۷۸۵۰۲۴
۶۰ نظر
۵۰۱۹
۶۰ نظر
۵۰۱۹
پ

ترکیه با «گاپ» آب ایران را می‌دزدد

در روزهاي نخست تابستان بود كه سخنان جنجالي ريیس سازمان پدافند غیرعامل درخصوص ابردزدي اسراييلي‌ها خبرساز شد و كارشناسان نيز اين سخنان را بدون پايه و اساس علمي اعلام كردند اما در ميان تمامي اين جنجال‌ها مسئولان كشور به‌راحتي از كنار آب دزدي اسراييلي‌ها مي‌گذرند و نسبت به پروژه‌اي كه آينده ايران را به مخاطره مي‌اندازد، بي‌تفاوت هستند.

روزنامه قانون نوشت: در روزهاي نخست تابستان بود كه سخنان جنجالي ريیس سازمان پدافند غیرعامل درخصوص ابردزدي اسراييلي‌ها خبرساز شد و كارشناسان نيز اين سخنان را بدون پايه و اساس علمي اعلام كردند اما در ميان تمامي اين جنجال‌ها مسئولان كشور به‌راحتي از كنار آب دزدي اسراييلي‌ها مي‌گذرند و نسبت به پروژه‌اي كه آينده ايران را به مخاطره مي‌اندازد، بي‌تفاوت هستند.

اما ماجراي آب دزدي اسراييلي‌ها از پروژه‌اي به‌نام «گاپ» آغاز مي‌شود. پروژه آناتولی بزرگ يا طرح «گاپ» تركيه، متهم رديف نخست معضل ريزگردهاي ايران است. در پروژه گاپ، ۲۲ سد و ۱۵ نیروگاه پیش‌بینی شده است. در جنوب شرقي ترکیه هشت سد بزرگ و متوسط، از جمله آتاتورک در رودخانه فرات و ایلیسو در دجله احداث شده اند.

در دو دهه گذشته ۲۳میلیارد دلار هزینه پروژه گاپ شده که هدف آن تامین ۲۵ درصد از منابع آبي و ۲۰ درصد از مجموعه برق مورد نیاز ترکیه است؛طرحي كه بيش از ۶۰ هزار ميليارد مترمكعب آب از حقابه رودخانه‌هاي دجله و فرات را به‌وسيله سدسازي ربوده و تيشه به ريشه محيط‌زيست ايران زده است. معروف‌ترين سد اين پروژه «آتاتورك» است.

ترکیه با «گاپ» آب ایران را می‌دزدد

اين طرح موجب شد منطقه ميان‌رودان يا بين‌النهرين از ۹۰ رودخانه به‌ابعاد زاينده‌رود محروم شود. پيامد اجراي طرح گاپ تاكنون به بحران خشكسالي در سوريه و عراق، باير شدن چند ميليون هكتار از اراضي كشاورزي اين كشورها و قطع‌ حقابه رودخانه هور‌العظيم ايران از دجله و فرات بوده است.

کم‌آب شدن اروندرود و اتکایش به کارونِ بی‌رمق، سبب شده آب شور خلیج فارس در مواقع مد، سوار بر نخلستان‌ها شده و بیش از یک‌میلیون نفر نخل نابود شود؛ روند کاهنده‌ای که همچنان ادامه دارد و حتی منجر به شورش‌های خیابانی در بصره، آبادان و خرمشهر، ناشی از افت شدید آب شرب شده است.

دولت ايران طبق ادعای مقامات دولتی در ترکیه که پیوسته اعلام می‌کنند: «ما فقط آب را تنظیم کرده و از حقابه‌ خود عدول نکرده و نخواهیم کرد»، بايد دولت ترکیه را مجاب کند که همچنان همان حقابه‌ سابق، یعنی 250 مترمکعب بر ثانیه را از دو رودخانه‌ دجله و فرات رها کنند؛ در حالی که به گفته‌ مقامات عراقی این رقم هم‌اینک به کمتر از یک‌سوم کاهش یافته است و ضمن هماهنگی با دولت‌های سوریه و عراق، مطابق کنوانسیونUNCCD و رامسر، اجازه دهند مسیر طبیعی این رودخانه‌ها تا خلیج فارس ادامه یابد.

يكي از سدهاي معروف و البته بسيار خطرناك طرح گاپ، «ايليسو» است، طبق برنامه‌ريزي‌ها اين پروژه تا دو سال ديگر به اتمام مي‌رسد. كارشناسان محيط‌زيست بارها به‌علت پيامدهاي احداث و آبگيري اين سد به دولت تركيه هشدار داده‌اند اما دولت تركيه بدون توجه به اين هشدارها باسرعت بيشتري اين پروژه را ادامه مي‌دهد.

اگر سد ايليسو به بهره‌برداري رسد، كار ايران براي هميشه تمام است. هشداري كه تاكنون مسئولان كشور به آن واكنشي نشان نداده‌اند.آنچه بدون تردید باید مورد توجه قرار گیرد، این نکته است که افزايش ناپايداري‌های زیست محیطی و کشاورزی درمنطقه ميان‌رودان تاثيرمستقيمي بر زندگي مردم ايران دارد.

پرونده سدسازي كشورهاي همسايه در كميته «امنیت آب درحال بررسي است اما ديپلماسي ضعيف آبي ايران اعتراض بسياري از فعالان، كارشناسان و مسئولان را به‌دنبال داشته است.دستگاه ديپلماسي ايران در برابر پروژه‌هاي خانمان‌برانداز تركيه، واكنش مشخصي نشان نداده است. به‌گفته برخي كارشناسان، شايد مهم‌ترين دليل بي‌تفاوتي وزارت امورخارجه ايران به پروژه‌هاي مخرب آبي تركيه ، عدم مطالبه از سوي وزارت نيرو است.

وزارت نيروي ايران هنوز به اين باور نرسيده است يا نمي‌خواهد بپذيرد كه سدسازي عامل بحران آب و تخريب محيط‌زيست است؛چراكه اگر وزارت نيرو ايران قبول كند كه سدسازي مخرب و عامل بيابان‌زايي است، بسياري از پروژه‌هاي سدسازي داخل كشور نيز تحت تاثير اين مساله قرار مي‌گيرند و بايد به بازي سدسازي در ايران پايان داد.

اين موضوع مهم‌ترين دليل براي عدم اعتراض‌ و پيگيري ايران در مجامع بين‌المللي در خصوص سدسازي‌هاي بي‌رويه تركيه است. همچنين دليل ديگر بي‌تفاوتي ايران به اين مساله نيز مي‌تواند برخي ملاحظات سياسي درباره موضع‌گيري تركيه و ايران در قبال داعش در منطقه باشد؛ چر اكه ايران نمي‌خواهد تركيه در جبهه مخالفان قرار گيرد. به‌همين دليل اين موضوع را به‌صورت رسمي از طريق سازمان‌هاي جهاني پيگيري نمي‌كند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      وزارت خارجه ما دنبال یه موضوعات دیگری هست اینا که منافع ملی هستن براشون ظاهرا اهمیتی ندارن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا

      • بدون نام

        این که حالا یک مقدار جزئی هست ومهم نیست ولی تمام پولها ومنابع ما در سوریه ویمن ولبنان تلنبار شده

      • بدون نام

        با اردوغان که دست میدهید و جلو دوربین 5 دقیقه دست دادنتون طول میکشه
        چی شده؟
        یکی یکی دوستانمون تو زرد از آب درمیان
        روسیه ترکیه
        بعد هم احتمالا چین و هند

      • بدون نام

        اب شرب خوزستان بخاطر طرح احمقانه ای بود به نام سد گتوند که باعث شور شدن اب خوزستان شد.. اول مشکلات داخلی رو حل کنید بعد تقصیر بندازید گردن دیگران

      • بدون نام

        گاز ترکیه از ایران تامین میشه.اگه بهشوش گاز صادر نکنیم از سرما یخ میزنن.
        دولتی که همه چیز را بر پایه ی دیپلماسی گذاشته، چرا از حرف زدن با ترکیه امتناع می کند؟ این سکوت دولت تا کی ادامه پیدا خواهد کرد؟

      • بدون نام

        ترک ها عراق و ایران و بی آب و ویران میکنند و ملت ما پولهاشون رو میبرند خرج آبادانی ترکیه میکنند

      • بدون نام

        مسئله فلسطین رو می خوای به فراموشی بسپاری! ما هر چه داریم از فلسطین است

      • پویا

        چطور شما تو کشور خودتون به صورت عامدانه و با اهداف شیطانی، با ساختن سد های زیاد بر روی رودخانه های منتهی به دریاچه ی اورمیه ، اون رو خوشکوندید و زندگی میلیونها نفر رو در معرض خطر قرار دادید؟ چطوری کسی به این موضوع اعتراض نکرد اما برای آب های ترکیه می خواهید تصمیم بگیرید؟ چون گرد و خاک هورالعظیم داره به اصفهان میرسه ناراحت شدید؟ نمیدونم اگه نمک های دریاچه ی اورمیه به اصفهان و یزد میرسید باز هم اجازه خشکوندن اون رو میدادید؟

    • بدون نام

      شما اول سد هایی ک جلو اب دریاچه ارومیه رو گرفتن باز کنین کار شما هم درست نیست نویسنده چقد کینه داره از ترکیه مخرب برفیه خانمانسوز نه شما ابادانی داشتین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لابد مثل شما ترکا قبله ی آمالش ترکیه نیست

    • GhoH

      اصلا ایران برای وطن فروشان مهم نیست.چون هدفشان نابودی ایران است.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگر بجای دزدی های کوچک و بزرگ ، آب دریاهای شمال و جنوب را به مناطق مرکزی ایران و یا بصورت کانال کشتیرانی بهم متصل می کرد ، الان نگرانی آب و دزدی همسایه نداشتیم.. چه کنیم که صاحب خانه از همسایه دزدتر است

      • بدون نام

        این نظر و پیشنهاد احمقانه سال هاست که رد شده. شما انگار خواب بودین. یادآوری میکنم آب در سطح افقی میایسته و بین شمال و جنوب 30 متر اختلاف سطح آبه و رشته کوه هایو فلات و نقاط مرتفع زیده و همچین ایده ای خیلی کودکانه است

    • بدون نام

      پس چرا جرات ندارید جلویش رابگیرید
      میترسین.
      خاک برسرشماها

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نه نمیترسن لابد کشور مسلمان ترکیه رو بخاطر مسلمانی بهش چیزی نمیگن آخه تخصص اینا تو فحش دادن به بلاد کفره کشور مسلمان افغانستان هم آب هیرمند و بسته و میگه مذاکره هم نمیکنم حتی طبق قوانین بین المللی هم حاضر نیست از هیرمند استفاده کنه حالا ساعت و روز شمار برای نابودی اسرائیل گذاشتن

    • بدون نام

      فقط باید مدتی در ترکیه باشی تا بفهمی آنها کی هستند. داعش را برای نفت دزدی تقویت و رشد می دادند. الان هم می‌گویند ایران و عراق توی فکر نباشند بهشان آب می فروشیم. اگر جنگی واقعی بخواهد اتفاق بیافتد باید با ترکیه با‌شد وگرنه بزودی ایران را خشک و نابود می‌کند.

    • سام

      با سلام خدمت مسولین محترم و ملت بزرگ ایران
      از مسولین محترم خواهشمندم که برای این مساله سد سازی ترکیه به ان کشور اعتراض و درصورت بی توجهی ان کشور به دیوان لاهه شکایت کند.

      پاسخ ها

      • علی

        یعنی حق نداره تو کشور خودش سد بسازه

    • بدون نام

      واقعا که.کشور رو رسما دارن با سرعت نور به سمت نابودی میبرن

    • v

      یه کشور فاشیست فقط برنامش دزدی و غارته ترکیه گربه صفت همین ک مشکل آب حل شه براش ایران رو هم نمیشناسه

    • مرتضی

      سر همسایگان سلامت. ما کیلویی چند؟؟

    • بی نام

      فکر کنم تو آینده بخاطر آب جنگ یشه

    • بینام

      کی.پیگیری کندهم درفکردزدی هستند

    • اردوغان صهیونیست

      جنگ با ترکیه و تصرف استانبول تنها راه نجات ایران از بی آبی و هجوم ریزگزدهاست .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فکر کنم اول باید بذاری آمریکا شکست بخوره، بعد ترکیه رو هم حسابشو می رسیم

      • بدون نام

        زرشک

    • بدون نام

      وقتي كشوري مثل ايران در دنيا خوار و ذليل بشه همه براش شاخ ميشن

    • بی نام

      خداروشکر. مسئولین آگاه و ایران دوستی داریم!!!

    • esi

      این اسمش دزدی نیست ، توان سیاست خارجی کشورهاست که مسئولین ما نه بلدند و نه دوست دارند کاری انجام بدن ...

    • علیرضا

      دشمنان کشور ایران مثل همیشه مشخص هستند

    • بدون نام

      سدسازی ربطی به اون اظهارات نداره! این مسئله ای هست که تازگی نداره و چندین ساله که این سدها ساخته شدن و باعث کم آبی در عراق شدن و ریزگردها را بدنبال داشته اند! البته در شرق کشور، کشور دوست و برادر افغانستان هم آب رود هیرمند رو بسته و دریاچه خشک شده است، ایا این هم کار اسراییله؟!!! ایا اینها به پروژه هارپ وابسته است؟!!! سدسازی تو کشور خودمون هم باعث کم آبی دریاچه ارومیه شده! اینم اثر هارپه؟!!!

      پاسخ ها

      • اصفهان

        ناز نفست
        زاينده رود را يادت رفت
        با انتقال آب به رفسنجان و آبياري باغات پسته و انتقال آب به يزد و باغ سازي بي رويه در چهارمحال بختياري اصفهان و باتلاق گاوخوني را خشكوندن و باعث خشك شدن كليه قنات هاي فلات مركزي ايران شدن. اينا هم كار اسرائيله احتمالا

    • وحید

      ترکیه کشوری که هر کاری میکنن برای رفاه مردمش مردم ایران بی لیاقت هستن

    • بدون نام

      كي ميخواد اعتراض كنه اصلا كي براش مهمه الان همه خواب هستن محيط زيست كه دوتا گور خَر رو نميتونه جابجا كنه ميخواد بره جلو سد سازي تركيه رو بگيره وزارت نيرو هم عينه محيط زيست

    • بدون نام

      وقتی با کشور های زیادی توی جهان مناقشه داشته باشی و تحریم باشی ،موقعی هم که در مسئله ای حق با تو باشه مجبوری ساکت باشی.

    • بدون نام

      فرافکنی نکنید

    • سعید

      خاک تو سرمون شد .اگر ما لت ترکیه اینکار را میکردیم الان باید توسط ترکیه تحریم بودیم

    • بدون نام

      ما خودمون چهار سد بزرگ روی کارون زدیم که باعث شده نخلستانهای جنوب کشور خشک بشه
      تنها رودخانه ای که از ترکیه به ایران میاد رودخونه ارسه که کم آبی نداره

    • ستار

      صدا و سیمای میلی ما را یادتونه
      هر روز اعلام میکرد خردوغان دستش با داعش تو یه کاسه هستش، اتفاقا ایندفعه درست میگفت
      حالا چی شددست تو دست خردوغان میدین
      خیانتی که روسیه و ترکیه در طول تاریخ به این سرزمین کردن، کدوم کشوری کرد،البته کشور دوست و مظلوم عراقا یادم رفت
      هشت سال جنگ!!! آخرشم با همون صدام روابط برقرار کردن، حالا یه عده شل مغز میگن عراقیها نبودن با جنگیدن
      صدام بود

    • بدون نام

      وقتی افراد نادان، بی لیاقت و خودخواه که فقط منافع شخصی براشون مهمه مسئولیت های مهم رو به دست بگیرند نتیجه همین میشه. اصلا هم سواد مهم نیست، همشون دکتر مهندسن. ولی اندازه کشاورزی که خوراک روزانه حداقل 100 نفر غیر از خودش رو بی هیچ ادعا و خود بزرگ پنداری تامین میکنه نمیفهمن، اگر هم بفهمن منافع جمعی رو فدای منافع حقیر شخصیشون میکنن.

    • بدون نام

      خدا لعنت کنه این ترامپ دیوونه رو
      اینقد مسیولای مارو درگیر کرده ک تنها چیزی ک فک نمیکنن آب

    • بدون نام

      نفوذی های صهیونیسم عامل تمام مشکلات ایرانند

    • بدون نام

      بدرک

    • بدون نام

      به جای دزد خطاب کردن کشورهای دیگه و ایجاد تنش ! بهتره یک نگاه به خودمون بکنیم ! مسئولانی که فقط در فکر پر کردن جیب خودشون هستند و سیاست غلط باج دهی برای یک سری منافع شخصی و ابتدائی باعث به وجود امدن این مشکل شده ! اکر ترکیه دزد هست چرا ما اجازه این دزدی رو دادیم ! مسئولان بی بخار و منفعت طلب ما دارند چکار می کنن! محیط زیست ما عرضه جابجائی 10 تا گور خر رو نداره میخواد از حقابه ایران در مقابل ترکیه دفاع کنه ؟! بهتره بی عرضگی خودمون رو با ایجاد دشمن فرضی توجیه نکنیم !!!

    • یا علی حیدر کرار

      خدمت کاربر ۹:۲۵باید عرض کنم دولتهای بزرگ با تجهیزات تا دندان مسلح با ناوشکنهای پیشرفته و هزاران نیرو در جنگ چالاکانا آنهم در زمان ضعف و ابتدای تشکیل جمهوری ترکیه نتونستند استانبول رو فتح کنند و به گورستان تاریخ پیوستند شما امروزه دستور فتح استانبول رو میدهید عجبا!هرچند در اقتدار نیروهای مسلح کشورمان شکی نیست ولی ترکیه بر خلاف آرزوهای عده ای معلوم الحال با کشورمان روابط مستحکمی دارد و جزء بزرگترین خریداران نفت و گاز ایران است.

    • یکه

      وااااای رائفی پور خیلی وقت پیش درباره این هشدار داده بود

    • بدون نام

      چرا همیشه عادت کردیم تقصیر بندازیم گردن دیگران وقتی مسؤلین خودمون بی کفایت هستند و ایران براشون اهمیتی نداره قرار دل ترکیه برامون بسوزه وقتی سازمان حفاظت محیط زیست چشمش رو جنگل خواری بسته میخواد به فکر حقابه آب باشه مسؤلین بی کفایت ما فقط به فکر جیب خودشون هستن تا حالا فکر کردین دلیل اینهمه سیل چیه چرا جنگل‌ها روز به روز داره کمتر میشه به اسم تغییر کاربری جنگل شمشاد دارن از بین میبرن، نصف جنگل بلوط شبانه ریختن قطع کردن، تالاب‌ها رو کشورهای دیگه خشک کردن، حفر چاهای غیر مجاز کار کشورهای دیگه است واقعا برا مسؤلین متاسفم

    • جواد

      فقط باج میدن

    • بدون نام

      تا دیر نشده و با خشکسالی ایران را خالی از سکنه نکرده باید اقدام کرد. کسانی که جغرافیای ایران و ترکیه را مطالعه کرده اند ودر زمینه ورود و خروج آبها در کشورها ی آسیایی اطلاعات دارند حتم دارم دارند فرار می‌کنند.

    • بدون نام

      تا دیر نشده و با خشکسالی ایران را خالی از سکنه نکرده باید اقدام کرد. کسانی که جغرافیای ایران و ترکیه را مطالعه کرده اند ودر زمینه ورود و خروج آبها در کشورها ی آسیایی اطلاعات دارند حتم دارم دارند فرار می‌کنند.

    • بدون نام

      تا دیر نشده و با خشکسالی ایران را خالی از سکنه نکرده باید اقدام کرد. کسانی که جغرافیای ایران و ترکیه را مطالعه کرده اند ودر زمینه ورود و خروج آبها در کشورها ی آسیایی اطلاعات دارند حتم دارم دارند فرار می‌کنند.

    • بدون نام

      اینها اهمیتی نداره سوریه و..............رادریابید

    • بدون نام

      خوب سرچشمه ی آب از ترکیه خوب میکنن نیمذارن بیاد عراق و سوریه امیدوارم کشور ترکیه روز به روز آبادتر بشه

    • بدون نام

      بازن دارید مردم رو گمراه میکنید آدرس غلط میدین .دریاچه ارومیه چی اون دقیق تقصیر کیه

    • نادم

      بوی جنگ اب دراینده نزدیک

    • نادم

      درجواب دوستمون که میگه گازشون روقطغ کنیم بگم هزینه حقوق های نجومی وهزینه های نجومی. درعراق وسوریه وساخت بیمارستان درافریقا وجی بوتی وهزارویک خرج دیگه رودوستان ازکجابیارن بایدارفروش نفت گازوخاک وهرچی که هست هزینه هاشوتامین کرد

    • بدون نام

      شمانفت وگازدارید ترکیه هم آب. یک بشکه آب درمقابل یک بشکه نفت.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بیسواد نفت و گلز درون خاک ایرانه رودخونه نیست که از چند کشور بگذره ترکیه و اسرائیل باید طبق کنوانسیونهای بین المللی از آب رودهایی که از کشورهای دیگه هم میگذره استفاده کنه اصلا حق فروش نداره نه به سوریه نه به عراق نه به ایران

    • استرآبادی ahmad

      کدوم منافع ملی برادر اصلا ملت براشون مهم هست که دنبال منافعشون باشن بهتره بگیم منافع مسئولین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج