۷۸۶۹۴۷
۱۱ نظر
۵۰۰۸
۱۱ نظر
۵۰۰۸
پ

عیاری: احتمالا مشکل «کاناپه» من هستم

آيا واقعا آن‌قدر سخت است که سراغ مراجع تقليد دلسوز و افراد آشنا به فقه و اصول و احکام اسلامي بروند و از آنها درخواست کنند بر اساس نظرات فقهي موضوع را بررسي کنند.

روزنامه شرق نوشت: بالاخره پرونده اکران فیلم «کاناپه» مختومه و بر اساس خبر رسمی سازمان سینمایی غیرقابل‌نمایش تشخیص داده شد!

عیاری: احتمالا مشکل «کاناپه» من هستم

هرچند این تصمیم‌گیری عجیب و دور از ذهن نبود و از زمان آماده‌شدن فیلم به‌راحتی قابل‌پیش‌بینی بود که فرجام آن چیزی جز «توقیف» نخواهد بود، اما بااین‌حال این واقعه ما را به موضوع مهم‌تری هدایت می‌کند که همانا غیرپاسخ‌گوبودن برخی از مسئولان فرهنگی - هنری در برابر اموری است که همواره به آن‌ها مربوط می‌شود!

واقعیت این است که مسئولان وقت در زمان ساخت و فیلم‌برداری «کاناپه» از اصل موضوع که همانا استفاده از کلاه‌گیس بازیگران زن در داخل خانه و مقابل محارم خود -و نه در خیابان و انظار عمومی- مطلع بودند، اما ظاهرا تبعات آن را به شخص کارگردان واگذار کردند. شاید چنین تصمیمی در زمان ساخت فیلم کمی به‌اصطلاح متهورانه تلقی می‌شد، اما آیا این به این معنی است که مدیران بعدی - فعلی - برای ترس از ترک صندلی مدیریت به دنبال راه‌حل برای رفع مشکل فیلم نباشند و در نهایت سرنوشت یک فیلم را به دست روزگار بسپارند؟

فیلم «کاناپه» به گواه افرادی که آن را دیده اند، فیلمی بسیار خوب با ساختار درست سینمایی است که جامعه امروز را به تصویر می‌کشد و به دور از هرگونه اغراق و گزافه‌گویی از فقر و بی‌پولی که از دل شرافت و آبرومندی بیرون آمده دفاع می‌کند.

«کاناپه» فیلمی در مدح انسانیت با همه مشکلات موجود در جامعه است و در نهایت سادگی، شرافت یک انسان دردمند را به نمایش می‌گذارد. فیلم‌ساز هم به دلیل وفاداری به اصل واقعیت - که اصولا در جامعه ما زنان در داخل خانه و مقابل محارم خود حجاب ندارند- دست به ابتکار زده و از کلاه‌گیس استفاده کرده است، هرچند که چنین کاری مسبوق به سابقه بوده؛ چنانچه در آثاری مثل «بازمانده» و سریال‌های «امیرکبیر» و «یوسف پیامبر» کلاه‌گیس کاربرد مؤثری در تصویر واقعیت داستانی داشته است، اما حالا مدیران فعلی سازمان سینمایی به راحتی پرونده چنین فیلمی را مختومه اعلام می‌کنند. چرا؟!

آیا واقعا آن‌قدر سخت است که سراغ مراجع تقلید دلسوز و افراد آشنا به فقه و اصول و احکام اسلامی بروند و از آن‌ها درخواست کنند بر اساس نظرات فقهی موضوع را بررسی کنند.

کیانوش عیاری در مصاحبه با روزنامه همشهری نیز گفت: احتمالا مشکل خود من هستم که فیلم «کاناپه» توقیف شده است، در صورتی که من در خانه نشسته و علاوه بر بی مهری ها کارم را انجام می دهم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      تو یوسف کلاه گیس نبود کاموا گداشته بودن سرشون!

    • هیچی

      کاش آزادش کنن یه کلاه گیس بپوشیم بریم بیرون، چیه شال و مقنعه و روسری و..............!!! راحت میشیم

    • بدون نام

      یک بام و چند هوا عجیب نیست

    • بدون نام

      اصلا فرقی بین کلاه گیس و موی واقعی در حجاب وجود نداره،اگر قراره با دیدن موی سر خانم ها،مردان به گناه بیفتند با کلاه گیس هم همین اتفاق میفته و در اصل قضیه فرقی نمیکنه،اینکه همه چی قاطی پاتی شده یه بحث دیگست.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مردایی که با دیدن موی سر بخوان به گناه بیفتن اگه ما تو کارتون یخچال هم بریم باز یه دلیل برای به گناه افتادن پیدا می کنن. شما این همه فیلم خارجی میبینید که بازیگراش روسری ندارن با هرکدوم باز به گناه میفتید؟

    • بدون نام

      20 سال دیگه چقدر به این افکار بخندیم

    • بدون نام

      مغالطه ی واقعا حرفه اییی بود...

    • بدون نام

      روزنامه اجاره ای و سخیف شرق توان درک این موضوع را ندارد.

    • zz

      واقعا که آدم مونده چی بنویسه. سینما رو باید سپرد به ده نمکی که فیلماش ... و میتونه مجوز بگیره تمام

    • سید

      دلم تنگ شده واسه فیلم هایی که زن با مانتوی بلند و مقنعه کنار شوهرش خوابیده؟!!!!
      هر جوری واسه بچه هام توجیه می کنم تو مخشان نمی ره!
      ما چقدر ساده بودیم!!

    • بدون نام

      تو بازمانده کلاه گیسی نبود بلکه از بازیگرهای سوری استفاده شده بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج