال‌ها بود که به فراموشی سپرده شده بود. در حقیقت جاده ابریشم در دهه ۱۴۰۰ برای سال‌های طولانی بدون استفاده مانده بود و کسی از آنجا عبور نمی‌کرد. ورودی‌های غار توسط شن وماسه‌های صحرای Gobi پوشیده شده بودند. در سال ۱۸۹۰ راهبی به نام وانگ یوانلو «Wang Yuanlu» به عنوان سرپرست غار‌ها منصوب شد. در سال ۱۹۰۰ او مجموعه‌ای نسخه‌های خطی بسیار قدیمی که در یک غار کوچک پیدا کرد و در نتیجه به کلکسیون بزرگ اسناد تاریخی دست پیدا کرد.

غار شگفت انگیز چند صد ساله در چین

6-تقریبا ۵۰ هزار سند قدیمی در این غار‌ها یافت شدند. یکی از اتاق‌های کشف شده این غار به کتابخانه غار معروف است ۵۰ هزار نسخه خطی قدیمی، پارچه‌های ابریشمی، نقاشی‌های تاریخی و دیگر وسایلی که قدمت آن‌ها به هزار سال می‌رسید نگه داری می‌کرد. برای مدت‌های زیادی این بخش از غار و تمام اشیاء درون آن مخفی مانده بودند، اما بلافاصله پس از این کشف شد بسیاری از این کشفیات نادر به سرقت رفتند که ضایعه‌ای بزرگ محسوب می‌شد.

غار شگفت انگیز چند صد ساله در چین

۷- برخی اشیاء پیدا شده در این کتابخانه تصاویری از چین در زمان قرون وسطی را به تصویر می‌کشیدند. دفاتر حسابداری، قراردادها، متون پزشکی، لغت نامه‌ها و حتی تصاویر موسیقی، رقص و بازی‌های آن دوره از دیگر نمونه‌های های باارزش کشف شده بودند.

غار شگفت انگیز چند صد ساله در چین

غار شگفت انگیز چند صد ساله در چین

غار شگفت انگیز چند صد ساله در چین

8-جالب است بدانید اولین کتاب چاپ شده دنیا نیز در این غار یافت شد. کتابی تحت عنوان «Diamond Sut» اولین و کامل‌ترین کتاب چاپی است که جز مهم‌ترین اسناد کشف شده از این غار محسوب می‌شود که اکنون بخشی از کلکسیون کتابخانه بریتانیا است.

غار شگفت انگیز چند صد ساله در چین

۹-در حال حاضر بسیاری از اشیاء پیدا شده از این کتابخانه را می‌توان به صورت آنلاین مشاهده کرد در واقع موزه‌ها و کتابخانه‌های سرتاسر اورپا و آسیا برخی از این اشیاء را در خود نگه داری می‌کنند.

غار شگفت انگیز چند صد ساله در چین

10-موقعیت جغرفیایی خوب غار‌های موگائو باعث شده است که این غار‌ها و مجسمه‌ها و نقاشی‌های آن برای سال‌های طولانی حفظ شوند. در واقع وجود آب و هوای خشک بیابانی و دسترسی دور عواملی بودند که در نگه داری این غار‌ها نقش داشتند.

غار شگفت انگیز چند صد ساله در چین

۱۱-بیش از ۲۵ سال است موسسه حفاظت گتی (Getty Conservation Institute) که به اختصار (GCI) نیز گفته می‌شود و آکادمی دون هوانگ که بر روی غار‌ها مطالعه و نظارت می‌کنند در حفظ موگائو برای آیندگان با یکدیگر همکاری می‌کنند. آن‌ها به دنبال روش‌هایی درست برای مرمت نقاشی‌های روی دیوار غار که در این سال‌ها آسیب دیده اند هستند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج