۷۸۵۸۷۲
۱۳ نظر
۵۰۰۷
۱۳ نظر
۵۰۰۷
پ

زیباکلام: مردم «امید درمانی» را قبول نخواهند کرد

صادق زیباکلام در روزنامه آرمان نوشت: ظاهر «امیددرمانی» ممکن است واژه مطلوبی به نظر برسد، بدین معنا که به جای خالی کردن دل مردم و گفتن اینکه آینده سیاه، تیره و تاری به‌خصوص از ۱۳ آبان یا ۴ نوامبر به بعد یعنی کمتر از ۳ هفته دیگر در انتظار جامعه است، اما در عین حال از این نکته واقعی نمی‌توان غافل شد که به هر حال مردم یا دست کم بخش قابل توجهی از آنها دارای قوه درک و استدلال از خودشان هستند.

صادق زیباکلام در روزنامه آرمان نوشت: ظاهر «امیددرمانی» ممکن است واژه مطلوبی به نظر برسد، بدین معنا که به جای خالی کردن دل مردم و گفتن اینکه آینده سیاه، تیره و تاری به‌خصوص از ۱۳ آبان یا ۴ نوامبر به بعد یعنی کمتر از ۳ هفته دیگر در انتظار جامعه است، اما در عین حال از این نکته واقعی نمی‌توان غافل شد که به هر حال مردم یا دست کم بخش قابل توجهی از آنها دارای قوه درک و استدلال از خودشان هستند.

بنابراین صرف گفتن«امیددرمانی» و دادن وعده‌های شیرین و امیدوارکننده، اگر هم در کوتاه‌مدت بتواند توجه عده‌ای را به خود جلب کند و عده‌ای را به خود امیدوار سازد، اما «امیددرمانی» با دو مشکل اساسی مواجه است. مشکل نخست اینکه بسیاری از مردم امید درمانی را قبول نخواهند کرد، به بیان ساده‌تر امید درمانی را به عنوان یک رویکرد سیاسی نمی‌پذیرند. اشکال دوم که از این بد‌تر است، آن است که حتی کسانی که به امید درمانی‌های دولت، رئیس‌جمهور یا سایر مسئولان دولتی امیدوار شوند پس از سپری شدن چند ماه که ببینند مشکلات همچنان ادامه دارد و نوری در انتهای تونل به چشم نمی‌خورد آن وقت قطع امید خواهند کرد.

بنابراین حتی آن دسته که «امید‌درمانی» را پذیرفته‌اند با بی‌نتیجه ماندن «امیددرمانی» دیگر هیچ وقت به وعده‌های مسئولان اقبالی نشان نخواهند داد. لذا شاید اگر به جای «امیددرمانی» یا حداقل به موازات «امیددرمانی» اگر تلاش شود تا مردم را با واقعیت‌های موجود آشنا کنیم و برای برون رفت از این مشکلات و دشواری‌ها از خود مردم کمک بخواهیم، این قطعا راه‌حل بهتری است تا اینکه ما مشکلات وتنگناها را از مردم پنهان نماییم و سعی کنیم که آنها را بادادن وعده‌ها امیدوار سازیم.

همان‌طور که گفته شد، این روش خطر جدی را دارد که وقتی آن وعده‌ها تحقق پیدا نکردند آن وقت ابعاد ناامیدی به مراتب گسترده‌تر خواهد شد و بی‌اعتمادی مردم به مسئولان عمق بیشتری پیدا خواهد کرد. از سوی دیگر به‌نظر می‌رسد که وعده سیاه و سفید و آنها را امیدوار کردن هیچکدام روش‌های موثری نیستند بلکه آنچه موثر است عمل به وعده‌هاست.

بنابراین به جای دادن وعده‌های سفید و مثبت که آینده چنین و چنان خواهد بود، بهتر است واقعیت‌ها را با مردم در میان بگذاریم؛ چراکه وقتی واقعیت‌ها برای مردم تبیین شود، هر مشکلی که در کشور به‌وجود بیاید مردم خیلی راحت‌تر و بادرک بهتر از شرایط کشور با آن کنار خواهند آمد.

اگر ابعاد مشکلات بعد از تحریم‌ها در ۱۳ آبان زوایای بیشتری پیدا کنند از آنجا که مردم در جریان واقعیت‌های کشور هستند، انگشت اتهام کمتری به سوی مسئولان نشانه خواهند رفت. لذا مسئولان باید به جای صرف سخن گفتن درباره «امیددرمانی» و فواید آن، مردم را با گفتن واقعیات و عمل در راستای حل مشکلات به خود امیدوار کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      اين زيبا کلام چکاره است که نظر ميده بشين سرجات

    • بدون نام

      دولت خودش رو به خواب زده، اگه واقعا خواب بود امید درمانی شاید به جایی میرسید، قشنگی قضیه به اینه که دوباره تو انتخابات بعدی یه نفر پیدا میشه که قول میده همه چیز رو درست کنه، وقتی همه مردم بهش امیدوار شدند و رای گرفت، چهار سال اول دون میپاشه برای دور دوم، اما دور دوم هر چی تو چنته داره رو میکنه و عملا پدر مردم رو در میاره تا دوباره دوستان جناح مخالفش به امید درست کردن اوضاع رای بیارند و همین الگو توی چرخه هست و هست و هست

    • تبریز

      بازی با کلمات برای مردم آب و نان نمیشه...امید درمانی !

    • بدون نام

      به روحانی بگو که امید واجب میده

    • بدون نام

      درمان کشور ، اگر با اسپرین ، گیاهان دارویی ، دعا ، جادو ، حل شدنی بود ، کار به اینجا کشیده نمی شد ، کلا طبابت رو بزارید کنار ، خود بدن پاد زهرش رو تولید می کنه .

    • بدون نام

      اگه حرف نزنی کسی نمگه لال

    • شهریار

      وقتی خود اقایون گفته اند که هفتاد در صد مشکلات ما منشا داخلی داره در این صورت چطوری بیان واقعیت ها رو بگن. مثلا بیان بگن مدیر لایق سر کار نزاشتیم، اموال رو داریم غارت میکنیم، پول مملکتو خرج ممالک به ظاهر دوست میکنیم، هیچ برنامه ای واسه صنعت و اشتغال نداریم. اخه بیان چی بگن؟

    • بدون نام

      امیدنان وگوجه وتخم مرغ برای ما نمیشه وتاریخ مصرف این حرفهاگذشته. درمان کارنه امیددرمانی نه حرف درمانی که تعامل بادنیا وشفافیت وقطع دست خابنین ازبیت المال مردمه. هیچکس نبایدبه خوداجازه دهد دراموال مردم تصرف وانهاراخرج اموری برخلاف خواست عموم کند. اگراین طور شودنه نیازبه امیددرمانیست ونه دروغ درمانی

    • نااشنا

      احسنت.باید مینوشتید سراب درمانی.امید واهی یعنی هیچی.

    • درود

      اصلا صادق جان امید کجا بود اخوی؟؟

    • رحمتی

      من میگم اقای زیبا کلام از غرب پول میگیره که به هرطریق ممکن دؤلت رونزد مردم بدبین کنه وگرنه....،

    • بدون نام

      اینارو ول کن بابا ، پول رلزله زده دا چیکار کردی شیطون؟

    • سهیل

      زیبا جان یادت هست ایام انتخابات آسمان وریسمان وزمین وزمان را به هم می دوختی وبا ادله من در آوردی وبا تحلیل کیلویی می گفتی فلانی اصلح است وخودرا برای پیروزی اش ....می دادی حالا چی شد رنگ عوض کردی ویا دولت خود خواسته ات در افتادی نکنه به جنابعالی کمتر رسیده ودبه در آوردی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج