۷۸۶۰۳۲
۳۳ نظر
۵۰۰۸
۳۳ نظر
۵۰۰۸
پ

وضع قاچاق بنزین الحمدالله خوب است!

موضوع قاچاق بنزین این روزها با افزایش نرخ دلار که باعث اختلاف فاحش نرخ سوخت در ایران با کشورهای همسایه شده است در سر خط مهم‌ترین خبرها قرار گرفته است. موضوعی که واکنش وزیر نفت را نیز برانگیخت و با کنایه وضع آن را خوب اعلام کرد.

خبرگزاری ایسنا: موضوع قاچاق بنزین این روزها با افزایش نرخ دلار که باعث اختلاف فاحش نرخ سوخت در ایران با کشورهای همسایه شده است در سر خط مهم‌ترین خبرها قرار گرفته است. موضوعی که واکنش وزیر نفت را نیز برانگیخت و با کنایه وضع آن را خوب اعلام کرد.

مرزهای ایران به محلی برای خرید و فروش سوخت، نه به صورت قانونی، که به صورت غیرقانونی تبدیل شده است. موضوعی که همواره وجود داشته اما در ماه‌های اخیر و با افزایش نرخ ارز در ایران، شدت و قوت بیشتری گرفته است.

ایران دارای ارزان‌ترین نرخ بنزین در منطقه است. در ترکیه با جمعیت تقریبا مشابه ایران، روزانه هشت میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود و ما در حال رسیدن به مرز ۱۰۰ میلیون لیتر مصرف روزانه هستیم. یکی از دلایل این تفاوت فاحش علاوه بر درست نبودن فرهنگ مصرف در کشور، اختلاف قیمت بنزین در ایران با کشورهای همسایه است. برای مثال نرخ بنزین در ایران ۰.۲۹ سنت و در ترکیه ۱.۱۶ سنت است. همین موضوع ولع قاچاقچیان را برای کسب سود، بیشتر می‌کند.

هرچند آمارهای مختلفی از سوی افراد مختلف درمورد میزان قاچاق سوخت اعلام شده است اما از آنجاکه این فرآیند بستری غیرقانونی دارد و ساز و کار مشخصی ندارد نمی‌توان آمار دقیقی از قاچاق سوخت اعلام کرد.

به گفته رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی، روزانه حدود ۱۰ میلیون لیتر بنزین به افغانستان قاچاق می‌شود که قیمت هر لیتر بنزین در ایران ۱۰۰۰ تومان و در افغانستان ۶۰۰۰ تومان است. اما این پول به جای ایران به چین یا ترکیه می‌رود و با آن لباس استوک وارد می‌شود و دوباره پول آن تبدیل به دلار شده و از کشور خارج می‌شود؛ یعنی قاچاق در قاچاق که این حجم نمی‌تواند توسط کولبران انجام شود.

قاچاق سوخت به افزایش مصرف در ایران دامن می‌زند. هرچند در حال حاضر تولید بنزین در ایران نسبت به سال‌های اخیر رکورد زده و طبق آخرین آمار درحالی که میزان تولید بنزین در سال ۱۳۹۱ به‌طور متوسط ۵۲ میلیون لیتر در روز بود در شهریورماه سال جاری به ۹۰ میلیون لیتر در روز رسیده است اما از طرف دیگر میزان مصرف بنزین در ایران مرز هشدار را رد کرده و برخی آمارها حاکی از آن است که حتی مصرف روزی ۱۰۰ میلیون لیتر هم در تاریخ مصرف بنزین کشور ثبت شده است.

این آمارها زمانی ترسناک می‌شوند که بحث یارانه‌ای که دولت به بنزین اختصاص می‌دهد به میان می‌آید. هم‌اکنون روزانه ۳۵ میلیون دلار یارانه پنهان به بنزین اختصاص می‌یابد و در مجموع در شش ماه نخست امسال، بیش از ۵.۵ میلیارد دلار یارانه به بنزین تعلق گرفته است. نکته نهفته در این موضوع این است که پرداخت ارقام هنگفت به عنوان یارانه بنزین که نیمی از آن به دهک‌های ثروتمند جامعه اختصاص می‌یابد و همین‌طور قاچاق بنزین با قیمت یارانه‌ای، هر دو از نمودهای بی‌عدالتی است.

پیش‌بینی می‌شود با ادامه روند کنونی مصرف بنزین در کشور با قیمت فعلی یارانه پنهانی که دولت باید بابت بنزین پرداخت کند از ۳۵ میلیون دلار به ۴۵ میلیون دلار در روز افزایش خواهد یافت.

با احتساب نرخ تسعیر ارز به میزان ۴۲۰۰۰ ریال، یارانه پنهان بنزین حدود ماهانه برای هر نفر۴۶۰ هزار ریال بوده است که پیش بینی می‌شود در ماه‌های آینده این رقم به ۷۰۰ هزار ریال افزایش یابد. اگر جمعیت ایران را ۸۰ میلیون در نظر بگیریم و به هر فرد ماهانه ۴۶۰ هزار ریال یارانه بنزین پرداخت شود، یعنی دولت ماهانه ۳۶۸۰ میلیارد تومان یارانه پرداخت می‌کند.

این موضوعات کنار یکدیگر قرار گرفته و باعث شده راهکارهای مختلف کنترل مصرف بنزین و افزایش نظارت بر مصرف بنزین بررسی شود. یکی از این راهکارها احیای کارت سوخت است که به گفته زنگنه در دولت درحال بررسی است. زنگنه درحالی از بررسی موضوع احیای سوخت در دولت خبر داد که با کنایه درباره افزاش قاچاق سوخت در کشور گفت: وضع قاچاق بنزین الحمدالله خوب است و از همه مرزها با موفقیت انجام می‌شود! این موضوع هم شامل گازوئیل و هم شامل بنزین می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      قیمت خودرو وحقوق کارمندان راهم به صورت جهانی محاسبه کنید یا حداقل همانند کشورهای حوزه خلیج فارس محاسبه کنید لعنت خدا بر شما مسئولین

    • بدون نام

      وقتی اونی که تو شرکت نفت زیر کولر نشسته ۱۸میلیون در ماه حقوق بگیره و خاصیت هم نذاشته باشه
      چرا اونی که تو نیرو انتظامی لب مرز دور از زن و بچه تو شرجی و گرما ۲میلیون حقوق میگیره ماهی ۵میلیون نگیره که سوخت قاچاق شه؟
      عدااااااااااااااااااااالت

    • بینام

      دولت روحانی فقط دروغ فقط دروغ بابامردم خسته شده اندتاکی وکجااخراختلاس فحشاوای ادم خچالت میکشه بگه مسلمان است خداجوابتان رابدهدبه زودی زود

    • ایرانی

      چرا حقیقت را منتشر نمیکنین؟؟ چرا نمیگین خودروهای ترکیه چه تفاوتی با خودروهای وطنی دارند؟؟ چرا نمیگین پول ما بی ارزش شده؟ چرا نمیگین یک افغانی از ریال ایران چقدر با ارزشتره؟؟

    • بدون نام

      پس چطوریه که نیروی انتظامی مگه تو مرزها نیست یا پاسگاه مرزی نیست که میشه سوخت قاچاق کرد ...بعدشم چه اشگالی داره یه منبع درامدی واسه مردم هستش

    • بی نام

      بنزین که با هواپیما قاچاق نمیشه از راه زمین داره قاچاق میشه
      مرزهاتون را کنترول کنید خط توزیع بنزین را از مبدع به مقصد کنترول کنید

    • بدون نام

      میخاید بنزین رو گرون کنید دنبال بهانه نباشيد خودتون میدونید سه سوته میتونید کنترل کنید همه چیز رو

    • بدون نام

      خوب بهانه در اوردند قاچاق بنزين پس اين همه مدت كجا بوديد ميخواهيدبنزين رو گران كنيد....مملكت كه اين همه ثروت داره

    • بدون نام

      چقدربی حساب وکتاب شده ای مملکت

    • بدون نام

      بی عرضگی شما مسولین است که سوخت قاچاق میشه چطور وزارت اطلاعات کوچکترین ورود تیم تروریستی را رصد میکنه قاچاق سوخت رو نمیتونه

    • بدون نام

      به درک که پرداخت می کنه اونم قطع کنید .....

    • بدون نام

      خدا رو شکر

    • بدون نام

      میخواهید بنزین را گران کنید، بکنید. ولی دیگر روی اعصاب مردم راه نروید. ملت احمق نیست

    • صادق

      مثل اینکه اینا هیچ حالیشون نیست ارزو کی گرون کرد همین صاحبان مملکت شما نرخ بنزین درترکیه را مثال می زنین حقوق کار گر و کارمند را هم مثل ترکیه بدن بعد بنزین گرون کنن

    • سرباز ولایت

      این حجم بنزین که قاچاق می شود کار چهار تا کولبر نیست وکارخود مسولینی است که ازاین کار پول هنگفتی به جیب می زند وقتی یک تریلی بنزین به صورت قاچاق ازمرز خارج می شود یک فردعادی نمی تواند این حجم بنزین رای جا به دست بیاورد مگر باکمک کسی که درخریدیا تولید دستی دارد

    • بدون نام

      اره برای رانت خوارها خیلی خوب بلکه عالی است

    • بدون نام

      بهونه برا گرون کردن بنزین،مسؤلین بخدا سرتون روبزارید زمین بمیرید،چه کشور داریه که یک ساعت قیمت اجناسونمیتونید ثابت نگهدارید،بخدا برید بمیرید

    • بدون نام

      همه این حرف هایی رو که زدی اضافه کن در کنار بیکاری،گرانی،تورم سه رقمی،نبودن شغل مناسب و.... تمام این ها باعث میشه مردم برن دنبال قاچاق سوخت.تمام جوانب رو درنظر بگیر.......

    • بدون نام

      قاچاق بهانه خوبیه واسه افزایش قیمت بنزین عادت داریم دیگه هر چی میخوان گرون کنن اول با داستان قاچاق شروع میشه

    • بدون نام

      دنبال بهانه میگردید بنزینو گران کنید .اگه هم بنزینی قاچاق میشه بی شک یه دستی از بالا یها تو کاره .من ماشینم تو جاده موند رفتم یه چهار لیتر بنزین بگیرم گفتند به ظرف نمیدیم .باید ماشین باشه .دستی از بالا نباشه قاچاق محاله .اون دستو قطع کنید

    • بدون نام

      از برکت روحانی همه شاد و خوشحالن قاچاقیها اختلاس گرها نجومی بگیر ها آقازاده ها

    • بدون نام

      اره کارت سوخت را احیا کنید،
      سناریو های بعدی اینهاست، اگر تک نرخی سهمیه ای باشه، بازار سیاه به راه می افته، همه میشن بنزین فروش، هزینه های حمل و نقل به شدت میره بالا، یعنی افزایش تورم.
      اگر دو نرخی باشه، نرخ دوم حداقل باید 5 هزار باشه که همین اختلاف مجددا نرخ حمل و نقل را می بره بالا
      همچنین همین قاچاق مقدار زیادی ارز آوری داره که جلوگیری از اون تعادل را به هم میزنه و ممکنه نرخ ارز دوباره بره بالا
      درواقع چون اقتصاد ما همیشه داشته کنترل میشه نه مدیریت یه تغییر کوچک در یک بخش بسیاری از بخش ها را دچار اختلال یا مشکل می کنه.

    • بدون نام

      نباید فراموش کنیم تغییر نرخ بنزین در سال 86 و صرفه جویی ها فقط پولش رفت به جیب یه عده در قالب بودجه ها و هزینه ها،

    • بدون نام

      الحمدلله خرده پاها جمع شده اند...بابک زنجانی ها... رحیمی و بقایی و مشایی ها در راهند ....

    • غلامرضا خوشی

      بخدا اگه اینجور کارها نبود مردم ازنیمه شرقی هرمزگان میخواستند چه جوری زندگی کنند.

    • بدون نام

      سطح کشورمون رو با دیگران مقایسه نکنید ، اگر راجع به قاچاق بنزین بحثی بود فروشنده بنزین و مشتقات نفت خام به عوامل مخرب اقتشاد رو جستجو کنید ، وقتی همه چیز مانند آش شله در هم و بر همه دنبال ذعال فروش میگردید ما خیلی وقته سیاه شدیم .

    • .......

      قاچاق بنزین با قاچاق مواد مخدر چه فرقی داره ،،، که وضعش خوب باشه ....

    • بدون نام

      خیلی اوضاع خیطه،خیلی.
      لعنت بر مسئولین بی کفایت.

    • بدون نام

      ایران دارای بی کیفیت ترین بنزین منطقه است

    • یک شهروند

      سلام حالا مشکل قاچاق بنزین خوب دولت فداکار ما چن تا کارخونه در شهرهای مرزی احداث کنه بعد ببینه کسی دنبال قاچاق نمیره مردم شهرهای مرزی از جماه زاهدان زابل میرجاوه سراوان دارن از گرسنگی میمیرن چون مشکل بیکاری و نبود کارخونه بشدت احساس میشه پس اشتغال بچسبین

    • بدون نام

      اگرنفت ازما نخرند جورشان راملت باید بکشد ازحالا این حرفها را میزند که اگرکسی نفت نخرید پنچ لا ده لا به مردم بفروشندمملکت خرج داره یه کمشو از ارز دراوردند بقیه اشو ازبنزین

    • بدون نام

      باید با احیای کارت سوخت و مبارزه جدی با قاچاقچیان ، جلو قاچاق سوخت گرفته شود.

    • بدون نام

      حقوق مردم رو به دلار حساب کنین نه قیمت بنزین رو

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج